Inet storsatsar på eget headset – utvecklas med SweClockers medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Söderbäck:

... Den här fördröjningen kan inte vara inbakad i ljudet "från början" då det kommer från en ensam mikrofonupptagning...

Jag utgår ifrån att när ljudet skapas (för inspelning) tas det upp av en "mikrofon" per kanal, positionerade utifrån de tilltänkta högtalarnas placering. Man får alltså automatiskt korrekt fördröjning och skillnad i ljudnivå på alla kanalerna.
Sedan minns jag inte om kusen i audiologi som jag gick för drygt 25 år sedan tog upp eventuella ljuddistorsioner av ljud som kommer från andra sidan av huvudet.

Skrivet av REWplayFF:

Finns redan headsets med flertalet element i kåporna.

Jag vet. Zalman var ganska tidigt ute med tre element per kåpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av Söderbäck:

Det här är intressant! Vad är fördelen med flera högtalarelement egentligen?

Medans surround drivers är värdelöst, men att ha flera drivers inte helt befängt - likt en högtalare som har flera specialiserade drivers trots den tar emot mono.
Finns ett fåtal sådana hörlurar, kommer dock ej ihåg vad någon heter.

Stax 353xbk | Stax L300Le + L700 Arc + Custom Pads
SMSL AD18 | Kef Q300

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Sinery:

Medans surround drivers är värdelöst, men att ha flera drivers inte helt befängt - likt en högtalare som har flera specialiserade drivers trots den tar emot mono.
Finns ett fåtal sådana hörlurar, kommer dock ej ihåg vad någon heter.

Ja men det där är jag helt med på! Olika högtalare klarar av olika frekvenser olika bra. Du har så rätt här. Jag köpet det hela vägen.

Men. Min fråga handlar enkom och specifikt om huruvida det faktiskt finns nå mervärde i antal högtalare för surrounddelen. Jag tycker mig inte se dem annat än för marknadsföring.

🎮 → Ryzen 5 2600 • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
🖥️ → Skärm: 34" 21:9 | 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
💻 → Laptop: SurfacePro 3
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → pok3r nordic white | 🕹 → HOTAS Logitech X52 Pro

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Olle P:

Jag utgår ifrån att när ljudet skapas (för inspelning) tas det upp av en "mikrofon" per kanal, positionerade utifrån de tilltänkta högtalarnas placering.

Precis. En mikrofon per kanal. Det är alltså inte två mikrofoner per kanal. Man kan snappa upp ljudet av exempelvis den högra bakre kanalen för sig. Och denna kan sedan spelas upp i en högtalare placerad på motsvarande ställe. Bakom en till höger. När ljudet går ut från denna högtalare så kommer ljudet träffa ens olika öron vid olika tidpunkter - och utifrån detta kan vår hjärna räkna ut varifrån ljudet kommer.
However - om man spelar upp det här ljudet i ett par hörlurar från höger sida bakifrån så kommer det spelas upp samtidigt för båda öronen. Den fördröjning som naturligt sker av att det tar olika lång tid från högtalarens ljud att nå våra olika öron - ja den tiden finns ju inte när man har två olika högtalarelement. Därför behövs en fördröjning mellan när ljudet ska spelas upp i vänster och i höger öra.
I spel

Skrivet av Olle P:

Man får alltså automatiskt korrekt fördröjning och skillnad i ljudnivå på alla kanalerna.
Nä den måste man fixa in på nå sätt. I spel sköter väl vanligen spelmotorn det här antar jag. Not so much för filmer. Men där kan man få hjälp med ljudkort och liknande som kan trixa rätt på det här åt en.

🎮 → Ryzen 5 2600 • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
🖥️ → Skärm: 34" 21:9 | 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
💻 → Laptop: SurfacePro 3
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → pok3r nordic white | 🕹 → HOTAS Logitech X52 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Söderbäck:

Precis. En mikrofon per kanal...

... och sex (eller fler) mikrofoner/kanaler per ljud. Som när man ställer ut flera mikrofoner för att spela in en kör eller orkester. Alla mikrofoner är aktiva samtidigt och tar in alla ljud, men olika starkt och med olika fördröjning beroende på var varje individuellt ljud genererats i förhållande till respektive mikrofon.
I detta fallet kan man tänka sig att mikrofonerna placeras i en ring runt (den blivande) lyssnaren, ljudkällan kan sedan finnas i eller utanför ringen, i godtycklig riktning.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Olle P:

... och sex (eller fler) mikrofoner/kanaler per ljud. Som när man ställer ut flera mikrofoner för att spela in en kör eller orkester. Alla mikrofoner är aktiva samtidigt och tar in alla ljud, men olika starkt och med olika fördröjning beroende på var varje individuellt ljud genererats i förhållande till respektive mikrofon.
I detta fallet kan man tänka sig att mikrofonerna placeras i en ring runt (den blivande) lyssnaren, ljudkällan kan sedan finnas i eller utanför ringen, i godtycklig riktning.

Här tror jag du har missförstått en del av ljudhanteringen vid filminspelning.
Vanligen spelas det mesta in i mono. Ja så är det ;).
Sedan väljer man vilken kanal man ska skicka ut ljudet ifrån och det ger effekten att något upplevs komma från olika riktningar - just för att specifika kanaler skickar ut ljudet från olika håll. Man kan lägga på monoljudet på mer än en kanal efteråt bör tilläggas.
Det är inte så att man har ett gäng mikrofoner utplacerade i en ring vid filminspelningar där varje mikrofon motsvarar en kanal för ett 7.1-system riktigt.

Här finns en artikel på området:
https://www.filmmakingstuff.com/record-surround-sound/

Vi kan helt enkelt avgöra att det är en högtalare bakom oss som låter, för det tar olika tid från en ensam kanals ljud att nå våra två olika öron. Såhär ser vår lokaliseringsfunktion för ljud ut. Men när man då tar denna kanals ljud och skickar ut i ett par hörlurar så når ljudet båda öronen samtidigt. Och då blir det problem att lokalisera riktningen. Därför behövs lite hjälp från en ljudmotor att transformera 7.1-ljud till hörlurar om man vill ha en surroundupplevelse. Det här går att göra, och det görs alltså. Men det blir inte perfekt.

🎮 → Ryzen 5 2600 • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
🖥️ → Skärm: 34" 21:9 | 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
💻 → Laptop: SurfacePro 3
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → pok3r nordic white | 🕹 → HOTAS Logitech X52 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003

@Söderbäck:
Faktum kvarstår att du har många kanaler färdigmixat ljud ut från mjukvaran.
De kanalerna kan köras direkt till "fasta" högtalare, där de bakre inte sällan sitter i nackstödet på stolen och de främre också inte långt från lyssnaren, eller till (ett flertal) högtalare monterade i hörlurar. Kräver då ingen direkt filtrering.
Alternativt måste detta flertal kanaler "kokas ner" till två varvid man antingen kan göra det utan speciell filtrering och få vanlig tvåvägs stereo, eller försöka tillämpa avancerad filtrering för att bibehålla surround-känslan.
Alltså är det mer tekniskt avancerat att utgående från en 5.1 eller 7.1-signal få till virtuell surround i 2.0 än att återge den med (någorlunda) rätt antal element.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Olle P:

@Söderbäck:
Faktum kvarstår att du har många kanaler färdigmixat ljud ut från mjukvaran.
De kanalerna kan köras direkt till "fasta" högtalare, där de bakre inte sällan sitter i nackstödet på stolen och de främre också inte långt från lyssnaren, eller till (ett flertal) högtalare monterade i hörlurar. Kräver då ingen direkt filtrering.
Alternativt måste detta flertal kanaler "kokas ner" till två varvid man antingen kan göra det utan speciell filtrering och få vanlig tvåvägs stereo, eller försöka tillämpa avancerad filtrering för att bibehålla surround-känslan.
Alltså är det mer tekniskt avancerat att utgående från en 5.1 eller 7.1-signal få till virtuell surround i 2.0 än att återge den med (någorlunda) rätt antal element.

Ja men för att du ska kunna uppfatta att ett ljud kommer bakifrån så krävs det - återigen att det ensamma ljud som skickas ut från en punkt når dina två öron vid två olika tillfällen. I kanalmixen är ljudet enkelt - och ensamt. Det finns inte två kanaler per kanal. Nej. Stopp där.
Det är en enkel signal i form av ett enskilt ljud hela vägen i en kanal. Men dina öron kommer nås av ljudet vid två olika tillfällen när det skickas ut från bakre högtalaren - förutsatt att man har placerat ut högtalare i ett surroundsystem.
Positioneringsfunktionen vi fötts med bygger på den ensamma signalen som kommer olika snabbt till våra två olika öron.
När detta ljud går ut till bakre högra högtalaren så förstår vi därför logiskt att det låter som ett ljud bakom oss.
Problemet är att signalen är så enkel och uppdelad till en kanal med ett ljud - och när man skickar in det i hörlurar så kommer ljudet nå båda öronen samtidig. Det gör att vi tappar förmågan att avgöra ljudriktningen.
Det är av denna anledning som man behöver lägga en fördröjning för vänster öras hörlur när ett ljud kommer från högra bakre kanalen för att surround ska kunna upplevas. Såhär fungerar det helt enkelt. Det är så man tillverkar surroundljud till headsets.
Det här får du not ta och smälta en vända först.

För spelmotorer så kan man säkert bygga in det här i spelmotorn. Det går att ha denna "surroundmotor" inbyggt som en del av spelet. Yes. Men det är alltså ett liknande upplägg där man lägger in fördröjning för ena örat (plus reverb) baserat på var ljudet kommer ifrån för att vi ska uppleva ljudets riktning.
Märk väl att antal högtalare i headsetet inte spelar någon roll här. Det är tidsdifferensen som ljudet når höger och vänster öra som spelar roll och det här gör inte antal högtalare i hörlurar någon skillnad på.

Edit:
Jag tycker det låter som att du har idén att surroundljudet vi upplever från högtalare kommer från att alla högtalare tillsammans skickar ut ett enskilt ljud som tillsammans bidrar med surroundkänslan. Så är det inte. Det skulle nämligen innebära att 6 olika högtalare skickade ut samma ljud, fast med lite fördröjning då. Och detta ljud når våra öron vid 12 tillfällen (6 gånger per öra). Det är inte såhär vårt positioneringssystem för ljud fungerar. Ska ljudet upplevas att det kommer från höger så är det bara höger kanal som kommer bära det ljudet. Som ett enkelt ljud - från ett håll - och vår skalle räknar utifrån detta ut var ljudet kommer ifrån.
Det är inte så att vänster högtalare matar vänster öra med ljud och höger högtalare matar höger öra med ljud. Man skulle kunna tänka sig att det skulle kunna vara upplagt så - om 5.1ljud 7.1ljud bara var gjort för hörlurar. Och att man spelade in ljud på ett annat stätt än man faktiskt gör. Men så är inte fallet.
Nä 5.1 och 7.1-ljud är anpassat för att skickas ut i högtalare där den faktiska distansen till högtalaren är vad som kommer hjälpa oss med ljudriktningen. Har man en surroundmotor som anpassar 5.1 och 7.1-ljud så kan man även köra in det här till hörlurar som saknar det faktiska avståndet som högtalare har. Det surroundmotorn erbjuder är tillagd fördröjning per öra baserat på vilken kanal som används, samt reverb för att förändra ljudbilden för att försöka efterlikna verkligheten. Surroundmotorn kan komma med ens hörlurar, eller i ljudkortet.
Eller så är denna surroundmotor inbygd i ett spel. Spelar roll när man väljer headphone-mode i spel. Det öppnar upp för möjligheten att ta in mer än 7 riktningar, men samma principer används även här. Spelet har inte en massa mikrofoner utan det är monoljud även i spelet. Surroundmotorn väljer att presentera monoljudet med en fördröjning mellan de olika örornen i hörlurar baserat på var ljudets källa är. Och reverb läggs till. Same thing fast i ett annat steg och med ökade möjligheter.
Eller så gör spelet om ljuden till 5.1 eller 7.1-ljud. Ljud som är lika anpassade för högtalare som för hörlurar. Och i dessa signaler har man helt enkelt inte med anpssningen för hörlurar utan det är ljud per kanal och... ja det har jag redan dragit igenom några gånger

🎮 → Ryzen 5 2600 • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
🖥️ → Skärm: 34" 21:9 | 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
💻 → Laptop: SurfacePro 3
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → pok3r nordic white | 🕹 → HOTAS Logitech X52 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Intrawebs
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Blomkungen:

Tror du bör byta din sladd om det är så, laddar regelbundet mina med lurarna på laddning utan problem.

Det kan vara så, men jag känner att Micro USB generellt blir så väldigt snabbt. Dock så använder jag inte den medföljande kabeln, eftersom den är för kort för att använda lurarna medans de laddas.

GreborB - Makes your dreams come true.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

@GreborB: Den medföljande kabeln är två meter för mig, vilka lurar har du?