Microsoft arbetar på omdesignad startmeny för Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Det bästa sättet att uppnå det är att ge möjligheter att konfigurera. Jag tycker t ex själv att även OS X har en rad väldigt fula delar, t ex listen vid toppen av skärmen (som gör att hela operativsystemet ser ut som ett gammalt program) eller hur raden med programikoner alltid designas så den ser slarvig ut. Får man bra möjligheter att ändra utseendet så behöver man inte förlita sig på att hoppas man gillar designen hos det OS man föredrar att arbeta i.

Förstår ärligt talat inte alls vad du menar.

Men visst är det sant – bäst om det går att justera så att det passar en. Då är väl Linux det bästa valet. Men lätt att det blir oenhetligt om utvecklarna av program inte följer med. Själv tycket jag Apple överlag brukar ha en bra känsla för det grafiska plus att tredjepartsutvecklare ofta har detsamma och följer designspråket = över lag enhetligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Håller med om allt utom det på slutet. Bara för att vissa kopplar mänskliga rättigheter till politik så tycker jag inte det blir politik bara för att man förespråker mänskliga rättigheter. Min åsikt är att människor som kämpar för att bara få vara som de är inte ska behöva bli förminskade och viftas bort genom att dras in i "politisk agenda" som de inte ens bett om.

Det handlar inte om mänskliga rättigheter. Om det gjort det hade man haft ett John Locke-tema eller liknande. Vad det handlar om är att godhetssignalera, i tron om att ifall man matar krokodilen blir man uppäten sist.

Permalänk
Medlem

Rent spontant: Varför gör dom inte bättre jobb med UIN? UIn är ju jävla värdelös. Man har lagt en ny UI över den gamla UIn som fortfarande finns tillgänglig om än dold och kanske gömd. Det verkar inte finnas någon tanke bakom det hela utifrån en användares perspektiv. Sen så borde dom ju inte ta bort funktioner utan dom borde ju lägga till FLER funktioner. Lägg till en funktion så att jag kan låsa vilken sorts högtalarsetup jag har, till exempel. Göm inte heller undan den funktionen under tusen lager med nyare och nyare UIs.....!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Divion: Microsoft har gjort bakgrunden tillgänglig som en del av deras Pride-paket i Microsoft Store, kan laddas ned här.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Förstår ärligt talat inte alls vad du menar.

Men visst är det sant – bäst om det går att justera så att det passar en. Då är väl Linux det bästa valet. Men lätt att det blir oenhetligt om utvecklarna av program inte följer med. Själv tycket jag Apple överlag brukar ha en bra känsla för det grafiska plus att tredjepartsutvecklare ofta har detsamma och följer designspråket = över lag enhetligt.

Jag syftar på menylisten i skärmens överkant, vilket för mig både är ful och känns föråldrad, samt att raden med programikoner sett stökig ut på flera sätt.De har haft ikoner som känns mycket spretiga och formmässigt osammanhängande, de har blandat lutande och raka ikoner, osv. Det har helt enkelt saknats en omgivning för ikonerna som skapat ordning och enhetligt utseende. Ett par saker jag stört mig på och som syns väldigt frekvent vid vanligt användande och därmed kommer man aldrig undan det.

Det lustiga är att det sistnämnda exemplet inte är ett problem på iOS, även om jag visserligen inte gillar det heller då det känts förlegat och fult med en app drawer som startskärm i typ 10 år nu. Men det ser åtminstone inte stökigt ut, bara plottrigt och opersonligt.

Det finns de som gillar ovanstående saker så därmed är vägen till bra estetisk design att göra den anpassningsbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Start 10 har ett Windows 7 läge så du får exakt som de var, finns flera olika lägen,

https://www.stardock.com/products/start10/

Förstår inte hur jag missat det här. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Jag syftar på menylisten i skärmens överkant, vilket för mig både är ful och känns föråldrad, samt att raden med programikoner sett stökig ut på flera sätt.De har haft ikoner som känns mycket spretiga och formmässigt osammanhängande, de har blandat lutande och raka ikoner, osv. Det har helt enkelt saknats en omgivning för ikonerna som skapat ordning och enhetligt utseende. Ett par saker jag stört mig på och som syns väldigt frekvent vid vanligt användande och därmed kommer man aldrig undan det.

Det lustiga är att det sistnämnda exemplet inte är ett problem på iOS, även om jag visserligen inte gillar det heller då det känts förlegat och fult med en app drawer som startskärm i typ 10 år nu. Men det ser åtminstone inte stökigt ut, bara plottrigt och opersonligt.

Det finns de som gillar ovanstående saker så därmed är vägen till bra estetisk design att göra den anpassningsbar.

Ursäkta min otydlighet – förstod vad du menade, men inte vad det är som är så farligt.
Menyraden i överkant har jag inget problem med. Tycker inte att den är ful och eftersom den överkant går den inte att "overshoot" som det heter på engelska (kommer inte på en bra svensk översättning just nu). Ser det mindre föråldrat med en menyrad i varje fönster, eller hur ska det se ut för att bli modernt?

Kan hålla med om viss spretighet hos ikonerna för programmen i Dockan (programlisten), men de flesta utvecklare har i alla fall fixat så ikonen för deras program ser bra ut för sig. Samtidigt verkar Apple hålla med dig då alla deras programikoner i kommande operativsystemet Big Sur har anammat de rundade hörn som finns i iOS och iPadOS.

Tycker ändå MacOS totalt sett är det med enhetliga operativet sett till det grafiska. Windows 10 är ju om något mästerligt på grafisk spretighet med en hel del program som verkar har stannat i 90-talet. Vissa klagar också (med rätta tycker jag) på de små knapparna för stäng, minimera och zooma uppe till vänster i fönster i MacOS. De motsvarande är större och lättare att träffa rätt i Windows. Däremot är knappar i dialogrutor och pop-upp-menyer ofta pilligt små i Windows. Ogillar även dessa i Windows vanligt förekommande förkortade pop-upp-menyer där bara en viss del av innehållet listas, så man måste scrolla som en tok upp och ned i en lång lista istället för att listan blir så hög som skärmen skärmen tillåter. Ett exempel är språkväljarmenyn på höger sina av sökfältet på Wikipedia.

App drawer som startskärm i iOS vet jag inte heller om det är så farligt. Jag brukar starta appar genom att söka efter dem, tycker oftast det går snabbast. Eller "Siri Suggestions" som kommer upp under sökfältet när man sveper ned från mitten av hemskärmen – den är också rätt bra på att gissa vilken app man vill åt. Men viss vore det kanske dags för en förändring. Det blir ju möjligt att placera lite widgets i kommande iOS. Samtidigt tycker jag apparna i sig är det viktiga och bryr mig inte jättemycket om att kunna modifiera upplägget på hemskärmarna.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ursäkta min otydlighet – förstod vad du menade, men inte vad det är som är så farligt.
Menyraden i överkant har jag inget problem med. Tycker inte att den är ful och eftersom den överkant går den inte att "overshoot" som det heter på engelska (kommer inte på en bra svensk översättning just nu). Ser det mindre föråldrat med en menyrad i varje fönster, eller hur ska det se ut för att bli modernt?

Kan hålla med om viss spretighet hos ikonerna för programmen i Dockan (programlisten), men de flesta utvecklare har i alla fall fixat så ikonen för deras program ser bra ut för sig. Samtidigt verkar Apple hålla med dig då alla deras programikoner i kommande operativsystemet Big Sur har anammat de rundade hörn som finns i iOS och iPadOS.

Tycker ändå MacOS totalt sett är det med enhetliga operativet sett till det grafiska. Windows 10 är ju om något mästerligt på grafisk spretighet med en hel del program som verkar har stannat i 90-talet. Vissa klagar också (med rätta tycker jag) på de små knapparna för stäng, minimera och zooma uppe till vänster i fönster i MacOS. De motsvarande är större och lättare att träffa rätt i Windows. Däremot är knappar i dialogrutor och pop-upp-menyer ofta pilligt små i Windows. Ogillar även dessa i Windows vanligt förekommande förkortade pop-upp-menyer där bara en viss del av innehållet listas, så man måste scrolla som en tok upp och ned i en lång lista istället för att listan blir så hög som skärmen skärmen tillåter. Ett exempel är språkväljarmenyn på höger sina av sökfältet på Wikipedia.

App drawer som startskärm i iOS vet jag inte heller om det är så farligt. Jag brukar starta appar genom att söka efter dem, tycker oftast det går snabbast. Eller "Siri Suggestions" som kommer upp under sökfältet när man sveper ned från mitten av hemskärmen – den är också rätt bra på att gissa vilken app man vill åt. Men viss vore det kanske dags för en förändring. Det blir ju möjligt att placera lite widgets i kommande iOS. Samtidigt tycker jag apparna i sig är det viktiga och bryr mig inte jättemycket om att kunna modifiera upplägget på hemskärmarna.

Ja, jag skrev det inte för att försöka övertala dig utan bara för att ge ett par exempel jag tycker är fult i MacOS. Som jag skrev har Windows sina problem också, men de brukar inte vara sådant jag måste se hela tiden.

Att en app drawer är dålig användarmässigt var dock inte vad jag pratade om utan att det är plottrigt och fult. Det är lite lustigt då Apple ofta försökt få sina produkter att framstå som så personliga och kreativa, men så har man ett system som bara är ett stelt rutmönster. Widgetarna kommer inte hjälpa mycket om det är som bilderna jag såg, då de också bara var rutor för samma mönster, bara fyra gånger större. Det var inte snyggt. Som sagt så handlade det om att jag sade vad jag tyckte var fult, så jag håller med om att appar är det viktigare och lyckligtvis har Apple i alla fall blivit bättre där sedan de tog bort en del av sina restriktioner som knappt lät telefonerna vara smartphones (exempelvis automatisk nummerupplysning). Fortfarande lite tråkigt med att man inte kan ha riktiga alternativ för saker som browser, men telefoner används inte så brett så man hittar säkert det man behöver. På datorfronten är det dock värre och då blir det Windows om man ska ha det breda utbudet. Bara spelbiten gör oundvikligen en stor skillnad som det ser ut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Ja, jag skrev det inte för att försöka övertala dig utan bara för att ge ett par exempel jag tycker är fult i MacOS.

OK.

Skrivet av ratbongo:

Som jag skrev har Windows sina problem också, men de brukar inte vara sådant jag måste se hela tiden.

Inte? Vad gör du med datorn om du slipper det?

Skrivet av ratbongo:

Att en app drawer är dålig användarmässigt var dock inte vad jag pratade om utan att det är plottrigt och fult.

Kan väl hålla med om att det kan bli lite plottrigt, men tycker inte det är grafiskt fult. Windows-program är i många fall både plottrigt och grafiskt fula. Exempel – Autoruns:

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autor...

Skrivet av ratbongo:

Det är lite lustigt då Apple ofta försökt få sina produkter att framstå som så personliga och kreativa, men så har man ett system som bara är ett stelt rutmönster.

Gissar att de inte tycker det är på hemskärmen man ska vara kreativ.

Skrivet av ratbongo:

Widgetarna kommer inte hjälpa mycket om det är som bilderna jag såg, då de också bara var rutor för samma mönster, bara fyra gånger större. Det var inte snyggt.

Blir väldigt nyfiken på vad du anser vara snyggt i dessa sammanhang. Har du några exempel? Apple har under alla år ansets generell ligga i framkant när det gäller det grafiska – jag håller med om det. Microsoft har blivit bättre men det är först på senare år.

Skrivet av ratbongo:

Som sagt så handlade det om att jag sade vad jag tyckte var fult, så jag håller med om att appar är det viktigare och lyckligtvis har Apple i alla fall blivit bättre där sedan de tog bort en del av sina restriktioner som knappt lät telefonerna vara smartphones (exempelvis automatisk nummerupplysning). Fortfarande lite tråkigt med att man inte kan ha riktiga alternativ för saker som browser, men telefoner används inte så brett så man hittar säkert det man behöver.

Visst har de tagit tid med att få in en del funktioner, men numera tycker jag de klarar det mesta man kan tänka sig. På vilket sätt används inte telefonerna brett? Vad menar du med "alternativ för browser"? En kommande sak med nästa iOS (14) är att det går att välja annan förval webbläsare och epost-app. Vet inte varför det tog sådan tid att få till, men nu kom det slutligen.

Skrivet av ratbongo:

På datorfronten är det dock värre och då blir det Windows om man ska ha det breda utbudet. Bara spelbiten gör oundvikligen en stor skillnad som det ser ut idag.

Gällande spel är det helt rätt att Windows spelar i en egen liga, men att klaga på utbudet av program till MacOS tycker jag är märkligt sedan rätt många år tillbaka. Visst finns det kanske en del nischade saker där det fattas mjukvara som Windows erbjuder, men där finns ändå väldigt mycke till MacOS. Det är bara att kolla på MacUpdate.com.

Dessutom upplever jag fortfarande att de som utvecklar för MacOS överlag bryr sig mer om det grafiska i sina program kontra hur det brukar se ut i Windows.

Hur många tredjepartsutvecklare har mjukvara som följer designspråket i Window 10? Microsoft verkar nästan vara ensamma.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inte? Vad gör du med datorn om du slipper det?

Om jag använder ett godtyckligt program, säg browsern, så ser jag inte t ex skillnaderna mellan control panel och settings. Jag ser dock menylisten på MacOS.

Skrivet av star-affinity:

Kan väl hålla med om att det kan bli lite plottrigt, men tycker inte det är grafiskt fult. Windows-program är i många fall både plottrigt och grafiskt fula. Exempel – Autoruns:
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.nextofwindows.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F02%2FAutoruns-Sysinternals_-www.sysinternals.com_.png

Nu pratar vi äpplen och päron då jag pratade om hur operativsystemet är upplagt, och i detta fallet det mobila iOS.

Jag håller dock med om att det finns gott om Windows-program som inte är gjorda med mycket tanke till grafisk design.

Skrivet av star-affinity:

Blir väldigt nyfiken på vad du anser vara snyggt i dessa sammanhang. Har du några exempel? Apple har under alla år ansets generell ligga i framkant när det gäller det grafiska – jag håller med om det. Microsoft har blivit bättre men det är först på senare år.

Det finns många snygga upplägg på hemskärmar på Android, vilket är det relevanta alternativet till iOS. Man kan ju till och med få Android att se ut som t ex Windows Phone, vilket är rätt rejält annorlunda mot både Android och iOS i grundläggande design.

Kom dock ihåg att jag inte sade att Apple har fula OS, jag skrev att jag tycker även de har fula saker i dem så det bästa rent utseendemässigt är möjlighet att konfigurera då vi alla har olika smak. Det känns lite som du har tagit det som om det förstnämnda var vad som sades.

Skrivet av star-affinity:

Visst har de tagit tid med att få in en del funktioner, men numera tycker jag de klarar det mesta man kan tänka sig. På vilket sätt används inte telefonerna brett? Vad menar du med "alternativ för browser"? En kommande sak med nästa iOS (14) är att det går att välja annan förval webbläsare och epost-app. Vet inte varför det tog sådan tid att få till, men nu kom det slutligen.

Ja, det var ju det jag sade, att man nog har det man behöver överlag på iOS. Telefoner används inte till lika mycket saker som en dator (halvdåligt ord i sammanhanget men det bör vara tydligt vad som menas) och därmed behöver man inte kunna göra allt som går på t ex en PC.

Blir det också fulla browsers och inte bara pålägg över Safari-motorn? Ett bra steg i sådant fall.

Skrivet av star-affinity:

Gällande spel är det helt rätt att Windows spelar i en egen liga, men att klaga på utbudet av program till MacOS tycker jag är märkligt sedan rätt många år tillbaka. Visst finns det kanske en del nischade saker där det fattas mjukvara som Windows erbjuder, men där finns ändå väldigt mycke till MacOS. Det är bara att kolla på MacUpdate.com.

Dessutom upplever jag fortfarande att de som utvecklar för MacOS överlag bryr sig mer om det grafiska i sina program kontra hur det brukar se ut i Windows.

Hur många tredjepartsutvecklare har mjukvara som följer designspråket i Window 10? Microsoft verkar nästan vara ensamma.

Inte direkt ett klagomål på MacOS så mycket som ett konstaterande att Windows helt enkelt har mest mjukvara, vilket är rätt naturligt med den överlägsna marknadsandelen. Inte bara i vad som finns utan också i hur många alternativ man hittar.

Ja, det stämmer att det finns mer grafisk variation på Windows av en rad olika anledningar.

Slutligen påminner jag igen om att det inte är en diskussion om att Apple har fula OS utan att det kan finnas fula saker överallt och därmed är konfigurerbart utseende det mest optimala.

Permalänk
Medlem

@ratbongo:

Du kan faktiskt gömma menyraden i MacOS om du tycker den är så hemsk:

https://osxdaily.com/2015/11/28/hide-show-menu-bar-mac-os-x-a...

Nä, fortfarande enbart Safari i botten på webbläsare i iOS vad jag vet. Håller med om att det vore bra att kunna använda de olika tillgängliga även på iOS. Sen tycker jag nog att Apple gör ett bra jobb med att utveckla WebKit, men det finns ibland lägen där de andra webbläsarnas motor är bra att ha – håller med.

Kan du ge ett exempel på enligt dig snyggt upplägg i Android? Finns det ingen skärmdump där ute?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma