Spam mail från @telia.se m.fl (scam stuff)

Permalänk
Medlem

Spam mail från @telia.se m.fl (scam stuff)

Hej,

Satt i soffan hemma i torsdags och plötsligt började det plinga i telefonen och gjort under hela helgen.
Har fått kanske 20st scam mail FAST de kommer från en "riktig"(?) avsändare.

Det är från @jula.se, @kappahl.com, @telia.se osv, hur är det möjligt? Oo
Kan ju inte blockare @jula.se för då stänger jag ju all den trafiken i framtiden.

Klickar jag på avsändaren så verkar ju eposten stämma överens också.
Vad är det jag missar och vad ska jag göra?
Och nej, har inte varit inne på någon fulsida.

Just nu markerar jag det som skräppost/nätfiske.

Hoppas jag lagt tråden i rätt forumskategori.

SKÄRMDUMP

MVH
Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Har fått kanske 20st scam mail FAST de kommer från en "riktig"(?) avsändare.

Det är från @jula.se, @kappahl.com, @telia.se osv, hur är det möjligt? Oo
Kan ju inte blockare @jula.se för då stänger jag ju all den trafiken i framtiden.

Klickar jag på avsändaren så verkar ju eposten stämma överens också.

Det är inte särskilt svårt att spoofa en e-post adress (dvs. få den att verka komma från någon annanstans).

Information om vad det är och hur det går till.
Email Spoofing

Det är inget man kan direkt göra åt det än att helt enkelt bara ta bort dem, om man skulle öppna dem så ska man aldrig klicka på länkar eller öppna några medföljande filer.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Började också få dessa för 2-3 dar sen, säkert en 15 st eller mer på ett dygn. Sen lägger det sig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Är det en spoofad adress så svara för bövelen inte, för då får dom vatten på kvarn i och med att någon faktiskt kollar adressen. Ignorera och se om det blir bättre.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag brukar trycka in regler som markerar skräppost mot innehållet. Har senaste veckan fått rätt mycket från någon "långivare", Axo Finans... Bara att trigga på namnet även om mailet kommer från noreply@ica.se.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för de svar jag fått.
Jag har INTE svarat på något mail.
Jag har INTE klickat på något i mailet, utan bara rapporterat som skräppost/nätfiske.
Jag har sökt igenom datorn med NOD32 & Malewarebytes men inget av programmen hittar någon skit.

Antar jag får klicka bort dom och hoppas de ger sig med utskicken