Vad tror du Playstation 5 kommer kosta?

Permalänk
Medlem

Vad tror du Playstation 5 kommer kosta?

Vi följer upp Series X tråden med en gissa-PS5-pris tråd.

Samma upplägg som tidigare, vi utgår från dollar. Priser i Sverige blir ändå vad det blir baserat på det (och dör inte kronan än mer kan vi nog ta dollar runt ggr 12 någonstans för att få svenskt riktpris)

Blev mer komplicerat dock, eftersom vi fick en Digital Edition utan UHD BD drive...

Vi får göra såhär: Gissa pris utifrån PS5 Digital Edition (DE) och så finns det två alternativ-prispåslag för vanliga PS5 ($50 resp $100).

Permalänk
Medlem

hoppas inte för dyr bara, ps3 vid launch var svindyr o skrämde iväg rätt många köpare.

Permalänk
Medlem

Få röster än så länge men inte lika negativt som Series X tråden iaf.

Själv har jag blivit mer pessimistisk sen reveal, size mattes tydligen... Tippar PS5 på $499 resp $599.

Permalänk

gissar 6499 och 6999 på hyllan i Sverige, droppar en femhunka i mellandagsrean, Xbox series x kommer ligga på samma +/- nån hundring

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Förhandsbokning ligger på 9999kr som billigast.. Facepunch* Uppgraderar hellre datorn, jävla muppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Förhandsbokning ligger på 9999kr som billigast.. Facepunch* Uppgraderar hellre datorn, jävla muppar.

Det "priset" är väl mest en bekräftelse på att inget pris har annonserats ännu...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ganzah:

Förhandsbokning ligger på 9999kr som billigast.. Facepunch* Uppgraderar hellre datorn, jävla muppar.

Men det är ju för att de inte heller vet priset (eller att det är under NDA). Från komplett:

Citat:

Priset för de nya konsolerna är ännu inte känt, utan kommer att meddelas närmare lanseringsdatumet. Den nuvarande prislappen är alltså endast temporär – du kommer att få en faktura via e-post när konsolen är redo att skickas, då med rätt pris.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

hoppas inte för dyr bara, ps3 vid launch var svindyr o skrämde iväg rätt många köpare.

Har dock hänt en del på marknaden, samt en del inflation. Priset för högpresterande produkter har gått upp generellt, grafikkort, telefoner, laptops osv. Så frågan är vad du anser vara för högt?

Jag tror att vi kommer se en betydligt längre period där dom samlever med tidigare generation så då får man helt enkelt hålla sig kvar där om det blir för dyrt. Tycker man har gått helt rätt väg när det kommer till prestanda, och troligen kommer dom inte säljas med vinst så, det får imo kosta lite vad det kostar. Generationerna är så långa nu att det blir prisvärt ändå.

Har dock inget lätt val framför mig, spelar så lite nu för tiden, att det får blir antingen ny dator, ett Xbox eller ett ps5... och vill inte vara för ytlig men designen gjorde ju inte direkt att ps5 hamnade högre upp på den listan... tycker även att designen tyder på en mer högljudd konsoll än Xbox.

Permalänk
Medlem

$399 och $499 tror jag och hoppas jag.
Blir dock 4999 och 5999 i Sverige.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Med tanke på hårdvaran som sitter i så är den oerhört prisvärd om den skulle kosta $699.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Förhandsbokning ligger på 9999kr som billigast.. Facepunch* Uppgraderar hellre datorn, jävla muppar.

Finns ingen som kommer betala 10 papp för en PS5 så relevansen i det är ju 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Förhandsbokning ligger på 9999kr som billigast.. Facepunch* Uppgraderar hellre datorn, jävla muppar.

Så gör butikerna alltid på konsoler innan pris är utannonserat. Var ju samma med Switch, Ps4-pro och Xbox One X som jag minns. Så facepunch och mupp? 🤥

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

https://www.guru3d.com/news-story/prices-of-the-playstation-5...

399$ för Digital och 499$ för den med Blu-Ray.

Dock helt utan länkar till "listed prices" så jag det känns mest som att de hittat på något.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Även om prisskillnaden "egentligen" borde vara 500kr så tror jag ändå att dom lägger 1000kr skillnad för att det ska vara någon mening med att ha två olika.

Tror att Ps5 blir samma pris som Series X eller 500kr mer (även om den egentligen borde vara något billigare?). Valde 499+599

Permalänk
Inaktiv

Avstår röst, fattas ett alternativ om att folk behöver två jobb för att ha råd.

Skrivet av Squallie:

Även om prisskillnaden "egentligen" borde vara 500kr så tror jag ändå att dom lägger 1000kr skillnad för att det ska vara någon mening med att ha två olika.

Tror att Ps5 blir samma pris som Series X eller 500kr mer (även om den egentligen borde vara något billigare?). Valde 499+599

Som DF varit inne på kommer de nog försöka vänta ut varandra och lägga sig strax under den andra som du också är inne på.

Tror även jag att modellen med läsare kommer bli märkbart dyrare. De inblandade vill att vi köper spel vi inte kan låna ut eller sälja vidare.

Dock tror jag inte någon av modellerna slår några rekord i höga priser, snackats om att Microsoft kan acceptera att sälja konsoler till förlust och tjäna pengar på sålda spel likt tidigare och Sony måste isåfall följa med. Max 5000kr för suckermodellen ser jag inte som orimligt, Sony tjänar på varje sålt spel. Kompletta modellen kan de säkert ta någon tusenlapp extra för om de då vill.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag har en känsla av att DE kommer landa på $599 och hoppas att vanliga bara kommer lägga på $50. Hoppas verkligen att jag har fel och att båda kommer bli billigare

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Enligt Twitter-användaren IronManPS5, vilket vissa nyhetskällor kallar en trovärdig källa (jag känner inte till kontot), lanseras Playstation 5 den 14 november. Priset för vanliga PS5 sägs bli 499 EUR med en Dualsense-kontroll, och den digitala versionen utan optisk läsare sägs kosta 399 EUR. Det skulle alltså bli 100 EUR rabatt för en optisk Blu-Ray-läsare som inte kostar i närheten av det.

Om detta stämmer skulle Sony alltså ta en betydligt större förlust på den digitala versionen (i och med att hårdvaran inuti annars är identisk). De är förmodligen villiga att göra det för att kunderna tvingas in i PSN-affären, där Sony får en större del av kakan utan mellanhänder.

Så med svensk moms blir det cirka 6 500 kronor. Med andra tillägg ... vågar man tro på 7K för standardmodellen? Känns rimligt när den digitala modellen hamnar på ~ 5 500 till 6 000 kronor, med tanke på prisutvecklingen för konsumentprodukter idag kan vi inte vänta oss att den ska lanseras för samma startpris som PS4 gjorde för sju år sedan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Mina gissningar

$299-$349 - Xbox Series S (Lockhart)
$449-$499 - Xbox Series X
$449-$499 - Playstation 5: Digital Edition
$549-$599 - Playstation 5

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Avstängd

Min 11-åring var tydlig med att det är ovärt att köpa en Playstation (han såg att jag förhandsbokade); mycket bättre att lägga pengarna på PC.

Edit: ett pris i EUR i stil med 399/499 EUR låter definitivt som inklusive moms.

Permalänk
Medlem

Gissar 499€+100€. Men jag tror inte att ordinarie pris kommer bli över 6k i sverige

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweborn:

Min 11-åring var tydlig med att det är ovärt att köpa en Playstation (han såg att jag förhandsbokade); mycket bättre att lägga pengarna på PC.

Edit: ett pris i EUR i stil med 399/499 EUR låter definitivt som inklusive moms.

De är smarta de där små liven

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Finns ingen som kommer betala 10 papp för en PS5 så relevansen i det är ju 0.

Det tror jag allt.. med tanke på att folk köper telefoner för 14 000:- till sina barn.

Permalänk

Xboxen när den kom 2003 kostade runt 5000kr, vilket blir 6000kr idag med inflation. Den flopade dock rejält p.g.a. gamecube och ps2 var så mycket billigare så de tvingade sänka priset till 3500kr.

Nå jag ser inte 6000kr som ett överpris, men de har xbox som konkurrent. Vilket leder till att de kommer prispressa konsolerna rejält, båda företag har råd att gå lite förlust per varje såld konsol, för att sedan plocka in pengarna när folk köper spel, filmtjänster och annat.

Permalänk
Medlem

500$ DE plus 100$ för BD.
Dom kommer nog tjäna mer än 100$ per konsol på att få bort marknaden för begagnade spel, större marginaler vid försäljning av spel då inte återförsäljarna får en del av kakan och att dom kommer kunna styra priset av spel hårdare. Nya spel på PSN kostar 700Kr medans det oftast går att få tag i dom för 550Kr på Elgiganten, även fast att det är mellanhänder och distribution inräknat där.

Tror inte att konsolen kommer kosta mer än 7000Kr på svenska marknaden, 6500-7000 är mycket pengar att lägga kontant. Egentligen så är det IOFS inte så mycket med tanke på hur lång tid man använder konsolen, men med tanke på vad tidigare konsoler har kostat och att det är ganska mycket att betala på en gång(plus spel, PS Plus och eventuellt en extra handkontroll), så kan det chocka marknaden lite.

På Amerikanska youtube-kanaler så verkar dom flesta vara inne på 350-400$ DE och 500$ för BD.

För mig så kvittar nästan priset, räknar man med att kan kommer använda konsolen många år, då blir det inte så dyrt.
Konsolens utseende(intressant design), fläktljud(aldrig stört mig på min PS4Pro), 16.7% lägre GPU prestanda än konkurrenten(CPU 2,8(med HTT)-8,57%(utan), Minneshastighet 6,1% i genomsnitt) och möjligheten till att kunna spela äldre spel påverkar inte mitt beslut till köp.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

8995kr

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

499-599, du läste det här först.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Förhandsbokning ligger på 9999kr som billigast.. Facepunch* Uppgraderar hellre datorn, jävla muppar.

Det är bara för att de inte vet priset själva. Det brukar stå på butikernas hemsidor. I stil med "Priset är inte det verkliga priset, utan bara en hitte-på prislapp".

Permalänk
Lego Master

På tal om valutakurs...
Kollade på en av de första Jönssonligan-filmerna häromdagen, och Vanheden skulle räkna på Bedforddiamanterna.
"20 miljoner dollar... det blir 105 miljoner svenska pistoler!". Det var fina tider när en dollar låg i 5kr.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Om det bara kommer skilja 50$ mellan modellerna köper jag med läsare även fast jag oftast köper digitalt (mer lättsålt med läsare samt 50$ är för liten skillnad för att vara helt låst till digitalt).
Om det skiljer 100$ så överväger jag digitala versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Förhandsbokning ligger på 9999kr som billigast.. Facepunch* Uppgraderar hellre datorn, jävla muppar.

Första raden i produktbeskrivningen, i fet stil.
För övrigt är det ju så förhandsbokningar med okänt pris har funkat iaf dom senaste 10 åren så inte direkt något nytt att förstå sig på...

Själv gissar jag väl på en 5-6kkr för den med bluray. Inga som helst konstigheter, ska kittla lite i plånkan när man betalar.
Tycker det är sjukt prisvärt, har nog iaf 1000 speltimmar på min PS4:a, det absolut billigaste nöjet jag har, alla kategorier.

Vet inte vad man ska jämföra med? Jag smetar ~7000:- per år för mitt gymkort. Garageplatsen kostar 2500:- i månaden... lägg därtill försäkring, värdeminskning och service samt bensin, så har jag nog mer kostnad för bilen på 1 år än om jag köper alla spelkonsoler som släpps under min livstid...