Brittiska överhuset manar till reglering av lootlådor

Permalänk
Melding Plague

Brittiska överhuset manar till reglering av lootlådor

Brittiska politiker menar att lotteriliknande funktioner i spel kan falla under nuvarande lagar gällande hasardspel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"digitalt innehåll saknar monetärt värde".
Ines Uusmann som varit i farten igen?

Permalänk
Medlem

På tiden. De kan gärna få ha gambling-liknande mekanismer i sina spel. Med det skall vara tydligt märkta med det, absolut inte säljas som lämpliga för för 3-åringar och svara under samma regler och ha samma skyldigheter som andra som riktar in sig på detta beteende.

Kanske, bara kanske, kan spel bli intressanta igen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

De flesta lootlådor är ju dessutom riggade.
är det 10 saker i lådan så har du inte 10% chans att få det bästa utan snarare 0.01% chans om ens det. Oftast är det kopplat till hur mycket du betalat.
Tycker hela F2P konceptet borde ses över, ofta pumpas de fulla av banners om att köpa massor av random saker eller lootlådor. Mobilspel och webbroserspel framförallt.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det vore exempelvis bara att sätta 18-års gräns på spel med fenomenet, så justerar sig de stora speltillverkarna. Det skulle också ha räckt långt om Valve hade brytt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"digitalt innehåll saknar monetärt värde".
Ines Uusmann som varit i farten igen?

Då är ju spelen gratis och Piratebay gör inget fel, eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

"digitalt innehåll saknar monetärt värde".
Ines Uusmann som varit i farten igen?

Huruvida innehållet i en lootlåda saknar monetärt värde beror ju på om man kan sälja vidare innehållet, känner jag.

Jämför t.ex. lootlådor i Overwatch med lootlådor i CS:GO. I båda fallen handlar det om rent kosmetiska digitala föremål.

I Overwatch så går det inte att skicka vidare ett skin eller liknande till någon annan spelare. Det går alltså inte att sälja om man hittat något episkt skin eller liknande till någon annan spelare (förutom genom att sälja hela kontot, vilket jag inte känner räknas). Därför har inte loot i Overwatch något monetärt värde och jag har svårt att se detta som ett hasardspel.

När det handlar om CS:GO däremot så kan digitala föremål överföras mellan konton och kan därmed säljas och köpas. Då har loot i CS:GO ett monetärt värde. Här kan jag se argument för att det liknar ett hasardspel, även om det är så att Valve bara tillhåller en del av själva hasardspelet.

(Reservation för att jag inte själv spelar CS:GO så jag har dålig koll på hur lootsystemet där fungerar exakt, och jag kan vara lite "out of date", men saker som "kasinon" där man kan spela hasardspel med sina digitala föremål bl.a. hade inte varit möjliga utan möjligheten att skicka över digitala föremål mellan olika konton.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"digitalt innehåll saknar monetärt värde".
Ines Uusmann som varit i farten igen?

Ines gav svenska folket PC-datorer med hem-pc konceptet. Hon tog tillbaks .se-domänen från privat ägo, hon såg till att bredband även byggdes ut på glesbygden.

Tycker hon gjort mycket för IT i Sverige och bidragit att vi är i framkant.

OT: Synd att inte Sverige kom till samma slutsats. Extremt kortsiktigt tänkt att bara peka på befintliga lagar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"digitalt innehåll saknar monetärt värde".
Ines Uusmann som varit i farten igen?

På ett sätt stämmer det, ju. Eftersom det digitala innehåll du låser upp inte kan säljas eller bytas, i annat fall än med vissa Valve-spel. Men i princip: de saker du köper och låser upp kopplat till ett digitalt konto utan förmåga att överföras har ju egentligen inget monetärt värde. Däremot borde hasardspelslagstiftningen komma in i bilden ändå, om lagstiftningens syfte är att reglera dels risken hasardspel av sin natur står för men också för att minimera godtyckligt fuffens och öka tydligheten för konsumenten.

Permalänk
Medlem

Jag är mest fascinerad över att konceptet funkar så bra. Spelare är villiga att både betala och grinada, för diverse olika typer av digital loot / levels.
Jag saknar tiderna då spel spelades för glädjen, inte för att stilla nån djupt rotad psykologisk nerv av belöning.

Permalänk
Avstängd

Allt går att sälja, annars hade inte ryssdjävlarna farmat varenda spel.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Huruvida innehållet i en lootlåda saknar monetärt värde beror ju på om man kan sälja vidare innehållet, känner jag.

Jämför t.ex. lootlådor i Overwatch med lootlådor i CS:GO. I båda fallen handlar det om rent kosmetiska digitala föremål.

I Overwatch så går det inte att skicka vidare ett skin eller liknande till någon annan spelare. Det går alltså inte att sälja om man hittat något episkt skin eller liknande till någon annan spelare (förutom genom att sälja hela kontot, vilket jag inte känner räknas). Därför har inte loot i Overwatch något monetärt värde och jag har svårt att se detta som ett hasardspel.

När det handlar om CS:GO däremot så kan digitala föremål överföras mellan konton och kan därmed säljas och köpas. Då har loot i CS:GO ett monetärt värde. Här kan jag se argument för att det liknar ett hasardspel, även om det är så att Valve bara tillhåller en del av själva hasardspelet.

(Reservation för att jag inte själv spelar CS:GO så jag har dålig koll på hur lootsystemet där fungerar exakt, och jag kan vara lite "out of date", men saker som "kasinon" där man kan spela hasardspel med sina digitala föremål bl.a. hade inte varit möjliga utan möjligheten att skicka över digitala föremål mellan olika konton.)

Om du betalar riktiga pengar för något där du har odds på att erhålla specifika saker, där vissa saker är mer värt än andra (oavsett om det går att sälja vidare eller ej), så är det gambling och ska klassas som det.

Annars köper man det skinnet man vill ha, då är det inte gambling. Då är det vanliga microtransactions.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Förbestämd slump avgör vad/om du får något du betalade för = Lootlådor/gambling
Du får det du betalade för utan någon förbestämd slump = vanlig handelsekonomi

Faktumet att du måste BETALA för att öppna lootlådor vars innehåll är slumpartat över vad du får säger mig att det är av monetärt värde vare sig du kan sälja vidare det eller inte, annars borde det INTE kostat en valuta som har ett monetärt värde, dvs., som du måste betala riktiga pengar för att kunna använda.

En skillnad görs således på spel som har egen valuta som inte går att köpa för riktiga pengar utan bara "farmas" genom att spela spelet för att sedan köpa något även om det har slumpmekanismer. Nu lär det knappast finnas kvar sådana spel i modern tid.

Den förbaskade spellagen i Sverige borde förtydligas inom detta. Majoriteten av saker vi köper, varav alltså har monetärt värde, är ändå "vanlig handelsekonomi". När fick du senast en sjömansbiff i affären fast du hade betalat för en oxfilé? Enda gången detta händer är när du beställer "oxfile på pizza" och då får du skylla dig själv att du trodde att du skulle få oxfilé på din pizza för 95 kr!

Det är sinnessjukt hur detta inte redan har spridits bland befolkningen och skapat uppror och uppmaningar till politiker. Allt snack om "Will someone please think of the children!" vid våldsamma spel verkar så lätt för alla föräldrar. Men att ungarna spelar bort halva lönen av föräldrarna på lootlådor och mtx undgår dem?

Spelinspektionen skall ta itu med detta nu. Antingen reglerar de lootlådor i Sverige eller så sänker de åldersgränsen för nätcasinon ned till 7 år för rätt ska vara rätt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

De flesta lootlådor är ju dessutom riggade.
är det 10 saker i lådan så har du inte 10% chans att få det bästa utan snarare 0.01% chans om ens det. Oftast är det kopplat till hur mycket du betalat.
Tycker hela F2P konceptet borde ses över, ofta pumpas de fulla av banners om att köpa massor av random saker eller lootlådor. Mobilspel och webbroserspel framförallt.

Tja... som slots då, menar du? Där man inte har särskilt hög chans att få jackpot.

Ungefär som på ett... ja, vad heter det nu... kasino, tror jag?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

På ett sätt stämmer det, ju. Eftersom det digitala innehåll du låser upp inte kan säljas eller bytas, i annat fall än med vissa Valve-spel. Men i princip: de saker du köper och låser upp kopplat till ett digitalt konto utan förmåga att överföras har ju egentligen inget monetärt värde. Däremot borde hasardspelslagstiftningen komma in i bilden ändå, om lagstiftningens syfte är att reglera dels risken hasardspel av sin natur står för men också för att minimera godtyckligt fuffens och öka tydligheten för konsumenten.

En lott som inte ger vinst saknar monetärt värde också

Permalänk
Avstängd

Goda nyheter i Sverige är att från och med 2:a juli 2020, dvs., sedan igår, trädde en ny tillfällig förordning i kraft där speloperatörer i Sverige bara får erbjuda max 100 kr välkomstbonus för nya spelare och detta kommer att löpa minst hela året ut och kanske längre beroende på utvärderade effekter av detta på svenskarnas hasardspelande vilket har ökat pga. COVID-19.

Nu önskar jag bara att Spelinspektionen kunde komma i fund med lootlådor som är precis som britterna säger, "det SER UT som hasardspel, det LÅTER SOM hasardspel, och det KÄNNS minst sagt som hasardspel, då var nog syftet med att också FUNGERA som hasardspel och då skall det regleras som så!".

Sedan har vi också en riktigt bisarr "organisation" i Sverige: Branschföreningen för Onlinespel, ungefär som om alkoholmissbrukarna skulle ha "Alkoholistföreningen för kroniska supare".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Alltid fult att spela på människans psykologi på ett sådant sätt. De som faller in där är alltid som det skadar mest.

Vi behöver reglering definitivt, eller utbildning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Allt med random loot drops borde bannas, finns ingen som styr procenten och de kan lika gärna ge streamers högre procent av drops bara för att locka fler spelare att köpa saker.

Bara bort med skiten, Sverige ligger väl som vanligt 30 år efter med detta skulle referera till att kopiera till kassetter när de tog upp detta i någon EU-domstol.

Permalänk
Medlem

Kan inte se att "inget monetärt värde" är ett argument. Dels har du bevisligen betalat för lootlådan, pengakopplingen är ju hela vitsen för tillverkarna. Dels är syftet med spelregleringen att försöka minska risken att minderåriga fastnar i spelmissbruk, dvs det är själva mekanismerna för spelmissbruk som inte skall etableras. Vad man vinner är irrelevant, det är spänningen och upplösningen som ger kicken.
Den moralisk-etiska nivån på de som implementerar casino-mekanismer i spel är riktigt, riktigt låg. I klass med dem som säljer droger till ungarna utanför skolgårdar, och de som lurar cancersjuka att köpa "mediciner" i desperat hopp om att bli friska.

Förbjud skiten.

Permalänk
Medlem

Super bra, all form av loot-lådor där innehållet är random bör förbjudas!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Om du betalar riktiga pengar för något där du har odds på att erhålla specifika saker, där vissa saker är mer värt än andra (oavsett om det går att sälja vidare eller ej), så är det gambling och ska klassas som det.

Annars köper man det skinnet man vill ha, då är det inte gambling. Då är det vanliga microtransactions.

Med den definitionen finns det en massa saker som är gambling.

T.ex, kinderägg, såna där automater med billigt barnleksaksskräp i plastkulor, hockeybilder, tradingspelkort, etc.

(Kinderägg är för övrigt förbjudna i USA. Inte för att det är gambling, utan för att det är förbjudet att sälja icke-ätbara grejer i ätbart skal. Undrar om det också gäller typ avocado...)

Jag tycker det är lite väl moralpanikartat att kalla sådant för gambling. Problemet för mig uppstår först när man kan använda en lootboxmekanik för att spela för och vinna saker värda riktiga pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Med den definitionen finns det en massa saker som är gambling.

T.ex, kinderägg, såna där automater med billigt barnleksaksskräp i plastkulor, hockeybilder, tradingspelkort, etc.

(Kinderägg är för övrigt förbjudna i USA. Inte för att det är gambling, utan för att det är förbjudet att sälja icke-ätbara grejer i ätbart skal. Undrar om det också gäller typ avocado...)

Jag tycker det är lite väl moralpanikartat att kalla sådant för gambling. Problemet för mig uppstår först när man kan använda en lootboxmekanik för att spela för och vinna saker värda riktiga pengar.

Nej, för sakerna i kinderägget har inget värde, oavsett vad du får. Det är bara skit för småbarn.

Så du har inget problem med att spelindustrin utnyttjar människor som har dålig impulskontroll? Kolla till exempel på de personer som lagt 10 tusentals kronor i FIFA (inget du kan sälja för riktiga pengar).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag är mest fascinerad över att konceptet funkar så bra. Spelare är villiga att både betala och grinada, för diverse olika typer av digital loot / levels.
Jag saknar tiderna då spel spelades för glädjen, inte för att stilla nån djupt rotad psykologisk nerv av belöning.

Det här är ju lyft direkt från kasinovärlden, finns ju inga spel som är roliga där, det handlar bara om psykologi för att få spelaren att fastna.

Tycker det borde vara speltillstånd och samtliga regler som gäller för riktiga kasinon borde också gälla här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej, för sakerna i kinderägget har inget värde, oavsett vad du får. Det är bara skit för småbarn.

Så du har inget problem med att spelindustrin utnyttjar människor som har dålig impulskontroll? Kolla till exempel på de personer som lagt 10 tusentals kronor i FIFA (inget du kan sälja för riktiga pengar).

Ett skin i Overwatch, vilket var det jag använde som exempel, har inget värde heller. Det är bara en rent kosmetisk grej som inte påverkar hur du presterar eller vad du kan göra i spelet. Dessutom så får du "credits" vid dubletter som du kan använda för att köpa de skin eller grejer du faktiskt vill ha. Det gör att man i praktien kan köpa vilket skin som helst i spelet, utan att behöva spela tills att man vinner. Jag ser det systemet som oproblematiskt.

Jag vågar däremot inte uttala mig om FIFA eftersom jag inte vet hur det spelet fungerar lootmässigt, så om du känner att det är problematiskt så får väl det vara en åsikt jag inte tänker säga emot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Ett skin i Overwatch, vilket var det jag använde som exempel, har inget värde heller. Det är bara en rent kosmetisk grej som inte påverkar hur du presterar eller vad du kan göra i spelet. Dessutom så får du "credits" vid dubletter som du kan använda för att köpa de skin eller grejer du faktiskt vill ha. Det gör att man i praktien kan köpa vilket skin som helst i spelet, utan att behöva spela tills att man vinner. Jag ser det systemet som oproblematiskt.

Jag vågar däremot inte uttala mig om FIFA eftersom jag inte vet hur det spelet fungerar lootmässigt, så om du känner att det är problematiskt så får väl det vara en åsikt jag inte tänker säga emot.

Tror du någon har spenderat 700 dollar på kinderägg?

https://us.forums.blizzard.com/en/overwatch/t/how-much-money-...

"Oh crap. $700

This is the problem of someone who’s stupid with money, is a completionist, who also plays most heroes.

I’m gonna stop being stupid with my money. No more lootboxes for me Blizzard, especially when I get banned from the forum for asinine reasons."

Du förstår inte hur mycket pengar de tjänar på folk som inte kan hantera sina pengar. Lootboxes är gambling och förhoppningsvis kommer fler länder att vakna och förbjuda dessa i spel som inte är 18+

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fantastiskt hur människan fungerar, några värden i en tabell över objekt bestämmer vilka siffror som är vanliga och ovanliga, några andra beskriver egenskaper också där finns det variation.

Ingenting är ovanligt, förutom det som är artificiellt strypt för att folk ska spendera mer pengar.

Varför köper folk alls sakerna? Antagligen grupptryck och att känna sig över andra. Helt meningslöst är vad det är. Förr var dessa ändringar öppna för moddar istället, nu är det bara kaos.

Visst gammal man här, kanske märks, men hela grejen med allt detta är så meningslöst och konstigt. Om 5-10år när servrarna är nere finns inget kvar utom kanske klipp på youtube. Förr hade man fullt spelbara spel och multiplayer hade stöd för lan och egna servrar...

Spelindustrin har helt tappat greppet om vad som var roligt och vad vi vill ha. Nu ska allt vara så låst. Skaffa lite crossplay mellan CoD och CS:GO eller något, det skulle vara coolt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tror du någon har spenderat 700 dollar på kinderägg?

https://us.forums.blizzard.com/en/overwatch/t/how-much-money-...

"Oh crap. $700

This is the problem of someone who’s stupid with money, is a completionist, who also plays most heroes.

I’m gonna stop being stupid with my money. No more lootboxes for me Blizzard, especially when I get banned from the forum for asinine reasons."

Du förstår inte hur mycket pengar de tjänar på folk som inte kan hantera sina pengar. Lootboxes är gambling och förhoppningsvis kommer fler länder att vakna och förbjuda dessa i spel som inte är 18+

700 USD över ett par år (kanske) är mycket för ett spel, men en droppe i havet jämfört med hur mycket en spelmissbrukare lägger på kasinospel. Slår man ut det på killens speltid (verkar vara cirka 900 timmar på det kontot han postar på, okänt om han har flera) så är det i storleksordningen 1 USD per timme. Billigare än att hyra film sett till timme av ett liv. Och klart billigare än att gå på krogen.

Jag har själv lagt ungefär lika mycket på ett spel, då på World of Warcraft under cirka 8 år av mitt liv (jag slutade för 4 år sedan). Jag spelar också Overwatch och har inte lagt en spänn på lootboxes, och har ändå extremt mycket "credits" på mitt konto som jag inte känner att jag behöver.

Beteendet jag ser här är dock inte ett spelmissbruk, utan det handlar alltså mer om ett samlarbeteende. Han skriver själv ut att han är en "completionist", d.v.s. han samlar på saker. Då är det också klart att han kommer lägga väldigt mycket pengar på lootlådor. Det hade han också gjort om han samlade på kinderägg-leksaker, Lego, ölkapsyler, eller något annat. Eller om han för den sakens skulle istället köpt skins direkt i en skin-butik.

Det tycker jag det är viktigt att skilja på. Det är en milsvid skillnad mellan hasardspel och en affärsmodell som bygger på att tjäna pengar på samlare. Därför är det avgörande enligt mig om man kan köpa/sälja sina vinster för riktiga pengar. Det ökar nämligen dramatiskt hur mycket pengar en missbrukare kan stoppa in i systemet, för att t.ex. försöka "vinna tillbaka sina förluster" och gräva ett djupare och djupare hål åt sig själv. Det är ingen som köper lootlådor i Overwatch som gör detta för att försöka vinna tillbaka pengar som de spelat bort och egentligen skulle lagt på mat eller hyra. Däremot så i ett riktigt hasardspel, som det t.ex. kan vara för någon som spelar på ett CS:GO-föremåls-kasino.

Sedan kan man ha åsikter om man tycker att det är sunt att folk lägger flera tusen kronor på digitala föremål till ett spel. Men ärligt talat, då måste vi snarare se över hela vårt konsumtionssamhälle, det har mer att göra med Lyxfällan än nätkasino. Och ärligt talat, om någon frivilligt vill lägga typ 10 000-30 000 kr på att ha ALLA SKINS i Overwatch så ser jag inte heller det som ett problem. Det är ungefär i linje med vad man betalar för en dator.

Permalänk
Inaktiv

Regler kring lootlådor? What? Jag betalar inte fett med skatt för politiker ska hålla på och tramsa om regler kring lootlådor!

Permalänk
Medlem

Jag gillar ändå tanken på att det sitter ett gäng lorder i röda rockar och spelar Overwatch och ilsknar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Huruvida innehållet i en lootlåda saknar monetärt värde beror ju på om man kan sälja vidare innehållet, känner jag.

Jämför t.ex. lootlådor i Overwatch med lootlådor i CS:GO. I båda fallen handlar det om rent kosmetiska digitala föremål.

I Overwatch så går det inte att skicka vidare ett skin eller liknande till någon annan spelare. Det går alltså inte att sälja om man hittat något episkt skin eller liknande till någon annan spelare (förutom genom att sälja hela kontot, vilket jag inte känner räknas). Därför har inte loot i Overwatch något monetärt värde och jag har svårt att se detta som ett hasardspel.

När det handlar om CS:GO däremot så kan digitala föremål överföras mellan konton och kan därmed säljas och köpas. Då har loot i CS:GO ett monetärt värde. Här kan jag se argument för att det liknar ett hasardspel, även om det är så att Valve bara tillhåller en del av själva hasardspelet.

(Reservation för att jag inte själv spelar CS:GO så jag har dålig koll på hur lootsystemet där fungerar exakt, och jag kan vara lite "out of date", men saker som "kasinon" där man kan spela hasardspel med sina digitala föremål bl.a. hade inte varit möjliga utan möjligheten att skicka över digitala föremål mellan olika konton.)

Eller om man behöver lägga ner faktiska pengar på nycklar eller vad det nu kallas i det spelet för att få tillgång till innehållet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova