En genomgång av Android-upplevelsen i Surface Duo

Permalänk
Melding Plague

En genomgång av Android-upplevelsen i Surface Duo

Windows Central går igenom användarupplevelsen i Surface Duo, Microsofts kommande Android-telefon med två skärmhalvor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt cool, är ju en minilaptop!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Vi som har plånboksfodral har nästan en lika tjock mobil. Skulle man få digitalt id plus mer kunde lita på mobilens betalningar, så kunde man överge detta fodral och då kanske en sådan här mobil får plats i fickan. Det till stor del tjockleken som jag ser som ett stort problem emot dessa mobiler.
*edit*
Men man får testa. Jag minns hur folk för skämtade om Notemobilerna och idag är 6,5" mer eller mindre standard på nya mobiler och man får ha väldigt små fickor om det ska vara trångt. Men om mobilen än blir dubbelt så tjock, ja då lär man få skippa plånboksfodralet om de ska sitta bekvämt i framfickan.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte kunna lita på mobilers betalning? Enda problemet jag upptäckt är att OKQ8 inte verkar gilla blip. Så har börjat undvika att tanka där.

Edit: detta är för övrigt den enda av telefonerna just nu jag är sugen på med dubbla skärmar. Samsungs och Huaweis känns lösning känns inte riktigt mogna än och då är det nog vettigare och gå tillbaka ett steg och ta en riktig skarv i mitten istället.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det här kanske blir nya "Blackberry", dvs alla businessmänniskor köper såna här och har som mobil minidator, så kan Surfacen stå på kontoret i sin fina dockningsstation.

Kan ha potential, men vi får se i höst... jag menar vinter

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

så en surfplatta man kan vika ihop med gigantiska kanster som ser ut some nått dom släppt för 10 år sen, och irreterande linjer i mitten..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag tror eventuellt inte att denna första utgåvan kommer bli så populär för allmänheten, men detta bidrar med en del till företagsvärlden. Microsoft + Android och Windows 10X kan nog bli framtiden om Microsoft spelar sina kort rätt

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Varför skulle man inte kunna lita på mobilers betalning? Enda problemet jag upptäckt är att OKQ8 inte verkar gilla blip. Så har börjat undvika att tanka där.

Att enbart ha med mobilen som betalningsmedel kräver att man har ett stort förtroende för denna under en längre tid. Och jag har titt som tätt fått tagit fram mitt betalkort.
Ett problem som är svårt att komma från är att batteriet är tomt och man då skulle vilja kunna göra mindre betalningar genom passiv nfc eller liknande.

Permalänk
Medlem

Är så där halv intressant. Kan tänka mig den till jobbet, men skulle vara betydligt mer intressant och produktivt för mig om det var Windows på den.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett problem som är svårt att komma från är att batteriet är tomt och man då skulle vilja kunna göra mindre betalningar genom passiv nfc eller liknande.

Va? Gör du av med batteriet på mindre än en dag?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av maweric:

Är så där halv intressant. Kan tänka mig den till jobbet, men skulle vara betydligt mer intressant och produktivt för mig om det var Windows på den.

Instämmer helt tills runt år 2010. Idag, varför ska man ha windows med alla dess nackdelar? Visst Windows Me och Windows Phone men dessa är utdöda. Det är väldigt få vanliga windowsprogram som man vill köra på ens telefon om man ändå skulle vilja det finns det en drös olika fjärrstyrningstekniker.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Va? Gör du av med batteriet på mindre än en dag?

Plus ett par laddningar därtill. Har ett hyfsat batteri på 4500mah, men en törstig cpu plus skärm. Mycket musik, youtube + spel drar en hel del ström.. Men detta är egentligen irrelevant för argumentet då även strömsnålare råkar ut för batteritorsk rätt som det är och det är då inte kul att stå helt utan busskort och pengar långt borta hemifrån.
Jag skulle tro att skaran som helt litar på mobilen som betalningsmedel idag är väldigt liten, visst när jag själv gick i skolan i samma stad var det ej mycket som kunde hända om betalningsmedlet ej funkade. Men idag är jag ofta i mer kritiska ställen där jag måste ha betalningsmedel för olika saker. Även om man har med reservbatteri så kan mobilen strula.

Detta leder till som sagt att de är få som skulle ersätta allt med en sådan här mobil och det lätt blir trångt i fickorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att enbart ha med mobilen som betalningsmedel kräver att man har ett stort förtroende för denna under en längre tid. Och jag har titt som tätt fått tagit fram mitt betalkort.
Ett problem som är svårt att komma från är att batteriet är tomt och man då skulle vilja kunna göra mindre betalningar genom passiv nfc eller liknande.

Okej, kör själv med qi laddare på både skrivbordet och i bilen så har nog inte ens varit nära att få slut på batteriet på 5-6 år. Men jag håller med om att stödet för NFC skulle behöva bli bättre. Bor själv i en liten stad så här är det ganska lätt att hålla koll på att det bara är okq8 det inte fungerar på

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Plus ett par laddningar därtill. Har ett hyfsat batteri på 4500mah, men en törstig cpu plus skärm. Mycket musik, youtube + spel drar en hel del ström.. Men detta är egentligen irrelevant för argumentet då även strömsnålare råkar ut för batteritorsk rätt som det är och det är då inte kul att stå helt utan busskort och pengar långt borta hemifrån.
Jag skulle tro att skaran som helt litar på mobilen som betalningsmedel idag är väldigt liten, visst när jag själv gick i skolan i samma stad var det ej mycket som kunde hända om betalningsmedlet ej funkade. Men idag är jag ofta i mer kritiska ställen där jag måste ha betalningsmedel för olika saker. Även om man har med reservbatteri så kan mobilen strula.

Detta leder till som sagt att de är få som skulle ersätta allt med en sådan här mobil och det lätt blir trångt i fickorna.

Jag tror att folk som gör av med mer än en laddning på telefonen per dag är låååångt färre än de som vill betala med telefon.
Att du måste ladda din telefon flera gånger om dagen gör dig rätt unik.

Dom flesta klarar sig bra på en laddning. Och jag ser folk som betalar med telefon/klocka väldigt ofta.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsoft släpper en Androidlur... nu har jag nog upplevt allt.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Så de slog ihop två antika IPhones?

Permalänk
Medlem

Tyvärr, deras Design-team ligger 5 år efter Samsung.
Se på hur Galaxy Fold 2 ser ut, det är så kanter ska se ut på en modern mobilpryl idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer helt tills runt år 2010. Idag, varför ska man ha windows med alla dess nackdelar? Visst Windows Me och Windows Phone men dessa är utdöda. Det är väldigt få vanliga windowsprogram som man vill köra på ens telefon om man ändå skulle vilja det finns det en drös olika fjärrstyrningstekniker.

Du kanske inte gillar att ha alla möjligheter som Windows eller även Linux ger. Själv känner jag mig väldigt begränsad med android eller iOS, speciellt på jobbet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det ska bli kul att se människor vandra omkring med dessa bestarna och vara helt verklighetsfrånvarande x2!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Den där telefonen hade varit snygg på typ 90-talet. Ser fruktansvärd ut. Feta bamsekanter dessutom.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag den ser riktigt läcker ut! Microsoft ligger ljusår före Apple o de flesta Android märkena när det gäller design av laptops o surfplattor enligt mej,den här telefonen följer samma fotspår.Blir nog en sån som nästa lur om recensionerna är positiva.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Jag hade gillat detta för att kunna ha två appar öppna i fullskärm, istället för att hoppa fram och tillbaka mellan olika appar (ex mejl med fakturor och bankappen; webbsida och anteckningsapp). Det blir nog tyvärr alldeles för dyrt för att slippa ett irritationsmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Du kanske inte gillar att ha alla möjligheter som Windows eller även Linux ger. Själv känner jag mig väldigt begränsad med android eller iOS, speciellt på jobbet.

Microsoft skulle gjort som samsung gjorde med sin note 2. Den såldes både som windows phone och android. Då skulle man ha möjligheten att köpa den programvara som passade bäst för sin egen skull.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Tyvärr, deras Design-team ligger 5 år efter Samsung.
Se på hur Galaxy Fold 2 ser ut, det är så kanter ska se ut på en modern mobilpryl idag.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/BQWSxdheeS6WBNhkAVZGrJ-1200-80.jpeg

Du vet att det där är inofficiella konceptbilder va? https://www.slashgear.com/galaxy-fold-2-renders-could-get-you...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av corb06:

Tyvärr, deras Design-team ligger 5 år efter Samsung.
Se på hur Galaxy Fold 2 ser ut, det är så kanter ska se ut på en modern mobilpryl idag.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/BQWSxdheeS6WBNhkAVZGrJ-1200-80.jpeg

Bortsett från att det där är konceptbilder så har ju dessa mobilerna Samsung släppt varit en ganska bra flopp...

Permalänk
Medlem

Spännande och det ser ut som MS verkligen tänkt till och inte bara smetat något halvdant UI för att få saker att kännas lite unikt.

OM man hade fått önska något så hade det varit att MS haft ett helt eget OS med egen store, kanske byggt det ovanpå Sailfish eller Windows 10, men förstår att detta drag med Android i botten ger en mkt snabbare TTM samt redan idag har alla de appar som en mobil behöver.

När det gäller design så tänker jag att MS prioriterat funktion och hållbarhet, denna ska fungera i företagsmiljö och hålla. Lite sorgkanter och att den inte kan vikas upp lika futuristiskt som Samsungs skapelser kanske känns trist men gör att minskar risken för barnsjukdomar och skandaler.
MS behöver lyckas på mobilmarknaden, tror inte man vågar chansa då.

OM jag får önska en sak till så är det att MS hittar en finansieringmodell där support och uppdateringar under längre tid finns med i ekvationen. Att behöva köpa en ny telefon var tredje år för att tillverkare bara vill sälja nytt (finns ingen vinst i att uppdatera) behöver lösas på något sätt.
Ett högt inköpspris där man tar med supporten är kanske en väg att gå eller någon form av supportavtal för företag och privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Tyvärr, deras Design-team ligger 5 år efter Samsung.
Se på hur Galaxy Fold 2 ser ut, det är så kanter ska se ut på en modern mobilpryl idag.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/BQWSxdheeS6WBNhkAVZGrJ-1200-80.jpeg

De kanske slipper att dra tillbaka den för att den brinner upp eller att skärmen går sönder om ett sandkorn fastnar i gångjärnet. =Win?

Permalänk
Skrivet av maweric:

Du kanske inte gillar att ha alla möjligheter som Windows eller även Linux ger. Själv känner jag mig väldigt begränsad med android eller iOS, speciellt på jobbet.

Ubuntu mobil som floppade vore ej fel om den ej hade floppat.
Nå som jag skrev så floppade de små windowsversionerna, kvar är den stora även om det finns någon iot version.
De små även om de ej hade floppat så mycket hade riktigt dåligt programutbud och man hade blivit begränsad.

Kompletta windows och en "komplett" instalation av linux t.ex ubuntu leder till en mobil som både är slö och slukar ström, ingen bekväm upplevelse alls. Och frågan är till vilken nytta då man har tillgång till internet nästan överallt? Vill man köra en windowsapp, fjärrstyr då ens dator. Vill man göra lösningen mer elegant sätt upp en terminalserver, där man genom en rdp webklient kan göra lösningen så att man kör den direkt i webbläsaren på mobilen utan behöva krångla.

Detta med att ha "precis allt" vid den terminal man jobbar med är förlegat av hur många orsaker som helst, även om man har datorkraften vill man ej installera allt lokalt. Tankesättet går tillbaka till runt 1995 då jag fick en cd-skiva som innehöll typ hela internet, det var lite skämtsamt, men cdn innehöll det mest populära svenska sidorna och man kunde pröva på internet utan att ha det.

Kollar man på helt vanligt folk idag så har de ej behov att köra några windowsapplikationer på deras mobil, detta i tider då de knappt använder några windowsapplikationer i windows förutom webbläsaren. Mer teknisk folk så fjärrstyr de som sagt bara en dator annan och frågan kommer när behöver man köra någon windowsapplikation lokalt? Detta ska ställas emot alla brister och resultatet blir att väldigt små kompletta windowslaptop floppar, vilket de också har gjort. Det var en trend med mindre windows laptops som kom runt 2007 med netbooks. Skitroligt tyckte många då, kunna köra windowsappar på en sådan liten maskin. Men idag, så varför jobba så undrar folk och det finns typ ingen efterfrågan på dessa maskiner.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte utvecklas åt windows 10 x86 hållet istället. Vore jätteskönt med en arbetstelefon som dubblar som jobb-dator med docka på kontoret.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ubuntu mobil som floppade vore ej fel om den ej hade floppat.
Nå som jag skrev så floppade de små windowsversionerna, kvar är den stora även om det finns någon iot version.
De små även om de ej hade floppat så mycket hade riktigt dåligt programutbud och man hade blivit begränsad.

Kompletta windows och en "komplett" instalation av linux t.ex ubuntu leder till en mobil som både är slö och slukar ström, ingen bekväm upplevelse alls. Och frågan är till vilken nytta då man har tillgång till internet nästan överallt? Vill man köra en windowsapp, fjärrstyr då ens dator. Vill man göra lösningen mer elegant sätt upp en terminalserver, där man genom en rdp webklient kan göra lösningen så att man kör den direkt i webbläsaren på mobilen utan behöva krångla.

Detta med att ha "precis allt" vid den terminal man jobbar med är förlegat av hur många orsaker som helst, även om man har datorkraften vill man ej installera allt lokalt. Tankesättet går tillbaka till runt 1995 då jag fick en cd-skiva som innehöll typ hela internet, det var lite skämtsamt, men cdn innehöll det mest populära svenska sidorna och man kunde pröva på internet utan att ha det.

Kollar man på helt vanligt folk idag så har de ej behov att köra några windowsapplikationer på deras mobil, detta i tider då de knappt använder några windowsapplikationer i windows förutom webbläsaren. Mer teknisk folk så fjärrstyr de som sagt bara en dator annan och frågan kommer när behöver man köra någon windowsapplikation lokalt? Detta ska ställas emot alla brister och resultatet blir att väldigt små kompletta windowslaptop floppar, vilket de också har gjort. Det var en trend med mindre windows laptops som kom runt 2007 med netbooks. Skitroligt tyckte många då, kunna köra windowsappar på en sådan liten maskin. Men idag, så varför jobba så undrar folk och det finns typ ingen efterfrågan på dessa maskiner.

Detta är lite lustigt.
Vill inte ha någon fjärrstyrning från en telefon med en liten skärm. Jag kanske inte tillhör "vanligt folk". Jag har en liten och ny 2 in 1 Windowsmaskin till främst jobbet. Mina kollegor tar med sig telefon, platta och laptop beroende på arbetsuppgift. Jag har alltid min 10" 2 in 1 samt telefonen och klarar alltid alla uppgifter väldigt smidigt. Skulle jag ha en telefon med dubbelskärm, Windows (eller Linux) och vettiga portar så skulle jag behöva min 2 in 1 väldigt sällan.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)