Veckans fråga: Vilken är den bästa versionen av Windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av snajk:

Tja då har vi olika definition på stabil helt enkelt. Risken för att jag ska förlora data är minst hittills på W10 för det kraschar inte och startar inte om utan förvarning, inte så som jag använder det i alla fall. Men jag har heller inga enheter (med konsumentversion av Windows) som måste vara igång hela tiden. Får jag en notifikation om att uppdateringar är redo att installera eller vad de nu säger, så installerar jag dom när jag är färdig med datorn för dagen eller stunden. Det tar liksom ingen extra tid att klicka på "Uppdatera och stäng av" istället för Strömsparläge eller Stäng av.

På jobbet är det värre dock, men det har ju att göra med kompetens (eller kanske prioriteringar) hos de som driftar vår IT snarare än dumheter i Windows. Vi ligger typ två år eller arton månader efter hela tiden, men när de väl bestämmer sig för att trycka ut uppdateringar är det plötsligt extremt bråttom och de måste installeras samma dag. På samma sätt anser de att det är smart att köra viruskoll varje dag klockan tio, för det är ju ingen som jobbar klockan tio på förmiddagen liksom, och dessutom återställer de mina undantag från viruskollen (kodmappar främst) innan dess varje dag så kollen tar minst 40% av CPU i flera timmar.

Va? Stänga av? Vad är det?

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010

Windows 2000 för mig, med NT 4 och NT 3.51 på delad andraplats.

Även Windows 2.11 har en speciell plats i mitt hjärta, och kommer nog på tredje plats.

W10: Surface Book 3 15" [32/512GB], macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hjärup
Registrerad
Apr 2008

10:an är det som är bäst för nya datorer. För ett gammalt datorskrälle innan 2013 så gäller det Windows 7 och för andra antika datorer <2007 är det XP/NT.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av fidde66:

Kul att Vista och Windows 8 inte får så många röster iallafall.
Windows 95 var ju en revolution utseendemässigt, inte värden stabilaste men funkade ändå.
Windows 7 var najs och win10 känns som en uppdaterad 7a bara.

Vad hände med windows 9 ?

Windows 10 upplever jag som en Windows 7 på någon intressant drog - helt inkonsekvent om man inte lyckas byta ut startmenyn till OpenShell eller liknande. Och att de börjar överge kontrollpanelen för "Settings" där man inte kan hantera datorn utan att först leta 17 timmar efter inställningen gör inte saken bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av ehsnils:

Windows 10 upplever jag som en Windows 7 på någon intressant drog - helt inkonsekvent om man inte lyckas byta ut startmenyn till OpenShell eller liknande. Och att de börjar överge kontrollpanelen för "Settings" där man inte kan hantera datorn utan att först leta 17 timmar efter inställningen gör inte saken bättre.

Startmenyn kan man absolut ha åsikter om, jag vet inte på vilket sätt den är inkonsekvent men i övrigt är det väl en smaksak vad man föredrar. Men det här med inställningarna förstår jag inte riktigt hur man kan vara så emot. Sökfunktion finns i inställningarna och den är bättre än den i kontrollpanelen, så det borde vara lätt att hitta vad man är ute efter. Sen kan jag absolut hålla med om att det är konstigt att de fortfarande efter fem år inte har fått över alla inställningar dit, men så är det. Som tur är finns det alltid (?) länkar till relevant kontrollpanel i de nya inställningarna om inte allt finns där. För att komma framåt så måste man någon gång ta bort det gamla liksom, man måste knäcka några ägg för att göra en pannkakssmet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av snajk:

Startmenyn kan man absolut ha åsikter om, jag vet inte på vilket sätt den är inkonsekvent men i övrigt är det väl en smaksak vad man föredrar. Men det här med inställningarna förstår jag inte riktigt hur man kan vara så emot. Sökfunktion finns i inställningarna och den är bättre än den i kontrollpanelen, så det borde vara lätt att hitta vad man är ute efter. Sen kan jag absolut hålla med om att det är konstigt att de fortfarande efter fem år inte har fått över alla inställningar dit, men så är det. Som tur är finns det alltid (?) länkar till relevant kontrollpanel i de nya inställningarna om inte allt finns där. För att komma framåt så måste man någon gång ta bort det gamla liksom, man måste knäcka några ägg för att göra en pannkakssmet.

Jag ser den nya strukturen med inställningar som betydligt smetigare och rörigare än den gamla kontrollpanelen med mycket mindre möjlighet att hitta det jag vill ställa in. Sökfunktionen hjälper inte om det inte går att lista ut vad man skall söka efter. Om något så är den nya strukturen med inställningar inte något steg framåt utan fyra steg bakåt.

"If it ain't broken, don't fix it".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Maj 2019

10 är ju grym. Väldigt stabilt. Är en amatör på felsöka, så tycker det fortfarande är lite för svårt att verkligen förstå felmeddelanden i event viewer. Men en stor fördel är att det är enkelt att installera om w10 om allt går åt helvete

MSI z77a-s03, i7 3770k, GTX 670, 16Gb RAM, 600W BeQuiet!, SSD 258, HDD 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av ehsnils:

Jag ser den nya strukturen med inställningar som betydligt smetigare och rörigare än den gamla kontrollpanelen med mycket mindre möjlighet att hitta det jag vill ställa in. Sökfunktionen hjälper inte om det inte går att lista ut vad man skall söka efter. Om något så är den nya strukturen med inställningar inte något steg framåt utan fyra steg bakåt.

Tja, jag vet inte vad du menar med smetigare men rörig håller jag inte med om. Inte jämfört med kontrollpanelen i alla fall. Man får ju en fin meny till vänster med underkategorier och allt, inte bara ett hav av koner som förr.

Citat:

"If it ain't broken, don't fix it".

Fast det där håller ju inte i verkligheten. Viljan att förbättra saker som redan fungerade är ju grunden till hela den mänskliga civilisationen liksom. Hästar var inte trasiga, men det är ju rätt trevligt att vi ha tåg, bilar och flygplan idag.

Trädvy Permalänk
Chefredaktör 🕹
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av snajk:

Men det här med inställningarna förstår jag inte riktigt hur man kan vara så emot.

Personligen är jag mest bara konfunderad över varför det är en så fragmenterad upplevelse.
För mig känns det som om Microsoft är osäkra på om de vill "porta" den gamla kontrollpanelen eller skapa ett lager av förenkling "ovanpå" den gamla kontrollpanelen.

Vissa saker finns bara i kontrollpanelen, andra finns bara i inställningar. Många finns i båda.
Men det finns inget konsekvent tänk.

Om det bara vore att inställningar var en väldigt förenklad version av kontrollpanelen så som den var initialt så hade jag kunnat köpa det.
Men många nya mer "avancerade" funktioner är enbart placerade i inställningar (HDR-toggeln, GPU-schemaläggning etc) medan många av de äldre "avancerade" funktionerna bara finns i kontrollpanelen (köra TRIM, mer djuplodande systeminställningar etc).

Det blir förvirrat och det är svårt att förstå hur de tänker. Det finns mer logiska och bättre lösningar:
Behåll det så att Inställningar är en förenklad subset av kontrollpanelen.
Porta alla kontrollpanelens funktioner till inställningar och dumpa kontrollpanelen.
Porta de få nya inställningarna som är unika för Inställningar tillbaka till kontrollpanelen och dumpa inställningar.
Se till att det är feature parity och behåll båda.

Istället känns det som de valde alternativ fem: lek plockepinn med inställningarna och bara skapa oreda.

Chefredaktör, ny på jobbet, gillar gamla saker, skriver som en kratta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av UndaC:

Personligen är jag mest bara konfunderad över varför det är en så fragmenterad upplevelse.
För mig känns det som om Microsoft är osäkra på om de vill "porta" den gamla kontrollpanelen eller skapa ett lager av förenkling "ovanpå" den gamla kontrollpanelen.

Vissa saker finns bara i kontrollpanelen, andra finns bara i inställningar. Många finns i båda.
Men det finns inget konsekvent tänk.

Om det bara vore att inställningar var en väldigt förenklad version av kontrollpanelen så som den var initialt så hade jag kunnat köpa det.
Men många nya mer "avancerade" funktioner är enbart placerade i inställningar (HDR-toggeln, GPU-schemaläggning etc) medan många av de äldre "avancerade" funktionerna bara finns i kontrollpanelen (köra TRIM, mer djuplodande systeminställningar etc).

Det blir förvirrat och det är svårt att förstå hur de tänker. Det finns mer logiska och bättre lösningar:
Behåll det så att Inställningar är en förenklad subset av kontrollpanelen.
Porta alla kontrollpanelens funktioner till inställningar och dumpa kontrollpanelen.
Porta de få nya inställningarna som är unika för Inställningar tillbaka till kontrollpanelen och dumpa inställningar.
Se till att det är feature parity och behåll båda.

Istället känns det som de valde alternativ fem: lek plockepinn med inställningarna och bara skapa oreda.

Tja, jag håller med om att de borde ha varit mycket bättre på att flytta över saker till det nya. Samtidigt får man ju tänka på att MS är rätt extrema i sin bakåtkompatibilitet. Många andra har skapat kontrollpaneler till sin hård- eller mjukvara som MS inte har någon kontroll över och de vågar väl inte tvinga dom att skriva nytt, eller deras användare att byta till nåt annat.

Men det har ju i alla fall blivit mycket bättre sedan tian kom. Det var länge sedan jag behövde öppna kontrollpanelen hemma, däremot använder jag en kontrollpanel, den för nätverkskort (alltså för nätverksanslutningar, att den heter egenskaper för nätverkskort är ett fel som har hängt med länge), men jag kommer åt den från de nya inställningarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Suomi Finland Perkele
Registrerad
Jun 2008

Minns att XP hade väldigt logisk uppbyggnad av kontrollpanelen.

Rota3: Intel Core i5 2500k - Radeon 370X 3GB - Corsair Force 120gb - Fractal Design R3 - Corsair HX650

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Gudaläget finns kvar i win 10 så skapa en mapp på skrivbordet och döp den till
GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
och ta en titt i vad som automagiskt dyker upp i den, det är den riktiga platsen för inställniongar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av UndaC:

Tycker allt finns i inställningarna. På sin höjd att inställningsappen länkar till en ruta med det gamla utseendet, men har inte behövt öppna gamla kontrollpanelen på väldigt länge nu.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13