Starta företag för att slippa moms?

Permalänk
Medlem

Starta företag för att slippa moms?

Vi har en ganska vild diskussion just nu vad gäller moms och företag.
Några i sällskapet hävdar att man kan starta ett företag genom att lägga in ett visst kapital (25-50k för AB?) och sedan är det fritt fram att handla in varor utan moms.

Några andra i sällskapet hävdar att det inte riktigt är så enkelt.

Scenario:

Du vill starta ett företag, men inte ha något speciellt syfte. Endast köpa in grejer utan moms.
Du får såklart hitta på något annat, typ Petters hobbyhörna med syfte att köpa in motorcyklar i delar och bygga ihop och sälja. Eller typ Nisses budfirma eller något annat mer inriktat på vad du nu önskar köpa in utan moms, om det är elektronik eller annat.

Kan du ha högre ingående moms än utgående moms under flera år eller behöver du sälja varor/tjänster för att kunna köpa utan moms?

Jag är på den sidan som hävdar att det är helt okej att köpa in saker och ha betydligt högre ingående moms än utgående. Annars ser jag inte hur företagen ska bygga upp sig själva i början.

Men jag håller delvis med de andra att detta låter för "bra för att vara sant" så vi kommer inte överens om vad som gäller.

Detta är bara en 100% hypotetisk diskussion. Ingen av oss ska starta företag men vi var bara nyfikna på vad som gäller. Anledningen till att vi kom in på detta var att vi utgick från det där kring Liontech.

Om det i sin tur skulle handla om en enskild firma, vad gäller då?

Ha en bra helg!

Permalänk
Medlem

Man slipper inte moms, man kvittar moms. Du måste ha motsvarande inkomst till företaget för att kunna kvitta.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Avstängd

@Calma: Du kan i vissa fall köpa varor via "Omvänd skatteskyldighet" vilket betyder att du inte behöver betala någon moms vid inköp än vad du hade behövt göra som privatperson.

Ditt så kallade "företag" kommer avvecklas ganska fort och du kommer att hamna i finkan när det framkommer i företagets SNI-kod, "Endast köpa varor utan moms."

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Man slipper inte moms, man kvittar moms. Du måste ha motsvarande inkomst till företaget för att kunna kvitta.

Finns det folk som kommer runt detta genom t.ex falska fakturor? Eller på annat vis?
Läst om en del bolag som knappt är aktiva men ändå har plockat ut datorer utan moms och även bilar vilket är en av anledningarna till att jag tycker det hela är så skumt. Jag får inte ihop ekvationen!

Men ditt svar är såklart logiskt!

Permalänk
Medlem

Kanske skulle gå om man "jobbar åt sig själv", eller bara har nåt ihop med en kompis eller nån. Du "jobbar" och han betalar, och du köper grejer för pengarna utan moms?
Ingen aning

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calma:

Finns det folk som kommer runt detta genom t.ex falska fakturor? Eller på annat vis?
Läst om en del bolag som knappt är aktiva men ändå har plockat ut datorer utan moms och även bilar vilket är en av anledningarna till att jag tycker det hela är så skumt. Jag får inte ihop ekvationen!

Men ditt svar är såklart logiskt!

Skattekvittningen sker ju i samband med bokslut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skattekvittningen sker ju i samband med bokslut.

Jag är otroligt icke-påläst inom moms och skatter.
Men jag tycker bara jag har sett så mycket skumma företag som man inte förstår hur saker går ihop.
Jag är dock väldigt nyfiken av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag är otroligt icke-påläst inom moms och skatter.
Men jag tycker bara jag har sett så mycket skumma företag som man inte förstår hur saker går ihop.
Jag är dock väldigt nyfiken av mig.

Skalbolag kallas det, folk som te x köper företag med hyfsad bokföring, plundrar bolaget och använder sig av målvakt som får ta smällen.

Permalänk
Medlem

Väldigt många som tror att företag handlar momsfritt vilket inte är sant.
Nu är jag inte insatt i ämnet, men det företag jag jobbar åt betalar ut momsen en gång per år tror jag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Man kan göra det, välj månadsmoms, det ska som fler skrivit kvittas mot ingående moms (momsen på det man säljer), MEN har man underskott så betalar faktiskt skattmasen tillbaka betald moms. (råkade själv ut för det när jag drog igång firman, blev mållös när jag fick utbetalningskort på posten)

DOCK #1 är inte TS de första som kommit på detta, så det är en av sakerna skatteverket har koll på, så förvänta er uppvaktning och förberedd er förklaring och svårigheter att starta nytt bolag den dag ni faktiskt vill starta ett företag. Man hamnar inte i fängelse, men momsbedrägeri i den omfattning TS säkert tänkt sig (lite datorer mm) blir antagligen bara skatteförselse med dagsböter som straff:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skattef%C3%B6rseelse

DOCK #2 det kostar att starta ett AB och rapportering/årsredovisning ska skötas, kostar antagligen mer än ni sparar i moms på en dator och lite småkrafs. ...så kombinerat med risken för följdproblem gör att det absolut inte är värt det någonstans.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calma:

Finns det folk som kommer runt detta genom t.ex falska fakturor?

Ja men de är inte företagare utan bedragare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man kan göra det, välj månadsmoms, det ska som fler skrivit kvittas mot ingående moms (momsen på det man säljer), MEN har man underskott så betalar faktiskt skattmasen tillbaka betald moms. (råkade själv ut för det när jag drog igång firman, blev mållös när jag fick utbetalningskort på posten)

DOCK #1 är inte TS de första som kommit på detta, så det är en av sakerna skatteverket har koll på, så förvänta er uppvaktning och förberedd er förklaring och svårigheter att starta nytt bolag den dag ni faktiskt vill starta ett företag. Man hamnar inte i fängelse, men momsbedrägeri i den omfattning TS säkert tänkt sig (lite datorer mm) blir antagligen bara skatteförselse med dagsböter som straff:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skattef%C3%B6rseelse

DOCK #2 det kostar att starta ett AB och rapportering/årsredovisning ska skötas, kostar antagligen mer än ni sparar i moms på en dator och lite småkrafs. ...så kombinerat med risken med följdproblemen gör att det absolut inte är värt det någonstans.

Tack för ett intressant inlägg.

Som sagt, jag ska inte starta något företag någonsin då jag är en glad lönearbetare men jag var mest nyfiken på hur det fungerar när man sett en hel del skumma företag här och där. Tycker fenomenet är intressant och jag har fått svar på en del frågetecken jag hade.

Permalänk
Medlem

Hur ska du få in pengar att handla med?
Även om du köper en dator för 20k exmoms måste du ju ha de 20k.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Hur ska du få in pengar att handla med?
Även om du köper en dator för 20k exmoms måste du ju ha de 20k.

Antar att du bara läst rubriken.
Jag ska inte starta något företag.
Jag var mest nyfiken på vad som gäller med tanke på vad jag sett med halvt vilande bolag och företag med omsättning av den lägre skalan.

I exemplet så utgår det ju såklart från att pengar finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Tack för ett intressant inlägg.

Som sagt, jag ska inte starta något företag någonsin då jag är en glad lönearbetare men jag var mest nyfiken på hur det fungerar när man sett en hel del skumma företag här och där. Tycker fenomenet är intressant och jag har fått svar på en del frågetecken jag hade.

Ska man däremot hålla det hela lagligt så startar man en liten verksamhet som faktiskt har intäkter, sköter all rapportering och redovisning. Även små verksamheter har lagliga skäl att t.ex. ha en dator och det är inte olagligt att ha en biffig dator för att det ska gå snabbt! (dock bör man undvika produkter med ordet ”gaming” i på fakturor/kvitton)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Antar att du bara läst rubriken.
Jag ska inte starta något företag.
Jag var mest nyfiken på vad som gäller med tanke på vad jag sett med halvt vilande bolag och företag med omsättning av den lägre skalan.

I exemplet så utgår det ju såklart från att pengar finns.

Nej, jag har läst hela. Men detta är grundproblemet. Få in pengar att handla för.
Men finns pengar har du ju ingående moms.
Så det reglerar sig självt.

Betala nyss in min moms för kvartalet. Skulle säga att det svåra är att använda sin moms speciellt när man säljer ”luft”.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ska man däremot hålla det hela lagligt så startar man en liten verksamhet som faktiskt har intäkter, sköter all rapportering och redovisning. Även små verksamheter har lagliga skäl att t.ex. ha en dator och det är inte olagligt att ha en biffig dator för att det ska gå snabbt! (dock bör man undvika ord i produkter som ”gaming” på fakturor/kvitton)

Precis man kan ha en liten redovisningsbyrå. Dra in 20k + moms sen köpa en dator för alla pengar. Det är lagligt. Men momsen betalar man ju iaf eller rättare sagt sista man betalar momsen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Skattekvittningen sker ju i samband med bokslut.

Skattekvittning sker månadsvis gällande moms, beroende på vad företagets omsättning uppgår till - eller vad de frivilligt valt att rapportera om ej tvingande.

Skrivet av ronz:

Väldigt många som tror att företag handlar momsfritt vilket inte är sant.
Nu är jag inte insatt i ämnet, men det företag jag jobbar åt betalar ut momsen en gång per år tror jag.

I så fall är det ett väldigt litet företag med max 1 mkr i omsättning, men kan stämma

Skrivet av Mindfighter:

Man kan göra det, välj månadsmoms, det ska som fler skrivit kvittas mot ingående moms (momsen på det man säljer), MEN har man underskott så betalar faktiskt skattmasen tillbaka betald moms. (råkade själv ut för det när jag drog igång firman, blev mållös när jag fick utbetalningskort på posten)

DOCK #1 är inte TS de första som kommit på detta, så det är en av sakerna skatteverket har koll på, så förvänta er uppvaktning och förberedd er förklaring och svårigheter att starta nytt bolag den dag ni faktiskt vill starta ett företag. Man hamnar inte i fängelse, men momsbedrägeri i den omfattning TS säkert tänkt sig (lite datorer mm) blir antagligen bara skatteförselse med dagsböter som straff:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skattef%C3%B6rseelse

DOCK #2 det kostar att starta ett AB och rapportering/årsredovisning ska skötas, kostar antagligen mer än ni sparar i moms på en dator och lite småkrafs. ...så kombinerat med risken för följdproblem gör att det absolut inte är värt det någonstans.

Momsen på det företaget säljer är utgående moms, vilket motsvarar aktuellt %-sats på försäljningsprestationen.