Problem med missljud i fläkt på Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER

Permalänk
Medlem

Problem med missljud i fläkt på Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER

Jag köpte nyligen ett Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER och har fått problem med något missljud i fläktarna. Fläktarna kan ibland rampa upp och ner slumpmässigt när grafikkortet inte är under särskilt mycket belastning, till exempel när använder en webbläsare. Det är ganska irriterande. Jag misstänkte att det kunde ha varit dåliga kullager som orsakar ljudet så jag köpte reservdelsfläktar och bytte dem. Även reservdelsfläktarna hade samma problem.

Lite svårt att förklara ljudet så jag har laddat upp ett klipp. Man får höja volymen en del.

Ljudklipp

Jag har ett Fractal Design Define Nano S som grafikkortet sitter i. Det sitter väldigt nära nätagget i botten av chassit med bara några millimeters mellanrum. Kan det vara så att fläktarna reagerar på någon sorts värmeutveckling? OpenHardwareMonitor säger att kortet ligger på runt 48-50 grader när detta sker. Det kanske är lite högt?

Någon som har haft samma problem? Vad ska jag prova för lösningar tycker ni? Bättre luftflöde? Skaffa större chassi/bättre nätaggregat? Justera grafikkortets fläktkurva?

Uppdaterad länk
Permalänk
Medlem

@pwik: Din länk funkar inte för mig.

Ja, justera fläktkurvan. Varför har du inte redan provat det?
Och varför har du inte lämnat in kortet?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@pwik: Din länk funkar inte för mig.

Ja, justera fläktkurvan. Varför har du inte redan provat det?
Och varför har du inte lämnat in kortet?

Uppdaterade länken. Jag köpte kortet i februari så har inga bra sätt att returnera då öppet köp inte längre gäller. Det finns garanti men jag misstänker att en retur kan ta mycket längre tid än vanligt i dagens läge. Då behåller jag det hellre. Ska prova att justera fläktkurvan.

Permalänk
Medlem

@pwik: Vad du kan göra som fixar problemet och ger dig ett väldigt tyst och svalt grafikkort är att ersätta fläktarna med två fläktar på 120mm.

Problemet är ditt nätagg. Du får flytta det längre in i lådan eller ha det utanför.
Det går att lösa, om du vill.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.