Kan man göra så här med Kyl/Frys ?

Permalänk

Kan man göra så här med Kyl/Frys ?

Lite desperat nu: Min sambo och jag ska flytta till ny lägenhet de sitter en AEG santo no frost Kyl o frys kombi där, den låter en del, vi har tillgång till lägenheten nu 2 veckor innan och kolla lite, jag var där idag, det är kompressorn som låter en del, ganska vanligt med nya idag vad jag läst, ren bakom, inget fel på den, kollat de mesta, allt funkar, inget som vibrerar eller ligger emot, vattnet kan rinna av som de ska osv osv, med andra ord inget direkt fel på den, utan de låter bara en hel del..... Min sambo klarar inte de ljudet då hon ska sova i rummet intill köket och där hörs de också en del, hon har problem med just detta att de måste vara tyst med brummande ljud som detta.
Det sitter endast en kompressor där bak, och NEJ, vi har ej råd köpa ny/tystare just nu.

Nu till mina frågor:
* Är det nån fläkt som låter extra utöver kompressorn, för om man öppnar kyl dörren så minskar ljudet med ca 10db. Inte för att man kan göra nåt åt det men bra att veta.
* Kan man isolera med något i utrymmet där den står, den går liksom in i en låda som är lite småöppen på ovankant(bra för värmen), de finns liksom typ 6cm minst på vänster sida mot väggen i hörnan, tänkte man kanske kunde dämpa lite med någon isolering som hade funkat?
* Sist men viktigast, kan kylen paja om man stänger av den typ 7 timmar på natten, sen drar igång den igen, detta måste ske i värsta fall då de inte finns några andra utvägar nu, givetvis kommer vi förbereda med att ha de så kallt de går innan den stängs av, och skit i maten, vi brukar ha mat för tyå max 3 dagar fram, så de klarar sig lätt...

Annars tar jag gärna tips hur få den tystare, eller nåt annat vi kan göra/prova..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Har jobbat med vitvaror i många år och det här med ljud är alltid en knivig fråga. Det låter som du testat det mesta redan med vibrationer och dylikt.

Det låter som att det sitter någon form av fläkt för att cirkulera luften. Den hör man oftast om den är dålig.

Att bygga igen/isolera utrymmet vid sidan bör inte vara något problem. Cirkulationen under och över kylskåpet är dock lite viktigare.

Har du tillgång till någon isoleringsmatta kan du ju smälla upp den på väggen bakom skåpet, se dock till att lämna en spalt för ventilation.

Att stänga av den över natten bör spontant inte vara något problem, kompressorn får jobba en stund extra vilket inte är fel.

Men den dagen man glömmer sätta på den kan ju bli lite tråkig. Testa även att sätta en termometer i en liter vatten och se hur temperaturen stiger över natten. Då har du en fingervisning om vad som händer i kylen.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Jag tror inte kylen tar skada av att stängas av regelbundet. Jag hade en kyl/frys där termostaten gick sönder, så den gick på max hela tiden. Eftersom jag inte ville lägga flera tusen på att laga en gammal kyl och inte ville lägga ut pengar för en ny direkt heller, så kopplade jag en vanlig mekanisk timer mellan vägguttaget och kabeln. Satte timern att växla mellan att vara på i en kvart och av i en halvtimme, men lite glesare under natten. Det funkade fint i runt två år, sen fick jag köpa en nästan ny kyl/frys billigt av en kompis.

Att däremot ha den av en hel natt i taget leder nog bara till att temperatursvängningarna blir för stora i kylen, och maten blir dålig i förtid.

Tipset om att ha en termometer i vatten i kylen är bra, men jag skulle nog använda en mindre vattenmängd för att få mer representativa värden. Använd gärna en sån utomhustermometer med givare på sladd, så kan ni ha givaren inne i kylen och se maxtemp och mintemp i realtid utan att öppna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Tack, maten är mitt problem, alltså inget problem, då jag handlar för typ 2 dagar, de jag äter under dagen och dagen efter, kan ju vara smör o lite annat som får ha sig några temp svängningar, men hellre det än att sambon får problem.

Ska kolla möjligheten att isolera bak och vid vänster sida, vad för isoleringsmatta menar ni, länk? är helt borta i de här området..

Tänkte sätta en fjärrstyrd brytare isf, stängs av sen sätts på så fort sambon vaknar.
tänkte även mäta med temp i ett glas vatten, för övervakning och se lite hur kurvan blir, återkommer.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Visa signatur

Permalänk

Jag hade testat den billiga helt klart. Eller denna https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/billj...

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad campingkyl/kylbox på Facebook och koppla ur kyl/frysskåpet

Permalänk
Medlem

Har haft liknande bekymmer. Om den blir tystare då du öppnar dörren till kyl/frys så sitter det säkert en eller ett par fläktar i den som cirkulerar luften, precis som @cyklonen säger.

På comboskåpet som jag köpte till min förra lägenhet så satt en fläkt i frysutrymmet. Lådorna i frysen hade utskurna hål för denna. Beroende på hur mycket man tryckte in lådorna i frysen, samt hur mycket mat som fanns i lådorna, så lät ljudet från luftcirkulationen olika mycket. En grej jag märkte var att ljudet blev avsevärt mycket lägre om man tog bort lådan närmast fläkten helt och hållet. Hade jag bott kvar i lägenheten så hade jag nog modifierat hålet i lådan så att den blev desto mer optimal för luftflödet än den var i originalutförande. Att sätta upp någon form av tätlist runt lådans utskurna hål hade nog också hjälpt en del, men vet inte vilka konsekvenser det hade fått på de andra facken i frysdelen.

Hursomhelst så kan ett tips vara att experimentera lite med det där. Ljudet av själva luftcirkulationen kan låta nog så mycket, och störde åtminstone mig mer än fläkten från kompressorn som drog igång då och då.

Och ett sista allmänt råd: undvik Samsungs billigare kyl/frysar. De ger ifrån sig ett sjuukt irriterande högfrekvent sus som inte går att göra något åt. De må vara snygga och billiga, men fan inte värt det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vill man ha tyst kyl/frys kombo ska man köpa ett med separat kompressor till kyl o frys del, inte fläkt som cirkulerar och inte 100% självavfrostande.

Fläkt är ju trevligt för att få bättre jämn temp så klart, men ljudnivån blir också lidande.
100% självavfrostande är smidigt men ljudnivån blir lidande

Sen kan man aldrig få de så tysta som skåpen som fanns förr som hade betydligt "bättre" kylmedel.
Men nu för tiden måste de vara miljövänligt och ljudnivån blir lidande.

Jag försökte modifiera området runt kyl/frys jag hade när jag bodde i en liten 1a på 25kvm, dvs kyl/frys precis nära en när man sov.
Gav upp då vad jag än gjorde påverkade inte ljudnivån direkt.
Slutade med att jag bytte skåp till ett äldre skåp jag hittade, då blev det skönt och behagligt. Bara ett litet brummande istället för extremt högfrekventa tjutet ifrån nyare elecrolux skitet.

Permalänk
Medlem

Inte funderat på öronproppar? Seriös fråga, har själv sovit med det sedan 2015, slippa tänka på alla små brummande och irriterade ljud
Hittar man rätt typ märker man inte ens att man har det i öronen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650