Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.8.2

Permalänk
Medlem

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.8.2

Support For

• A Total War Saga™: Troy

• The High preset on the Radeon™ RX 5700 XT offers up to 12% better FPS performance playing A Total War Saga: Troy with Radeon™ Software Adrenalin 2020 edition 20.8.2 versus the Radeon™ Software Adrenalin 2020 Edition 20.8.1.

• Microsoft Flight Simulator™

• Mortal Shell™

• Marvel’s Avengers™ Open Beta

Fixed Issues

• Reports of intermittent system hangs while exiting system sleep on some AMD Ryzen™ 3000 Series Mobile Processors with Radeon™ Graphics.

• Pressing a key while Radeon Overlay is open, or exiting Radeon Overlay while playing Hyper Scape™, may cause the players actions to freeze or fail to recognize input from the user.

• Upgrade Advisor may show an “Unable to get requirements” error message when opened on Windows® 7 system configurations.

Known Issues

• With Radeon FreeSync enabled on Radeon RX 5000 series system configurations, task switching to another display or application may cause the display to flicker for a few moments.

• Brightness flickering may be experienced on some VP9 video content playback through applications or web browsers on Radeon RX 5000 series graphics product system configurations.

• Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

• Performance Metrics Overlay and the Performance Tuning tab incorrectly report higher than expected idle clock speeds on Radeon RX 5700 series graphics products. Performance and power consumption are not impacted by this incorrect reporting.

• With HDR enabled, Windows® desktop may experience flickering, and performing a task switch while in a game may cause colors to become washed out or over saturated.

• Audio may experience instability when connected through an Audio Video Receiver via HDMI® on Radeon RX 5000 series graphics products

• YouTube playback may become frozen with Microsoft® Edge player and Chrome™ when played on an extended display on some AMD Ryzen™ 7 3000 series and AMD Ryzen™ 4000 series APU system configurations.

• Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30.

• Some games may exhibit stutter intermittently during gameplay on Radeon RX 5000 series graphics products.

• AMD will continue to monitor and investigate any new reports of black screen or system hang issues during extended periods of gameplay closely. Users are encouraged to use the new Bug Reporting Tool for any issues they may encounter.

Nedladdning här.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag börjar misstänka att AMD får betalt för att marknadsföra specifika spel genom dessa drivrutinsuppdateringar som optimerar för vissa spel, eller på något annat sätt i samband med speltillverkare använder detta för marknadsföring.

Det jag faktiskt tror händer är att AMD jobbar med speltillverkarna och löser de buggar och ineffektiva områden i drivrutinerna som spelen träffar under spelets utveckling, utvecklar dessa fixar parallellt med spelets utveckling, och sedan helt enkelt bara samsläpper i marknadsföringssyfte.

För det är ju inte rimligt att ett spel kommer ut och en "tweakad" drivrutin kommer ut bara några timmar/dagar efter spelets släpp? De måste ju ha tid att testa drivrutinerna också så inte fixarna pajar andra saker.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Inte nödvändigtvis, det är kanske svårt att släppa en drivrutin innan spelet släpps också även om en beta så som Microsoft Flight Simulator har funnits ett kort tag. Sedan har de nog en rätt god relation med speltillverkarna och vet deras roadmap eller liknande så ett duktigt team, ett förladdat spel, och tillgång till källkod och annat så kan de nog putsa och anpassa rätt snabbt.

Permalänk
Medlem

@pv2b får nvidia det också då? Eftersom de också släpper optimeringar när nya spel släpps. Du är rena rama Sherlock Holmes som har identifierat att GPU-tillverkare samarbetar med speltillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det jag faktiskt tror händer är att AMD jobbar med speltillverkarna och löser de buggar och ineffektiva områden i drivrutinerna som spelen träffar under spelets utveckling, utvecklar dessa fixar parallellt med spelets utveckling,

Naturligtvis gör de det. Det är ingen större hemlighet. Nvidia gör exakt samma sak, och har åtminstone historiskt sett haft tätare samarbete med speltillverkarna än AMD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

@pv2b får nvidia det också då? Eftersom de också släpper optimeringar när nya spel släpps. Du är rena rama Sherlock Holmes som har identifierat att GPU-tillverkare samarbetar med speltillverkare.

Skrivet av Erik_T:

Naturligtvis gör de det. Det är ingen större hemlighet. Nvidia gör exakt samma sak, och har åtminstone historiskt sett haft tätare samarbete med speltillverkarna än AMD.

Jag skrev ganska exakt samma inlägg i en tidigare tråd idag om Nvidia. Där fick jag svaret att det beror på att Nvidia-grafikkort har ett större behov av optimering för nya spel än andra arkitekturer. Så jag tänkte se om jag får någon annan respons den här gången då det är ett annat företag som det handlar om.

Permalänk
Medlem

Sååå...gör det någon skillnad i FS 2020?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Skrämmande mycket problem med 5700 serien, deras OS Linux drivrutiner ser nästan ut att må bättre än deras Windows numera.

Ang optimeringar oftast är det bara satta profiler för att hantera vissa default värden bättre. OpenGL och Direct3D11 och tidigare har dessa behov då mycket sker via drivrutinsmagi ibland för att utvecklarna av spelet inte gjort saker på korrekt sätt eller där automagi av minneshantering och profilering inte är optimalt för just den lasten. Nvidia gör occkså lite mer magi med deras DLSS mm.

Direct3D 12 / Vulkan har inte samma behov då mycket mer ligger på utvecklarna att hantera.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag skrev ganska exakt samma inlägg i en tidigare tråd idag om Nvidia. Där fick jag svaret att det beror på att Nvidia-grafikkort har ett större behov av optimering för nya spel än andra arkitekturer. Så jag tänkte se om jag får någon annan respons den här gången då det är ett annat företag som det handlar om.

Helt otroligt.
Är det bara jag som uppenbart ser ett stort troll?

Något annat finns inte;
Annars hade du, i båda trådarna, skrivit att båda lagen gör samma sak.

Hedersmedlem...

Permalänk
Medlem

Någon annan som har fått problem med att skärmen blir svar under en kort stund? Händer återkommande, ibland flera gånger i minuten. Testar att rulla tillbaka till 20.4.2 nu och ser om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Någon annan som har fått problem med att skärmen blir svar under en kort stund? Händer återkommande, ibland flera gånger i minuten. Testar att rulla tillbaka till 20.4.2 nu och ser om det blir någon skillnad.

Blev av med problemet så fort jag installerat 20.4.2 så får anta att problemet låg i de nya drivrutinerna.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Skrämmande mycket problem med 5700 serien

Det finns tydligen en del errata i hårdvaran för navi... Arkitekturen utvecklades ju också under en tid då AMD var mer finansiellt pressat än det är nu, och de hade kanske inte fullt så mycket resurser tillgängliga i grafikavdelningen som de borde ha haft. Om de hade kört en respin till av hårdvaran hade det fördröjt lanseringen med ett kvartal åtminstone och förmodligen mer.

Ser ut som de resonerade att allt fungerar tillräckligt OK ändå, bättre att tuta och köra och fixa problemen i drivrutinen istället. Detta har ju funkat ganska bra såhär i efterhand, det var tydligen lite skakigt tidigt efter lanseringen med mycket svarta skärmar osv, men nästan allt sånt ogräs har de rensat bort vid det här laget enligt vissa mer insatta än mig. Har kört mina Vega, och de har faktiskt funkat klockrent från dag ett måste jag säga. Nu har jag ju inte på långa vägar testat varenda ny drivis de släppt, men ett hyfsat gäng har det ju ändå blivit. Jag är osäker på om jag tvingats rulla tillbaks drivrutiner ens en enda gång faktiskt.

Det strul jag hade var inledningsvis med AMDs iallafall på den tiden helt urkassa avinstallationsverktyg, när man installerade över en existerande drivrutin (den låg ju kvar i princip intakt även om man "avinstallerat" den) hände det att datorn stoppade tvärt (sannolikt grafikdrivisen som hängde o startades om), detta fortsatte i evigheters evighet om man inte antingen satte datorn i sovläge och sedan väckte den igen, eller avbröt uppgraderingen och helt enkelt körde DDU för att riva ut den existerande drivisen.

Detta fixade sig dock efter ett antal månader, och särskilt efter de gick över till den senaste "radeon software" med den nya kontrollpanelen har det funkat absolut klockrent att uppgradera drivis även om man gör det över en redan existerande.

Det gillade jag för övrigt med NV, på den tiden jag senast hade deras kort... Den städade själv undan den gamla drivisen innan den körde in den nya.