Datacenter växer sig större än Geforce under Nvidias andra kvartal år 2020

Permalänk
Melding Plague

Datacenter växer sig större än Geforce under Nvidias andra kvartal år 2020

Under årets andra kvartal går Nvidias ekonomi som tåget, där datacenter nu går bättre än grafikkort för konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på att uppgradera i höst från mitt GTX 1070 som är sämre än konsolerna, men jag kommer invänta SweClockers tester av både RTX 3000-serien och RDNA 2-serien innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Datavetare

Framgångarna för Nvidia i datacenter gör deras intresse för ARM mer rimligt: om de kontrollerar riktigt för ARM kan de säkerställa att det finns ARM64 kretsar som är specialanpassade för de datacenterområden Nvidia vill ge sig in på.

Ryktena säger ju att samtalen där rullar på.
NVIDIA Might Close the Deal of Arm Acquisition Before Summer Ends

Till skillnad från Apple ligger faktiskt inte ARMs affärs idé så långt från Nvidias egen. Apple gör färdiga konsumentprodukter, inte halvfabrikat i form av kretsar. Nvidia gör just enbart GPU-kretsar, vid köp av ARM skulle man utöka detta till CPUer.

Skillnaden ligger i att ARM även licenserar ut instruktionsuppsättningen. Apple använder ingen av ARMs IP kring kisel, deras CPU är en helt egen design som kör ARM64. Nvidias Tegra kör en kombination mellan ARMs Cortex A serie och Nvidias mindre lyckade Denver design.

Å ena sidan finns en rad potentiella problem med att Nvidia skulle bli ägare till ARM, å andra sidan är Jensen tillräckligt kunnig och kaxig för att riktigt utmana Intel/AMD även på CPU-sidan, framförallt med draghjälp från Apple (övertygad att deras kommande CPU kommer totalt köra över Intel/AMDs på laptopsidan).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Framgångarna för Nvidia i datacenter gör deras intresse för ARM mer rimligt: om de kontrollerar riktigt för ARM kan de säkerställa att det finns ARM64 kretsar som är specialanpassade för de datacenterområden Nvidia vill ge sig in på.

Inget som hindrar dem att göra det med licenserade produkter. Apple har väldigt fria händer med sina licenser verkar det som. Licenskostnaderna verkar dessutom vara låga (bara kolla på ARM Holdings intänkter).

Permalänk
Medlem

Och när spel som streamingtjänst ökar så kommer grafikkort för konsumenter bli ännu mindre relevanta.

Om tio år kanske ingen ens vill tillverka dem? Kostar ju trots allt en slant.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

50% y/y är nog nästan skadligt för slutanvändare när det rör sig om en så stor aktör...

Permalänk
Medlem

Köpa Nvidia aktier för 20k eller ett grafikkort för 20k Hmm..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fulci:

Inget som hindrar dem att göra det med licenserade produkter. Apple har väldigt fria händer med sina licenser verkar det som. Licenskostnaderna verkar dessutom vara låga (bara kolla på ARM Holdings intänkter).

Inte helt sant. Apple siktar på datorer och mobiler för "vanliga" arbetsuppgifter, det finns därför väldigt litet behov för Apple för lägga till speciella egenskaper i ISA.

Nvidia gör just sådana saker där finns en mervärde i vissa specialfunktioner, titta t.ex. på AVX512 i Intels fall. Möjligen har Apple någon speciallicens här, men normalfallet för de som använder ARM är att de har helt fria händer kring mikroarkitektur men ARM kräver att man följer den ISA version man licensierat till punkt och pricka, d.v.s. man får inte lägga till egna utökningar.

Just det sista är något RISC-V gänget spinner på en del då RISC-V har explicit stöd i sin ISA för privata utökningar. Risken med RISC-V vägen och vad ARM vill undvika är att framgångsrika utökningar leder ju till fragmentering av ISA mellan tillverkare. RISC-V försöker lösa det med sina "feature-levels" där de grundläggande "feature-levels" är hårt specificerade och inte kan utökas.

Om Nvidia äger ARM styr man ju även ISA. Man kan endera bara lägga till instruktioner till grund-ISA alt. stoppa in det i valbara utökningar som t.ex SVE (Scalable Vector Extensions).

Fortfarande långt ifrån säkert att det blir något ARM köp för Nvidias del, men om så blir fallet tror jag inte ens Nvidia pajar affärsmodell för ARM. Det finns helt enkelt ingen nackdel alls för Nvidia om andra fortsätter använda ARM, tvärtom så är det en fördel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fortfarande långt ifrån säkert att det blir något ARM köp för Nvidias del, men om så blir fallet tror jag inte ens Nvidia pajar affärsmodell för ARM. Det finns helt enkelt ingen nackdel alls för Nvidia om andra fortsätter använda ARM, tvärtom så är det en fördel.

Tror att oron somliga känner inför ett eventuellt nVidia uppköp av ARM gäller två saker, precis som du nämner; huruvida det kommer att ske förändringar av större betydelse i affärsmodellen samt prissättning (där har ju inte nVidia direkt visat blygsamhet/behärskning) som iofs är en del av affärsmodellen. Jag håller med dig, x86 börjar nå vägs ände, iaf när det gäller datacenter, tror omställningen kommer att bli betydligt mer utdragen när det kommer till hemanvändare med spelintresse, är av åsikten att Windows för ARM kommer att åtminstone underlätta övergången något.