Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Logitech Pro Flight Throttle Quadrant är nog billigaste om du får tag i den.

Men gasa med tangentbordet borde gå bra, det är inte som en bil med konstanta justeringar vid varje kurva/korsning/rödljus. Utan mer full gas, take-off, dra av lite på gas, flyg, flyg, flyg, idle gas, eventuellt dra på lite på slutet innan landning för att justera.

Det går ju men gasen är otroligt viktig speciellt för stridsflyg där man försöker hålla ett annat plans tempo men även i civila plan underlättar analoga axlar något enormt för kontroll av gas, mixture. Propeller brukar jag sällan mixtra med.

thrustmasters kommande airbus throttle är ju inte mycket dyrare och har liknande funktionalitet. Ser då mer robust ut men kan va en illusion. Logitech Saiteks är superplastig men jag gillar axlarna. Lång slaglängd och lätta och smidiga att reglera och att knapparna sitter på sidan istället för ovanpå fungerar bra i min cockpit.

Nu är jag främst sugen på honeycombs throttle fast jag tror inte jag kan hitta plats för den

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köpte Thrustmasters T16000 med throttle och tycker det är riktigt bra känsla på dom.
Mycket knappar och trevligt med lilla spaken som är som en Xbox kontrollers spak för att styra kameran med. Är mappad per standard också.

Vill man bara köpa throttle löst så är den inte så dyr.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3785060

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
5600G | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Nu är det ju lite svårt att avgöra vad för kvalité man får genom några bilder men jag har svårt att se att det är någon större kvalité på den där joysticken, ser yt finishen ut så där så ser antagligen insidan lika ut och det bådar inget vidare för kvalitetén ifråga...

Självklart är det så, utgår främst från recensioner av deras andra modeller som inte kostar många kronor fler än den nya!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det går ju men gasen är otroligt viktig speciellt för stridsflyg där man försöker hålla ett annat plans tempo men även i civila plan underlättar analoga axlar något enormt för kontroll av gas, mixture. Propeller brukar jag sällan mixtra med.

thrustmasters kommande airbus throttle är ju inte mycket dyrare och har liknande funktionalitet. Ser då mer robust ut men kan va en illusion. Logitech Saiteks är superplastig men jag gillar axlarna. Lång slaglängd och lätta och smidiga att reglera och att knapparna sitter på sidan istället för ovanpå fungerar bra i min cockpit.

Nu är jag främst sugen på honeycombs throttle fast jag tror inte jag kan hitta plats för den

Klart allt blir bättre med dedikerade kontrollers, men just throttle hamnar längre ner på på min lista över "must-have:s", då kör jag iofs med GA-plan, då går det ju inte så fort men jag får ner även airliners med throttle på tangentbordet och brukar inte ändra gaspådrag särskilt mycket där heller.

1. Yoke/Joystick (beroende på vilkan plan man vill flyga)
2. Rudder pedals
3. Throttle
4. Andra saker som radio o.s.v.

...skulle jag rangordna inköpsordning i.
Väntar på min Bravo Throttle som är förbokad sen april, man får göra sig plats, den har ju även autopilot, hjul, flaps och trim!

Thrustmaster Airbus prylar ser intressanta ut, sidestick:n testade de i senaste PC Pilot med bra omdöme.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Bjebben:

Köpte Thrustmasters T16000 med throttle och tycker det är riktigt bra känsla på dom.
Mycket knappar och trevligt med lilla spaken som är som en Xbox kontrollers spak för att styra kameran med. Är mappad per standard också.

Vill man bara köpa throttle löst så är den inte så dyr.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3785060

Köpte också denna nu, med Hotas. Har aldrig haft en separat trottle förr men det var helt klart värt pengarna.
Kul med den lilla trimratten på sidan, använder den hela tiden.

Enda nackdelen är att joystickens knappar på bottenplattan känns så plastiga, saknar även on/off knappar som de dyrare joystickarna har för landningsställ och liknande.

Permalänk
Medlem

En fråga som kanske redan har blivit besvarad någon annanstans. Köpte precis MFS 2020 och har ett litet bekymmer. Mina roderpedaler finns med under kontroller i spelet och de svarar som de ska under "sensivity". Dock så fungerar inte roderfunktionen i planet när jag startar vare sig lektioner eller andra uppdrag. Jag har ställt in så att jag kör på "hard" under "assistance, men likt förbenat så rör sig inte pedalerna i flygplanet och jag kommer alltså ingen vart innan jag kraschar. Var i ligger problemet? Känns som om någon inställning som inte är rätt trots allt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Tycker ni att 40 avg FPS är acceptabelt? Kör allt på high just nu och hamnar aldrig under 30 FPS.
Tycker ni att jag borde investera i nya komponenter för att få högre FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tycker ni att 40 avg FPS är acceptabelt? Kör allt på high just nu och hamnar aldrig under 30 FPS.

Ser du väl själv om du är nöjd eller inte?

Jag satsar personligen på att ligga på 30+ FPS, får jag mer så drar jag på bättre grafik till jag hamnar på stabila 30+ FPS, hamnar jag under så offrar jag grafik för fler FPS.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

En fråga som kanske redan har blivit besvarad någon annanstans. Köpte precis MFS 2020 och har ett litet bekymmer. Mina roderpedaler finns med under kontroller i spelet och de svarar som de ska under "sensivity". Dock så fungerar inte roderfunktionen i planet när jag startar vare sig lektioner eller andra uppdrag. Jag har ställt in så att jag kör på "hard" under "assistance, men likt förbenat så rör sig inte pedalerna i flygplanet och jag kommer alltså ingen vart innan jag kraschar. Var i ligger problemet? Känns som om någon inställning som inte är rätt trots allt.

Är det "rudder axis" de är bundna till i inställningarna? Rör sig de små mätarna "inuti" rudder axis-raden när du rör pedalerna?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Well, kolla ex Jayztwocent eller vad han heter på youtube. Att mainthread limitar betyder inte du är CPU limited utan snarare på på väldigt dålig optimering som är innuti planen bla. Sitter med en 9900k och har inge större skillnad mot andra mycket sämre cpuer, ligger på ca 40 fps och där är det svårt att komma över som average på högre inställningar. CPU Utilization ligger på knappa 30-40% och cpun ligger bara och chillar. Kärnorna är väldigt ojämnt utnyttjade och ligger allt från 10-50%, Han testade även byta grafikkort från 2080ti till 2060 med samma inställningar och fpsen skiljde sig 10 har jag för mig för honom. Alltså ingenting. Det är bara att vänta på optimeringar av spelet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det "rudder axis" de är bundna till i inställningarna? Rör sig de små mätarna "inuti" rudder axis-raden när du rör pedalerna?

Tror jag hittade problemet (har inte testat än). Jag hade ju ingen profil utan var tvungen att lägga till axis under ”Brakes” respektive ”Flight Control Surfaces”.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FortuN:

Well, kolla ex Jayztwocent eller vad han heter på youtube. Att mainthread limitar betyder inte du är CPU limited utan snarare på på väldigt dålig optimering som är innuti planen bla. Sitter med en 9900k och har inge större skillnad mot andra mycket sämre cpuer, ligger på ca 40 fps och där är det svårt att komma över som average på högre inställningar. CPU Utilization ligger på knappa 30-40% och cpun ligger bara och chillar. Kärnorna är väldigt ojämnt utnyttjade och ligger allt från 10-50%, Han testade även byta grafikkort från 2080ti till 2060 med samma inställningar och fpsen skiljde sig 10 har jag för mig för honom. Alltså ingenting. Det är bara att vänta på optimeringar av spelet osv.

Jo, ett av problemen som gör att mer komplexa plan får lägre framerate tycks också vara deras val av UI-library, vilket oroar mig -- förhoppningsvis så kan tredjeparts-plan välja att använda något annat. Av någon anledning kör de med ett library baserat på HTML/CSS/JS för att rita upp skärmar i cockpits, och det tycks dra sin mängd CPU-tid. Om det inte ligger på asynkront på en egen tråd så kanske iaf möjligheten finns att separera det för bättre prestanda där i framtiden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Ja alltå det är ju inget fps, tycker allt över 30 är fullt accaptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Klart allt blir bättre med dedikerade kontrollers, men just throttle hamnar längre ner på på min lista över "must-have:s", då kör jag iofs med GA-plan, då går det ju inte så fort men jag får ner även airliners med throttle på tangentbordet och brukar inte ändra gaspådrag särskilt mycket där heller.

1. Yoke/Joystick (beroende på vilkan plan man vill flyga)
2. Rudder pedals
3. Throttle
4. Andra saker som radio o.s.v.

...skulle jag rangordna inköpsordning i.
Väntar på min Bravo Throttle som är förbokad sen april, man får göra sig plats, den har ju även autopilot, hjul, flaps och trim!

Thrustmaster Airbus prylar ser intressanta ut, sidestick:n testade de i senaste PC Pilot med bra omdöme.

Ja vi har ju alla olika prio Airliners så kan man ju köra ap och skruva på ratt för att reglera vilken hastighet man vill ha. Jag kör i stort sett enbart manuellt och bushplan, fighters, helikoptrar. Där är gasen jätteviktig vid landning och för att maximera cruise speed smidigt så man kommer fram någon gång

Min prio är

1. Joystick
2. Throttle
3. Roder pedaler
4. yoke
5. roderpedaler med toe brakes.

4 och 5 kan jag ganska enkelt leva utan. 5 lever jag utan. Roder pedaler kan man ha som twist axis absolut men det är så trist... Honeycomb yoken är absolut inte dålig och utmärkt som button box även när jag flyger med joystick och vice versa så det är smidigt ha bägge. Den agerar även monitorstöd för min gasarm orkar inte med min monitor riktigt så tar man det i hänsyn så är den högre prio för den tillåter mig köra min ultrawide med maximal fov Men jag skulle ju kunna använda en tegelsten också.

Otroligt nyfiken på vilket footprint bravo throttlen har. Thrustmastern är enkel att få dit men även om man köper två såna så fattas det ju features. Nu lär ju bravo throttlen va dyrare än två thrustmaster tcas.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag har letat igenom nästan varenda nätbutik efter en "instegs"-joystick i prisklassen ~500-700 kr men det är verkligen slut överallt. Någon som sitter på något direkt tips på var jag hittar en? Köper gärna inte begagnat utan vill ha nya prylar. Det ser dystert ut för tillfället. Kanske kommer över en i november som det ser ut nu haha

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Jag har letat igenom nästan varenda nätbutik efter en "instegs"-joystick i prisklassen ~500-700 kr men det är verkligen slut överallt. Någon som sitter på något direkt tips på var jag hittar en? Köper gärna inte begagnat utan vill ha nya prylar. Det ser dystert ut för tillfället. Kanske kommer över en i november som det ser ut nu haha

Tänkte som dig, gav sedan upp och köpte en Logitech 3d Pro begagnat.
Kör den tills du kan införskaffa bättre "roligare" nya prylar

Permalänk
Medlem

Sitter med en thrustmaster joystick just nu som köptes för ca 500-600 kronor för några år sedan. Knapparna på den kan ibland haka upp sig men annars är jag nöjd faktiskt.

Skulle man märka stor skillnad på en Thrustmaster T.16000M FCS joystick istället? Isåfall vad?

Permalänk
Skrivet av Badmondy:

Ja vi får se hur länge jag står ut med att inte skaffa spelet. Men det ska tydligen gå att använda en Xbox 360-kontroll. Jag har en sådan som ligger och skräpar.

Visst är MSFS 2020 tillgängligt via Xbox Gamepass? (PC)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghostfenix:

Ja vi får se hur länge jag står ut med att inte skaffa spelet. Men det ska tydligen gå att använda en Xbox 360-kontroll. Jag har en sådan som ligger och skräpar.

Visst är MSFS 2020 tillgängligt via Xbox Gamepass? (PC)

Stämmer. (Jag kör det)

Permalänk
Medlem

@ghostfenix:

MSFS20 är tillgängligt via gamepass. Standard versionen iaf

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Är det någon som har pillat med freeware versionen av A320 än?

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat MSFS via GamePass och provspelat lite med en Xbox-dosa som tyvärr inte riktigt fungerar (kontrollen är nog trasig) men vet att jag har en gammal joystick liggandes. Den har dock en 15-pins anslutning och en usb-adapter, finns det någon möjlighet att den kan funka med W10/MSFS eller är det inte lönt att leta fram den och testa? (Den är på annan ort så vill inte leta i onödan)

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Badmondy:

Har beställt en sån på Webhallen, har inte råd att kosta på så mycket då man är arbetslös med låg inkomst, hade jag råd skulle jag säkert spendera flera tusen.

Permalänk
Medlem

Testade headtracking genom Iphone app, funkade faktiskt riktigt bra. Var mycket mer smooth än webcamlösningen med aitracker.

Har det blivit någon SweC-flygning än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Testade headtracking genom Iphone app, funkade faktiskt riktigt bra. Var mycket mer smooth än webcamlösningen med aitracker.

Har det blivit någon SweC-flygning än?

Bra headtracking är ett måste. Kör TrackIR 5 kommer mobilkameror nära den latensen? Det är nästan halvvägs till VR. Jag har gått ner i inställningar nu. Testade köra på high och vilken sprutt det blev! Man kan göra så snabba panoreringar med headtracking så låg fps märks extra tydligt där med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Skulle vi få en patch idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

@anon301768: Hur kan det diffa så?? Har iofs snäppet under men kör i full hd, och det rycker väldigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Skulle vi få en patch idag?

Jag tror vi skulle få något slags statusuppdatering idag, vilken påståtts innehålla information om första patchen. Vet inte om vi vet när själva patchen i sig förväntas.

Fann detta, vilket väl är källan:

"The team is currently working hard to provide a patch update to address issues that have been recently reported. Expect a release date for the patch in our August 27th update." -- https://www.flightsimulator.com/august-20th-2020-development-...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köpte gamepass för att testa spelet. Märkte nu hur fruktansvärt tråkigt det var att köra en flygsimulator på min 4K 40" skärm.. Detta är ju ett spel som måste avnjutas i VR. Jag får helt enkelt vänta in kommande VR-patch.

Lite annat, jag fick inte upp planet utan att googla F3 för throttle. Ospelbart med mus och tangentbord. Min X-52 hotas fungerade inte (man måste ansluta den när man är inne i spelet, då fungerar den) Om dom nu får till VR-support så hoppas jag på att dom även implementerar full vr-hand-kontroll-support så jag slipper ansluta hotasen..

Permalänk
Medlem

Nån som har lite koll på community foldern?
Jag har laddat ned och installerat aerosofts gratis flygplats,
https://www.aerosoft.com/en/flight-simulation/news/1st-aeroso...
Men hur vet jag att den är installerad rätt? Kan jag se det i simmen på något sätt?
Min community folder ligger inne i steam, valde den för att min c: inte är så snabb och att min steamfolder ligger på en m.2.