Gamingdator budget 20-25k - All hjälp tas tacksamt emot

Permalänk
Medlem

Gamingdator budget 20-25k - All hjälp tas tacksamt emot

Hej,
Nu är det äntligen dags att köpa en ny dator. Har bestämt mig för att köpa delar, sedan bygger webbhallen. MEN, har dock ett PROBLEM, jag kan inte mycket om detta, om alla delars egenskaper och allt är kompatibelt. Behöver därför hjälp från dig, vad rekommenderar du? Är det några uppgraderingar du hade gjort, i sådana fall vad och varför? Som sagt, alla råd tas tacksamt emot! ALL HJÄLP BEHÖVS!
Listor med delar uppskattas, samt länkar!

Målet är en dator som håller ett lång tid och som inte blir utdaterad. Användningsområdena är främst spel, samt annat vardagliga sysslor.

BUDGET: 20-25k

Kika gärna in delarna här:

Permalänk
Medlem

@Simon22: Det ser okej ut, kanske kan du spara en slant här och där men det är inte fel att ha lite extra.
Först och främst hade jag nog väntat till måndag då Nvidia lanserar nya grafikkort.
Sen hade jag funderat på om du verkligen behöver så snabb NVMe disk, en SATA SSD är marginellt sämre för spel och kostar ungefär halva priset. Ska du dock ha den hastigheten så tror jag ett X570 moderkort är bättre då dem ha stöd för fler än 1st så snabb disk.
Ryzen 5 3600 kommer med en kylare som duger om du inte ska överklocka.
Windows kan man ladda ner på ett USB-minne från Microsoft och installera själv och sedan köpa en aktiveringsnyckel för under 200:- online men känns det jobbigt, så gör ju Webhallen jobbet för en slant.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Hade ändrat till detta. Du valde ett ganska dyrt moderkort för en 3600, men om du måste ha wifi ta ditt moderkort. Såg lite dåliga recensioner om det chassit så tog ett annat populärt som också är billigare. Du kommer inte märka någon skillnad mellan hårddiskarna men du sparar 900:-. Sparade 200:- på nätagget och tog en bättre processorkylare. Windows kan du köpa online mycket billigare. Då har du ~3000:- mer att spendera på Nvidia's nya grafikkort som lanseras nästa vecka.
Byt ut fläktarna i chassit mot dessa https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs..., de har fått grymt bra recensioner och är väldigt billiga.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Tack för återkopplingen! Om du själv i detta nu skulle köpa en dator till framförallt spel, vad skulle du välja? Är det värt att köpa nvidia's nya grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vad tycker du om denna?

Jag skulle hoppa på de nya korten
Du kan köpa detta och lämna tillbaka detta under 1 månad

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

@Simon22: De nya korten tenderar att ge samma prestanda 1 prissegment lägre grovt räknat. Så du kommer få samma prestanda för mindre peng eller mer prestanda för samma peng mest troligt. Förlorar inget utom några dagars gaming på att vänta nån vecka och se hur releasen blir.

Permalänk
Inaktiv

Skulle rekommendera 32GB ram.

Permalänk
Medlem

@Nygards: Hej, tack för råden! Hittar inte fläktarna du länkade för samma pris på webbhallen, eftersom bygget sker där, vad rekommenderar du från deras sortiment? Har lite frågor kring lagringen, är det fördelaktigt att ha en ssd där windows endast är på, och sedan en annan med spel och andra filer? Prisskillnaden på webbhallen kring nätaggregaten är endast 141kr, rekommenderar du ändå 750 istället för 750x med den skillnaden?

Permalänk
Medlem

@Dashio: Hej, min åsikt att det är mycket pengar för en ssd, visst har den 2TB men för min del inte prisvärd. Gällande nätaggregatet verkar 750 mer fördelaktigt. Kan tyvärr inte lämna tillbaka, ska använda tjänsten där webbhallen bygger och stresstestar, har endast 2års garanti, ingen bytesrätt. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@Simon22: De nya korten tenderar att ge samma prestanda 1 prissegment lägre grovt räknat. Så du kommer få samma prestanda för mindre peng eller mer prestanda för samma peng mest troligt. Förlorar inget utom några dagars gaming på att vänta nån vecka och se hur releasen blir.

Tack, jag gör så och väntar och återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Skulle rekommendera 32GB ram.

Någon särskild, av vilken anledning?

Permalänk
Medlem

500DX chassit som TS hade först är faktiskt grymt bra för pengarna, det ingår tre fläktar och det är bland de med bäst temp någonsin enligt Gamers Nexus, så jag hade behållit det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

500DX chassit som TS hade först är faktiskt grymt bra för pengarna, det ingår tre fläktar och det är bland de med bäst temp någonsin enligt Gamers Nexus, så jag hade behållit det.

https://www.youtube.com/watch?v=zCnagbKkVzE

Mvh

Hej, det är den bild jag också delar.
Tack för svaret!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simon22:

Någon särskild, av vilken anledning?

När jag spelar COD mfl så ligger miss Os och nosar på 11-14GB RAM.
Så lite overhead är alltid bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon22:

@Fenrisulvfan: Tack för återkopplingen! Om du själv i detta nu skulle köpa en dator till framförallt spel, vad skulle du välja? Är det värt att köpa nvidia's nya grafikkort?

Just nu skulle jag nog valt ett 1660 Super för 2249:-(Proshop), då 1080p 60FPS duger gott för mig (svårt att gå tillbaka om man vänjer sig vid bättre) och det kortet är väldigt prisvärt men det kanske inte håller så länge till. Ett 5700 XT för 4090:- (Inet) är också ett riktigt bra val.
Jag tror dock att Nvidia's 20-serie kan gå ner en del i pris nu när 30-serien lanseras på måndag.

La till citat
Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Uppdaterad

Kika in nu, dela gärna dina åsikter!

Permalänk
Medlem

Lika bra dator för 7k mindre.
Windows köper du för 30kr på : https://www.allkeyshop.com/blog/
Ska du ha WIFI på moderkort byt till MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI

Visa signatur

MOBO: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | GPU: Asrock Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming OC 24GB | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylning: Thermalright Peerless Assassin 120 | Skärm: 42" OLED 4K LG C3 | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder V2 X Hyperspeed | SSD: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | PSU: NZXT C1000 1000W ATX 3.1 | Chassi: be quiet! Shadow Base 800 FX | OS: Windows 11 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

https://komponentkoll.se/bild/ExDlE.png

Lika bra dator för 7k mindre.
Windows köper du för 30kr på : https://www.allkeyshop.com/blog/
Ska du ha WIFI på moderkort byt till MSI MPG Z490 GAMING EDGE WIFI

Tack för tipset på moderkortet ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Eeek, i5-10600k i en burk för 20k känns snålt... Hade hellre sett en 5 3600, snarlik prestanda men billigare om du nu nöjer dig med en "ok" processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dud3:

Eeek, i5-10600k i en burk för 20k känns snålt... Hade hellre sett en 5 3600, snarlik prestanda men billigare om du nu nöjer dig med en "ok" processor.

Hänger inte riktigt med, vad känns snålt med att investera i en bättre processor? :):)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon22:

Hänger inte riktigt med, vad känns snålt med att investera i en bättre processor? :):)

Att om man köper en dator för 20-25k och "bara" har en i5 känns fel på något sätt.
Betyder att du lagt pengarna på annat än rå prestanda.

Men det är en bra processor inget snack om saken.

Permalänk
Medlem

@Dud3: Några tips på delar som enligt dig ökar prestandan och som jag bör överväga?

EDIT: Har kikat runt lite, vad sägs om detta? (Överväger dessutom nytt kort från Nvidia)

Permalänk
Skrivet av Dud3:

Att om man köper en dator för 20-25k och "bara" har en i5 känns fel på något sätt.
Betyder att du lagt pengarna på annat än rå prestanda.

Men det är en bra processor inget snack om saken.

Nu är ju iofs priset 18 k om TS istället väljer senast länkade build. TS kan ju alltid välja en i7 eller t o m en i9 inom ramen för 25k. Vänta på lanseringen tills på tisdag så får vi se hur Nvidias nya line-up ser ut. Asus-kortet är annars ett bra grafikkort, högkvalitativt med bra komponenter som tål en del överklockning på medföljande kylare utan större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekonompåfritiden:

Nu är ju iofs priset 18 k om TS istället väljer senast länkade build. TS kan ju alltid välja en i7 eller t o m en i9 inom ramen för 25k. Vänta på lanseringen tills på tisdag så får vi se hur Nvidias nya line-up ser ut. Asus-kortet är annars ett bra grafikkort, högkvalitativt med bra komponenter som tål en del överklockning på medföljande kylare utan större problem.

Hej, vad tycker du om min senaste build. Överväger redan som sagt nytt kort från Nvidia.
Kika gärna in och kom jättegärna med feedback!

Permalänk
Medlem

Varför så dyr processor?
Varför så dyrt moderkort?
Varför så dyra ram?
Varför så dyr SSD?
Om du ändrar till detta har du betydligt mer pengar att lägga på grafikkortet utan att förlora någon prestanda på de andra komponenterna (i spel):

Permalänk
Medlem

@Nygards:
Hej,
Anledningen till detta är att för det första är i9 snabbare än i7, detsamma gäller ssd. Har läst på om att valet jag gjort av ram och moderkort är några av det bästa på marknaden och är relativa prisvärda. Jag har bestämt mig för att lägga mer på datorn, för att "framtidssäkra" den än längre tid, och endast behöva byta ut enskilda delar när det har blivit utdaterade. En bättre del i början bör enligt mig hålla längre, visst är det dyrare, men jag har en tro om att det i längden kommer löna sig.

Permalänk
Medlem

Ja en 10900K är snabbare än en 10700K, men för dina användningsområden kommer du inte märka någon skillnad alls, de har i princip exakt samma spelprestanda och kommer ha det många år framöver. SSD'n är snabbare men du kommer inte märka någon skillnad utanför syntetiska tester, finns flertalet videos på detta, t.ex: https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA. Den har även 600 TB endurance, exakt samma som den du har valt så den är inte mer framtiddsäker. Ramminnerna kommer också prestera exakt likadant men kostar 800:- mindre, ingen skillnad i "framtiddsäkring". Samma med moderkortet, vad är det för funktioner du kommer använda som motvierar att lägga ut 2000:- extra på det? Båda är lika framtiddsäkra men när du byter processor kommer du ändå behöva byta ut till ett nytt moderkort. Om något kommer du märka och vara mer framtiddsäker om du lägger mer pengar på ett grafikkort, annars kommer du märka betydligt tidigare att grafikkortet du har valt flaskhalsar resten av datorn och du måste köpa ett nytt.

Permalänk
Medlem

@Nygards: Tack, videon säger allt! Det blir en billigare ssd, helt klart