Anmäl dig till Roborock Challenge!

Geforce RTX 3090 från Asus fastnar på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag ser inte det där som en anledning att döma ut hela tillverkaren, speciellt inte när min subjektiva upplevelse av deras kort hela tiden varit 100%. Och även om detta inte helt var AMDs fel, så var ju problemet ändå specifikt relaterat till ett AMD-kort och hela den här artikeln handlar om den nya Nvidia-serien.

Nej du, bättre kan du om du vill göra en Asus-shaming.

Jag behöver inte göra bättre. Det räcker att andra här på sweclockers ser detta och skriver om sina och andras erfarenheter
Sen läste du lite vad du ville i det jag skrev. Ingenstans dömde jag ut hela ASUS. Vart fick du det ifrån?

Jag utgår med från att du inte sökte själv som jag skrev

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Kommer nvidias event att live sändas så man kan se det någonstans?

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/special-event/

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SCORPIUS:

Jag behöver inte göra bättre. Det räcker att andra här på sweclockers ser detta och skriver om sina och andras erfarenheter
Sen läste du lite vad du ville i det jag skrev. Ingenstans dömde jag ut hela ASUS. Vart fick du det ifrån?

Jag utgår med från att du inte sökte själv som jag skrev

Jodå, jag sökte och hittade en massa gnälltrådar på reddit och Asus forum, där man bland annat tyckte att det var FRUKTANSVÄRT att Asus luftkylare inte presterade lika bra som ett AK-vattenblock. Inget objektivt av substans.

EDIT:
För övrigt;

Citat:

Asus kan dra åt fanders om dom inte skärpts sig med sina kylare.

Jag vet inte annars hur jag ska tolka detta annat än att du menar att Asus inte har nåt att komma med ALLS, eftersom exemplet du drog upp gällde AMD-kort när detta är specifikt inriktat på Nvidia-kort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Det är väl bara det där AMD-kortet som de de failade med (och sen dess har fixat) vad jag vet? Har inte hört något generellt problem med ASUS kylare.

Här har du ett till:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/96l9da/strix_vega_fixin...

Vill minnas att det var problem av samma typ på gamla 290/390 också, men det är ju några år sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpeedRebirth:

När de gäller tjocklek så är det inget nytt då mitt GTX 1080 också är 2,5 slot Dock en av de fetaste 1080 och grym kylare, däremot så drar den bara 180w jämfört med 300+ i de nya, så jag tvivlar på att de nya kommer va speciellt tysta. Krävs nog 3 slots kylare för att få ner tempen och ljudnivån till acceptabel nivå

Vega64 var väl också uppe på 300W+ med lite högre frekvenser? Man kunde väl till och med nå upp mot 400W med den där minimala refkylaren med OC (med hörselkåpor iof). Med väldesignade kort t ex Sapphire nitro lyckades man väl hålla det relativt tyst iaf. Och Titan Z var väl närmare 400W, också med ett refkort med en fläkt.

Sitter ju så brutala kylare på dessa kort nu för tiden så upp mot 350W borde väl inte vara några större problem med god ventilation. Men OC utan vattenkylning kanske man inte ska räkna med. Men likt törstiga (speciellt AMD-kort) tidigare, så kommer det nog bli väldigt tydligt vilka som bara ser fläskiga ut, och vilka som faktiskt har ordentlig avledningsförmåga. Blir väl lite likt CPU-kylare, det är inte förrens man matar dom med ordenligt mycket kräm man börjar se ordentlig skillnad på dom riktigt kompetenta kylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wololofen:

Då kan jag tycka att det vore dags för kort med 7-slots kylare. 1 slot för anslutningar, 6 slots för några 120 mm fläktar i serie.

Då hänger ju det kortet ner, eftersom det inte har något stöd på utsidan. Min gamla idé var att sätta en PCIe-plats på överkanten av moderkortet och placera GPUn där och sedan skruva fast det i chassit för stöd. Övriga kortplaster kan sitta där de gör nu, längst ner. Det blir ett högt torn som blir precis så brett som man vill ha det för att få plats med kylning. Den som vill ha ett tunt torn kan ha det, men får då nöja sig med traditionella kylare som blåser ner på CPU och GPU (fast med luftintag utifrån). Den som vill ha mer kylning kan ha rejäla torn, men för då acceptera ett tjockare torn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med mina Asus kylare. Fungerat hur bra som helst och knäpptysta. Kommer köpa Asus denna generationen också 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Hur långt är det där kortet tror ni? Funkar det i en Meshify C?

Jag tog den långa delen av pci-e kontakten på bilen och kopierade ut den över bilden. Den delen ska vara 71mm.

Fick fram att kortet är 347 x 120 mm

347 = 71+71+71+71+63
120 = 71+48

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv

Asså vafan. ängtat till ett HDMI 2.1 kort och så släpper de dessa mega-fuckers. Jag har nosat på Define 7 Compact och liknande chassin, men inte fan lär detta få plats?!

Vet någon hur skillnaden i storlek var mellan 2080 och låt säga 2060? Vill bara åt Ampere + HDMI2.1 egentligen, alternativt AMD's nia GPU om det också får HDMI2.1 men vill inte ha ett grafikkort som är längre än själva chassit lol.

Permalänk
Medlem

Skulle nog kunna stämma.
Det är iafall ungefär vad jag själv räknat med sedan dagen efter RTX 2080 släpptes.

Permalänk
Medlem

frågan är vilken fläktlösning som är bäst, blir intressant att se om nvidia hämtat tillbaka lite poäng på den fronten nu med den där helt revolutionära kylningslösningen de kommit fram till eller om de fortsätter suga röv jämnför det tredjepartstilverkarkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Har aldrig haft problem med mina Asus kylare. Fungerat hur bra som helst och knäpptysta. Kommer köpa Asus denna generationen också 👍

Har haft 660Ti med DC2 och 1070 Strix ifrån Asus och varit toppen-nöjd. Visst blev mitt 660Ti snabbare och svalare när jag drog på en modifierad H60, men det är ju lite orättvis jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

frågan är vilken fläktlösning som är bäst, blir intressant att se om nvidia hämtat tillbaka lite poäng på den fronten nu med den där helt revolutionära kylningslösningen de kommit fram till eller om de fortsätter suga röv jämnför det tredjepartstilverkarkorten.

Turing hade väl väldigt bra kylare på Nvidias FE? Vill väl också minnas att sedan 700-serien att deras blower varit ganska så bra.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se morgondagens event men jag förväntar mig inte mer än den vanliga presentationshypen kring de nya korten. Mer intressant blir det när de släpper NDA och man får in lite oberoende tester, bl.a. från SWEC gänget.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Asus har haft problem i bland Med sina kylare . Sålde datorer förr i tiden redan på nvidia 8800 tiden fanns problem på vissa modeller top modellerna . 290 serien hade liknande problem . 5700 serien på Amd är liknande problem fast värre . Missförstå mig inte alla kan göra fel vem minns inte EVGA på 1070-1080 där dom GLÖMDE ....Fast Evga gjorde vad dom kunde för att ta bort problemet . 5700 strix modeller borde återkallas och göras om från grunden .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Graferna visar rätt!
3090s pris kommer ligga någonstans mellan 1,75 till 2,1 gånger priset på ett 2080Ti....

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Turing hade väl väldigt bra kylare på Nvidias FE? Vill väl också minnas att sedan 700-serien att deras blower varit ganska så bra.

ärligt talat rätt dålig koll på nvidias kylare, köpte något kort för länge sedan med deras kylare och efter det vågade jag aldrig göra det igen. har haft asus kort och aldrig haft några problem sedan dess.

skillnaden är väll att nu snackar vi 350-400TDP och jag tar förgivet att med sådan värmeuteckling detta kommer skapa så måste nvidia faktiskt tänkt till lite och gjort en bra kylare, men vem vågar riskera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Graferna visar rätt!
3090s pris kommer ligga någonstans mellan 1,75 till 2,1 gånger priset på ett 2080Ti....

Tippar 24990

Permalänk
Medlem

Ge mig kraften gråskull!
Blir förmodligen ett MSI eller ett ASUS. Galax är inte uteslutet men de brukar kosta rejält.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jodå, jag sökte och hittade en massa gnälltrådar på reddit och Asus forum, där man bland annat tyckte att det var FRUKTANSVÄRT att Asus luftkylare inte presterade lika bra som ett AK-vattenblock. Inget objektivt av substans.

EDIT:
För övrigt;
Jag vet inte annars hur jag ska tolka detta annat än att du menar att Asus inte har nåt att komma med ALLS, eftersom exemplet du drog upp gällde AMD-kort när detta är specifikt inriktat på Nvidia-kort.

Hahaha.. du verkar lite.. stjärtöm. Betyder företaget ASUS så mycket för dig att du inte kan ta kritik riktat mot det?

Jag har ändrat åsikt efter att ha läst ditt inlägg. Det var dina stora versaler som won me over.
Stora versaler betyder att det är viktigt, rätt o riktigt. 👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag ser inte det där som en anledning att döma ut hela tillverkaren, speciellt inte när min subjektiva upplevelse av deras kort hela tiden varit 100%. Och även om detta inte helt var AMDs fel, så var ju problemet ändå specifikt relaterat till ett AMD-kort och hela den här artikeln handlar om den nya Nvidia-serien.

Förutom problemet med skruvarna till deras 5700-serie så var Strix Vega 64 också katastrof med för små värmeledande kuddar, speciellt runt VRMen (https://www.reddit.com/r/Amd/comments/96l9da/strix_vega_fixin...). Jag har även haft ett Radeon 5800 från way back av ASUS där de hade tagit en kylfläns för motsvarande Nvidia-kort och klistrat rakt på Radeon-kortet. Det kylde inte särskilt bra av förklarliga skäl eftersom det var lite annan design på PCBn för AMD. Det är för länge sedan för att jag ska ha någon bra källa på det dock (10ish år sedan).

Kort sagt, Asus har bedrövligt track record för grafikkorts-kylning på RADEON-kort. Jag har nog aldrig hört någon klaga på Geforce-kort från ASUS, men jag har inte lust att köpa fler grafikkort från dem oavsett eftersom jag bränt mig på ett par av deras andra kyllösningar och verkligen inte var ensam.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SCORPIUS:

Hahaha.. du verkar lite.. stjärtöm. Betyder företaget ASUS så mycket för dig att du inte kan ta kritik riktat mot det?

Jag har ändrat åsikt efter att ha läst ditt inlägg. Det var dina stora versaler som won me over.
Stora versaler betyder att det är viktigt, rätt o riktigt. 👍

Alla gånger! #asusfanboyindahouse

Nej för helvete, jag har en gammal Asus-router liggande som jag hatar med mitt innersta väsen. Men jag tycker inte problem med kort baserade på chip från en annan tillverkare har någon bäring på den aktuella lanseringen av Nvidia-kort och alltså bör färga mitt eventuella köp av deras produkter i sagda serie. Om det fanns någon konstruktiv kritik riktad mot deras Nvidia-kylare, så var den så begravd i random gnäll att jag inte hittade den.

Och ditt första uttalande var så kategoriskt att det närmast föreföll som random trollande.

Mitt användande av versaler var för att förstärka min antydan att den åsikt som framfördes i tråden gällande luftkylare vs AK-vattenblock var helt vansinnigt ovidkommande.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

ärligt talat rätt dålig koll på nvidias kylare, köpte något kort för länge sedan med deras kylare och efter det vågade jag aldrig göra det igen. har haft asus kort och aldrig haft några problem sedan dess.

skillnaden är väll att nu snackar vi 350-400TDP och jag tar förgivet att med sådan värmeuteckling detta kommer skapa så måste nvidia faktiskt tänkt till lite och gjort en bra kylare, men vem vågar riskera?

Det är väl därför som de lagt massa arbete på en ny kylare. Man behöver inte chansa, bara vänta på tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Graferna visar rätt!

Alltså nä, då blir det fan ett 3080 istället. Imponerande prestanda, men om det ska dubbla strömmen genom kortet så får det nog vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Hehe, såg det nu när jag gick från mobil till datorskärm... Men just RT kommer nog ta ett rejält hopp.

Permalänk

Man vet att fps:en är halvimponerande när reklammaterialet visar "Två gånger snabbare!". Så 45 fps istället för 22,5?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant imorgon se Jensen strutta runt o berätta historier om hur överfantastiska deras kort är :). Nåja, de är säkert riktigt bra men priset lär vara överdjvigt.. och vi vet inte vad lag röd har i rockärmen än. Dock verkar de ha bättre raytracing än vad alla trott? Good old gamer pratar lite om det i länken nedan.
https://youtu.be/SYNHy_TUtsk

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Ser rimligt ut! Till och med 3060 ska ju gå fler och snabbare RT kärnor än 2080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

VRM och kylning på samtliga B450 moderkort och många B550 och över på AMD-sidan

Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE