Speldator (Lenovo Legion 5): Köpa med i5 10300H nu eller vänta på 4600H?

Permalänk
Medlem

Speldator (Lenovo Legion 5): Köpa med i5 10300H nu eller vänta på 4600H?

Hej! Är ute efter att köpa en ny dator med spelkraft och lutar åt Lenovo Legion-5 med GTX 1660Ti/RTX 2060. De Legion 5-modeller som idag säljs har endast i5/i7 gen. 10 (är mest intresserad av i5 10300H) men Lenovo har utlyst att de kommer släppa Legion 5 med 4600H/4800H + 1660Ti/2060 i augusti/september i Nordamerika. Kontaktade deras kundtjänst och de har ingen info om/när dessa släpps i Sverige.

Jag kommer mest ha datorn för spelande (från och till då intressanta titlar släpps) och studier/kontorsarbete. Kommer i5 10300H vara nog för mina behov eller bör jag avvakta tills mer info gällande Ryzenmodellerna släpps? Har läst att Ryzen allmänt är bättre och mer prisvärd men är osäker om i5 10300H kommer täcka mina behov. Datorn jag har nu strular rätt ordentligt så inskaffar helst en ny så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en AMD, se till att få ett bra grafikkort bara då inbyggda Vega inte är de bästa för spel. (Men bärbara rent generellt är rätt uselt för spel, beroende på vad man spelar då).

Om du har möjlighet att avvakta så tror jag de är värt det, dock kommer det ju alltid en ny dator man vill ha om bara väntar lite till.
Väntade 2 år med att uppgradera för att jag var hypad på nästa modell (samt att den som kom inte levde upp till hypen).
Men då fungerade min stationära tillräckligt för de jag använde den till.

Permalänk
Medlem

Pratade med Inet idag, de lär släppa förhandsbokning på lenovo 5 med r7 4800h / 1660ti/2060 om en vecka. Så vänta tills slutet av augusti. Ska köpa r7 4800h med 1660ti 16 gb om inte priset är helt åt väggarna.

Han jag pratade med tänkte sig 13-14.000 med den setupen.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Kommer avvakta tills Ryzen-modellerna släpps.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt vänta på Legion 5 med 4600h/1660ti 144Hz 16/512GB men det fick bli en HP Omen 15 från elgiganten med samma setup. Fick hem den igår och är helnöjd. Det enda jag kan komma på att jag saknar ibland är en numpad.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/188389...