Är det värt att köpa en ny skärm?

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa en ny skärm?

Hej alla,

Jag har alltid haft det lite svårt att första hur bra skärm man måste ha för ett visst grafikkort när det gäller spel. Nu när NVIDIA annonserat 30-serien så blir man ju sugen på att uppgradera men jag vet inte om jag har för kass skärm för att kunna använda fulla potentialen.

Idag har jag denna skärm:
https://www.asus.com/us/Monitors/VA32AQ/ (kolla in hur vacker produktsidan är!)

Till det har jag ett 1080 GTX.

Så jag undrar:
- Om jag köper ett 3080, är det pengar i sjön om jag inte köper en ny skärm också?

Tack för alla svar!
//Yolof

Permalänk
Medlem

Det är inte pengar i sjön! Om du såg demot på glaskulor igår så kanske du hörde att även om det var fantastiskt snyggt så gick det bara i 30 fps 1440p. Så med maxade nya spel så får din 144hz 1440p skärm sträcka på benen ändå, iallafall med ray tracing. Sen är det alltid trevligt med ny skärm men det är en annan sak... 😁

Permalänk
Hedersmedlem

Nu finns det ju inga test ännu, men bara utifrån siffrorna som presenterats så skulle jag säga att det är långt över vad som behövs för 1440p 60Hz gaming. Ett RTX 3070 skulle förmodligen räcka och bli över. Och då baserar jag detta på att RTX 2080Ti når upp till 60Hz i alla testade spel på maxade inställningar. Går du upp till 4k eller 144Hz blir det så klart en annan fråga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu finns det ju inga test ännu, men bara utifrån siffrorna som presenterats så skulle jag säga att det är långt över vad som behövs för 1440p 60Hz gaming. Ett RTX 3070 skulle förmodligen räcka och bli över. Och då baserar jag detta på att RTX 2080Ti når upp till 60Hz i alla testade spel på maxade inställningar. Går du upp till 4k eller 144Hz blir det så klart en annan fråga.

Hur stort är lyftet till 144Hz? Säg från den skärmen jag har nu till WQHD+144Hz.

Permalänk
Medlem

Den där skärmen verkar vara 1440p 75Hz?

Ett 3080 lär med all säkerhet klara av att pumpa ut mer än 75 fps i 1440p i de flesta spel i höga inställningar, men det hade nog ett billigare kort också gjort (månne tro om inte ditt 1080 redan gör det?) så jo det kan vara lite pengar i sjön.

Å andra sidan kan du nog sätta Ultra settings och Vsync på och ha spikad 75 fps i de flesta spel ett tag framöver. Framtidssäkert med andra ord.

Men ja om du har några tusenlappar över (vilket jag tycker du bör ha om du funderar på ett 3080) så lägg några på en skärm. Tror du märkt stor skillnad av att gå från 75hz till 144hz, speciellt om du kör FPS spel. Och adaptiv synk är ju också väldigt trevligt,,, nästan ett måste enligt mig.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Inget fel på din skärm. Det är ju trots allt 1440p och IPS.
Steget från 60hz (75hz) till 144hz är dock en väldigt väldigt trevligt och en stor uppgradering enligt mig. Men det gäller att man har hårdvaran att driva över 100fps också. Planerar du att köpa ett 3080 så är ju den biten löst iaf!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Den där skärmen verkar vara 1440p 75Hz?

Nej, den är bara 60Hz. Den klarar att ta emot 75Hz vid lägre upplösningar som 1280x1024 enligt manualen, vilket många skärmar gör av kompabilitetsskäl även om panelen bara kan visa 60Hz. Man måste alltid dubbelkolla när skärmar anges klara 75Hz, det brukar ofta handla om en feltolkning av specifikationerna vid just den frekvensen.