Permalänk
Medlem

Laptop tar ingen laddning

Hej!

Jag har en HP Pavilion x360 som har några år på nacken. Stoppar jag in laddaren i den lyser inte laddningslampan, men datorn blir varm om jag låter laddaren sitta i så det innebär väl att laddaren i sig inte är felet?

Men oavsett hur länge laddaren sitter i så kan jag inte starta datorn. Den svarar inte på startknappen. Vad är det som kan vara sönder? Har batteriet dött? Har moderkortet dött? Har laddporten dött?
För en månad sen fungerade den fint, och nu när jag skulle starta den inför skolan igen är den helt död. Den hade lite laddning kvar när jag startade den så den gick igång men nu är den som sagt död.

Enligt mig låter det som batteriet är kört, men vill bekräfta mina tankar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Har du testat att hålla in startknappen överdrivet länge?

Min HP får för sig ibland att den inte vill svara och håller man in knappen tillräckligt länge startar den om sig och bootar normalt.

Nu är ju min bara runt 2,5 år gammal, men det händer ibland och jag vet ej varför.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Har du testat att hålla in startknappen överdrivet länge?

Min HP får för sig ibland att den inte vill svara och håller man in knappen tillräckligt länge startar den om sig och bootar normalt.

Nu är ju min bara runt 2,5 år gammal, men det händer ibland och jag vet ej varför.

ja det har jag. håller ned i minuter och inget händer

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christley:

Hej!

Jag har en HP Pavilion x360 som har några år på nacken. Stoppar jag in laddaren i den lyser inte laddningslampan, men datorn blir varm om jag låter laddaren sitta i så det innebär väl att laddaren i sig inte är felet?

Men oavsett hur länge laddaren sitter i så kan jag inte starta datorn. Den svarar inte på startknappen. Vad är det som kan vara sönder? Har batteriet dött? Har moderkortet dött? Har laddporten dött?
För en månad sen fungerade den fint, och nu när jag skulle starta den inför skolan igen är den helt död. Den hade lite laddning kvar när jag startade den så den gick igång men nu är den som sagt död.

Enligt mig låter det som batteriet är kört, men vill bekräfta mina tankar

De flesta laptops brukar funka att köra utan batteri. Funkar inte det skulle jag prova att köpa en ny laddare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

De flesta laptops brukar funka att köra utan batteri. Funkar inte det skulle jag prova att köpa en ny laddare.

Behöver jag koppla ur batteriet för det? Eller ska den bara bypassa det?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Behöver jag koppla ur batteriet för det? Eller ska den bara bypassa det?

Jag är rätt säker att du inte ens kan byta det i den datorn. Den går väl inte att skruva upp?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag är rätt säker att du inte ens kan byta det i den datorn. Den går väl inte att skruva upp?

https://www.ifixit.com/Guide/HP+Pavilion+15-bk020wm+Battery+R...

Det ska väl gå? Den där ser ju likadan ut. Jag kan iaf lyfta upp datorn på samma vis och skruvarna sitter på samma ställe

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christley:

Behöver jag koppla ur batteriet för det? Eller ska den bara bypassa det?

Jag kan inte svara för just din laptop, men alla jag provat har kunnat köra med eller utan batteri även om batteriet varit dött.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

https://www.ifixit.com/Guide/HP+Pavilion+15-bk020wm+Battery+R...

Det ska väl gå? Den där ser ju likadan ut. Jag kan iaf lyfta upp datorn på samma vis och skruvarna sitter på samma ställe

Då kan du absolut byta batteri. Du kan börja med att öppna datorn, skruva loss batteriet och prova om datorn startar då. Startar den då, är batteriet kasst, om inte, så är det någonting annat som är defekt och då kostar det nog mer än det smakar att reparera.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Låter som moderkortet, hade en Dell med samma symptom i förra veckan där det var felet.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Eftersom Batterikungen säljer batteri till just HP Pavilion x360 så borde det väl gå att byta.

Själv har jag aldrig plockat ur batteriet ur min HP ProBook utan den står ständigt ansluten till 230V AC. Vill inte riskera ett strömavbrott som inte är alltför ovanligt här ute på öarna i Östersjön.