Helvetet bär frukt – Doom körs via ett graviditetstest

Permalänk
Medlem

Inte speciellt imponerad, då han troligen kopierat koden ifrån några av alla exempelkoder för att göra just detta redan finns

vanlig oled med ssd1306 drivning, och man kan streama video till dessa ifrån alla möjliga kretsar som esp32, teensy osv.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Sitter med ett graviditetstest på tuben och folk tror man är galen eller väldigt väldigt lycklig

Det ena utesluter väl inte det andra?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av loevet:

@Laximus: när nyheten skrevs grävde jag mig inte vidare så långt som till det inlägget, korrigerade texten till att nämna det 👍

Du får nog korrigera rubriken. Det är ingen som kör doom på en graviditetssticka. Man kan ju stoppa in mjukvaran i vad som helst och slå på stora nyhetstrumman.

Med nuvarande rubrik är det lögn.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Printscreen: Rubriken är också korrigerad för att reflektera att spelet körs via graviditetsstickan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Laximus: när nyheten skrevs grävde jag mig inte vidare så långt som till det inlägget, korrigerade texten till att nämna det 👍

Ja det cirkulerar mycket på nätet som inte alltid är så lätt att värja sig emot.
Nu undrar jag nästan mer varför någon bestämt sig för att göra en sådan modifikation på just en sådan enhet.
Det är ju precis som du skrev väldigt roligt om det vore original, samtidigt var min första tanke var varför det krävs det en sådan skärm och framförallt hårdvara för en sticka som skall kolla efter vissa ämnen i människors urin.

Permalänk
Medlem

Har man en dator med 896 kärnor och 1792 trådar, så kan man ha kul med Task Manager:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Rekordmedlem

Jag ser framför mig att nån kodar en version för en blodtrycksmätare, de är troligen mer lämpade än ett graviditetstest och de ser ju ut som en liten mobilkonsol och de kan kanske orka med det på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att den inte har någon musik, när det spelar på en mp3-spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Andra tanken när "the wtf" lagt sig.

Varför gör man hela displayer med så "hög" upplösning till engångsartiklar som bara ska visa en bit - en enda gång?

Svaret är väl för att det säljer. Men nog känns det aningen slösigt?

1. En liten display med två pixlar kan inte användas till så mycket. Däremot kan jag se många användningsområden för en med några tusen pixlar. Därför masstillverkas den så mycket att priset för dessa är samma.
2. Den där skärmen är så liten och så simpel, trots pixelantalet, att det nästan är som att de kommer ur en tryckpress. Då spelar det inte längre nån roll vad det är för produkt, då de kräver exakt samma mängd material, tid och arbete att tillverka. Att trycka tidningssidor med några stora bokstäver eller att trycka finare text, det är sak samma för tryckpressen så länge tidningssidan är lika stor.

edit:
Samma sak kommer säkert hända microchip, så jag skulle inte vara förvånad om ett framtida graviditetstest faktiskt skulle kunna spela doom, just för att det inte längre lönar sig att lägga extra resurser på att göra ett långsamt chip. Skulle inte ens vara förvånad om dagens graviditesttest kunde göra det, bara de gick att programmera om (vilket väl var största hindret här).

Permalänk
Medlem

Det här ger ju en helt ny mening till uttrycket: satunge! XD

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Gött, nu kan gravida kvinnor lira lite sweet old-school FPS medan de kollar befruktningsstatus!!

Om inte det är teknisk utveckling så vet jag inte vad.... XD

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant och veta hur mycket av koden som körs i gravidtestet datorn och hur mycket av koden som körs på den hårdvara man har koppla in.

Permalänk
Medlem

Det är en demon jag inte vill ha i mitt hus
... till att börja med.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Skönt med en bärbar DooM på bussen som följaktligen med sin attraktionskraft troligtvis kommer leda till att det behövs ett graviditets test asap.

Permalänk

Haha oj vad killvärlden körde in i tjejvärlden där

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Skulle vara intressant och veta hur mycket av koden som körs i gravidtestet datorn och hur mycket av koden som körs på den hårdvara man har koppla in.

Vill jag också veta. Är det enbart skärmen som används från graviditetstestet så är det inte lika fränt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Insert obvious "When hell freezes over" pun

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ajp_anton:

1. En liten display med två pixlar kan inte användas till så mycket. Däremot kan jag se många användningsområden för en med några tusen pixlar. Därför masstillverkas den så mycket att priset för dessa är samma.
2. Den där skärmen är så liten och så simpel, trots pixelantalet, att det nästan är som att de kommer ur en tryckpress. Då spelar det inte längre nån roll vad det är för produkt, då de kräver exakt samma mängd material, tid och arbete att tillverka. Att trycka tidningssidor med några stora bokstäver eller att trycka finare text, det är sak samma för tryckpressen så länge tidningssidan är lika stor.

edit:
Samma sak kommer säkert hända microchip, så jag skulle inte vara förvånad om ett framtida graviditetstest faktiskt skulle kunna spela doom, just för att det inte längre lönar sig att lägga extra resurser på att göra ett långsamt chip. Skulle inte ens vara förvånad om dagens graviditesttest kunde göra det, bara de gick att programmera om (vilket väl var största hindret här).

Skrivet av klein:

Skulle vara intressant och veta hur mycket av koden som körs i gravidtestet datorn och hur mycket av koden som körs på den hårdvara man har koppla in.

Skrivet av maweric:

Vill jag också veta. Är det enbart skärmen som används från graviditetstestet så är det inte lika fränt.

Det är ännu värre, displayen är utbytt och man kör all mjukvara på en extern microprocessor. Det enda som är använt från testet är plastskalet. Den tidigare liknelsen med att köra det på en potatis med en instoppad Raspberry pi är alltså korrekt.

Originaldisplayen har enbart fyra fasta LCD-segment för olika ikoner: https://twitter.com/Foone/status/1301711188904927232

Stickan i original är däremot ganska intressant enligt mig, går att se om man scrollar ner från min twitter-länk. Inuti sitter ett vanligt graviditetstest (sånt som ger streck på ett papper) där sen lysdioder och ljussensorer läser av strecken för att visa dom på en display. Elektroniken utför inget av själva testningen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av loevet:

@Printscreen: Rubriken är också korrigerad för att reflektera att spelet körs via graviditetsstickan.

Det är inte ens "via" graviditetsstickan. Skaparen moddade in en skärm i stickan, och sen drogs en kabel ut till kretskortet som faktiskt körde koden/videon.

Inga originalkomponenter från graviditetsstickan är kvar förutom plasthöljet. Om jag tar ut skärmen och sätter upp stickan mot min TV, har jag då gjort en graviditetssticka som kan spela upp dokumentärer på netflix?

Här är skaparens tweet där han säger att han inte använder något annat än skalet:
https://twitter.com/Foone/status/1302453246536028160?s=20

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på den låga upplösningen och monokrom skärm känns det ju även tveksamt att kalla mjukvaran för "Doom"...

Min favorit bland udda "Doom-konsoler" är Porsche 911.

Permalänk
Medlem

Ostoppbar graviditet

Om gravid tested visar en bild på doom slayer så vet man det är kört. Inget dagen efter pillar kommer stoppa honom, abortpiller är inget mer än druvsocker. Förlossning? Glöm det han utför sitt eget kejsarsnitt.

Permalänk
Medlem

Så kan det tydligen gå med BFG (Big Fucking Gun).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det är ännu värre, displayen är utbytt och man kör all mjukvara på en extern microprocessor. Det enda som är använt från testet är plastskalet. Den tidigare liknelsen med att köra det på en potatis med en instoppad Raspberry pi är alltså korrekt.

Originaldisplayen har enbart fyra fasta LCD-segment för olika ikoner: https://twitter.com/Foone/status/1301711188904927232

Stickan i original är däremot ganska intressant enligt mig, går att se om man scrollar ner från min twitter-länk. Inuti sitter ett vanligt graviditetstest (sånt som ger streck på ett papper) där sen lysdioder och ljussensorer läser av strecken för att visa dom på en display. Elektroniken utför inget av själva testningen.

Vilken usel fake news!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Med tanke på den låga upplösningen och monokrom skärm känns det ju även tveksamt att kalla mjukvaran för "Doom"...

Min favorit bland udda "Doom-konsoler" är Porsche 911.

Påminner lite hur man på riktigt kan spela bilspel i Tesla, med ratt och pedaler för single player, eller för ena spelaren i dual player (den andra spelaren i högra sätet kan då köra med en standard Xbox-kontroller man kopplar in i något av Teslans USB-uttag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Olle P:

Min favorit bland udda "Doom-konsoler" är Porsche 911.

Den där är fake också, men kul skämtvideo

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Inte så konstigt att det går att köra Doom i dagens bilar. De flesta har ju någon form av Linux. Och jag tror John Carmack själv fixade så koden till grafiken kunde köras på OpenGL så den därmed kunde köras i Linux.