Microsoft avtäcker Xbox Series S med prislappen 3 595 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så det är inte konstigt att det börjat dyka upp "reservationer" om S från en del utvecklare.

Och det verkar ju som att det är mer oro över RAM än GPU från deras sida. Man hoppas ju att Microsoft vet något som utvecklarna inte vet så konsolen är bra balanserad rent tekniskt (och inte ekonomiskt, för det skiter jag fullständigt i! :] )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Och det verkar ju som att det är mer oro över RAM än GPU från deras sida.

Ja det är ju det jag sagt hela tiden, behändigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jag är mer orolig för att utvecklarna inte kommer att utnyttja kontrollen till PS5:an fullt ut, den har en touch pad, motion sensor, högtalare och adaptiva triggers.

Medan kontrollen till Series S/X är i stort sett samma som till den första Xboxen.

Jo, klart fördel XB och PC där.

Tycker Microsofts satsning på kvalitativa kontroller som Elite varit riktigt bra, och tycker Sony istället borde satsa på en sådan bättre kontroller med no-nonsens-funktioner (gillar tex. extra knapparna som kan programmeras av mig som användare).

Skrivet av snajk:

Faktum är att de tog bort viss funktionalitet redan när 360 kom, OG XBox hade analoga ABXY-knappar (och de svart/vita knapparna som ersattes av bumpers på senare versioner) men inte 360 eller One och de nya kommer inte att ha det heller. Men det var väl lite samma på Playstation har jag för mig, PS3 hade analoga "face-buttons" men inte PS4. Anledningen var förstås att ingen använde de analoga funktionerna på knapparna.

Men jag har förstått att det är lite samma med touchpaden på PS4, att i princip inga spel använde den mer än som pause-knapp. Högtalare är ju roligt för vissa saker och rörelsekänslighet kan ju vara kul om det används rätt. Men det är alltid svårt att få tredjepartsutvecklare att använda den typen av specifika funktioner, speciellt om de ska användas på ett meningsfullt sätt. Wii exempelvis hade ju en hel del spel som verkligen tog fasta på kontrollernas möjligheter men många andra spel utnyttjade dom mest som extra knappar för att de var tvungna. NSMB exempelvis, varför ska man skaka på kontrollen för att "snurrhoppa"? Det finns lediga knappar liksom.

Intressant om knapparna på "Duke", kände inte till det alls. Även intressant om touchfunktionerna på PS4/5s handkontroll.

Jo, helt klart lite waste av både hårdvara (när det inte utnyttjas) och waste av utvecklarresurser, när de måste koda special för att använda dessa funktioner (även om inte alls samma skala av arbete som att stödja olika CPU:er eller minnesmängder på PC, och olika konsoler - så vill inte alls jämföra med det på något sätt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Though the Xbox Series S will undoubtedly be a more capable machine than the Xbox One X overall, Microsoft has confirmed with us that when playing backwards compatible titles, the Xbox Series S won’t apply any Xbox One X-centric enhancements. When asked to clarify how the Series S deals with Xbox One X enhanced games, a Microsoft spokesperson provided the following statement:

Xbox Series S was designed to be the most affordable next generation console and play next generation games at 1440P at 60fps. To deliver the highest quality backwards compatible experience consistent with the developer’s original intent, the Xbox Series S runs the Xbox One S version of backward compatible games while applying improved texture filtering, higher and more consistent frame rates, faster load times and Auto HDR.

Källa: https://www.gamespew.com/2020/09/xbox-series-s-wont-apply-xbo...

För mig så spelar detta inte någon större roll då jag inte bryr mig om bakåtkompatibiliteten ett dugg på Xbox då jag aldrig har ägt en Xbox och därför inte har några gamla spel. Men det är ju ändå en besvikelse att den inte ens kan köra förbättringarna som Xbox One X fick om detta stämmer.

På de nya konsolerna så är de nya spelen som är specialgjorda för konsolerna för mig mycket viktigare än att kunna spela gamla spel förutom möjligtvis i början av konsolens livscykel då det inte brukar finnas så många nya spel när konsolerna precis har släppts. Detta gäller både Xbox och PS5 för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skyflyer:

Källa: https://www.gamespew.com/2020/09/xbox-series-s-wont-apply-xbo...

För mig så spelar detta inte någon större roll då jag inte bryr mig om bakåtkompatibiliteten ett dugg på Xbox då jag aldrig har ägt en Xbox och därför inte har några gamla spel. Men det är ju ändå en besvikelse att den inte ens kan köra förbättringarna som Xbox One X fick om detta stämmer.

På de nya konsolerna så är de nya spelen som är specialgjorda för konsolerna för mig mycket viktigare än att kunna spela gamla spel förutom möjligtvis i början av konsolens livscykel då det inte brukar finnas så många nya spel när konsolerna precis har släppts. Detta gäller både Xbox och PS5 för mig.

Jo om det är fallet är det ju inte så kul. Förhoppningen är förstås att man hade kunnat köra allt i åtminstone One X-kvalitet. Samtidigt är det bara spekulationer än så länge, det kan vara så att övriga förbättringar ändå gör att S kan hantera One X nivåer. Å andra sidan är den ju uttryckligen inte riktad mot 4K vilket One X var så det tyder ju på att den kan köra gamla spel ungefär lika bra som en One S.

Tidigare har bakåtkompatibilitet mest varit intressant i början men senaste generationen (alltså XBone) har ändå ändrat på det en del, i alla fall för mig. Det finns fortfarande ett gäng 360-spel som går varma hemma hos mig då de fortfarande är bra. Exempelvis kör jag och tjejen en del Burnout Revenge i split screen fortfarande då det är riktigt roligt och det finns inga liknande spel till nuvarande generation. Jag gillar Burnout Paradise men det är ju en helt annan typ av spel, med öppen värld och ingen split screen. Och det är bara ett exempel, det finns massvis av spel som håller än eller där uppföljare har dragit åt något annat håll som inte är lika roligt att spela i co-op eller liknande. Men tittar man på generationen innan, alltså OG XB eller PS2, så står tekniken i vägen en del, det gör liksom ont i ögonen att spela suddiga 480i-spel även om de är bra i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Källa: https://www.gamespew.com/2020/09/xbox-series-s-wont-apply-xbo...

För mig så spelar detta inte någon större roll då jag inte bryr mig om bakåtkompatibiliteten ett dugg på Xbox då jag aldrig har ägt en Xbox och därför inte har några gamla spel. Men det är ju ändå en besvikelse att den inte ens kan köra förbättringarna som Xbox One X fick om detta stämmer.

På de nya konsolerna så är de nya spelen som är specialgjorda för konsolerna för mig mycket viktigare än att kunna spela gamla spel förutom möjligtvis i början av konsolens livscykel då det inte brukar finnas så många nya spel när konsolerna precis har släppts. Detta gäller både Xbox och PS5 för mig.

Jag gör det inte så komplicerat.

Tror du skall se det så här enkelt gällande uppgraderingen till next gen:

Xbox One S -> Xbox Series S

Xbox One X -> Xbox Series X

Istället för att sura över att XSS inte kan allt som XSX, så se det positivt; på Xbox-sidan finns ju iaf. ett alternativ för de som vill spela på 1080p-TV, och inte betala lika mycket som för PS5/XSX. På PlayStation sidan så har du inte ett sådant alternativ (i varje fall inte fram tills att PS5 Pro kommer om ett antal år, och samtidigt med den även en PS5 Slim, som sänks i pris jämfört med PS5).

Ser ut som XSS blir ett grymt alternativ för alla som har en 1080-skärm och vill spela till riktigt rimligt pris!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag gör det inte så komplicerat.

Tror du skall se det så här enkelt gällande uppgraderingen till next gen:

Xbox One S -> Xbox Series S

Xbox One X -> Xbox Series X

Istället för att sura över att XSS inte kan allt som XSX, så se det positivt; på Xbox-sidan finns ju iaf. ett alternativ för de som vill spela på 1080p-TV, och inte betala lika mycket som för PS5/XSX. På PlayStation sidan så har du inte ett sådant alternativ (i varje fall inte fram tills att PS5 Pro kommer om ett antal år, och samtidigt med den även en PS5 Slim, som sänks i pris jämfört med PS5).

Ser ut som XSS blir ett grymt alternativ för alla som har en 1080-skärm och vill spela till riktigt rimligt pris!

Varför ska det överdrivas? Folk surar väl inte över detta? Man kan vara besviken på saker utan att tycka att det är skit. Tycker dom flesta i denna tråden här på Sweclockers och i den liknande tråden på FZ har varit väldigt sakliga i sin kritik och bara helt enkelt är kritiska mot att Series S är så pass klen som den är.

Man får gärna tycka att den är prisvärd och att den säkert kommer sälja bra och det kommer den säkerligen göra också, men även om det gör det så kan den OCKSÅ hålla tillbaka marknaden och spelutvecklingen. Det är ju rätt tråkigt att en ny nextgen konsol (Series S) förmodligen knappt kommer vara bättre än den nu varande generationen (som Xbox One X).

En sak kan faktiskt ha både positiva och negativa konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Varför ska det överdrivas? Folk surar väl inte över detta? Man kan vara besviken på saker utan att tycka att det är skit. Tycker dom flesta i denna tråden här på Sweclockers och i den liknande tråden på FZ har varit väldigt sakliga i sin kritik och bara helt enkelt är kritiska mot att Series S är så pass klen som den är.

Man får gärna tycka att den är prisvärd och att den säkert kommer sälja bra och det kommer den säkerligen göra också, men även om det gör det så kan den OCKSÅ hålla tillbaka marknaden och spelutvecklingen. Det är ju rätt tråkigt att en ny nextgen konsol (Series S) förmodligen knappt kommer vara bättre än den nu varande generationen (som Xbox One X).

En sak kan faktiskt ha både positiva och negativa konsekvenser.

Håller med men man bör tillägga att Series S är betydligt bättre än vad One X är (om vi leker med tanken att MS hade fått för sig att One X skulle hänga mef hela next-gen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Håller med men man bör tillägga att Series S är betydligt bättre än vad One X är (om vi leker med tanken att MS hade fått för sig att One X skulle hänga mef hela next-gen)

Nä får nog ändra lite. Tror nog också att Series S kommer prestera bättre än One X. Men däremot tycker jag inte det känns som ett generationsskifte direkt, Känns mer som när Microsoft gick from XboX One till Xbox One X typ. En liten uppgradering.

Ska bli intressant och se om det blir några större prestanda skillnader och om fler utvecklare tycker det är ett problem.

Redan nu har ju ID Software, Infinity Ward och kommer inte på vilken den 3:e utvecklarna var nu, men ska bli intressant och se hur det blir. Kan ju vara att dom överdriver också, men det känns verkligen som att dom har en poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Varför ska det överdrivas? Folk surar väl inte över detta?

Nej.

Förslog bara ett enkelt sätt att tänka gällande uppgradering av S respektive X. Nämnde inget om vare sig sura miner eller överdrifter?

Skrivet av Dex:

Nä får nog ändra lite. Tror nog också att Series S kommer prestera bättre än One X. Men däremot tycker jag inte det känns som ett generationsskifte direkt, Känns mer som när Microsoft gick from XboX One till Xbox One X typ. En liten uppgradering.

Det var just detta jag avsåg med uppgraderingslinjen jag visade (utan menat att förolämpa eller såra dig):

Nuvarande 1S uppgraderas till next gen Series S.

Nuvarande 1X uppgraderas till next gen Series X.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Folk hurrar över S pris/prestanda, men jag undrar om inte detta återigen kommer hålla tillbaka många spel som är multiplatform.

4 Tflops samt mindre och långsammare RAM (10Gb 224/54 GBps) är rejält mycket lägre än PS5 som är den enda SKU:n från Playstation. Man kan ju dra ner upplösningen, men vid ett visst plan så begränsas utvecklarna i hur spelet fundamentalt är designat. Man vill ju se Unreal 5 grafik på både nästa Assasins Creed och Uncharted.

Man kan även säga att det är PS5 som håller tillbaka series X, men det är för många Sony fanboys här inne

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Man kan även säga att det är PS5 som håller tillbaka series X, men det är för många Sony fanboys här inne

Ellet så är det så att det inte finns några direkt tekniska skäl till ett sådant påstående...

Tråkigare i ett korkat console-wars perspektiv men ibland kan den torra tekniska verkligheten vara rätt hälsosam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tråkigare i ett korkat console-wars perspektiv men ibland kan den torra tekniska verkligheten vara rätt hälsosam.

Finns ju inte mycket av den varan. Inse fakta; 99% är ju gissningar, spekulationer eller varumärkestrollning/krig här på SweC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns ju inte mycket av den varan. Inse fakta; 99% är ju gissningar, spekulationer eller varumärkestrollning/krig här på SweC.

Du menar: "Inse gissning, spekulation eller trollning"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du menar: "Inse gissning, spekulation eller trollning"?

Tja, ungefär så.

1. Ser man på många av de som postar i trådarna, och de som är mest högljudda så är det ofta sådana som sedan länge redan deklarerat vilket av systemen de skall köpa.

2. Tittar man vidare på de som är 100% negativa om system X (ofta nästan overkligt kritiska) och deltar med frenesi i alla trådar om X, så är det ofta de som sedan länge redan deklarerat att de skall köpa system Y (bara att kika på historik vad de tidigare postat och skrivit).

Varför folk som redan bestämt sig för system Y lägger så mycket energi på att kraftigt och högljutt debattera i trådar om system X - kan man verkligen undra över - men är nog mer av en psykologisk fråga än något annat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tja, ungefär så.

1. Ser man på många av de som postar i trådarna, och de som är mest högljudda så är det ofta sådana som sedan länge redan deklarerat vilket av systemen de skall köpa.

2. Tittar man vidare på de som är 100% negativa om system X (ofta nästan overkligt kritiska) och deltar med frenesi i alla trådar om X, så är det ofta de som sedan länge redan deklarerat att de skall köpa system Y (bara att kika på historik vad de tidigare postat och skrivit).

Varför folk som redan bestämt sig för system Y lägger så mycket energi på att kraftigt och högljutt debattera i trådar om system X - kan man verkligen undra över - men är nog mer av en psykologisk fråga än något annat.

Kort sagt: Fanboyism borde vara olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kort sagt: Fanboyism borde vara olagligt.

Ha, ha. Tror vi får leva med det, på gott och ont!

Däremot så kan man ju konstatera att Swecs forum kanske inte är den största källan till objektiv fakta i världen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varför folk som redan bestämt sig för system Y lägger så mycket energi på att kraftigt och högljutt debattera i trådar om system X - kan man verkligen undra över - men är nog mer av en psykologisk fråga än något annat.

Har man redan valt vilken man ska köpa så har man ju att vinna på att den andra går dåligt. Då kommer spelutvecklare satsa mer på den man valde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har man redan valt vilken man ska köpa så har man ju att vinna på att den andra går dåligt. Då kommer spelutvecklare satsa mer på den man valde.

Kan ju omöjligt vara värt den dumstrut man får ha på sig.

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag på att ingen nästa generations konsoler går dåligt, det är bra att det finns variation på marknaden så det blir lite konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Själv hoppas jag på att ingen nästa generations konsoler går dåligt, det är bra att det finns variation på marknaden så det blir lite konkurrens.

Tycker det är upplagt för att det ska gå bra för alla. Sony kommer förstås gå bra med den kundbas de har idag men Microsoft gör väldigt mkt rätt och försöker även hitta lite nya grepp, där inte minst S är ett tydligt exempel. Och Nintendo är Nintendo.

Permalänk
Avstängd

Jag tyckte de fick till designen på XSS ganska bra, men nedan bild (från TheVerge) fick mig att tänka om lite. Framifrån ser den väldigt basic ut, som en generisk apparatlåda typ. Sidan/toppen tycker jag fortfarande ser bra ut med fläktgallret och så, men fronten är ju vad man ser liksom. Vit låda bara. Som en extremt billig digitalbox eller nåt.

Permalänk
Medlem

@snajk: borde varit en display som visar temp, FPS, diskutrymme i fronten

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

@snajk: borde varit en display som visar temp, FPS, diskutrymme i fronten

Nja, men jämför med One X under. En "större låda på en mindre" design gör ju jätteskillnad i mina ögon exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som en extremt billig digitalbox eller nåt.

Rätt prioriterat. Har de snålat med minne så ska de f*n snåla med lådan oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tycker det är upplagt för att det ska gå bra för alla. Sony kommer förstås gå bra med den kundbas de har idag men Microsoft gör väldigt mkt rätt och försöker även hitta lite nya grepp, där inte minst S är ett tydligt exempel. Och Nintendo är Nintendo.

Bra sagt! Instämmer 100%.

Känns som alla tre konsoler hittat sin nisch och sina olika fördelar. Ser mycket positivt ut!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har man redan valt vilken man ska köpa så har man ju att vinna på att den andra går dåligt. Då kommer spelutvecklare satsa mer på den man valde.

Tror inte Sony eller Microsofts försäljning påverkas ett endaste dugg av vad vi tomtar (räknar in mig själv till 100%) på SweC bjäbbar om!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/