Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem

@employed: Så du menar att man kan skriva kod för att veta när korten släpps, vad de kommer att kosta och att NDA är den 16 och inte den 14. Men inte skriva lite kod för att ta del av härligheten? https://www.sweclockers.com/forum/post/18597908

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Betald marknadsföring? ...

Definitivt.

Edit: och inte något hysch hysch, blaffor med text som säger att det är sponsrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixan:

Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC 10GB
Artikelnr: 324085
1 st à 7825 kr
1-2 dagar

Står samma för mig fast med ett Zotac. Vet inte hur man ska tolka den 1-2 dagar statusen då vissa andra verkar få sina kort om några månader, iofs från andra butiker.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Tech Deals hävdar här att de källor han hört efter med indikerar en release med storleksordningen 20000 kort världen över.
https://www.youtube.com/watch?v=7-4k9tylQ5c&ab_channel=TechDe...

Han säger det inom de första 5-6 minuterna.

Permalänk
Medlem

Beställde 15.06(pengar drogs då) på komplett, Ett Zotac. Kom inget mail och inget syntes på min sida. Vid strax efter 16 kom ett mail, där står det att min order blev behandlad 16.09. Leverans 2/10. Fine tänkte jag. EKWB vattenblock skulle komma i början på oktober också. Men så går man in på komplett på kvällen. Då har man blivit flyttad till 2/12. Så det var sista gången någon i min närhet använder Komplett igen. Tack för det!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Beställde 15.06(pengar drogs då) på komplett, Ett Zotac. Kom inget mail och inget syntes på min sida. Vid strax efter 16 kom ett mail, där står det att min order blev behandlad 16.09. Leverans 2/10. Fine tänkte jag. EKWB vattenblock skulle komma i början på oktober också. Men så går man in på komplett på kvällen. Då har man blivit flyttad till 2/12. Så det var sista gången någon i min närhet använder Komplett igen. Tack för det!

Exakt samma för mig! Vet vi att det som står på kortet gäller våra beställningar och inte bara om man beställer nu?

Min order står fortf som öppen, vi borde väl rimligt få någon form av mail med förväntad leverans?

Permalänk
Medlem

Tycker det är allmänt fult av er som beställt 2-3 kort. De gav oss andra en mindre chans. Va ska ni göra? Vill ni vara först med att uppdatera era specs i signaturen eller köra SLI?

Pinsamt.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tycker det är allmänt fult av er som beställt 2-3 kort. De gav oss andra en mindre chans. Va ska ni göra? Vill ni vara först med att uppdatera era specs i signaturen eller köra SLI?

Pinsamt.

Går inte köra SLI med 3080.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackell87:

Exakt samma för mig! Vet vi att det som står på kortet gäller våra beställningar och inte bara om man beställer nu?

Min order står fortf som öppen, vi borde väl rimligt få någon form av mail med förväntad leverans?

Samma för min del, ska bli intressant att se under dagen vad som händer. Dumt nog så betalade jag kortet direkt och pengar var dom snabba med att dra.

Permalänk
Skrivet av Golany:

Samma för min del, ska bli intressant att se under dagen vad som händer. Dumt nog så betalade jag kortet direkt och pengar var dom snabba med att dra.

Ja, pengarna drog domm en timme innan ordern bekräftades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Tech Deals hävdar här att de källor han hört efter med indikerar en release med storleksordningen 20000 kort världen över.
https://www.youtube.com/watch?v=7-4k9tylQ5c&ab_channel=TechDe...

Han säger det inom de första 5-6 minuterna.

Jag har inte sett något i varje fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Går inte köra SLI med 3080.

Jag vet. Jag tror de flesta vet det. Men vad ska ni med 2-3 kort till då?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Tycker det är allmänt fult av er som beställt 2-3 kort. De gav oss andra en mindre chans. Va ska ni göra? Vill ni vara först med att uppdatera era specs i signaturen eller köra SLI?

Pinsamt.

Har oxå reagerat på det och de flesta verkar dessutom skryta om det. Oerhört egoistiskt och omoget.

Permalänk
Medlem

@candyraver: Antagligen försäkra sig om att få ett kort nu. Sedan returnera, avboka alt. sälja, because why not? Tråkigt men det är ju inte olagligt.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har oxå reagerat på det och de flesta verkar dessutom skryta om det. Oerhört egoistiskt och omoget.

Vissa gör det säkert av annan anledning, kolla blocket.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/msi_geforce_rtx_3080_...

Sedan verkar denna ha fått en version som är upp till x2 mot 2080 Ti Tror nog denna missade att man menade 2080 och inte TI modellen.

Men som någon skrev så är det inte olagligt. Jag förstår folk som klickade på fler i hopp om att någon är snabbare än den andra. Förhoppningsvis lägger dem ut dessa kort här på SWEC till inköpspris så fler blir glada

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall det släppts en review på Asus Strix korten? TUF var bland det första som kom ut men varit knäpptyst om strix samtidigt som jag uppfattade som folk kunnat köpa dom igår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Vissa gör det säkert av annan anledning, kolla blocket.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/msi_geforce_rtx_3080_...

Sedan verkar denna ha fått en version som är upp till x2 mot 2080 Ti Tror nog denna missade att man menade 2080 och inte TI modellen.

Men som någon skrev så är det inte olagligt. Jag förstår folk som klickade på fler i hopp om att någon är snabbare än den andra. Förhoppningsvis lägger dem ut dessa kort här på SWEC till inköpspris så fler blir glada

Sånt där blir man ju bara heligt förbannad på. Knäppgöken har ju inte ens koll på vad det är hen säljer.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Herrejävlar säger jag bara. Fan vad besviken jag kommer bli om jag inte får hem ett kort imorgon.

Jag hade ju inte fel iallaf.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Sjukt om folk vill betala mer för ett 3080 än för 3090 som släpps väldigt snart

Permalänk
Medlem

Efter att man äntligen har lyckats läsa igenom varje inlägg i den här tråden så inser man till att börja med att de vettiga inläggen skulle rymmas på ungefär en sida alt två som max. Totalt urspårad tråd.

Det andra jag tar med mig är att denna release inte är något annat än en stor katastrof. Detta är nog den första releasen jag följer på riktigt nära håll och det minsta man kan säga är ju att det är något i hästväg pinsamt. Det borde rimligtvis finnas ett bra mycket bättre system för att se till att försäljningen går så smidigt som möjligt för att dem som vill köpa ett kort på releasedagen.

En bojkott av Nvidia och de inblandade företagen som ljuger i sitt lagersaldo hade ju egentligen varit på sin plats. Man blir ju mörkrädd.

Sen ni som köper flera kort antingen för att sälja vidare dyrare eller för att kunna roffa åt er ett kort på någon annans bekostnad kan ställa er i ett hörn och skämmas.

Permalänk
Medlem

Gud vad dåliga elgiganten är, försökte beställa gigabyte 3080 Eagle hela dagen igår, gick aldrig, idag finns den i lager till 1200 kr högre, elgiganten försvinner från min prioriterade butik iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Efter att man äntligen har lyckats läsa igenom varje inlägg i den här tråden så inser man till att börja med att de vettiga inläggen skulle rymmas på ungefär en sida alt två som max. Totalt urspårad tråd.

Det andra jag tar med mig är att denna release inte är något annat än en stor katastrof. Detta är nog den första releasen jag följer på riktigt nära håll och det minsta man kan säga är ju att det är något i hästväg pinsamt. Det borde rimligtvis finnas ett bra mycket bättre system för att se till att försäljningen går så smidigt som möjligt för att dem som vill köpa ett kort på releasedagen.

En bojkott av Nvidia och de inblandade företagen som ljuger i sitt lagersaldo hade ju egentligen varit på sin plats. Man blir ju mörkrädd.

Sen ni som köper flera kort antingen för att sälja vidare dyrare eller för att kunna roffa åt er ett kort på någon annans bekostnad kan ställa er i ett hörn och skämmas.

Varför ska man skämmas för att man försökte köpa flera kort? Jag skulle ha 2st å beställde 3 för att maximera chansen att få iaf 1 kort. Det sket sig dock och jag får inget eftersom dom tog slut på mindre än 1sek överallt.

Ser dock inte varför jag skulle vara en skurk?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Jävlar, det är många watt det här alltså!

Ska bli intressant att se hur 3060 presterar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Varför ska man skämmas för att man försökte köpa flera kort? Jag skulle ha 2st å beställde 3 för att maximera chansen att få iaf 1 kort. Det sket sig dock och jag får inget eftersom dom tog slut på mindre än 1sek överallt.

Ser dock inte varför jag skulle vara en skurk?

Nej jag förstår inte det heller. Butthurt eller fattiga människor antagligen.
Jag beställde två kort, från två olika återförsäljare, för att öka chanserna att jag får ett.
Kommer så klart lämna tillbaks det ena.

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios: Håller med. Beställde på tre olika ställen för att öka chanserna att faktiskt få ett inom rimlig tid. Avbokar de andra så fort jag fått ett så går de två andra korten till nästa person i kön.

Att köpa på sig flera kort för att sedan sälja dyrare till de som inte fick något håller jag dock med om att det är riktiga skurkfasoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Nej jag förstår inte det heller. Butthurt eller fattiga människor antagligen.
Jag beställde två kort, från två olika återförsäljare, för att öka chanserna att jag får ett.
Kommer så klart lämna tillbaks det ena.

Nu förstår jag inte din logik här riktigt? Varför måste man vara butthurt eller ha dåligt med pengar för att ha den åsikten menar du?

Om alla tänker som ni gör så kan du säkert lista ut vad som kommer hända. Oh wait....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jävlar, det är många watt det här alltså!

Ska bli intressant att se hur 3060 presterar!

Ska tydligen alstra rejält med värme enligt dem som fått sitt kort redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Nu förstår jag inte din logik här riktigt? Varför måste man vara butthurt eller ha dåligt med pengar för att ha den åsikten menar du?

Om alla tänker som ni gör så kan du säkert lista ut vad som kommer hända. Oh wait....

Fast blir det någon skillnad egentligen? Någon är skitsnabb och lyckas beställa tre olika kort, bestämmer sig för att den bara vill ha ett av korten och avbokar de andra två som sedan går till nästa person på tur. A.k.a spelade ingen roll om alla bara beställde ett kort var eller 100 kort var om de bara tänker ha ett av korten för alla får dem ändå i den tur de beställde.

Permalänk
Medlem

Ringde just proshop nu när dom öppnade växeln, enbart på Asus TUF OC kortet jag beställde har dom just nu ca 700 kort restnoterade, och det fanns ingen metod för stackaren i luren som kommer få ta dessa samtal hela dagen att se vart i den kön man ligger.

Det var då OC kortet för 7999, men tänk vilka mängder om man räknar in övriga modeller, och detta bara för EN återförsäljare!