Genomgång av Google-befriat Android med /e/OS

Permalänk
Melding Plague

Genomgång av Google-befriat Android med /e/OS

Den som suktar efter ett öppet operativsystem för telefoner kan titta närmare på /e/ Project, som separerar Android från Google.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns som trevlig utveckling. Funderar hur smidig en övergång vore i praktiken. Hur lätt är det att flytta över sin epost till deras miljö till exempel.

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt nice artikel @loevet !
Alltså ämnesvalet. Blir glad av att det här tas upp.

Hur funkar appmarknaden egentligen? Känns som det kan fälla idén om man inte får in exempelvis sina bankappar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Intressant men min foliehatt är intebyggd än så kommer nog att fortsätta med android ett tag till. Kanske installerar och testar detta på min gamla lur ifall jag får hem en 4a från Tyskland.

Gillar att det kommer mer och mer som försöker att röra runt lite i denna marknaden.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Inaktiv

Undrar om det skiljer sig något i batteritid?

Permalänk
Medlem

Låter som någonting från E-Corp

Permalänk
Medlem

Utmärkt artikel om ett ämne i tiden! Stort tack.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Bort med allt skit, finns väl inget bättre en ren mobil.

Borde väl inte tar så lång tid att göra om appar till denna OS.

Det dom skulle kunna göra är att ändra API i Android så att ingen appar kan komma åt info eller kan samla in info.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Bort med allt skit, finns väl inget bättre en ren mobil.

Borde väl inte tar så lång tid att göra om appar till denna OS.

Det dom skulle kunna göra är att ändra API i Android så att ingen appar kan komma åt info eller kan samla in info.

Alla appar bör fungera förutom de som använder google services.

Permalänk
Medlem

Superbra att det börja komma, synd bara att det sannolikt aldrig kommer att fungera med BankID / Bankappar vilket gör det oanvändbart för 90% av potentiella användare, i alla fall i norden...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Söderbäck: kul att den uppskattades! Ja det ser ut att vara en kombination av mjukvara från Lineage OS, vanliga Android-appar utan hårda band till Googles tjänster och även en del Google-appar som "inte ringer hem" till Googles servrar Det är ju en hel del appar i Play Store som har Googles tjänster som krav, så jag gissar att ganska stora delar av utbudet inte kommer fungera. Men jag är sugen på att testa /e/OS bara för att se hur bra det fungerar att leva utan Google i fickan!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Just detta med att de väljer att sälja sin version av Android installerat på ett fåtal välkända high-end-modeller från Samsung är nog en god idé. Det är en sak att testa ut ett nytt OS, en annan att även lägga ut tusenlappar på hårdvara från en helt okänd tillverkare. Finns många som velat skapa en ny typ av mobilt OS men det har alltid fallit på att både hård- och mjukvara var så full av kompromisser. Bättre fokusera på att bara göra en handfull storsäljare kompatibla med systemet men istället göra installationsprocessen idiotsäker.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på Huaweis eget OS, får se hur det blir!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så kommer alla appar funka förutom dom som använder google service? Det är t.ex. gmail och google maps som är två stora?

Använder det google app store? Om jag laddar ner google maps kommer den inte funka då?
För att kunna installera /e/OS kommer man med största sannolikhet behöva roota sin telefon då?

Är intresserad, måste ta reda på det här lite mer dock.

Permalänk

Måste man själv testa apparna eller är det utvalda som garanterat fungerar till telefonen?

Permalänk
Medlem

Intressant är det, och jag kör ju redan Lineage OS sedan några år tillbaka så tröskeln är väldigt låg ur det hänseendet.

Läste om det för några månader sedan men jag minns inte hur det var med viktiga appar som BankID, går det att få den att fungera utan Google Play Services? Misstänker att svaret är nej, och att det var därför jag lade det på hyllan tills vidare...

Alternativet är i så fall microG, som fejkar Google Play Services (m.fl.).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

#FRAMTIDEN!
Hoppas att de tar fram SDK OCH API-specar så det blir enkelt för apputvecklare att porta.

Permalänk
Medlem

Jag har flashat diverse telefoner och sedan använt Micro G vilket man kan säga är ett "Fake" API för google tjänsterna. Så då funkar i princip alla appar men det kan såklart inträffa fel här och där. De gånger jag testat detta har det funkat bra dock.

https://microg.org/

Permalänk
Medlem

Så på vilket sätt skiljer det från Lineage OS förutom visuellt? Vad gör de annorlunda? Största frågan enligt mig och fick inget tydligt svar på det från artikeln.

Permalänk
Medlem

Ändå lite hmmm konstiga turer kan man tycka.

Huawei stängs ute från Googles tjänster när de började klassas som ett säkerhetshot av amerikanska myndigheter på grund av sina påstådda kontakter med kinesiska myndigheter.

Nu byggs det därför Android varianter förbi Googles tjänster och alla hurrar? Frågan är dock vem som skrattar högst, den kinesiska staten & Huawei?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Ändå lite hmmm konstiga turer kan man tycka.

Huawei stängs ute från Googles tjänster när de började klassas som ett säkerhetshot av amerikanska myndigheter på grund av sina påstådda kontakter med kinesiska myndigheter.

Nu byggs det därför Android varianter förbi Googles tjänster och alla hurrar? Frågan är dock vem som skrattar högst, den kinesiska staten & Huawei?

Jag vet inte om man kan säga "nu" riktigt. Det har väl byggts på plattformar med android som grund fast utanför google i över 10 år. Ja även en del projekt som inte är androidbaserade också för den delen. Ubuntu på moobilen and all that.

Det kommer rimligen inte bli nå vidare stort någonsin. Men ibland dyker det upp artiklar om att det finns lite sådana sidoprojekt i media (något som glädjer mig iaf).
Jag tror varken kina eller huawei hurrar speciellt mycket kring sailfish exempelvis ;). Det är vad det är och det har funnits där länge.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har kört det sedan i somras på en Fairphone 3 och tycker det fungerar utmärkt som daglig lur.

Körde in MicroG och laddar ned appar som inte finns via Aurora store.
BankID och min telefonväxel till jobbet fungerar utan problem.

Snapchat ville inte funka, utan kraschar så fort man ska logga in, så det blev hejdå till den.

Blir lite rörigt med 3x programförråd, men man vänjer sig. (F-droid, inbyggda Apps och Aurora store)

Skrev lite när jag fick den i den här tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1597912-ungoogle-med-f...

EDIT: Kom aldrig överens med Bliss launcher som kommer inbyggt, utan bytte ut den till KISS som är blixtsnabb och jag är väldigt nöjd med den.
Batteritiden är riktigt bra, laddar bara vid behov då och då.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ändå lite hmmm konstiga turer kan man tycka.

Huawei stängs ute från Googles tjänster när de började klassas som ett säkerhetshot av amerikanska myndigheter på grund av sina påstådda kontakter med kinesiska myndigheter.

Nu byggs det därför Android varianter förbi Googles tjänster och alla hurrar? Frågan är dock vem som skrattar högst, den kinesiska staten & Huawei?

Tack vare tomten Trump har många nu förstått hur beroende vi är av Google och andra Amerikanska techbolag och att detta inte är en nyttig utveckling. Tidigare reflekterade man inte så mycket över detta.
Detta är bara början, Trumps olika utspel hjälper de amerikanska bolagen kortsiktigt. Det är såklart därför han fryser ut Kinesiska bolag ett efter ett. De börjar bli för stora och konkurrerar på allvar. Långsiktigt kommer det att ställa till mer skada för USA. Bland annat eftersom alla icke amerikaner börjar använda hjärnan. Jag hoppas på fler t.ex. Europeiska techlösningar så att vårt beroende av USA minskar. Mest på grund av att de oftast väljer tomtar till presidenter.

Permalänk
Medlem

Hm om bank-id funkar & man fortfarande kan köra jobb program så skulle jag byta direkt hatar verkligen staters övervakning av sina medborgare spelar ingen roll om det är kina, USA eller FRA som håller på med övervakning finns ingen anledning att övervaka sina medborgare. Om det är några som ska övervakas så är det politiker & företag inte privatpersoner.
Tack för artikeln

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Själv kört lineageos och microg i ca 1 år.
Funkar hur bra som helst. Kör allt jag behöver från fdroid. Tyvärr måste man ju fortfarande köra bankid och några parkeringsappar.
Dessa har jag slängt in i en egen arbetsprofil via shelter. Finns även något som kallas Island.
Då håller de dig isolerade från din huvudprofil och har bara tillgång till sin sandlåda i stort sett.

Kommer aldrig någonsin återgå till google android igen.
Däremot är det inte helt lätt detta och om jag nån gång börjar tröttna så kommer det bli iphone!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Intressant ska testa på en gammal telefon, så för bank-id måste man ha microg?

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Själv kört lineageos och microg i ca 1 år.
Funkar hur bra som helst. Kör allt jag behöver från fdroid. Tyvärr måste man ju fortfarande köra bankid och några parkeringsappar.
Dessa har jag slängt in i en egen arbetsprofil via shelter. Finns även något som kallas Island.
Då håller de dig isolerade från din huvudprofil och har bara tillgång till sin sandlåda i stort sett.

Kommer aldrig någonsin återgå till google android igen.
Däremot är det inte helt lätt detta och om jag nån gång börjar tröttna så kommer det bli iphone!

Har en liknande setup själv och vill tipsa om att arbetsprofilen kräver en egen VPN ifall det är något du använder. Gjorde själv det misstaget att jag trodde en VPN-tjänst räckte för all kommunikation från både huvud- och arbetsprofilerna. Samma sak om man använder annonsblockerare eller brandväggar så som NetGuard.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Väntar med spänning på Huaweis eget OS, får se hur det blir!

För att slippa dela användardata med Google så delar man istället datan med en vänsterextrem regim som tillsammans med sina ideologiska "kamrater" har mördat sisådär 100 miljoner människor på 100 år
Logiken är bländande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Så på vilket sätt skiljer det från Lineage OS förutom visuellt? Vad gör de annorlunda? Största frågan enligt mig och fick inget tydligt svar på det från artikeln.

Varning för wall of text, tänkte att det kan vara intressant för dom som är intresserade.
Det första jag kommer ihåg på rak arm är att /e/OS inte använder Google DNS servrar, man kan även ställa in egen DNS server i inställningarna.

Andra ändringar saxat från: https://doc.e.foundation/what-s-e

"1. Description of the /e/ ROM (installable mobile operating system)

The /e/ ROM is a fork of Android (and in particular the LineageOS flavor of Android). At the moment, two versions are supported: Android Nougat and Android Oreo. Android Pie will be supported in a near future.
DeGoogling / UnGoogling

The goal of “unGoogling” is to remove or disable any little or big feature that is sending any data to Google servers, and to offer non-Google default online services, including for search.

* Google default search engine is removed everywhere and replaced by other services (see below in default apps and services)
* Google Services are replaced by microG and alternative services (see below for more details)
* all Google apps are removed and replaced by good alternative applications
* Google servers are not used anymore to check connectivity
* NTP servers are not Google NTP servers anymore
* DNS default servers are not Google anymore, and their settings can be enforced by the user to a specific server
* Geolocation is using Mozilla Location Services in addition to GPS
* CalDAV/CardDAV management and synchronization application (DAVDroid) is fully integrated with the user account and calendar/contact application

More details about the state of /e/ OS deGooglisation can be found in this white paper.
User interface

* A new launcher “BlissLauncher” was developed to offer an attractive look & feel. It includes a set of icons that were designed for the project. It has application widget support and is using /e/ search engine by default.
* Changes have been done in settings to offer a better looking interface

Services

* A specific file synchronization service has been developed for multimedia and file contents. It can use /e/ cloud services server at https://ecloud.global or self-hosted /e/ cloud services (beta).
* The weather provider is the LOS weather provider using data fetched from Open Weather Map
* Account Manager has been modified to support /e/ user accounts, with a single identity, thus providing /e/ email, /e/ sync, /e/ calendar, /e/ contacts, /e/ notes, /e/ tasks to users. /e/ cloud server is either at ecloud.global, or self-hosted by the user (ongoing)

2. Description of /e/ default applications

All pre-installed applications are open source applications but the Maps app (read details about this in the FAQ).

* Web-browser: an ungoogled fork of Chromium, built from Bromite patch-sets, with specific /e/ settings
* Mail: a fork of K9-mail for better user experience, some bugfixes and support for oauth, with OpenKeyChain for PGP encryption support
* SMS: a fork of QKSMS
* Camera: a fork of OpenCamera
* Dialer: default Android dialer application
* Calendar: a fork of Etar calendar, that fixes crashes with calendar invitations
* Contact: default Android contact application
* Clock: a fork of Android deskclock application
* Gallery: default Android gallery3d application
* Filemanager: Android documentsui application
* Sound recorder: default LineageOS sound recorder
* Calculator: default Android calculator2 application
* Keyboard: default Android keyboard
* Android application installer is /e/ application installer

Other preinstalled applications:

* Maps: MagicEarth (read the FAQ about its license)
* Weather: a fork of GoodWeather for a modified user interface, using data fetched from Open Weather Map
* PDF reader: PdfViewer Plus
* Notes: a fork of NextCloud Notes to support /e/ online accounts
* Tasks: OpenTasks"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Logiken är bländande.

Nja, Kina är väl inte den vänaste av varelser. Men till skillnad mot Google är deras inflytande för individer i västvärlden ännu ganska begränsat.

Om vi säger så här - vilka tror du har störst möjlighet att påverka ett val i västvärlden, Google eller Huawei? Och givetvis inte bara val utan alla typer av dagliga interaktioner och beslut som vilka butiker vi besöker, filmer vi ser liksom hur vi ser på världen.

Nu försvarar jag inte Kina, och är själv insnärjd i Googles tjänster, men att ett enskilt företag så fullständigt dominerar våra interaktioner online är ett bekymmer.