3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har du testat att starta om datorn mellan drivrutinsinstallationerna? Jag fick en annorlunda och högre klockfrekvenskurva med med den nya drivrutinen efter det.

Du har rätt, den blev annorlunda men men för mig ännu mer defensiv efter omstart, nu maxar den på 2010 Mhz.
Jag kan inte säga att jag begriper exakt vad som händer här men kanske den påverkas av att jag kör min på "Silent" läget för BIOS?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Testade exakt samma benchmark som innan uppgradering av drivrutiner med Heaven och fick 0,5 FPS högre medel, d v s inom felmarginalen, i övrigt beter sig kortet exakt likadant som innan.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, fast det verkar ju ligga lite i det också? Både Der8auer och Igor (Igor's Lab) fick bättre resultat när de inte hade 6 PS-CAPs. Sen att skillnaden kanske är liten (säg 20-40 MHz) är ju en annan sak, speciellt enligt PR-människor...

Krävs lite mer, och mer ingående, testning än så för att faktiskt påvisa någon kausalitet.
Och då ska vi inte ens prata om alla andra aspekter gällande skillnader mellan kondensatortyperna - att det verkligen inte är så enkelt som "hurrdurr MLCC good, POSCAP bad".

Att en blandning av kondensatortyper i den specifika tillämpningen dessutom rekommenderats av nVidia och använts av så gott som samtliga andra korttillverkare (undantaget ett par som använder enbart POSCAPs till sin motsvarande tillämpning) är också en aspekt som är värd att komma ihåg.

Det hade varit intressant att se varenda tredjepartskort ställt mot varandra, men att det också görs ingående analyser på hur spänningsmatningen ser ut utöver den lilla del av helheten som dessa 6-60 kondensatorer faktiskt utgör.

Jag säger inte att ASUS nödvändigtvis gjort fel, men att svälja deras PR med hull och hår tänker jag inte göra förrän de släpper en *väldigt* tydlig och utförlig redogörelse för varför just deras tillämpning är så mycket bättre. En redogörelse som sedan kan gås igenom och oberoende verifieras av kompetenta elektroingenjörer alt. andra med relevant kompetens. (Där denna kan ställas i relation till övriga marknadens kort och deras implementeringar, och inte bara testar enskilda kort och/eller utvalda delar så som Der8auer eller Igor - det är intressant i sig, men inte nödvändigtvis representativt för hela sammanhanget.)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

@Pettson88 Nej, jag menar inte heller att fler MLCC = bättre, utan att det ändå verkar finnas belägg för att 6 SP-CAPs = sämre än 4 eller 5. Framför allt när flera tillverkare sagt att de upptäckt problem med att ha 100% SP-CAPs och ändrat sina designer i sista sekund.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Pettson88 Nej, jag menar inte heller att fler MLCC = bättre, utan att det ändå verkar finnas belägg för att 6 SP-CAPs = sämre än 4 eller 5. Framför allt när flera tillverkare sagt att de upptäckt problem med att ha 100% SP-CAPs och ändrat sina designer i sista sekund.

Ja, det jag kritiserar är att ASUS får det att framstå som att 6 MLCC är det rätta - utan att egentligen specificera varför överhuvudtaget. Att åtminstone en blandning är att rekommendera däremot är väl ganska väl underbyggt med tanke på att nVidia faktiskt formellt rekommenderat det, och flera tillverkare (bl.a. EVGA) tydliggjort att det funnits skäl för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Info från Gigabyte

Gigabyte har gått ut med en redogörelse gällande att de kör POSCAP

In response to the recent reports speculating that the use of POSCAP capacitors on the GeForce RTX 3080/3090 graphics cards could lead to stability issues and crashes, we would like to clarify the issue with the following statement:

1. It is false that POSCAP capacitors independently could cause a hardware crash. Whether a graphics card is stable or not requires a comprehensive evaluation of the overall circuit and power delivery design, not just the difference in capacitor types. POSCAPs and MLCCs have different characteristics and uses, thus it is not true to assert that one capacitor type is better than the other.

2. The GIGABYTE GeForce RTX 30 graphics cards are designed in accordance with NVIDIA specifications, and have passed all required testing, thus the product quality is guaranteed. GIGABYTE GeForce RTX 3080/3090 GAMING OC and EAGLE OC series graphics cards use high-quality, low-ESR 470uF SP-CAP capacitors, which meet the specifications set by NVIDIA and provide a total capacity of 2820u in terms of GPU core power, higher than the industry’s average. The cost of SP-CAP capacitors is not lower than that of MLCCs. GIGABYTE values product integrity highly and definitely does not reduce costs by using cheap materials.

NVIDIA has released a driver (version 456.55) on September 29, 2020 that improves stability. Users are advised to update to the latest driver for optimized performance. For users who encounter power-related issues with GIGABYTE GeForce RTX 30 series graphics cards, GIGABYTE will provide product replacement, free of charge.

GIGABYTE has been constantly improving and optimizing product quality, especially in terms of thermal designs, to provide the best gaming experience to the consumers for decades. For the latest AORUS GeForce RTX 30 graphics card series, we have also paid extra attention to the cooling performance and introduced industry-leading solutions such as MAX-Covered Cooling to ensure that the operation of each component is stable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qeel:

Gigabyte har gått ut med redogörelse en gällande att de kör POSCAP

In response to the recent reports speculating that the use of POSCAP capacitors on the GeForce RTX 3080/3090 graphics cards could lead to stability issues and crashes, we would like to clarify the issue with the following statement:

1. It is false that POSCAP capacitors independently could cause a hardware crash. Whether a graphics card is stable or not requires a comprehensive evaluation of the overall circuit and power delivery design, not just the difference in capacitor types. POSCAPs and MLCCs have different characteristics and uses, thus it is not true to assert that one capacitor type is better than the other.

2. The GIGABYTE GeForce RTX 30 graphics cards are designed in accordance with NVIDIA specifications, and have passed all required testing, thus the product quality is guaranteed. GIGABYTE GeForce RTX 3080/3090 GAMING OC and EAGLE OC series graphics cards use high-quality, low-ESR 470uF SP-CAP capacitors, which meet the specifications set by NVIDIA and provide a total capacity of 2820u in terms of GPU core power, higher than the industry’s average. The cost of SP-CAP capacitors is not lower than that of MLCCs. GIGABYTE values product integrity highly and definitely does not reduce costs by using cheap materials.

NVIDIA has released a driver (version 456.55) on September 29, 2020 that improves stability. Users are advised to update to the latest driver for optimized performance. For users who encounter power-related issues with GIGABYTE GeForce RTX 30 series graphics cards, GIGABYTE will provide product replacement, free of charge.

GIGABYTE has been constantly improving and optimizing product quality, especially in terms of thermal designs, to provide the best gaming experience to the consumers for decades. For the latest AORUS GeForce RTX 30 graphics card series, we have also paid extra attention to the cooling performance and introduced industry-leading solutions such as MAX-Covered Cooling to ensure that the operation of each component is stable.

Och Buildzoid har gjort en video om det också:

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Och Buildzoid har gjort en video om det också:

https://www.youtube.com/watch?v=T1I-kS3lZUc

Ja detta visar ju hur vilt spekulerande (helt i onödan) de här senaste dagarna varit.

EVGA och ASUS höjs till skyarna för att dom har så mycket MLCC.

Meanwhile:

Gigabyte:
"Hold my beer!"

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de som avbokade sina kort lärde sig något utav detta. Hysteriskt roligt att se detta skådespel som utbildad ingenjör inom elektronik och kretsdesign

Permalänk
Medlem

Nya drivers verkar inte förändra något alls i benchmarks för MSI 3080 iaf.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=lhyCdraz54s

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Rtx 3080

Jag har en teori som kan stämma..

Den lyder att det kan bero på för lite ström till grafikkortet med den nya 12 pins kontakten?? Jag ska införskaffa mig ett 3070 rtx och ska testa att reparera strömförsörjningen med två kavlar om det är samma problem med 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-johan Pajala:

Jag har en teori som kan stämma..

Den lyder att det kan bero på för lite ström till grafikkortet med den nya 12 pins kontakten?? Jag ska införskaffa mig ett 3070 rtx och ska testa att reparera strömförsörjningen med två kavlar om det är samma problem med 3070

Med uppmäta strömvärden över 400 Watt för bara GPU'n vid vissa överklockningar på 3090 genom denna kabelanslutning+ PCI Express kontakten så lär ju inte den 12 pins kontakten vara nått problem!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-johan Pajala:

Jag har en teori som kan stämma..

Den lyder att det kan bero på för lite ström till grafikkortet med den nya 12 pins kontakten?? Jag ska införskaffa mig ett 3070 rtx och ska testa att reparera strömförsörjningen med två kavlar om det är samma problem med 3070

Detta var ju ett ”problem” med ett stort antal modeller och endast FE kör 12-pins kontakten.

Problemet kvarstår ju inte nu längre och 3070 drar desto mindre ström så ptja.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

Nja kom nu på att det inte bara gäller founders edition så mim teori gäller ju inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-johan Pajala:

Den lyder att det kan bero på för lite ström till grafikkortet med den nya 12 pins kontakten?? Jag ska införskaffa mig ett 3070 rtx och ska testa att reparera strömförsörjningen med två kavlar om det är samma problem med 3070

Fast det är inte riktigt så el fungerar. Hade kontaktdonet i sig varit underdimensionerad hade det inte kommit för lite ström, man hade sett höga temperaturer eventuellt följt av smält plast och lågor. Visst, man kan se spänningsfall också med underdimensionerade ledare pga dess högre resistans, men det är praktiskt icke-existerande med de avstånden och grafikkort har sin egna spänningsreglering i vilket fall. Spänningsfalls problem lär slå till långt efter man får temperaturproblem med de avstånden och hade varit problem oavsett ström.

Samma sak om man har ett underdimensionerat nätaggregat, den slutar inte kunna leverera ström utan antingen havererar det eller om man har ett vettigt nätaggregat slår over-current-protection in. Går att göra designer som istället får spänningsfall, men såvitt jag vet är de ganska icke-existerande utan man kör OCP. Säger däremot inte att man bör köra på nätaggregat som ligger precis på gränsen då man oftast ligger suboptimalt på nätaggregatets effektivitetskurva då.

Förtydligande
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.