Copyswede och Elektronikbranschen skriver avtal om privatkopieringsersättning

Permalänk
Medlem

"Kulturskapare"... Allt som är så bristfälligt att ingen vill betala för det verkar vara måttet för "kultur" idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Set-top box som i DigitalTV? Går det ens att lagra musik på såna?

Om du spelar in allsång på skansen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Menar idioten att vi ska betala kopieringsavgift till Copyswede via tex Netflix abg i framtiden??
Är karln inte riktigt klok?

Jag tolkar inte hans uttalande så, utan han menar nog att artisterna ska få tillräckligt betalt genom t.ex. Spotify och andra streamingtjänster direkt. Tycker jag är mer rättvist i detta sammanhang.
Om Spotify höjer till 200:- för att artisterna ska få tillräckligt betalt så är det upp till användaren och bestämma själv om det är värt pengarna. Om ingen tycker det är värt får artisterna hitta andra jobb, precis som i andra branscher.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pistage:

Är inte denna äldre än EU?
Trodde detta var en relik från 80-talet typ. Den fanns ju redan på kassettbandens tid.

Jo det har funnits längre.
Gav den förenklade versionen bara

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

När ska detta sluta?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hmm, gör det olagligt att privatkopiera då. Så kan de lägga ner copyswede (Om de är deras ända syfte) Är ju ändå ingen som gör det längre ändå.

Permalänk

Om det är något man kan lita på så är det att kasettbandsskatten aldrig kommer försvinna.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem

Ett stort problem med våra politiker är att de är i många fall lika tekniska som alla andra i deras generation.
Får vänta tills de byts ut helt enkelt..
Nej, rösta ut dem funkar inte för det finns för mycket folk som de röstar på vad de alltid gjort.

Demokrati fungerar inte tyvärr.

Permalänk
Medlem

Förbjud privatkopiering(glhf att upprätthålla) och utdela pungspark på copyswede, problem solved.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

jag undrar hur många om använder tivo.. med tanke på att det är privatkopiering att använda det. dvs spela in program och titta senare.

jag minns för några år sedan då jag hade ett tv kort i min dator som jag använde för att spela in program... orka titta live när man kan titta när man känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo det har funnits längre.
Gav den förenklade versionen bara

"Regler om privatkopieringsersättning infördes i svensk rätt 1999 och innebär
att tillverkare och importörer av vissa produkter som kan användas för att
framställa kopior för privat bruk under vissa förutsättningar ska betala en
ersättning till upphovsmännen och övriga berörda rättighetshavare."

https://www.regeringen.se/4a3fda/contentassets/0375339b36d54f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svensson:

"Regler om privatkopieringsersättning infördes i svensk rätt 1999 och innebär
att tillverkare och importörer av vissa produkter som kan användas för att
framställa kopior för privat bruk under vissa förutsättningar ska betala en
ersättning till upphovsmännen och övriga berörda rättighetshavare."

https://www.regeringen.se/4a3fda/contentassets/0375339b36d54f...

Det är den nuvarande. Den föregicks av en liknande som kallades kassettersättning (eller nåt åt det hållet), och den har funnits sen 80-talet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Så... Det är lag på att följa copyswede och betala det de kräver, men copyswede får alltså godtyckligt bestämma att just wii, switch, ps4 och xbox ska undantas från dessa regler?

Hur är det okej ur konkurrenssynpunkt?
Tycker EU borde ta en närmare titt på det här.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Så... Det är lag på att följa copyswede och betala det de kräver, men copyswede får alltså godtyckligt bestämma att just wii, switch, ps4 och xbox ska undantas från dessa regler?

Hur är det okej ur konkurrenssynpunkt?
Tycker EU borde ta en närmare titt på det här.

Vilken konsol menar du saknas?

Permalänk
Medlem

Bara att beställa allt från de andra EU länderna. Aldrig att man ska stödja dessa bedragare.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Hedersmedlem

Var kommer "Tidigare ersättningsnivå" ifrån? Datorer har aldrig kostat max 40kr, de har inte ens varit en egen kategori utan klumpades ihop med hårddiskar.
Och avgiften på mobiler har ju alltid varit 3kr/GB utan maxtak.

Såhär såg deras sida ut för ett par månader sen:
https://web.archive.org/web/20200629030303/https://www.copysw...

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Känns som en väldigt förlegad avgift. finns det någon som privat kopierar längre när det mesta finns på spotify och netflix mfl. var länge sedan jag gjorde det...väldigt länge sedan till och med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vilken konsol menar du saknas?

Till exempel sånadär med inbyggda spel, som den här. Eller varför inte typ Nintendo DS eller ps3?

Och nä, det är antagligen inget enormt problem precis just nu, eftersom vi redan har en oligopol inom konsolvärlden, men om något företag skulle få för sig att ge sig in i den, så är klimatet tyngre konkurrensmässigt. Varför inte bara säga att konsoler överlag undantas?

Känns allmänt konstigt också, varför ska just specifikt konsoler undantas? Varför behöver mediaskapare och konstnärer ingen ersättning bara för att jag tittar på en xbox istället för på min pc?

Ett ps3 ska jag betala copyswede för, men inte ett ps4? Varför?!
Känns inte som att de ens försöker upprätthålla lagen de ska följa längre...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Har du ens läst tråden?

Sorry, stod inget i artikeln och nej, jag har inte läst vertenda inlägg. Visste inte att det var ett krav.

Permalänk
Medlem

Deezer / Spotify

Det är med andra ord lagligt att tanka ner 500Gbyte musik på deezer, strippa drm och ge till farsan på en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Sorry, stod inget i artikeln och nej, jag har inte läst vertenda inlägg. Visste inte att det var ett krav.

Det är absolut inget krav men skadar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Lite lustigt att konsumenten ändå har betalat om leverantörerna inte betalat in till CopySwede. Det ger ett felaktigt värde på leverantörens tillgångar och således en felaktig creditscore på bolaget.

Inte nödvändigtvis, bolag kan reservera beloppet som en kostnad istället. Det är troligen det som artikeln avser med "buffert".

Det är alltså inte direkt disponibla pengar för bolaget.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av xAyiDe:

Det är med andra ord lagligt att tanka ner 500Gbyte musik på deezer, strippa drm och ge till farsan på en SSD?

Nej, så får du inte göra eftersom du inte får ta bort DRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det är den attityden som gör att Sverige har massa skumma punktskatter och avgifter, majoriteten vågar inte säga emot eller ha åsikter.

Andra problemet och kanske är ett ännu större är att 90-99% eller fler inte ens vet om att dessa skatter/avgifter finns, de står ingenstans på kvittot.

Jag resonerar med att det spelar ingen roll vad för attityd eller åsikt man har, den kommer aldrig bli hörd av dom som kan bestämma tyvärr, så har det alltid varit och så kommer det vara här efter så ni kan sitta här och diskutera för/nackdelar om allt, inget kommer ändras haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vore kul om SweC kunde intervjua de olika partiernas talesmän i IT-frågor kring den här avgiften.

Det finns ju en hel del som är mer än unket i frågan.

Privatkopieringen idag är minimal för att inte säga obefintlig.
Det är en privat organisation utan insyn vart pengarna tar vägen.
Saker som absolut inte är gjorda för att vara backupenheter är avgiftspliktiga.

Håller helt med, förmodligen har dom flesta partier ingen aning var dom står i frågan. Man kanske ska göra en rund ringning inför nästa val. Det är ju knappast något journalister och media kommer granska inför valet.

Permalänk
Medlem

Skrota Copyswede. De verkar ju helt inkapabla att administrera det system som de själva har skapat. Patetiskt trams, jag har noll förtroende för den här organisationen. Är det en inkompetens eller korruption vi ser när man fumlar så med pengarna? Kan nån ringa Janne Josefsson?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som en väldigt förlegad avgift. finns det någon som privat kopierar längre när det mesta finns på spotify och netflix mfl. var länge sedan jag gjorde det...väldigt länge sedan till och med.

Det vet ju inte vad man spelar in heller?
Tex så kan jag spela in Terminator på netflix, sedan går pengarna till någon random producent av en svensk film.

Skrivet av Mansonite:

Varför behöver mediaskapare och konstnärer ingen ersättning bara för att jag tittar på en xbox istället för på min pc?

Kan man ens spela in på konsol? Det kanske är möjligt, ingen funktion jag dock själv har stött på. Dock så spelar jag ju aldrig in något ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Till exempel sånadär med inbyggda spel, som den här. Eller varför inte typ Nintendo DS eller ps3?

Och nä, det är antagligen inget enormt problem precis just nu, eftersom vi redan har en oligopol inom konsolvärlden, men om något företag skulle få för sig att ge sig in i den, så är klimatet tyngre konkurrensmässigt. Varför inte bara säga att konsoler överlag undantas?

Känns allmänt konstigt också, varför ska just specifikt konsoler undantas? Varför behöver mediaskapare och konstnärer ingen ersättning bara för att jag tittar på en xbox istället för på min pc?

Ett ps3 ska jag betala copyswede för, men inte ett ps4? Varför?!
Känns inte som att de ens försöker upprätthålla lagen de ska följa längre...

Antagligen för att det är gamla och omoderna enheter med färre eller sämre funktioner och målgrupperna är olika.
Jag vet själv inget om konsoler i sig, så ger mig inte gärna in i diskussionen utan jag tror bara att man riktar in sig mot vad som är i ropet nu.

Skrivet av r:Grid:

Inte nödvändigtvis, bolag kan reservera beloppet som en kostnad istället. Det är troligen det som artikeln avser med "buffert".

Det är alltså inte direkt disponibla pengar för bolaget.

Kan mycket väl vara så, kvarstår dock den faktiska pengen som ligger och tickar ränta till bolaget. 70kr för gemene man blir inte mycket men säg att det har sålts 1 miljon enheter med en avgift som ligger lagrad i fem år. Med dagens snäva marknad är det 2,5-3,5 miljoner som ska delas ut på några få aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Lösningen på problemet är mycket enkel: lägg ned Copyswede. Retroaktivt.

Jag vet inte en enda person som nyttjar privatkopieringsrätten, alla streamar.

Jag har faktiskt en vän som fortfarande privatkopierar, ska beskylla honom för detta!
Han tillhör den skaran som fortfarande bara handlar med kontanter och vägrar Swish och mobilt BankID 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Nej, så får du inte göra eftersom du inte får ta bort DRM.

Faktum är att det är inte heller rätt utan det är en gråzon!

https://lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digital-sp...

Men om vi bortser från drm som deezer i verkligheten faktiskt inte har så måste jag enligt privatkopieringslagen kunna få ta ner 500 Gbyte och ge till en familjemedlem utan att göra något olagligt sålänge deezer inte har ett avtal som skriver annorlunda. Detta tror jag dock de flesta strömningstjänster har och troligen även deezer. Detta gör att det i princip inte finns några källor kvar för privatkopiering så avgiften är egentligen bara en extra inkomst utan reell förankring. En så kallad skenavgift, då du som kund aldrig kan nyttja den.

En intressant vidareutveckling som copyswede inte lär vara intresserade av är att ersätta fysiskt media med att man delar konton till sina bekanta och på så vis delar med sig av sitt köpta media, dvs privatkopiering utan fysiskt byta band och cd.

Slår fint mot svenska handlare detta...både miljöavgiften och kopieringsavgiften medans man kan handla från tex Danmark till lägre priser och varken skatt eller avgifter kommer staten till nytta. Vet inte hur man tänker här?