Copyswede och Elektronikbranschen skriver avtal om privatkopieringsersättning

Permalänk
Medlem

Senast branschen försökte stå upp så fastslog väl en domstol att en mobiltelefon är "särskilt ägnad för privatkopiering."

Det är alltså lönlöst att försöka slåss mot korruptionen/inkompetensen annat än att försöka påverka politikerna.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

De gamla reglerna hade väl inget tak för mobiltelefoner!? Detta är ju sjukt mycket billigare

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte vad Copyswede har att göra med fack?

Jag gissar på att det har att göra med att ägarlistan för copyswede till stor del är just fackförbund.

Musikerförbundet, journalistförbundet, dramatikerförbundet, sveriges författarförbund, konstnärarenas riksorganisation, läromedelsförfattarna, sveriges yrkesmusikerförbund, svenska fotografers förbund och teaterförbundet.

Eller ja, alla de är kanske inte fackförbund? Men flera av dem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte:
* Hur kan copyswede ens vara lagligt?
* Varför i h-e ska folk betala en extravgift på t.ex. datorer? Är det för att dom i teorin kan användas till att privatkopiera saker?

Permalänk
Medlem

Jag förstår bara inte hur det här kan få finnas och att det ens kan få fortsätta?!?!

De tar ut en avgift för att du KAN och har MÖJLIGHET att kopiera media över flera enheter.

Det här är precis lika dumt som om man skulle få betala trängselavgift även fast du inte åker i storstad.

Permalänk
Medlem

Det va ett jävla tjat, betala och se glad ut.. Problem solved!

Permalänk
Sötast

Är inte tv-boxarna i princip den enda enhet i världen man faktiskt privatkopierar på?
De skall minskas....

Resterande enheter som ingen nånsin privatkopierar till skall ökas

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på att ersättningen skulle skrotas och passeras till historien där det hör hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Köper i princip all min elektronik via Tyskland pga alla diverse avgifter. Skönt att slippa kemskatter, copyswede, frikostliga valuta konverteringar. Blir en 10-20% billigare per köp.

Nu har ju även Tyskland en skatt på lagringsmedia, från några ören för en tom dvd uppe till en hundralapp för en surfplatta. Regler liknande de svenska finns i hela västvärlden.

Permalänk
Avstängd

Har absolut inget emot att vi i Sverige betalar höga skatter. Är inte en av de som vill privatisera allt och alla, men fuck copyswede. Är de ens ett statligt organ?

"kassettskatten" hör hemma med kssetterna på 80-talet.

Permalänk
Medlem

Var finns utredningen som talar om varför man kom fram till dessa summor? Hur de resonerade?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Skulle inte detta åtgärdas om man gjorde en motion för en lagändring, man kan ju linda in den snyggt:

"Jag förespråkar att privatkopiering förbjuds enligt lag, då det ekonomiskt drabbar artister/skapare. Genom att förbjuda privatkopiering kommer de som tidigare delat innehållet vara tvungna att köpa ytterligare kopior vilket ger artister full ersättning."

Vissa personer blir säkert sura men majoriteten måste väll ändå vara glada. Kan Copyswede motsäga sig detta iom att lagförslaget är till för att ge artisterna fullvärdig kompensation?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woaini:

Jag fattar inte:
* Hur kan copyswede ens vara lagligt?
* Varför i h-e ska folk betala en extravgift på t.ex. datorer? Är det för att dom i teorin kan användas till att privatkopiera saker?

Det är lagligt för att svenska folket är puckade och ej röstar in på vettiga partier och politiker. Man röstar på samma gamla korrupta partier och politiker...

Skrivet av Specias:

Jag förstår bara inte hur det här kan få finnas och att det ens kan få fortsätta?!?!

De tar ut en avgift för att du KAN och har MÖJLIGHET att kopiera media över flera enheter.

Det här är precis lika dumt som om man skulle få betala trängselavgift även fast du inte åker i storstad.

Om tex PP hade haft 20% av svenska rösterna skulle det ej finnas copyswede eller övervakning av det svenska folket. Svenska folket röstar för avgifter och andra massa skatter då man ej tar sitt ansvar som en medborgare i en demokrati där du kan faktiskt påverka genom att rösta in nya PARTIER i riksdagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De gamla reglerna hade väl inget tak för mobiltelefoner!? Detta är ju sjukt mycket billigare

Nej jag reagerade också på det. Förut fanns det ju inget tak utan var 3 kr per GB. Konstigt att de skriver att det fanns ett tak på 60 kr och att ersättningen var 1,15 kr här, för det stämmer ju inte med någon tidigare information: https://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2020/10/Nya-tarif...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datanisse:

Var finns utredningen som talar om varför man kom fram till dessa summor? Hur de resonerade?

Det är en privatägd organisation med privata intressen. De har inga som helst krav på sig att dela med sig av den typen av uppgifter ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det här är alltså ett avtal, frivilligt ingånget mellan å ena sidan Copyswede (som förmodligen hade ett mandat från sina uppdragsgivare) och å andra sidan elektronikbranschen - efter fyra års förhandling.

Jag kan villigt erkänna att jag inte kan alla detaljer, men det vore intressant att veta något om vad det var som drev elektronikbranschen till förhandlingsbordet. Hade de möjlighet att riva upp hela avtalet? Vad hade hänt om parterna inte kommit till ett avtal? Tvingande lagstiftning?

Det är ju ett ämne som har en tendens att locka fram trollen, men kanske Sweclockers kan reda ut något av bakgrunden? Jag inbillar mig att det finns en anledning till att elektronikbranschen accepterar villkoren, snarare än att fortsätta förhandlingarna.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nej jag reagerade också på det. Förut fanns det ju inget tak utan var 3 kr per GB. Konstigt att de skriver att det fanns ett tak på 60 kr och att ersättningen var 1,15 kr här, för det stämmer ju inte med någon tidigare information: https://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2020/10/Nya-tarif...

Den där säger ju bara vad det nya avtalet avser, vilken är retroaktiv som jag förstår det. Så den justerar även saker bakåt så det blir ett tak där med. Var alla pengar tar vägen som måste finnas i nån stor säck nånstans har jag ingen aning om. Kan man kräva tillbaks måntro? Eller har affärerna aldrig tagit betalt för copyswede-avgiften som gällde tidigare?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GG25:

Skulle inte detta åtgärdas om man gjorde en motion för en lagändring, man kan ju linda in den snyggt:

"Jag förespråkar att privatkopiering förbjuds enligt lag, då det ekonomiskt drabbar artister/skapare. Genom att förbjuda privatkopiering kommer de som tidigare delat innehållet vara tvungna att köpa ytterligare kopior vilket ger artister full ersättning."

Vissa personer blir säkert sura men majoriteten måste väll ändå vara glada. Kan Copyswede motsäga sig detta iom att lagförslaget är till för att ge artisterna fullvärdig kompensation?

Copyswede är inte en politiskt instans utan en privatägd organisation. De har varken politisk rösträtt (det har ingen organisation) eller en roll i beslutsfattandet kring lagändringar.
Så nej - copyswede har inget oficiellt inflytande på den fronten. Copyswedes ägare (14 andra organisationer) skulle säkerligen tycka både det ena och det andra om ett sådant lagförslag läggs fram. Opinionsbildningen skulle väl sätta igång. Men de har ingen oficiell politisk roll i den politiska beslutskedjan heller.

Nä det är politikerna som lägger fram lagförslag och lagändringar. Och det är en utredning på gång angående ändringar i systemet.
Rimligen tittar den utredningen även på alternativet att slopa rätten att privatkopiera. Om jag får gissa så kommer vi väl välja samma väg som finland och ta slantarna från statskassan istället. Inget jag hoppas på emellertid.
Aja - det här får vi veta mer om i februari 2022 när utredningen ska vara klar.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30234-regeringen-utreder-al...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Den där säger ju bara vad det nya avtalet avser, vilken är retroaktiv som jag förstår det. Så den justerar även saker bakåt så det blir ett tak där med. Var alla pengar tar vägen som måste finnas i nån stor säck nånstans har jag ingen aning om. Kan man kräva tillbaks måntro? Eller har affärerna aldrig tagit betalt för copyswede-avgiften som gällde tidigare?

Jaha, då förstår jag. Trodde det var en slags jämförelse av vad avgiften har varit tidigare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Är det någon som har kunskap om röstinsamlingar och hur man kan hitta en politiker som vill driva vidare detta? CopySweden ska läggas ner, det är en förening som har paserat sitt bäst före datum med ett decennium.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Det viktigaste i detta är vad Elektronikbranschens vd Klas Elm säger till Computer Sweden.

– Nu är det här klart. Nu väntar nästa strid, att ändra lagstiftningen. Det vi har löst nu är hur den historiska skulden ska betalas, med vilka modeller som gäller var. Så det här löser historien och överbryggar fram till en ny lagstiftning är på plats, säger han.

Vad är det som behöver ändras?

– Vi säger att det är så förlegat att man överhuvudtaget håller på att prata om att kopiera. Det är inte så mediekonsumtion ser ut, och då blir hela situationen lite knasig. De som har upphovsrätt ska naturligtvis få betalt för sitt jobb, men att lägga det på hårdvara funkar inte längre. Den tiden är förbi. Det får man lägga på tjänsterna istället.

Menar idioten att vi ska betala kopieringsavgift till Copyswede via tex Netflix abg i framtiden??
Är karln inte riktigt klok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Anledningen att ersättningen existerar är för att så kallad privatkopiering är laglig i sverige. Eftersom den typen av kopiering är laglig måste vi som medlemsland i EU på något sätt ersätta alla de vars verk blir kopierade och därmed drabbas av minskad försäljning.
Privat (inte pirat) innebär att du får lov att göra kopior av t.ex. en film för att dela med en vän. Det betyder inte att du får ladda ner en film från piratebay tex.

Är inte denna äldre än EU?
Trodde detta var en relik från 80-talet typ. Den fanns ju redan på kassettbandens tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det här är alltså ett avtal, frivilligt ingånget mellan å ena sidan Copyswede (som förmodligen hade ett mandat från sina uppdragsgivare) och å andra sidan elektronikbranschen - efter fyra års förhandling.

Jag kan villigt erkänna att jag inte kan alla detaljer, men det vore intressant att veta något om vad det var som drev elektronikbranschen till förhandlingsbordet. Hade de möjlighet att riva upp hela avtalet? Vad hade hänt om parterna inte kommit till ett avtal? Tvingande lagstiftning?

Det är ju ett ämne som har en tendens att locka fram trollen, men kanske Sweclockers kan reda ut något av bakgrunden? Jag inbillar mig att det finns en anledning till att elektronikbranschen accepterar villkoren, snarare än att fortsätta förhandlingarna.

Grundtanken är att parterna ska komma överens om en rimlig prisbild. Så ska priserna tas fram. Alltså elektronikåterförsäljarna och upphovsrättsinnehavarna - eller respektive sidas förhandlingspart.

2011 var det tuffa förhandlingar om vilken typ av lagringsmedia som skulle inkluderas. Copyswede ville ha med externa diskar exempelvis och branchföreträdarna på andra sidan sa att det är inte rimligt. Vi vägrar.

Det som hände då var att copyswede helt enkelt sket i förhandlingarna när det drog ut på tiden och inget hände. De körde med det omfånget de valde och de priser de själva tyckte passade.
https://www.sweclockers.com/nyhet/14382-kopieringsavgiften-ut...

Och vad hände då?
Ja copyswede vann (där också).
https://www.sweclockers.com/nyhet/16059-copyswede-far-ratt-mo...

De kunde helt enkelt göra som de själva ville utan att förhandla tydligen.

Det här är helt brutet vill jag påstå.

Det var inte såhär avgifter eller omfång skulle bestämmas. Men det har domstolen godkänt ändå.

Så vad har elektronikbranchen för alternativ här?
Antingen sätter de sig ner vid förhandlingsbordet och går med på en deal de inte tycker är rätt - men med möjligheten att påverka nivåerna.
Eller så kan de vägra gå med på copyswedes upplägg helt. Med risken att copyswede då själva kan bestämma fritt hur upplägget ska se ut utan en motpart.

Så det är väl antagligen motivet till varför elektronikbranchen satt sig vid förhandlingsbordet - och gå med på någon form av upplägg.

Sweclockers äldre artiklar hade nog lite oftare länkar till relaterade artiklar. Det underlättar när man letar gammalt material. Utgick från denna artikel från början när jag letade upp de andra länkade artiklarna.
https://www.sweclockers.com/nyhet/17178-copyswede-avgiftsbela...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Eftersom privatkopiering i stort sett har upphört är det enklaste att förbjuda privatkopiering och avskaffa Copyswede (i alla fall deras intäkter och insamlingsmandat). Visst skulle en minimal mängd privatkopiering fortsätta, olagligt, men vem skulle beivra det?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Är de ens ett statligt organ?

Har du ens läst tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hur i hela helvete kan de motivera de avgifterna?
Sedan bl.a. Spotify började användas har jag ALDRIG varit med om att någon skulle privatkopiera vare sig film eller musik ens till familjemedlemmars mobiltelefoner.
Snacka om att stjäla.. 🤬

För det är en ''kulturskatt'' och inget annat.

Det är ett bidrag till kulturarbetarmafian utan att behöva skriva ner det i regeringsbudget

Permalänk
Medlem

Det enda positiva med Copyswede är att namnet låter som en illegal fildelningstjänst, eller privatkopieringssite då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Det va ett jävla tjat, betala och se glad ut.. Problem solved!

Det är den attityden som gör att Sverige har massa skumma punktskatter och avgifter, majoriteten vågar inte säga emot eller ha åsikter.

Andra problemet och kanske är ett ännu större är att 90-99% eller fler inte ens vet om att dessa skatter/avgifter finns, de står ingenstans på kvittot.

Permalänk
Medlem

Regeringen har tillsatt en utredning om "En modernare och mer effektiv ersättning till upphovsmän vid privatkopiering"
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/08/en-modernare-och-mer-effektiv-ersattning-till-upphovsman-vid-privatkopiering/

Uppdraget för utredningen går också att läsa. Har inte gjort det själv ännu.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2020/08/dir.-202082/

"En särskild utredare ska göra en översyn av ersätt­ningen till rättighets­havare vid privat­kopiering. Syftet med översynen är att åstad­komma en modern och effektiv ersätt­nings­ordning vid privat­kopiering. Utredaren ska kartlägga i vilken omfatt­ning kopiering för privat bruk förekommer på den svenska marknaden och bedöma vad som kan anses utgöra rimlig kompen­sation till rättighets­havarna. Utredaren ska med denna utgångs­punkt göra en fullständig översyn av det nuvarande regel­verket och föreslå nödvän­diga författnings­ändringar.

Utredaren ska därutöver särskilt analysera förutsätt­ningarna för att ersätta det nuvarande regel­verket med en statlig ersätt­nings­ordning och bedöma om det är lämpligt. I sådana fall ska utredaren föreslå nödvän­diga lagändringar.

Uppdraget ska redovisas senast den 21 februari 2022."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte vad Copyswede har att göra med fack?

CopySwede består i princip enbart av fackförbund som sin tur representerar arbetstagare inom upphovsrättsskapande branscher.

Citat:

Grundtanken håller jag dock med om i många fall, klara regleringar är bättre än godtycklighet och "lös det i domstol". Dock tror jag inte någon blir glad om den pågående kollektivavtalsförhandlingen går i stöpet.

Vi ser ett visst kaos runt LAS just nu, den "svenska modellen" är i gungning mångt och mycket för att arbetarklassen är på väg att minska. Av samma anledning tappar Socialdemokraterna i mätningar och val de senaste tio åren och antingen går väljarna vänster ut eller till de mer konservativa Sverigedemokraterna.

Kollektivavtal får gärna vara kvar men sätt vissa lagar underst, exempelvis gällande minimumlöner.

Citat:

De var i tvist, att betala kan ses som ett godkännande av avgiften. Däremot borde de förstås ha deponerat avgiften så att de har pengar att betala den retroaktivt.

Stämmer visserligen men då ska inte kund heller behöva betala. Dessa leverantörer ska inte agera bank där de sitter på konsumenters pengar och drar in ränta på dessa samtidigt som de bygger upp eget kapital. Då får de antingen skippa att ta betalt av konsumenten eller betala in.