Lenovo Yoga Slim 7 – en utmärkt bärbar dator med Ryzen 4000

Permalänk
Melding Plague

Lenovo Yoga Slim 7 – en utmärkt bärbar dator med Ryzen 4000

Testlabbet får besök av Lenovo Yoga Slim 7, vilken ska erbjuda bra mobilitet ihop med hög prestanda och lång batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Modellen med Ryzen 4700u finns på Power.se och har då mattskärm samt 2242 SSD.
Detta gör att det är mycket lättare att få tag på en ytterligare SSD att trycka in för att utöka istället för att byta ut SSDn.
Haft datorn i en månad nu och slutat använda min stationära så har sålt den då jag inte spelar något utan bara jobbar med produktivitet samt mest surfar.
Även köpt två stycken Iiglo 65w laddare som fungerar tipp topp!

Permalänk
Medlem

Frugan köpte en med studentrabatt och det är helt galen vilken trevlig dator det är, speciellt för det priset hon betalade.

Permalänk
Medlem

8 kärnor och max 16GB minne. Hur tänkte de där? Verkar vara samma begränsning för 7 Pro med AMD.

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på innan man köper en Yoga Slim 7 är att RAM-minnet är fastlött och inte går att byta ut eller utöka i efterhand.
Antagligen inget större problem med 16GB modellerna, men köper man en variant med bara 8GB så kan det vara lite begränsande.

Permalänk
Medlem

Har Lenovos på jobbet. Avskyr dem. Skulle aldrig köpa en privat. Nu har vi iofs något som känns mer budget än denna men ändå.

Permalänk
Medlem

På negativa sidan hamnar att det inte är en standard SD-läsare (om det nu stämmer som anges i specifikationen?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Har Lenovos på jobbet. Avskyr dem. Skulle aldrig köpa en privat. Nu har vi iofs något som känns mer budget än denna men ändå.

Ibland kan man också reta sig på företagets image som gör att datorn blir onödigt seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Har Lenovos på jobbet. Avskyr dem. Skulle aldrig köpa en privat. Nu har vi iofs något som känns mer budget än denna men ändå.

Vet du vilken modellserie det är?
Börjat gå över till Lenovo från Dell på mitt jobb, specifikt till Thinkpads från Latitudes. Har alltid gillat lenovo så är väldigt nöjd, deras billigasta ideabook osv är väl inte så mycket att ha dock.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vet du vilken modellserie det är?
Börjat gå över till Lenovo från Dell på mitt jobb, specifikt till Thinkpads från Latitudes. Har alltid gillat lenovo så är väldigt nöjd, deras billigasta ideabook osv är väl inte så mycket att ha dock.

https://www.dustin.se/product/5011078515/thinkpad-t480?ssel=f...

Lång batteritid my ass. Men det stämmer att den ser ut och känns som den är konstruerad för att håll i tuffa miljöer. Trist för den då att den bara konkas runt mellan mötesrum i städad kontorsmiljö.. hjälper inte heller att den är tung och låter som en dammsugare så fort man öppnar outlook.

Permalänk
Medlem

Klämde lite på en slim 7 för ett tag sedan och den känns riktigt välbyggd och prestandan är ju toppklass. Helt klart sugen på att införskaffa en.

Permalänk
Medlem

Äntligen en recension som tar upp skärmen och ljusstyrka. Tack, sällan man får se det. Konstigt då skärmen på en bärbar är viktig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Blank skärm? Hur mycket reflekterar den egentligen?
Kan tycka att skärmen är viktig nu i Coronatider när man sitter utomhus (kaffe m.m.) och även inomhus med fönster eventuellt belysning bakom ryggen.
Har en dator som måste ständigt vridas om så fort solen visar sig genom fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ossi1:

Blank skärm? Hur mycket reflekterar den egentligen?
Kan tycka att skärmen är viktig nu i Coronatider när man sitter utomhus (kaffe m.m.) och även inomhus med fönster eventuellt belysning bakom ryggen.
Har en dator som måste ständigt vridas om så fort solen visar sig genom fönster.

Den blanka skärmen speglar väldigt mycket.
Jag har den med mattskärm efter att jag lämnade tillbaka den blankaskärm varianten och ångrar mig inte det minsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Den blanka skärmen speglar väldigt mycket.
Jag har den med mattskärm efter att jag lämnade tillbaka den blankaskärm varianten och ångrar mig inte det minsta.

Vad är det för modell nr. på den med matt skärm?

Permalänk
Medlem

Ständigt dessa halvknappar för piltangenterna. Ge mig fullstora! Lenovo har det ju på de flesta x1 carbone så varför inte på nån annan?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Testas ljudnivån med eller utan strömkabel?
Min lenovo laptop må vara knäpptyst när den går på batteri, men när laddaren är i så pumpas processorn med volt och flläkten går ofta med nästan ingen belastning

Permalänk
Medlem

Har testat två exemplar av Slim 7 och är överlag nöjd med modellen. Får dock varna för kass kvalitetssäkring, den ena hade märkbart störande cool whine i idle, den andra en trackpad som var lös i nedre vänstra hörnet. Backlight bleeding var märkbart på båda.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att ni testar laptops.

Modellerna med nordiskt tangentbord har ISO-layout.

Båda USB-C stöder dataöverföring, trots att Lenovo hävdar motsatsen.
Det stämmer dock att bara den närmast användaren ger DP-signal.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Den blanka skärmen speglar väldigt mycket.
Jag har den med mattskärm efter att jag lämnade tillbaka den blankaskärm varianten och ångrar mig inte det minsta.

Skrivet av ossi1:

Vad är det för modell nr. på den med matt skärm?

Är också nyfiken på vilken modell det är med matt skärm, jag hade själv Lenovo Yoga 700 i7 och var väldigt nöjd, den här verkar vara förbättrad på alla sätt och vis! Och perfekt för mig som rör mig i olika miljöer även utanför kontoret men inte konstant vill bära på laddaren
Men vet redan nu att den blanka skärmen inte kommer funka så matt är ett måste.

Skrivet av tankjunior:

Testas ljudnivån med eller utan strömkabel?
Min lenovo laptop må vara knäpptyst när den går på batteri, men när laddaren är i så pumpas processorn med volt och flläkten går ofta med nästan ingen belastning

Testa att installera ThrottleStop, välj därefter att gå från lägsta läget till högsta för att se vad som är bäst för fläktljudet. Jag kör alltid på lägsta (default) när jag inte spelar.
Du ändrar enkelt läge genom att högerklicka på tempsiffran nere i högra hörnet och välja "battery", trots att den är inkopplad

Permalänk
Medlem

Blank skärm med så låg styrka...otroligt att det händer i 2020.

Annars en fantastisk bärbar dator. Men med de andra datorerna Lenovo utlovat så ligger ju denna i lä. Dom har en 13,3 Apple killer, men den finns typ bara i Frankrike eller nått.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ossi1:

Vad är det för modell nr. på den med matt skärm?

82A20002MX 82A20005MX 82A2002RMX 82A2002SMX 82A2002TMX 82A2002XMX 82A20036MX 82A20039MX 82A2003AMX 82A2004JMX 82A20056MX 82A20057MX 82A20058MX 82A2007PMX 82A2008EMX 82A20097MX 82A200CEMX 82A200CFMX 82A200CGMX

Alla med nordiskt tangentbord och matt skärm

Annars så..
har den matt skärm så väger den 1,33 kg
modellen med glasskärm väger 1,4 kg

Man kan även slå upp info om den man funderar på att köpa, här: https://psref.lenovo.com/Product/Yoga/Yoga_Slim_7_14ARE05

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

82A20002MX 82A20005MX 82A2002RMX 82A2002SMX 82A2002TMX 82A2002XMX 82A20036MX 82A20039MX 82A2003AMX 82A2004JMX 82A20056MX 82A20057MX 82A20058MX 82A2007PMX 82A2008EMX 82A20097MX 82A200CEMX 82A200CFMX 82A200CGMX

Alla med nordiskt tangentbord och matt skärm

Annars så..
har den matt skärm så väger den 1,33 kg
modellen med glasskärm väger 1,4 kg

Man kan även slå upp info om den man funderar på att köpa, här: https://psref.lenovo.com/Product/Yoga/Yoga_Slim_7_14ARE05

Tack för det! Mycket uppskattat! Ser att det finns ett bra Lenovo Yoga slim 7 14" erbjudande hos elgiganten hela helgen, kanske slår till Dock leverans i mitten på december.. :/
Betvivlar att det blir mycket billigare på t.ex Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

https://www.dustin.se/product/5011078515/thinkpad-t480?ssel=f...

Lång batteritid my ass. Men det stämmer att den ser ut och känns som den är konstruerad för att håll i tuffa miljöer. Trist för den då att den bara konkas runt mellan mötesrum i städad kontorsmiljö.. hjälper inte heller att den är tung och låter som en dammsugare så fort man öppnar outlook.

Oj, ja 24Wh är ju i minsta laget- T480 verkar finnas upp till 72Wh. De vi kör på mitt jobb är oftast 48Wh, storlek lite beroende på person då vissa föredrar 15" med numpad och vilka föredrar 14" utan osv, för tekniker har vi Thinkpad Yoga. Men ja de har en konstruktion som är rätt egen, jag har alltid gillat den men om man jämför med något i still med en XPS eller en macbook så är den inte så rolig. Jag kör själv en Precision M7520 på jobbet som är ungefär så stor och klumpig som en modern laptop kan bli

Allt är väl en liten tradeoff- vi har några med XPS, men det är generellt inte de som har behov av prestanda utan just de som är mycket på resande fot osv - folk har kommenterat när de gått förbi mig att min laptop verkar så seg för att fläktarna går på fullt flås och blåser varmluft, vilket i verkligheten handlar om att min processor tillåts fria tyglar i 45W TDP snarare än deras oftast 15W TDP- låter mer men bra mycket snabbare.

Vi har tur nog att vara relativt små och ha lite flexbilitet i vad som beställs, men vet att med större organisationer så är det ett urval av typ två modeller generellt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Har den ej Thunderbolt 3

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Letar efter en ny laptop så småningom och hittade denna modell i juni, verkar väldigt intressant (4800U). Tyvärr är den slutsåld hela tiden (beror det på AMD:s produktionskapacitet kanske?), hade gärna känt på den i någon butik. För mig är batteritiden viktig, bra processor, samt bra färgåtergivning från den matta skärmen. Vad finns det för andra 4800U laptops? På Prisjakt är detta den enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigindraux:

Tack för det! Mycket uppskattat! Ser att det finns ett bra Lenovo Yoga slim 7 14" erbjudande hos elgiganten hela helgen, kanske slår till Dock leverans i mitten på december.. :/
Betvivlar att det blir mycket billigare på t.ex Black Friday.

Värt att tänka på också är om det är 2242 eller 2280 ssd. Lättare och billigare att sätta i en 2280 än 2242 i efterhand.
Jag köpte denna med matt skärm och 2242 ssd.
https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarm...

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

En sak att tänka på innan man köper en Yoga Slim 7 är att RAM-minnet är fastlött och inte går att byta ut eller utöka i efterhand.
Antagligen inget större problem med 16GB modellerna, men köper man en variant med bara 8GB så kan det vara lite begränsande.

Bra poäng. Viktigt att man är medveten om detta innan man köper.

Skrivet av NutCracker:

På negativa sidan hamnar att det inte är en standard SD-läsare (om det nu stämmer som anges i specifikationen?)

Det är en microSD-kortläsare.

Skrivet av ossi1:

Blank skärm? Hur mycket reflekterar den egentligen?
Kan tycka att skärmen är viktig nu i Coronatider när man sitter utomhus (kaffe m.m.) och även inomhus med fönster eventuellt belysning bakom ryggen.
Har en dator som måste ständigt vridas om så fort solen visar sig genom fönster.

Skrivet av Troberg:

Den blanka skärmen speglar väldigt mycket.
Jag har den med mattskärm efter att jag lämnade tillbaka den blankaskärm varianten och ångrar mig inte det minsta.

Den reflekterar en hel del. Det ser man bland annat i vissa bilder i artikeln. Ingen vidare bra kombination med den ljussvaga skärmen.

Skrivet av ossi1:

Vad är det för modell nr. på den med matt skärm?

Blank skärm är tillval så majoriteten har matt panel.

Skrivet av tankjunior:

Testas ljudnivån med eller utan strömkabel?
Min lenovo laptop må vara knäpptyst när den går på batteri, men när laddaren är i så pumpas processorn med volt och flläkten går ofta med nästan ingen belastning

Ljudnivå testas med strömkabel ansluten. Vårt testexemplar har inte visat några tendenser på det du beskriver. Testa att uppdatera BIOS om du inte redan gjort det.

Skrivet av Deroan:

Har testat två exemplar av Slim 7 och är överlag nöjd med modellen. Får dock varna för kass kvalitetssäkring, den ena hade märkbart störande cool whine i idle, den andra en trackpad som var lös i nedre vänstra hörnet. Backlight bleeding var märkbart på båda.

Tråkigt att höra. Men bra att du belyser det för potentiella köpare.

Skrivet av Aphex:

Kul att ni testar laptops.

Modellerna med nordiskt tangentbord har ISO-layout.

Båda USB-C stöder dataöverföring, trots att Lenovo hävdar motsatsen.
Det stämmer dock att bara den närmast användaren ger DP-signal.

Tack för info. Ja det är märkligt att Lenovo understryker att endast en av USB-C anslutningarna har stöd för dataöverföring.

Skrivet av Aphex:

82A20002MX 82A20005MX 82A2002RMX 82A2002SMX 82A2002TMX 82A2002XMX 82A20036MX 82A20039MX 82A2003AMX 82A2004JMX 82A20056MX 82A20057MX 82A20058MX 82A2007PMX 82A2008EMX 82A20097MX 82A200CEMX 82A200CFMX 82A200CGMX

Alla med nordiskt tangentbord och matt skärm

Annars så..
har den matt skärm så väger den 1,33 kg
modellen med glasskärm väger 1,4 kg

Man kan även slå upp info om den man funderar på att köpa, här: https://psref.lenovo.com/Product/Yoga/Yoga_Slim_7_14ARE05

Toppen! Mycket bra info

Skrivet av Hybe:

Har den ej Thunderbolt 3

Nej, Thunderbolt 3 förblir Intel-exklusivt och det finns ännu inga uppgifter om att någon Ryzen 4000-laptop kommer att implementera Thunderbolt 3.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Intressant test, tack! En sak som kanske är uppenbar för de flesta men som jag inte fattar: hur står sig grafikprestandan mot Nvidias MX350(?)-kort? Som tydligen sitter i intel-versionerna?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

https://www.dustin.se/product/5011078515/thinkpad-t480?ssel=f...

Lång batteritid my ass. Men det stämmer att den ser ut och känns som den är konstruerad för att håll i tuffa miljöer. Trist för den då att den bara konkas runt mellan mötesrum i städad kontorsmiljö.. hjälper inte heller att den är tung och låter som en dammsugare så fort man öppnar outlook.

Verkar som om erat företag har valt att bara ha 1 av 2 batterier i er T480 om det är precis den där ni köpt. Det finns plats för både ett utbytbart batteri och ett "icke utbytbart" batteri. För det ska vara 24+24W om man har båda batterierna. Angående fläkten, så kan jag tipsa om TPFanControl. Där kan du välja om du vill att BIOS:en ska styra fläkten, att TPFanControl ska göra det, eller att du själv ställer in den på en viss nivå, mellan 1-7. Jag använder den då jag också tycker att fläktkurvan i BIOS:en för datorn är lite väl aggressiv

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig