Nvidia pausar försäljning av Founders Edition-grafikkort i Europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Problemet med det är ju att om AMD släpper RDNA2 och det presterar likvärdigt till mindre pengar så kommer kunderna känna sig snuvade. Alternativt kanske planen är att tvinga AMD att sälja kort till låg marginal. Någon orsak till deras taktik finns det garanterat.

Det är ju en loose-loose situation oavsett, om nu problemet/orsaken är att marginalerna är för små.

Permalänk
Medlem

Men nu börjar min interna konspirationsteoretiker komma fram..
Kan detta vara för att så fort RDNA2 släpps så släpps ”super/Ti” varianterna? Så att de kan slå AMd på fingrarna än en gång..

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Allt går som planerat. Nothing to see here. Move along kids.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Det går bra nu.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag tror mest att de inte litar på att klara av att sälja till verkliga kunder genom deras egen sida pga bristfälliga lösningar, så för att slippa mer skit så lägger de över försäljningen på ett externt företag de litar på i Nordamerika. Men de har ingen omedelbart i Europa.

Så tror jag det ligger till. Jag sällar mig inte till konspirationsteoretikerna och Nvidia-hatarna.

Misslyckad lansering, tveklöst, men jag tror inte ett dugg på att det skulle vara avsiktligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Miljöpartiet hörde av sig o sa att de inte fick hugga ner mer regnskog för sina papperslanseringar...

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jag är inte ett dugg förvånad att Nvidia har hamnat i denna sitsen då de släppt ett FÖR bra grafikkort till ett FÖR bra pris. Det säger väl sig själv att ett grafikkort som är 50% snabbare och till 50% av priset för ett 2080ti kommer sälja som smör i solsken.

Tråkigt om man satt med pengarna i näven och skulle handla ett. Jag tror faktiskt inte detta påverkar Nvidia i framtiden så länge de fortfarande håller i taktpinnen, då kan man göra så här.

Jag tror faktiskt att det finns risk för att det blir likadant för AMD om kortet är tillräckligt bra (inom 10% från 3080) då alla kommer känna att de MÅSTE ha ett kort.

Varför skulle det hända även AMD?

För att de flesta med en normal plånbok tänkte att 15.000 för ett fetare kort (2080ti) är alldeles för mycket pengar och 5700XT var "för dåligt". Dessa personer sitter fortfarande på pengarna och kommer slänga sig över korten som kommer på marknaden.

Vet inte varifrån du får FÖR bra och FÖR billigt. Skulle mer säga att 20 generationen var för dyr och för dålig (2080ti). Ser man till historiken så har de senaste generationerna av "80"-korten legat rätt lika i pris. 2000 generationen låg under "vanlig" prestandaökning från tidigare generation, det tar man igen denna generation.

Nvidias lanseringspriser:
980 $549, 1080 $599, 2080 $699, 3080 $699.
980ti $649, 1080ti $699, 2080ti $999, 3080ti ?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

En inte helt oväntad nyhet tyvärr. Tror inte det är något annat än en uppvisning i ingenjörskonst med FE korten. De är rimligen alldeles för dyra att tillverka så nu har Nvidia fått visa upp sina FE kort, och låter nu kommande wafers en tid framöver kapas upp till AIB partners, där tjänar Nvidia pengarna. Det gynnar nog de flesta konsumenter i slutändan också när det gäller tillgänglighet, får hoppas att priserna inte sticker iväg för mycket bara.

Jag har mot alla odds ett 3080 FE som jag tack vara mina morgonpigga ungar lyckades klicka hem 24/9. Tror det knappt själv - jo det sitter faktiskt ett här.

Kanske skulle erbjuda denna raritet till ett museum för de som vill titta på det, bredvid dinosaurierna som är lika utdöda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Miljöpartiet hörde av sig o sa att de inte fick hugga ner mer regnskog för sina papperslanseringar...

// LZ

Och Ebba festar nu har jag hört.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nu får vi kika på priserna på kort och se om de åker upp i skyn...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dålig PR för Nvidia imo

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem

Känns som att lanseringen var en papperslansering för att konkurrenten inte skulle få ta en officiell ledning. Man var helt enkelt inte färdiga med produktionen av rtx3k serien. När man säger att efterfrågan är större än tillgången är det ju sant, man har ju en väldigt låg tillgång.

Ser inget konstigt med förfarandet dock, det är en del av spelet. Signalvärdet att man kan leverera är viktigt för ryktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu får vi kika på priserna på kort och se om de åker upp i skyn...

Vissa av partnerkorten vet vi ju har ett introduktionserbjudande, t.ex. Asus TUF. Så de kommer ju få en markant prishöjning, det har varit känt från början.
I övrigt är det väl oklart vad som sker. Jag kan ju tänka mig att tillverkarna introducerar billigare modeller senare när den nuvarande bristsituationen är över.

Men om inte annat så lär ju FE ligga kvar på nuvarande nivå...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

F*ck off Nvidia! Vilket skitföretag! Jag känner mig marginaliserad som Europeisk medborgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vissa av partnerkorten vet vi ju har ett introduktionserbjudande, t.ex. Asus TUF. Så de kommer ju få en markant prishöjning, det har varit känt från början.
I övrigt är det väl oklart vad som sker. Jag kan ju tänka mig att tillverkarna introducerar billigare modeller senare när den nuvarande bristsituationen är över.

Men om inte annat så lär ju FE ligga kvar på nuvarande nivå...

FE kommer nog bli dyra ganska omgående skulle jag tro. Ska bli intressant att se pris utvecklingen. Kanske blir de inte så billiga tillslut? Lockar med ny släpps rea känns lite skumt. Känns som priserna kommer hamna norr om riktpriset. Kanske rätt mycket?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

’Lockvara’

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt att ett företag som är känt för AI inte kan komma ut med en algoritm som kan förutse efterfrågan......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

FE kommer nog bli dyra ganska omgående skulle jag tro. Ska bli intressant att se pris utvecklingen. Kanske blir de inte så billiga tillslut? Lockar med ny släpps rea känns lite skumt. Känns som priserna kommer hamna norr om riktpriset. Kanske rätt mycket?

Ja, men vad gäller just FE så beror det väl på vad Nvidia vill. Jag har uppfattat det som att det är en grej för dem att FE ska ligga på rekommenderat pris, och så är det ju än så länge (även när korten säljs genom Bestbuy i USA).

Att de skulle ändra priset på FE är ju iaf ren spekulation, vilket iofs påståendet att de tillfälligt slutar sälja FE i Europa också verkar vara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

FE kommer nog bli dyra ganska omgående skulle jag tro. Ska bli intressant att se pris utvecklingen. Kanske blir de inte så billiga tillslut? Lockar med ny släpps rea känns lite skumt. Känns som priserna kommer hamna norr om riktpriset. Kanske rätt mycket?

De lägre priserna i början på vissa kort verkar vara baserat på att dessa tillverkare fick en tidsbegränsad kickback från Nvidia för dessa kort. Det är åtminstone vad rykten säger samt även vad åtminstone en butikskedja också hävdade.

Syftet var väl helt enkelt att Nvidia ville få fina pris/prestana-siffror i recensioner.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det är ju en loose-loose situation oavsett, om nu problemet/orsaken är att marginalerna är för små.

Lite så känns det, ja. Jag tycker dock att det känns som en paniklansering, möjligen har AMD något som faktiskt är konkurennskraftig denna gång.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Och Ebba festar nu har jag hört.

Blev hon tilldelad ett kort eller?

Permalänk
Skrivet av Fade:

Vet inte varifrån du får FÖR bra och FÖR billigt. Skulle mer säga att 20 generationen var för dyr och för dålig (2080ti). Ser man till historiken så har de senaste generationerna av "80"-korten legat rätt lika i pris. 2000 generationen låg under "vanlig" prestandaökning från tidigare generation, det tar man igen denna generation.

Nvidias lanseringspriser:
980 $549, 1080 $599, 2080 $699, 3080 $699.
980ti $649, 1080ti $699, 2080ti $999, 3080ti ?

8800GT 250 usd....
Det har hänt en del sedan dess.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hade det funnits tillräckligt stort utbud av FE så hade partnertillverkarna antagligen inte tjänat en spänn på sin försäljning. FE är så pass bra att det knappast finns någon vits med mer påkostade modeller. Samtidigt är ju nvidia antagligen beroende av partnertillverkarna för att hålla uppe produktion och marknadsföring. Själv hade jag nog aldrig köpt nåt annat än FE sålänge partnerstillverkarnas kort kostar mer.

Exakt som du är inne på. Nvidia vill ha marginaler och enkla sales, men när en generation inte längre är glödhet måste man hålla lager och varierande försäljning och allt annat. Det är smidigare att bara skeppa GPUer i bulk och slippa det andra stöket. Men de vill så klart ha en del av alla rena stålar i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De lägre priserna i början på vissa kort verkar vara baserat på att dessa tillverkare fick en tidsbegränsad kickback från Nvidia för dessa kort. Det är åtminstone vad rykten säger samt även vad åtminstone en butikskedja också hävdade.

Syftet var väl helt enkelt att Nvidia ville få fina pris/prestana-siffror i recensioner.

Sannolikt något åt det hållet, eller att de bara ville ha fler modeller tillgängliga till rekommenderat pris.

Det var ju dock ingen hemlighet för varken recensenter eller kunder (även om de kanske i större utsträckning missat det) att de berörda korten har ett tidsbegränsat introduktionserbjudande.

Se t.ex. https://www.sweclockers.com/test/30406-asus-geforce-rtx-3080-...

"Nackdelar

  • ...men endast marginellt

  • Högt pris efter introduktionsperioden

  • Högt effektuttag

Pris vid publicering: 7 990 kronor (9 090 kronor efter 16 oktober)"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hoppas AMD inte sabbar lanseringen på samma sätt. Om man inte kommer kunna köpa 3070 FE blir den dyrare för ingen annan säljer det för 5695 utan snarare strax över 6k för billigaste korten. Tur man inte planerat köpa något nytt ändå. När det väl finns gott om kort lär väl "lanseringspriset" inte gälla längre och alla kort kostar 1k mer äm vad de ska.

’mer än de ska’ ? Menar du lockpriserna som alla ska hålla första månaden innan stora volymerna rullar in så att alla ska säga hur fina, billiga och bra korten är?

Detta är precis som när UFC började få betalda video-annonser i spelet innan matcherna en månad efter launch (så att inga recension skulle nämna dem).

Hoppas recensionen uppdateras nu med en varning istället för en utmärkelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag skulle gärna ta flera olika AIB före ett FE, framförallt ifrån Asus. Redan deras tuf har fördelar på flera punkter(kylare, strömmatning, dubblar bios, mm) relativt FE och strix förbättrar dessa ytterligare. Fördelen med FE är 2 som jag ser det:
1) Tar bara 2 platser
2) Värmer inte upp chassit lika mycket

Du glömde prisskillnaden på flera tusenlappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sannolikt något åt det hållet, eller att de bara ville ha fler modeller tillgängliga till rekommenderat pris.

Det var ju dock ingen hemlighet för varken recensenter eller kunder (även om de kanske i större utsträckning missat det) att de berörda korten har ett tidsbegränsat introduktionserbjudande.

Se t.ex. https://www.sweclockers.com/test/30406-asus-geforce-rtx-3080-...

"Nackdelar

  • ...men endast marginellt

  • Högt pris efter introduktionsperioden

  • Högt effektuttag

Pris vid publicering: 7 990 kronor (9 090 kronor efter 16 oktober)"

Nej, det var ingen hemlighet. I andra länder verkar det inte ha varit så tydligt dock men skulle gissa att något liknande gäller även där. Många köpare verkar ha missat det och flertalet recensioner tar inte upp det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dimetikon:

Vaddå be om ursäkt? Är det nån slags mänskligrättighet att få köpa ett grafikkort? Fan slappna av och vänta några månader så finns det kort ska du se

Nejdå det är ingen mänsklig rättighet att köpa grafikkort. Men dom har ju skött lanseringen riktigt dåligt. Pompa och ståt med hur bra prestanda det har, sen finns det knappt några kort att köpa eftersom dom inte lyckas skala produktionen.

Jag är inte i köpläge då jag har ett 2080Super, men du måste ju hålla med om att den här lanseringen har fått mer uppmärksamhet på oförmågan att leverera kort än prestandan på korten, vilket är lite fel.

Sen går dom ut med "nej nej, vi har inte misslyckats med att tillverka tillräckligt mycket kort, det är ju kunderna som vill köpa för många kort som är felet!".

Sony gick ut och pudlade med sin lansering av PS5 t.ex.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

FE har enbart existerat för att ha ett högpresterande kort direkt vid launch, uppe på toppen av alla närstående benchmarks. Det är min konspirationsteori iallafall. För dyr för massproducering men dom vill att det första 3080 är högpresterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Äsch, vad ska man med all den där prestandan till?
1440p for life!

1440 är lyx, nä 480p ska det vara så det blir krispigt och fint. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.