Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Permalänk
Inaktiv

Vilket habegär. Att Apple börjar med 128 GB innebär att minsta modellen funkar för mig. Samma pris som förra modellen. Priset är ett fynd. Betalar man Max 3000 för en telefon är som satt säga att man betalt Max 50K för en bil. Då blir det ingen ny Mercedes utan det blir en begagnad Dacia

Permalänk
Medlem

Om inte redan nylanserade SE blivit en favorit bland dom som föredrar en mindre telefon, och jobbkedjor kan jag tänka mig köper in den till sina anställda. Så har nu Mini en stor potential att bli en storsäljare, finns inte mycket (i min mening innan nån klankar ner på dom orden) inte mycket att välja på om man vill ha en liten men kraftfull telefon. Åtminstone inte sedan SONY av nån underlig anledning lade ner Compact serien. Why SONY...WHY?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Alla som snackar om att de exkluderar laddare mämner inte det jag tycker är sjukast. Sladden som medkommer är Lightning - USB-C. De gamla laddarna som alla redan har har ju för sjutton USB-A kontakt och är ju oanvändbar med den nya sladden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

3000:- max för att kunna prata i en telefon så blir ingen av dessa, lägger hellre pengarna på en dator eller en resa.

Ja eller...nej, tror inte den här produkten är riktigt för dig.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Aldrig varit med om att laddarna gett upp, har t o m från ipods som används ibland fortfarande.

Samma för mig faktiskt. Jag har däremot några sladdar som har gått sönder.

Permalänk
Medlem

Meh, hoppades på att Ipad air skulle börja säljas idag.

Permalänk
Medlem

Hurra! Första gången som jag blir pepp på en Apple lansering.
12 mini är näst intill samma mått som min Xz1 compact. Perfekt.
iPhone 12 mini hade kunnat bli min nästa telefon. Om det inte varit en iPhone....
Nu ser jag fram emot alla mobiltillverkare ska "kopiera" detta mindre formatet. Hoppas såklart på att Sony har sin i pipeline som det ryktas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det mesta var förväntat. Dock inte att de ej gick över till usb c.

Det var väl väldigt förväntat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

För egen del tycker jag bara att det är bra att det inte medföljer. Jag har gott om gamla laddare som det är. Naturligtvis gör Apple det för att spara in på utgifter, men miljöaspekten går ju heller inte att förneka.

Mest troligt gör de det för att utöka marginalerna. De räknar nog med att kränga en massa laddare nu. Sen använder man miljön som get out of jail free card. Om de bryde sig om miljön så skulle de ha bytt till usb c för länge sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

De verkar ta 9995kr för vanliga iPhone 12! Något verkar ha gått fel när de översatt till svenska priser.

Det är vad jag pröjsade för min iP XR för två år sedan, minus en femma kanske typ. Fick ju iofs med värdelösa lurar och värdelös 5W laddare då förstås... Årets modell fetspöar min "gamla" lur så in i bubblan ju, är riktigt nöjd med förbättringarna som de visar upp. OLED-skärmen och kameraförbättringarna står såklart på topp. Wow, typ.

Har länge gått och funderat att man borde skaffa en riktig full frame DSLR, men fasen, först pynta upp 35-40 papp för kamerahuset typ, sedan hur mycket mer som helst för ett par schyssta linser, sedan orka kånka runt med åbäket jämt när man kan tänkas vilja ta lite bilder? Jämfört med att dra upp mobilen man ändå alltid har med sig ur fickan, knäppa bilden och låta automatiken i den inbyggda elektronhjärnan förbättra resultatet till något som säkert blir betydligt bättre än en klumpedunsfotograf som mig skulle kunna åstadkomma med en DSLR, oavsett hur bra den är... Särskilt vid lågt ljus, skulle säkert behöva bära med mig ett stativ också för att kunna ta en lika bra bild som dagens "nattseende" AI-drivna mobilkameror. Vem pallar med det om man är ute på en flera kilometer lång promenad? lol Rena skämtet, typ.

Sedan, om man ska klaga över något så kunde ju Apple ha erbjudit 120Hz skärm, men ptja, något måste de väl spara till nästa års lur? Det är väl det jag har att gnälla över, annars är det bara positivt överlag skulle då jag säga. Eller tja, varför inte dumpa lightning nångång nu då, till förmån för USB-C! Den har redan hängt med längre än den gamla fula 30-pinnars kontakten gjorde, och är numera endast en sån där klassisk Apple-grej som de bara måste göra för att göra sig inkompatibla med flit gentemot alla andra. Sånt är så jäkla irriterande (ur ett menlöst i-världsproblemsperspektiv.)

Men som sagt, jag har egentligen inget att anmärka. Verkar bli riktiga kanonlurar, jag skaffar definitivt en 12 Pro Max på dag 1, den saken är säker.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det var väl väldigt förväntat?

iPad gick över till usb c och Apple pratade om hur mycket bättre usb c var, upp till 10 gånger hastigheten.
Kvar är väl bara mobiltelefonerna nu? Eu har pratat om att tvinga Apple använda samma kontakt som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Alla som snackar om att de exkluderar laddare mämner inte det jag tycker är sjukast. Sladden som medkommer är Lightning - USB-C. De gamla laddarna som alla redan har har ju för sjutton USB-A kontakt och är ju oanvändbar med den nya sladden!

Inga problem, bara att gå in på apples sida och köpa en ny nätadapter för några hundralappar!

Nej men, helt klart tråkigt. Jag har i och för sig många olika laddade liggandes från telefoner och annat men ingen använder ju USB-C. Jag kommer inte köpa en ny nätadapter precis, utan då köper man hellre den billigaste lightning-kabeln du kan hitta i någon back på netonnet och låter den medföljande kabeln ligga oanvänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så är det säkert, men inget jag personligen lägger så mycket vikt vid... 135 gram för mini, det är dock imponerande!

Verkligen, tycker också att om det är någon trend alla andra bör följa Apple på så är det att göra små prestandatelefoner (snarare än att ta bort batterier, göra baksidor av glas osv)!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Mest troligt gör de det för att utöka marginalerna. De räknar nog med att kränga en massa laddare nu. Sen använder man miljön som get out of jail free card. Om de bryde sig om miljön så skulle de ha bytt till usb c för länge sedan.

Ja, det är ju precis det jag säger. Däremot går det, som sagt, inte att förneka att det är positivt för miljön. Med det inte sagt att Apple på något vis är några miljögudar, men det har jag heller inte hävdat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

De gamla laddarna som alla redan har har ju för sjutton USB-A kontakt och är ju oanvändbar med den nya sladden!

Om du har en gammal iphone-laddare lär du ju ha en gammal laddsladd också skulle jag tro! Själv har jag då en hel dröse av dem. Bara använd en av dem, typ. Annars är det väl knappast så att det är någon brist på USB-A till lightning laddsladdar på den här planeten direkt...

Permalänk
Medlem

Faktiskt lite sugen på att krypa över till iOS och köpa en 12 mini. Får se om det finns med någon bra deal när det är dags att förnya abonnemanget till våren.

Permalänk
Medlem

Jag var lite inne på att köpa PRO, men inte MAX. Ville ha den med bäst kamera och hoppades på att båda skulle vara lika bra.
Så var ju inte fallet, var inte riktigt med på vad exakt som skilde modellerna åt. Var det någon större skillnad mellan Pro och Pro Max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPad gick över till usb c och Apple pratade om hur mycket bättre usb c var, upp till 10 gånger hastigheten.
Kvar är väl bara mobiltelefonerna nu? Eu har pratat om att tvinga Apple använda samma kontakt som alla andra.

Likväl så pekade förhandsinfon om att lightning-kontakten blir kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Jag var lite inne på att köpa PRO, men inte MAX. Ville ha den med bäst kamera och hoppades på att båda skulle vara lika bra.
Så var ju inte fallet, var inte riktigt med på vad exakt som skilde modellerna åt. Var det någon större skillnad mellan Pro och Pro Max?

Större optisk zoom på Pro Max (5x istället för 4x).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jumbobundonu:

Länka gärna en Android motsvarighet med samma prestanda och kvalitets skärm som 12 mini så köper jag direkt för det priset. I Sverige blir det skevt, men för 699$

Glöm inte att lägga till 500kr för en ny laddare, då du antagligen måste byta ut dina gamla USB-A laddare till USB-C...(duvet, som resten av världen använder 😉)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Njuter av varenda inlägg där vissa personer känner att de är med i en underground rörelse bara för att de använder en sketen telefon subventionerad av kinesiska staten, mot ja, privatliv. Underground, hmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Verkligen, tycker också att om det är någon trend alla andra bör följa Apple på så är det att göra små prestandatelefoner (snarare än att ta bort batterier, göra baksidor av glas osv)!

Jag saknar plastmobilerna... lättare, utbytbara batterier... de ska ju ändå in i ett skal för de flesta...

Permalänk
Medlem

Att säga att man har "samma pris som förra generationen" men sedan exkludera flera tillbehör (oavsett om dom behövs eller inte) är väl ändå en lögn? Laddaren kostar 250kr och hörlurarna 225kr så EGENTLIGEN kostar väl ändå telefonen 475kr MER än förra generationen?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Större optisk zoom på Pro Max (5x istället för 4x).

Motsvarande 65mm på pro max och 52mmpå pro. Samma vidvinkel och ultravidvinkel

Permalänk
Medlem

Gillar att de äntligen lämnade den gräsliga designen som hängt med sedan iPhone 6, hade hoppats att de minskat eller tagit bort kameraflärpen på skärmen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur många HZ har de nuvarande iPhone skärmarna? 75-90Hz gör ju rätt stor skillnad bara det.

Verkar ha grymma kameror och 5G stöd + A14. Trefvligt!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Laddare går ju sönder hela tiden, håller kortare än telefonen. Sjukt att de inte skickar med en för de här priserna.

Köpt på wish genom facebookannons? Jag har haft sönder exakt en Appleladdare sedan den första iPhone jag köpte (iPhone 3G), det var när en Raspberry Pi 4 brände den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Priserna ligger uppe på svenska Apple-sidan. De verkar ta 9995kr för vanliga iPhone 12! Något verkar ha gått fel när de översatt till svenska priser. 12 PRO ligger på 12495kr.

Copyswede måste ju ha sitt också. Att köpa en telefon i Sverige är ju ett skämt. Man sparar tusenlappar på att importera från ett EU-land utan sjuka avgifter och punktskatter. Apple talade gott om hur de arbetar med att minska klimatpåverkan genom att bland annat använda återvunnet material och inte använda giftiga kemikalier, och detta vill MP straffa med en skatt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cracko:

Laddare går ju sönder hela tiden, håller kortare än telefonen. Sjukt att de inte skickar med en för de här priserna.

Du måste vara världens mest otursförföljda person isåfall... Har haft min ipad air 2-laddare sedan oktober 2014, funkar fint ännu. Använder den till min iPhone, den laddar då snabbare än med Apples vanliga USB-laddare.

Sedan behöver du ju inte någon laddare, det räcker med en USB-port, och sånt finns ju nästan överallt numera. Exempelvis har du ju USB-portar på typ varenda platt-TV numera om du händelsevis inte skulle äga en dator eller spelkonsoll av någon anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Motsvarande 65mm på pro max och 52mmpå pro. Samma vidvinkel och ultravidvinkel

Kollade tillbaka nu på videon. Är inte sensorn större på Max med? Eller just att det är olika specs.