Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Permalänk
Medlem

Vad är det folk gör på sina telefoner som skulle vara så mycket bättre med 120Hz?
Har alla gått och blivit mobile gamers nu?
Varför har detta blivit en sån stor grej i alla apple-trådar på swec?
Har 60Hz på skärmarna på jobbet, aldrig tänkt tanken att det är för lite och då kör jag 165hz hemma.

Anledningen till att iPad Pro kör 120Hz är för ett bättre flyt när man använder pennan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som det är så få usecases för högre frekvens också på batteridrivna enheter. Kan förstå det på Dator och TV, men för min del inte värt batteritiden det kostar, skulle förmodligen ha det avslaget 90% av tiden. Kanske slå på vid spel eller liknande, som jag inte gör på mobil personinligen. Vid konsumering av media är det ju rätt meningslöst. Många Laptops slår ju tom om till 30hz automatiskt när inget rör sig på skärmen eller man kör i "power saving" läge.

Detta gör det helt ovärt för min del, men smaksak:
20-30% tapp i batteritid.
https://www.phonearena.com/news/120Hz-vs-60hz-battery-life-co...

Personligen håller jag inte med. Mitt usecase: Jag använder telefonen. Testade en oneplus 8 pro ett par veckor och 120hz gör en hel del för att telefonen ska kännas snabbare, allt flyter på på ett bättre sätt. Att scrolla känns som mer flyt och touchen mer responsiv. Det var skitjobbigt att gå tillbaka till 60hz den första veckan, innan man vande sig vid det igen!

Jag hade alltid runt 40% batteri kvar på min X vid dagens slut, hade gärna tagit att det gick åt lite mer batteri, har laddare överallt och en bra rutin på det!

Visa signatur
Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är kamerorna som gör detta intressant för min del. Annars hade jag kunnat sitta kvar på 7an som funkar bra än idag.

Är det verkligen Bluetooth 5.0 och inte 5.1? Trodde det var i 5.1 de hade förbättrat funktionerna som kan "pinga" vart enheter är fysiskt.

Fick själv dubbelkolla, men det står så här på produktspecarna:

Iphone 12 - trådlöst
5G
Gigabit LTE med 4×4 MIMO och LAA4
Wifi 6 (802.11ax) med 2×2 MIMO
Trådlös anslutning med Bluetooth 5.0
Ultra Wideband-chip för spatial förståelse5
NFC med läsläge
Expresskort med batterireserv

Iphone 12 Pro - trådlöst
5G
Gigabit LTE med 4×4 MIMO och LAA4
Wifi 6 (802.11ax) med 2×2 MIMO
Trådlös anslutning med Bluetooth 5.0
Ultra Wideband-chip för spatial förståelse5
NFC med läsläge
Expresskort med batterireserv

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag gillar den mindre modellen!

Permalänk
Medlem

Lite skevt pris på minin med drygt 9000.
Lägger nog hellre dom pengarna på ett RTX 3000 eller Big Navi kombinerat med en Zen 3.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Jag saknar stenåldern. Man satt runt sitt byte runt elden och var glad eller ledsen! Ingen behövde ett Megacorp som matade barnen med nya skärmar för att känna lycka!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Tror inte någon har nämnt det, men... Nya MagSafe är bara en Qi-laddare med en magnet så att telefonen lägger sig på precis rätt plats för att ladda, om man lägger den på en laddare som stödjer detta. Lägger man telefonen på en vanlig Qi-laddare funkar det som idag, dvs den laddar om man lägger den rätt själv.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelaron:

Inga tekniska specifikationer om batteriet (hmm).

Vad ska folk med batteriets specifikationer till? Sitter ni på någon slags superhemlig och magisk formel som omvandlar milliampetertimmar till faktisk skärmtid? Annars kan jag avslöja att Apple brukar hålla sig till samma bra batteritid generation till generation. Det brukar inte vara några större förändringar även om det ibland sker små förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Bra kamera är alltid välkommet, däremot är det få bland min umgängeskrets som skulle bry sig om 120Hz skärm på en mobil. Jag betalar gärna 2000 extra för en bättre kamera än 500 extra för mer än 60Hz.

Kameran på iPhonesen är väl ändå top end? Skärmarna är då inte det, sen kan dom komma med sina Fluid Liquid Retina ++ display, marknadsför med fina ord som ingen vet riktigt vad det är. PPI har inte varit något imponerande på länge med världens finaste flärp som ännu arbetar sig kvar.

Tänka sig att konkurrenterna ger sina konsumenter valmöjlighet att köra 120Hz(sänks resolution för att inte draina för snabbt) eller hålla sig till 60Hz om man nu känner att det inte finns något behov av högre. Men att ge sina konsumenter valmöjligheter har aldrig varit Apples starka sida.

Personligen tar jag sällan foton, snapchat 80% när det händer och där förstör appen bildkvalitén resterande 20% är för att skicka till någon äldre som inte har snapchat.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Skrivet av Snyft:

Ah, missade att det gällde mindre telefoner. Märkligt att det inte finns något vettigt alternativ i mindre storlek bland alla Android telefoner.
Det ändras kanske snart.

Samsung Galaxy Z Flip. Vilken telefon har Apple att erbjuda som är högst 100mm lång? Alla telefoner Apple säljer är stora klumpar jämfört emot vad de flesta hade för mobil år 2005.
Bortsett från vikbara mindre, så är marknaden för små dyra androidmobiler så liten så fast det finns en drös tillverkare så slutar de upp med att tillverka dessa. Apple har dock en status som gör att mindre små dyra helt klart går att sälja.

Jag personligen tar enbart med min smartklocka på löparrundan då alla mobiler är för klumpiga. Självklart går det både ringa och surfa från dagens bättre smartklockor utan att ha med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Har du kört 120 Hz? Jag skulle aldrig någonsin gå tillbaka.

/hulle.

Jag kör 144 på min stationära och där ser jag ju vitsen..

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Kameran på iPhonesen är väl ändå top end? Skärmarna är då inte det, sen kan dom komma med sina Fluid Liquid Retina ++ display, marknadsför med fina ord som ingen vet riktigt vad det är. PPI har inte varit något imponerande på länge med världens finaste flärp som ännu arbetar sig kvar.

Det är dock inte ”Liquid Retina” på de här skärmarna, utan det är 3x OLED på allihop - vad Apple kallar ”Super Retina XDR” (visst är det härliga namn?). Det är en skillnad från förra generationen, där den vanliga 11 var ”Liquid Retina” (dvs, 2x LCD).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag hittar inget om batteri spec?

Skrivet av Zelaron:

Inga tekniska specifikationer om batteriet (hmm).

Apple anger aldrig storleken på batteriet till någonting, utan bara hur länge man kan använda prylen på full laddning. Inget konstigt med det, det är bara så de är.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Vem är det som efterfrågar att telefonerna ska bli tunnare och lättare? Har nog aldrig någonsin hört någon sagt gud så tung, önskar den var lättare medan varenda iphone med undantag min allra första iPhone 3G så hade jag alla dagar i veckan tagit ett något större batteri. Och avsaknaden av 120Hz eller ens 100 är en riktig besvikelse. Och vet inte heller om stora massan bryr sig så väldigt mycket om att kameran ska vara rena rama systemkameran för att ta lite bilder med.

Väldigt många, jag själv inkluderad, har tyckt telefonerna (X/Xs/11 Pro) varit lite tunga. Det märks efter en stunds användning. Tunnare telefoner känns inte heller lika stora i handen.
Mobilkameror är ständigt omtalade och med tanke på att de ser en enorm användning är det knappast märkligt att satsa på det.

Permalänk
Medlem

Ger inte mycket för 5G men i övrigt är 12 mini vad man önskar, kunde varit en och annan tusenlapp billigare men blir inköp nästa månad.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jäkla surt o behöva vänta till 6 november för att få beställa mig en 12 pro max, men det är väl i-lands problem.

Jäkla tråkigt att de håller kvar vid en så stor flärp, känns som den borde gå att slimma. Sen besviken att man inte får med en 20w laddare som förra året, dock verkar de sänkt priset på den till 225kr nu så det är väl inte hela världen.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple anger aldrig storleken på batteriet till någonting, utan bara hur länge man kan använda prylen på full laddning. Inget konstigt med det, det är bara så de är.

Skrivet av DasIch:

Vad ska folk med batteriets specifikationer till? Sitter ni på någon slags superhemlig och magisk formel som omvandlar milliampetertimmar till faktisk skärmtid? Annars kan jag avslöja att Apple brukar hålla sig till samma bra batteritid generation till generation. Det brukar inte vara några större förändringar även om det ibland sker små förbättringar.

Problemet med Apples avvikande måttstock för batteriets kapacitet är att den bara anger hur länge en genomsnittlig användare kan använda telefonen utan att behöva ladda den.

Låt oss t.ex. säga att batteriet har 30% sämre faktisk kapacitet jämfört med batteriet i iPhone 11, men att Apple har gjort sina appar (för genomsnittsanvändaren) 30% mer energisnåla. Vad som på papperet ser ut som en lika bra telefon som tidigare kan t.ex. visa sig kunna spela in 4K-video i högst två timmar, jämfört med tre timmar för den föregående modellen, eftersom det visst inte räknades som genomsnittligt användande.

Permalänk
Medlem

Underbart att se hur serien påminner om världens genom tiderna mest fenomenala design, med sina platta kanter.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av dussin:

Underbart att se hur serien påminner om världens genom tiderna mest fenomenala design, med sina platta kanter.

Och superfula bezer. Men ett superfult och nästan lika störande hål för kameran som många andra telefoner har är heller ej snyggt.
Vi har ett problem idag att dagens mobiler p.g.a selfikameran blir så otroligt fula.
När detta problem löses, så kommer alla ej vikbara mobiler avstängda att se ut ungefär lika. Det de kan göra är att trixa med olika färger på baksidan, men har man skal som mig så blir det skalet som man ser.

Permalänk
Medlem

Flärpen.. så trist. Hade vart stilrenare med enbart en skärm.

Mycket kluven. För dessa pengar och min X fungerar än. Telefonerna ser ju likadana ut sista 3 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det har hänt lite med priset på 12 år.

Nähä? Menade mer att när jag köpte min 3G så var det ca 1000 kr billigare att köpa med abonnemang. Kommer inte ihåg vad den kostade kontant men den kostade 399€ så runt 4k. Och enligt LennyV är det inte längre fallet med iPhones att det går få bra deals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samsung Galaxy Z Flip. Vilken telefon har Apple att erbjuda som är högst 100mm lång? Alla telefoner Apple säljer är stora klumpar jämfört emot vad de flesta hade för mobil år 2005.
Bortsett från vikbara mindre, så är marknaden för små dyra androidmobiler så liten så fast det finns en drös tillverkare så slutar de upp med att tillverka dessa. Apple har dock en status som gör att mindre små dyra helt klart går att sälja.

Jag personligen tar enbart med min smartklocka på löparrundan då alla mobiler är för klumpiga. Självklart går det både ringa och surfa från dagens bättre smartklockor utan att ha med mobilen.

Den mest sålda mobilen 2005 var en Nokia 1110. Går inte riktigt att jämföra med dagens mobiler. Men vill man ha det formatet finns det fortfarande nya alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Hittade detta nu när jag letade, så en del skillnad är det.

The two Pro models are not equal when it comes to the camera. The larger iPhone 12 Pro Max starts off with a larger 1/1.7” sensor (1.7 µm pixels) that is 47% larger than the 12 Pro and the older 11 Pro Max. Combined with the f/1.6 aperture, this allows 87% more light to reach the sensor. Also, Apple changed the image stabilization to use sensor shift instead of moving the optics lens to counteract movements. This allows it to react faster, making 5,000 adjustments per second.

The Pro Max also features a longer focal length on its zoom camera, allowing for 2.5x magnification. The OIS on this cam sticks with the usual lens-based approach.

The iPhone 12 Pro gets the brighter lens, f/1.6, but keeps the old sensor with lens rather than sensor stabilization. That sensor still gets 27% more light. The vanilla Pro also gets the old telephoto camera, with an f/2.0 lens with 52 mm focal length (meaning 2x magnification over the main cam) and, again, classic OIS.
https://www.gsmarena.com/iphone_12_pro_and_pro_max_unveiled_w....

Det missade jag, strökollade bara på streamen. Trist, både större sensor och sensor shift har ju en stor potential att leda till bättre bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

men inget jag personligen lägger så mycket vikt vid...

Näe men telefonen gör det.

trollface.jpg

Permalänk
Medlem

Grymt att de gått tillbaka till kantiga kanter igen, den där 12 Mini är typ min dröm när det gäller telefondesign.
Men förutom det är jag inte så intresserad. Kör ett år till med XS.

Väldigt besviken att de inte gick över till USB C. MagSafe verkar ju coolt dock.

Högre Hz vore kul också men inte en dealbreaker för mig. Tycker min XS med 60Hz känns mer smooth än min Oneplus 7T Pro med 90 Hz, tack vare Apples bättre animationer.

Pro modellen var inte alls intressant för mig personligen men kamerorna verkade ju bra. Att kunna filma och redigera 4K60 Dolby Vision på telefonen själv lät imponerande iaf.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vad är det folk gör på sina telefoner som skulle vara så mycket bättre med 120Hz?
Har alla gått och blivit mobile gamers nu?
Varför har detta blivit en sån stor grej i alla apple-trådar på swec?
Har 60Hz på skärmarna på jobbet, aldrig tänkt tanken att det är för lite och då kör jag 165hz hemma.

Anledningen till att iPad Pro kör 120Hz är för ett bättre flyt när man använder pennan.

Scrollar igenom sweclockers forumtrådar och div. sociala medier. Provade precis att sänka från 120 till 60 Hz på min mobil, är en väldigt stor skillnad. På datorn ser jag inte samma skillnad, men där scrollar man ju med scrollhjulet i "steg" vilket inte gör det lika tydligt. På en touchskärm märks det direkt hur snabbt skärmen följer efter fingret.

Permalänk
Inaktiv

Priset är IPhone 12 är helt galet. Köper man 128GB så kostar den 10595kr, 12 PRO kostar 12495kr. Fast tänker man lägga ut så mycket så kan man lika gärna köpa 12 PRO Max.

Permalänk
Medlem

Att de spenderar så enormt mycket tid till kameran och foton men det är så oerhört långt bort från kvaliteten av en systemkamera, till och med en äldre systemkamera från 10-15år sedan kommer ta så mycket bättre bilder.
Känns lite hopplöst med dessa kameror, bilderna med min 11 Pro är väl enbart för att tittas på i en telefon.
Computational Photography lägger för mycket fokus på att rätta till bilden på folks ansikten etc. men det fungerar mindre bra med bakgrunder i skog, hav etc. då detaljerna bara blir "crap".
Men men, det tilltalar väl alltid någon...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

12 vs 12 Pro
15% högre vikt för en extra kamera?

Bra optik väger.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple anger aldrig storleken på batteriet till någonting, utan bara hur länge man kan använda prylen på full laddning. Inget konstigt med det, det är bara så de är.

Batteriets styrka/storlek är ju faktiskt ganska ointressant om man inte vet resten.