Sonen behöver uppgradera! Hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Sonen behöver uppgradera! Hjälp sökes!

Hej!

Sonen har ett hemmabygge på ett ATX MB med en Intel Core i5-3570K och 16 GB RAM samt en NVIDIA GeForce GTX 660.

När han spelar Eve Online, klagar han på att det laggar, så frågan är nu om det räcker att uppgradera GPU:n, eller om fler komponenter behöver bytas? Det behöver alltså inte bli något "värstingbygge", utan något som får det hela att fungera OK.

Vad skulle ni vilja ge för råd i detta sammanhang?

Permalänk
Medlem

Grabbens dator skulle nog må bra av lite uppgradering av både cpu och gpu...

https://support.eveonline.com/hc/en-us/articles/202748741-Sys...
Please note that when in large-scale situations, such as fleet fights, it is encouraged to drop all graphics settings to their lowest value.

Den rekommenderade gpu'n är i teorin dubbelt så snabb som grabbens.. kanske räcker med ett nytt grafikkort som antagligen går att hitta för under 1000-lappen begagnat nu i dessa tider när alla ska uppgradera
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-660-vs-Nvidi...

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

@Vapo Tack för det!
Då kanske man kan börja med videokortet och se om det blir bättre, och därefter gå upp till en i7 CPU? Jag hittade inte just det kortet du föreslog men Webhallen hade ett ASUS GeForce GTX 1660 Super 6GB DUAL EVO. Skulle det kunna fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

@Vapo Tack för det!
Då kanske man kan börja med videokortet och se om det blir bättre, och därefter gå upp till en i7 CPU? Jag hittade inte just det kortet du föreslog men Webhallen hade ett ASUS GeForce GTX 1660 Super 6GB DUAL EVO. Skulle det kunna fungera?

Finns ju så många faktorer att väga in så klart..

Börja läsa omkring i detta forum?
https://forums.eveonline.com/t/cpu-usage-and-number-of-client...

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

@vapo Tack återigen!
Vi prövar oss fram så får vi se vart vi landar.

Permalänk
Medlem

Hur gick det? Köpte du nytt grafikkort och fick det att fungera bättre? Jag står inför samma beslut nämligen.

Permalänk
Medlem

@SINHA
Hej!
Jo, jag satte in ett ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL EVO och det blev bättre. Eftersom sonen "dessvärre" envisas med att även spela Minecraft då och då, vilket ju är uselt programmerat och relativt CPU krävande, kommer vi sannolikt också att behöva byta ut processorn. Men det är nog klokt att ta det i steg då det ju beror väldigt mycket på vilka spel de små liven hänger sig åt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

@SINHA
Hej!
Jo, jag satte in ett ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL EVO och det blev bättre. Eftersom sonen "dessvärre" envisas med att även spela Minecraft då och då, vilket ju är uselt programmerat och relativt CPU krävande, kommer vi sannolikt också att behöva byta ut processorn. Men det är nog klokt att ta det i steg då det ju beror väldigt mycket på vilka spel de små liven hänger sig åt

Ställ ner view distance eller vad det kallas i inställningarna i Minecraft. Det ändras med ett reglage som bestämmer antal "chunks". Denna inställning tycker jag påverkar prestandan mest och det var med hjälp av den som jag fick Minecraft att flyta fint på ungarnas datorer (båda med i7 3770k).

Om jag minns rätt gjorde vi även en ändring i en fil för att få spelet att tillåtas använda mer RAM än 1GB men ska tilläggas att de kör Java-versionen samt att det var något år sedan nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

@Joppis Tack! Som sagt har vi "bara" en i5:a och det är nog sannolikt denna som drar ned det hela en del. Tror att vi satte inställningarna i Minecraft till den lägsta, och trots det så är det ganska segt, så det får nog bli en CPU-uppgradering också...

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5303157/amd-ryzen-3-3100-3-6ghz-1...
https://www.inet.se/produkt/1902992/msi-b450m-a-pro-max
https://www.inet.se/produkt/x142285/hyperx-16gb-2x8gb-ddr4-26...
2457kr för en bra grund till gaming pc som har upgradering möjlighet i framtiden.
säg om 1-2 år när grabben blir äldre o har andra spel som är kul.
då kan man ju slänga in en 5600x eller bättre samt snabbare ddr4 men behålla moderkortet.
håller nog 2060 fortfarande för 6gb kommer man långt på och antar att ni kör 1080p.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

@Joppis Tack! Som sagt har vi "bara" en i5:a och det är nog sannolikt denna som drar ned det hela en del. Tror att vi satte inställningarna i Minecraft till den lägsta, och trots det så är det ganska segt, så det får nog bli en CPU-uppgradering också...

Det är möjligt att det är så. Vi fick det dock att fungera riktigt bra även med processorgenerationen innan (en i7 2600K). Vi kör med GTX 970 4GB för övrigt vilket har visat sig vara en riktigt prisvärd rackare för det barnen spelar (Minecraft, Roblox och Fortnite).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

@SINHA
Hej!

Ok, tack för svaret.

Permalänk
Skrivet av Wolters:

Minecraft är väldigt dåligt kodat för multicore support så inte helt omöjligt att det ev är en väldigt minimal uppgradering för just minecraft iaf att skaffa en cpu med fler kanske t.om. lägre klockade kärnor.

kolla upp och jämför single core prestanda för att få en bra känsla för hur de olika presterar.

t.ex. min 2500k överklockad till 4.4Ghz presterar i stort sett lika bra som min 4970k överklockad till 4.8Ghz trots dubbelt antal trådar på 4790k.

hur multicore stödet är i eve online vet jag inte

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows