Permalänk
Medlem

Bästa cpu för mitt moderkort?

Hej, jag undrar vilken är den bästa cpu jag kan använda med mitt moderkort dvs en msi a320 grenade
https://www.msi.com/Motherboard/A320M-GRENADE.html

Har läst att moderkortet är en budget variant och eftersom det var min första dator jag byggde så gick jag på priset och den har fungerat felfritt. Har också läst att i vissa fall kan man installera bios som gör så att man kan sätta in nyare cpu, stämmer det?

Som sagt har en ryzen 5 2600x och skulle vilja uppgradera lite. Tack på förhand

Permalänk
Permalänk
Medlem

Då kortet inte har så bra vrm så skulle jag rekommendera Ryzen 3600 alt 3700X samt att du uppdaterar ditt bios före

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Då kortet inte har så bra vrm så skulle jag rekommendera Ryzen 3600 alt 3700X samt att du uppdaterar ditt bios före

Några speciella bios eller bara den senaste? Och skulle jag vinna något på att uppgradera från en 2600x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Några speciella bios eller bara den senaste? Och skulle jag vinna något på att uppgradera från en 2600x?

Du skulle vinna ganska mycket speciellt om du spelar men jag skulle även rekommendera ett 450 max kort från msi istället vilket ger dig bättre uppgraderinsmöjligheter i framtiden. Enligt msi så ska ditt moderkort ta 3000 serien men när man läser biosuppdateringrna ser jag inget där om detta, informationen är väldigt dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Du skulle vinna ganska mycket speciellt om du spelar men jag skulle även rekommendera ett 450 max kort från msi istället vilket ger dig bättre uppgraderinsmöjligheter i framtiden. Enligt msi så ska ditt moderkort ta 3000 serien men när man läser biosuppdateringrna ser jag inget där om detta, informationen är väldigt dålig

Då måste jag installera nytt Windows o allt elle?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av aki04:

Som sagt har en ryzen 5 2600x och skulle vilja uppgradera lite.

Vad är det som gör att du vill "upgradera lite"? Beroende på vad du använder datorn till och vilka komponenter du har i övrigt kan en uppgradering till en 3600 vara helt bortkastade pengar. Det är inte såpass stor skillnad mellan processorerna, och i de fall där processorn inte är den begränsande faktorn kommer en sådan uppgradering inte gör någon skillnad över huvud taget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad är det som gör att du vill "upgradera lite"? Beroende på vad du använder datorn till och vilka komponenter du har i övrigt kan en uppgradering till en 3600 vara helt bortkastade pengar. Det är inte såpass stor skillnad mellan processorerna, och i de fall där processorn inte är den begränsande faktorn kommer en sådan uppgradering inte gör någon skillnad över huvud taget.

som du säger kanske obetydligt uppgradering. får vänta och bygga upp en ny dator när det väl är dax