Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Sur. Spotify slutar fungera ibland så jag tvingas installera om det.

Spotify-dev.

Spotify funkar inte.

Linux Manjaro.

Och nu går det inte igång alls!!! buhuuu!!

Vilken källa har du installerat Spotify ifrån?
Finns även som Snap och Flatpak, kanske nån av dom fungerar bättre.

https://snapcraft.io/spotify
https://flathub.org/apps/details/com.spotify.Client

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Spotify funkar inte.

Har för mig att spotifyt från AUR egentligen är ubuntuversionen. Inte så konstigt att det krånglar ibland.
Kör play.spotify.com på world wide web så går det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Vilken källa har du installerat Spotify ifrån?
Finns även som Snap och Flatpak, kanske nån av dom fungerar bättre.

https://snapcraft.io/spotify
https://flathub.org/apps/details/com.spotify.Client

märkligt då. första gången jag provade med Snap blev det error..... så gick jag via tillgängliga program i OS:et.
hoppas Snap-versionen består nu då -eftersom den funkar, nu till en början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Testa gärna noveau. Risken är att man får andra problem. Testade för många år sedan och då gick fläkten på maxfart på grafikkortet och jag hittade inte hur man kunde fixa detta då. Hade ett nvidia 670 kort har jag för mig. Kan ju vara fixat nu.

Skrivet av newtoninja:

What. Otroligt hur märkliga buggar kan leta sig in i drivrutiner som ska visa en bild på monitorn...

Läste nyss att screen tearing och annat kan uppstå med Nouveau.
Kanske Nouveau är rätt stabilt ändå jämfört med Nvidias egna, inte ett val mellan pest eller kolera men förkylning och kolera. Jag trodde att utvecklingen hade gått framåt med Nvidia (körde Nvidia kort för många år sedan på Linux).

Tur i oturen är att tearing bara uppstår i Firefox än så länge och bara när jag skrollar. Youtube verkar vara ok.

Chromium ger inga tearings, är som smör även när hardware acc. är påslagen.

Trist att AMD inte släppt lite bättre gpu som är passiva på läänge!

Problem med nVidias proprietära drivrutiner var det som en gång fick mig att byta ut allt mot AMD GPU's.

Finns två sätt med nVidia:
Proprietära drivrutinen: Funkar väldigt bra om du använder en ("rätt") version av Linux-kärnan som stöds av den proprietära drivrutinen. Om något inte fungerar eller buggar ur, -tough luck! Finns inget vare sig du eller din distro maintainer kan göra åt det då nVidia idag har krav på signerade drivrutiner. Nuläget är att de senaste Nvidia korten inte stöds på Linux 5.9 och det ser ut att kunna dröja med support p.g.a. trassel kring licenser och sätt att försöka kringgå dem.
OpenSource drivrutinen (Noveau-projektet): Får ibland lite hjälp av nVidia i form av dokumentation, detta sker någon gång ibland, på ganska oregelbunden basis.
Ofta saknas då dokumentation om den senaste arkitekturen så noveau är troligtvis bäst för äldre grafikkort.
2D acceleration samt Video acceleration skall fungera. 3D är det sämre med, GPU boost-frekvenser är bara att glömma, vi snackar om en support-nivå som motsvarar år 2005-2007 kanske?

Jämför man med t.ex. Intel eller AMD skulle jag säga att båda bidrar med Open Source drivrutiner inkluderade i Linux-kärnan som är i det närmaste förstklassiga sett till både prestanda, support och friheten från bekymmer. M.a.o. prestandan för Open Source drivrutinerna (från AMD och Intel) är ofta bättre, mer funktionella och även bättre supportade än sina stängda motparter, där har det hänt massor för just desktop-användande på senare år.

I fallet om AMD/Intel kör jag hellre på deras Open Source drivrutiner än de proprietära. Intel har dock inte så häftiga grafikkretsar när det kommer till mer krävande saker såsom spel -även om de är väl supportade på Linux, men det ser ut att vara på bättringsvägen i.o.m. deras nya satsningar inom grafiksegmentet.
För AMD är läget mycket bättre när det kommer till spel: Fiji, Polaris, Vega samt äldre generationer är inga problem att nyttja fullt ut på dem. Navi har jag tyvärr inget kort som är baserat på i min ägo så jag har inte kunnat testa på nyare Linux-kärnor men det skall ha varit supportat i över ett år nu, fr.o.m. Linux 5.3, senaste stabila Linux kärnan är i skrivande stund 5.9.
Spelande, även för nya spel, är inga problem förutsatt att du har ett tillräckligt bra kort i allmänhet.
Även AMD's APU:er är nog för att kunna spela spel på.
Har inte kunnat testa Intels senaste APU:er så prestandan där skall jag låta vara osagt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Problem med nVidias proprietära drivrutiner var det som en gång fick mig att byta ut allt mot AMD GPU's.

Finns två sätt med nVidia:
Proprietära drivrutinen: Funkar väldigt bra om du använder en ("rätt") version av Linux-kärnan som stöds av den proprietära drivrutinen. Om något inte fungerar eller buggar ur, -tough luck! Finns inget vare sig du eller din distro maintainer kan göra åt det då nVidia idag har krav på signerade drivrutiner. Nuläget är att de senaste Nvidia korten inte stöds på Linux 5.9 och det ser ut att kunna dröja med support p.g.a. trassel kring licenser och sätt att försöka kringgå dem.
OpenSource drivrutinen (Noveau-projektet): Får ibland lite hjälp av nVidia i form av dokumentation, detta sker någon gång ibland, på ganska oregelbunden basis.
Ofta saknas då dokumentation om den senaste arkitekturen så noveau är troligtvis bäst för äldre grafikkort.
2D acceleration samt Video acceleration skall fungera. 3D är det sämre med, GPU boost-frekvenser är bara att glömma, vi snackar om en support-nivå som motsvarar år 2005-2007 kanske?

Jämför man med t.ex. Intel eller AMD skulle jag säga att båda bidrar med Open Source drivrutiner inkluderade i Linux-kärnan som är i det närmaste förstklassiga sett till både prestanda, support och friheten från bekymmer. M.a.o. prestandan för Open Source drivrutinerna (från AMD och Intel) är ofta bättre, mer funktionella och även bättre supportade än sina stängda motparter, där har det hänt massor för just desktop-användande på senare år.

I fallet om AMD/Intel kör jag hellre på deras Open Source drivrutiner än de proprietära. Intel har dock inte så häftiga grafikkretsar när det kommer till mer krävande saker såsom spel -även om de är väl supportade på Linux, men det ser ut att vara på bättringsvägen i.o.m. deras nya satsningar inom grafiksegmentet.
För AMD är läget mycket bättre när det kommer till spel: Fiji, Polaris, Vega samt äldre generationer är inga problem att nyttja fullt ut på dem. Navi har jag tyvärr inget kort som är baserat på i min ägo så jag har inte kunnat testa på nyare Linux-kärnor men det skall ha varit supportat i över ett år nu, fr.o.m. Linux 5.3, senaste stabila Linux kärnan är i skrivande stund 5.9.
Spelande, även för nya spel, är inga problem förutsatt att du har ett tillräckligt bra kort i allmänhet.
Även AMD's APU:er är nog för att kunna spela spel på.
Har inte kunnat testa Intels senaste APU:er så prestandan där skall jag låta vara osagt.

Bra inlägg som speglar verkligheten bra!
Som det ser ut nu sitter vi ju i en rävsax - speciellt de som vill spela spel på deras Linux-datorer.
Nvidias egna drivrutiner är mycket av en hit or miss. Grundläggande saker som inte åtgärdats, t ex tearing-fri upplevelse när man gör något simpelt som att slösurfa men vill man använda nouveau får man ingen 3d att tala om och jag förstår det som att det inte är möjligt att köra adaptiv klockfrekvens med Nouveau.

AMD's drivrutiner fungerar säkert väl men utbudet på kort är så extremt svagt i de lägre prisklasserna.
I mitt fall spelar jag inte spel utan vill helt enkelt ha ett kort som stödjer minst QHD skärmar och då måste jag punga ut med minst 2k kr för det "billigaste" kortet. Sjukt dåligt att inte släppa mid-end eller low-end som de gjorde för några år sedan.
Nvidia - ja de har kort som kostar drygt tusenlappen (GT 1030) men jag lider av allvarliga tearings med Nvidias egna drivrutiner, i FF även om lösningar via diverse inställningar som ska fixa problemet är implementerade. Ibland fryser mus och tangentbord när datorn väckts ur sitt sleep-mode. Det är år 2020 liksom?

Om jag vill gå över till Nouveau får jag räkna med kanske dålig prestanda i 2D också då drivrutinerna är hopplöst utdaterade, kanske uppåt ett decennium bakåt i tiden.

Intels inbyggda då? Nej, jag kör ju Ryzen just det ja.
Ibland tröttnar jag på att hålla på med detta med att felsöka ett problem som borde varit ett icke-problem anno 2020 att jag sneglat på Windows 10. Men jag är inte där än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Bra inlägg som speglar verkligheten bra!
Som det ser ut nu sitter vi ju i en rävsax - speciellt de som vill spela spel på deras Linux-datorer.
Nvidias egna drivrutiner är mycket av en hit or miss. Grundläggande saker som inte åtgärdats, t ex tearing-fri upplevelse när man gör något simpelt som att slösurfa men vill man använda nouveau får man ingen 3d att tala om och jag förstår det som att det inte är möjligt att köra adaptiv klockfrekvens med Nouveau.

AMD's drivrutiner fungerar säkert väl men utbudet på kort är så extremt svagt i de lägre prisklasserna.
I mitt fall spelar jag inte spel utan vill helt enkelt ha ett kort som stödjer minst QHD skärmar och då måste jag punga ut med minst 2k kr för det "billigaste" kortet. Sjukt dåligt att inte släppa mid-end eller low-end som de gjorde för några år sedan.
Nvidia - ja de har kort som kostar drygt tusenlappen (GT 1030) men jag lider av allvarliga tearings med Nvidias egna drivrutiner, i FF även om lösningar via diverse inställningar som ska fixa problemet är implementerade. Ibland fryser mus och tangentbord när datorn väckts ur sitt sleep-mode. Det är år 2020 liksom?

Om jag vill gå över till Nouveau får jag räkna med kanske dålig prestanda i 2D också då drivrutinerna är hopplöst utdaterade, kanske uppåt ett decennium bakåt i tiden.

Intels inbyggda då? Nej, jag kör ju Ryzen just det ja.
Ibland tröttnar jag på att hålla på med detta med att felsöka ett problem som borde varit ett icke-problem anno 2020 att jag sneglat på Windows 10. Men jag är inte där än.

Alla problem som vi har som använder Linux skulle åtgärdats om användarbasen fanns där. Det spelar ingen roll om det är 2020 eller 1990. Det har med ekonomi att göra, och bara det. Nästan all hårdvara för Desktop görs för Windows (åter igen, för att användarbasen finns där) inte för Linux. Vi får vara glada om det fungerar alls och vi har tur om det fungerar helt ut. Vi får helt enkelt gilla läget. Det här ar inte på något sätt Linux eller tillverkarnas för hårdvarans fel, det är ekonomins.

Jag har inga problem med min dator alls (Ryzen + Nvidia) och jag använder datorn till spel och surf, så jag är en av dem som har tur...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Nu har jag testat Nouveau i 10 minuter.
Screen tearing, 10 fps i threejs.org. Bytte tillbaka genast.

Permalänk
Medlem

urk, Manjaro var min favorit men bytte till Mint nu -för systemet hängde sig vid vissa moment

Permalänk

Jag som ville ha en problemfri upplevelse med en tänkt QHD skärm. Nvidia för Linux kan gå och hänga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Nu har jag testat Nouveau i 10 minuter.
Screen tearing, 10 fps i threejs.org. Bytte tillbaka genast.

Av ren nyfikenhet, vad körde du för att testa prestandan?

Själv testade jag exempet nedan och fick samma prestanda i Windows 10 och Ubuntu, dvs 60fps.
https://threejs.org/examples/webgl_performance.html

I första testet hade jag dock stängt av hårdvaruaccelerationen i Chrome

Mitt resultat är dock ointressant, då jag använder iGPU (Intel UHD 620) som är bra supportat i Linux.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Av ren nyfikenhet, vad körde du för att testa prestandan?

Själv testade jag exempet nedan och fick samma prestanda i Windows 10 och Ubuntu, dvs 60fps.
https://threejs.org/examples/webgl_performance.html

I första testet hade jag dock stängt av hårdvaruaccelerationen i Chrome

Mitt resultat är dock ointressant, då jag använder iGPU (Intel UHD 620) som är bra supportat i Linux.

Webgl performance som du länkade får jag 60 fps med Nvidias egna drivisar.

Jag valde annars några på måfå. T ex Little Tokyo, gående robot osv. Med proprietära drivrutiner får jag 60 fps (hw acceleration påslaget i Chromium). Med Nouveau får jag ca 10 fps.

Permalänk
Medlem

Jag vill installera Fedora 33, men det tar emot att installera om allt.

Så jag körde kommandona i terminalen, men det ville sig inte hela vägen så är kvar på 32an.
(och jag tror det blir som en nollad installation vilketsom)

Förberedde för en riktigt installation men känner fortfarande *meh*.

Går det att göra en backupp på ens program, och lyckas föra in det i nya Fedora måntro?

Permalänk
Medlem

Om man inte spelar spel så är Linux givet. Windows = spion numero 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Om man inte spelar spel så är Linux givet. Windows = spion numero 1

Du har verkligen snöat in på det där. Vi får hoppas du inte har en smartphone, eller har konton på några tjänster online.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Om man inte spelar spel så är Linux givet. Windows = spion numero 1

Går ju stänga av telemetry utan större bekymmer.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Går ju stänga av telemetry utan större bekymmer.

fantisera vidare skräptroll. windows äger dig rakt igenom.

det är klart jag fattar att det inte går att ta sig ur matrixen systemet etc

men windows är spya som utomjordingar

men nu är det här liksom sagt redan så jag tror inte det finns något att tillägga från båda sidorna . det blir liksom passerade tomater med en till kommentar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

fantisera vidare skräptroll. windows äger dig rakt igenom.

det är klart jag fattar att det inte går att ta sig ur matrixen systemet etc

men windows är spya som utomjordingar

men nu är det här liksom sagt redan så jag tror inte det finns något att tillägga från båda sidorna . det blir liksom passerade tomater med en till kommentar

Ja, men det är ju du som tar upp det hela tiden.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

fantisera vidare skräptroll. windows äger dig rakt igenom.

det är klart jag fattar att det inte går att ta sig ur matrixen systemet etc

men windows är spya som utomjordingar

men nu är det här liksom sagt redan så jag tror inte det finns något att tillägga från båda sidorna . det blir liksom passerade tomater med en till kommentar

Haha herregud, är du så här på riktigt eller gör du dig bara till här på swec? Föreslår att du slänger ut datorn, kastar eventuell mobil och säger upp ditt elabonnemang och flyttar ut i skogen istället.
Förövrigt kör jag mest Linux, men har även Windows.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Ska testa att inaktivera Compositing och se om tearingen försvinner.
Kanske är det KDE Plasma som spökar? Gnome gör kanske ett bättre jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ska testa att inaktivera Compositing och se om tearingen försvinner.
Kanske är det KDE Plasma som spökar? Gnome gör kanske ett bättre jobb?

Nu provar jag KDE för första gången på länge och det känns lite rappare än Gnome. Någon tearing har jag inte problem med. Förvänta dig dock inte att någon skrivbordsmiljö för Linux ska vara lika snabb och responsiv som Windows. Här är några saker du kan prova:

~/.xinitrc

nvidia-settings -a InitialPixmapPlacement=0
nvidia-settings -a GlyphCache=1

/etc/X11/xorg.conf.d/20-nvidia (eller var du nu har din konfigurationsfil)

Section "Device" Identifier "Device0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" Option "NoLogo" "1" Option "TrippleBuffer" "True" Option "RegistryDwords" "OGL_MaxFramesAllowed=0x1" Option "MigrationHeuristic" "greedy" EndSection Section "Extensions" Option "COMPOSITE" "Enable" EndSection

I KDE;s inställningar under "compositor" kan du prova "scale method: crisp", OpenGL 3.1 och "tearing prevention: never".

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Nu provar jag KDE för första gången på länge och det känns lite rappare än Gnome. Någon tearing har jag inte problem med. Förvänta dig dock inte att någon skrivbordsmiljö för Linux ska vara lika snabb och responsiv som Windows. Här är några saker du kan prova:

~/.xinitrc

nvidia-settings -a InitialPixmapPlacement=0
nvidia-settings -a GlyphCache=1

/etc/X11/xorg.conf.d/20-nvidia (eller var du nu har din konfigurationsfil)

Section "Device" Identifier "Device0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" Option "NoLogo" "1" Option "TrippleBuffer" "True" Option "RegistryDwords" "OGL_MaxFramesAllowed=0x1" Option "MigrationHeuristic" "greedy" EndSection Section "Extensions" Option "COMPOSITE" "Enable" EndSection

I KDE;s inställningar under "compositor" kan du prova "scale method: crisp", OpenGL 3.1 och "tearing prevention: never".

Tack för tipsen.
Jag började med att pilla lite i Compositor.
Det blir lite screen tearing ändå, men bättre än innan!
Testar nu följande :

Scale method = smooth
Rendering backend = opengl 3.1
Tearing prevention = automatic

Och nu tycks det faktiskt fungera!

Edit : tog bort profilen och det uppstår inte längre några tearings!
Tack för att du ledde mig på rätt väg.

Jag lade också till en profil i /etc/profiles.d/kwin.sh
->
#!/bin/sh
export KWIN_TRIPLE_BUFFER=1

Nu vet jag ju inte vilken som gav resultat då jag gjorde flera ändringar på en gång.

Permalänk
Medlem

varför funkar inte Caprine (unofficial facebook messenger app on desktop) på Mint? Lyckas installera det, men det går inte igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

varför funkar inte Caprine (unofficial facebook messenger app on desktop) på Mint? Lyckas installera det, men det går inte igång.

Ja, det är ju i princip helt omöjligt att ge ett svar på den frågan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Vet någon ett bra pci(-e) kort med dubbla wan portar som funkar med ex. arch eller centos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Bra inlägg som speglar verkligheten bra!
Som det ser ut nu sitter vi ju i en rävsax - speciellt de som vill spela spel på deras Linux-datorer.
Nvidias egna drivrutiner är mycket av en hit or miss. Grundläggande saker som inte åtgärdats, t ex tearing-fri upplevelse när man gör något simpelt som att slösurfa men vill man använda nouveau får man ingen 3d att tala om och jag förstår det som att det inte är möjligt att köra adaptiv klockfrekvens med Nouveau.

AMD's drivrutiner fungerar säkert väl men utbudet på kort är så extremt svagt i de lägre prisklasserna.
I mitt fall spelar jag inte spel utan vill helt enkelt ha ett kort som stödjer minst QHD skärmar och då måste jag punga ut med minst 2k kr för det "billigaste" kortet. Sjukt dåligt att inte släppa mid-end eller low-end som de gjorde för några år sedan.
Nvidia - ja de har kort som kostar drygt tusenlappen (GT 1030) men jag lider av allvarliga tearings med Nvidias egna drivrutiner, i FF även om lösningar via diverse inställningar som ska fixa problemet är implementerade. Ibland fryser mus och tangentbord när datorn väckts ur sitt sleep-mode. Det är år 2020 liksom?

Om jag vill gå över till Nouveau får jag räkna med kanske dålig prestanda i 2D också då drivrutinerna är hopplöst utdaterade, kanske uppåt ett decennium bakåt i tiden.

Intels inbyggda då? Nej, jag kör ju Ryzen just det ja.
Ibland tröttnar jag på att hålla på med detta med att felsöka ett problem som borde varit ett icke-problem anno 2020 att jag sneglat på Windows 10. Men jag är inte där än.

GT 1030 I den prisklassen hade jag nog sneglat på någon av RX400 eller RX500-serien från AMD. Har för mig att RX550 skall vara ett rätt hyggligt budget-kort.

Ja det är just problemen och pillandet med grafiken som fick mig att byta team, men detta var många år sedan, dock av det jag ser som frekvent diskuteras är alla dem med nVidia kort där det inte fungerar rakt av har situationen inte förbättrats nämnvärt sedan det begav sig.

Tror att screen tearing är en av de kvarvarande problem som närmast är relaterat till användandet av Xorg, displayservern som generellt sett används för Linux distros och har varit standard sedan 90-talet.
Men nu höjs många röster inom Linux-communityt för att man vill försöka fasa ut Xorg tillförmån för Wayland som är en modern variant av protokoll som tillsammans med en compositor utgör en displayserver, motsvarande Xorg.
Det är lite av en sötsur soppa för Wayland skulle utan tvekan vara överlägset i allt Xorg har att erbjuda när det kommer till prestanda. Tekniken är modernare och anpassad för 2000-talet.
Nackdelen är att Wayland inte har en bråkdel av funktionaliteten som Xorg erbjuder. Så i Workstation/server/klient segmentet behövs fortfarande Xorgs funktionalitet. Jag kör själv uteslutande med Xorg även om jag spelar spel emellanåt när jag får lite tid över. Tittar då och då in i Wayland för att se hur arbetet och förbättringarna fortskrider.

Men för en spelinriktad distro skulle Wayland helt klart vara det bättre default valet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wayland_(display_server_protoco...

Om din distro stöder Wayland t.ex. likt Ubuntu 20.04 så skulle du troligtvis bara kunna logga ut ur din användar session och på inloggningssessionen välja att köra desktop med Wayland support istället för Xorg och se om det blir någon skillnad i ditt fall.

https://linuxconfig.org/how-to-enable-disable-wayland-on-ubun...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

GT 1030 I den prisklassen hade jag nog sneglat på någon av RX400 eller RX500-serien från AMD. Har för mig att RX550 skall vara ett rätt hyggligt budget-kort.

Ja det är just problemen och pillandet med grafiken som fick mig att byta team, men detta var många år sedan, dock av det jag ser som frekvent diskuteras är alla dem med nVidia kort där det inte fungerar rakt av har situationen inte förbättrats nämnvärt sedan det begav sig.

Tror att screen tearing är en av de kvarvarande problem som närmast är relaterat till användandet av Xorg, displayservern som generellt sett används för Linux distros och har varit standard sedan 90-talet.
Men nu höjs många röster inom Linux-communityt för att man vill försöka fasa ut Xorg tillförmån för Wayland som är en modern variant av protokoll som tillsammans med en compositor utgör en displayserver, motsvarande Xorg.
Det är lite av en sötsur soppa för Wayland skulle utan tvekan vara överlägset i allt Xorg har att erbjuda när det kommer till prestanda. Tekniken är modernare och anpassad för 2000-talet.
Nackdelen är att Wayland inte har en bråkdel av funktionaliteten som Xorg erbjuder. Så i Workstation/server/klient segmentet behövs fortfarande Xorgs funktionalitet. Jag kör själv uteslutande med Xorg även om jag spelar spel emellanåt när jag får lite tid över. Tittar då och då in i Wayland för att se hur arbetet och förbättringarna fortskrider.

Men för en spelinriktad distro skulle Wayland helt klart vara det bättre default valet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wayland_(display_server_protoco...

Om din distro stöder Wayland t.ex. likt Ubuntu 20.04 så skulle du troligtvis bara kunna logga ut ur din användar session och på inloggningssessionen välja att köra desktop med Wayland support istället för Xorg och se om det blir någon skillnad i ditt fall.

https://linuxconfig.org/how-to-enable-disable-wayland-on-ubun...

AMD korten som du refererar till tycks tyvärr inte säljas längre. Men nu när screen tearing problematiken tillfälligt är löst, är nästa stora test om kortet med drivrutiner klarar av att driva en QHD skärm (kanske får tag på nåt bra under BF).
Wayland har jag inte ens reflekterat över, tack för tipset. Det lilla jag har sett av den i opensuse på en annan dator med intel-grafik så verkar vara lite buggig, långsam inloggning osv... men jag gav den bara ett par minuter innan jag bytte över till xorg igen.
Om inte annat kanske det i dagsläget är en optimal lösning för de som sitter med Nvidia kort och inte blir av med sin screen tearing.

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

Vet någon ett bra pci(-e) kort med dubbla wan portar som funkar med ex. arch eller centos?

Kolla vad https://mullet.se har. De är duktiga på serverhårdvara för öppna operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tack för tipsen.
Jag började med att pilla lite i Compositor.
Det blir lite screen tearing ändå, men bättre än innan!
Testar nu följande :

Scale method = smooth
Rendering backend = opengl 3.1
Tearing prevention = automatic

Och nu tycks det faktiskt fungera!

Edit : tog bort profilen och det uppstår inte längre några tearings!
Tack för att du ledde mig på rätt väg.

Jag lade också till en profil i /etc/profiles.d/kwin.sh
->
#!/bin/sh
export KWIN_TRIPLE_BUFFER=1

Nu vet jag ju inte vilken som gav resultat då jag gjorde flera ändringar på en gång.

Ett annat tips är att söka runt lite på hur hur det här funkar med Vsync och eventuell Gsync. Jag vet bara att det kan påverka men jag har inte läst in mig på det ännu.

Mina största problem är någon slags input lag och att scrollningen i webbläsare aldrig blir riktigt mjuk. Drar jag runt fönster är muspekaren alltid en bit efter vilket stör mig orimligt mycket. Scrollningen i webbläsare, trots smooth scroll och dylikt, kan bäst liknas vid låg FPS. Det flyter liksom aldrig bra och ser smetigt ut. I Windows kan jag scrolla samtidigt som jag läser text men det är omöjligt i Linux.

Jag har tyvärr aldrig hittat någon lösning på det.

Inställningarna jag postade tidigare har jag för mig att jag stal från Manjaro. Exakt vad det gör i .xinitrc har jag glömt bort men det gör i varje fall att det känns rappare. Annars är triple buffer bra för att undvika tearing och jag tror "composite enable" gör att kompositeraren kan hantera kompositering (alltså att KWin, Mutter eller vad det än är tar över den biten). Kör man "forcefullcompositionpipeline" tror jag X hanterar det istället. Jag kan vara helt ute och cykla dock. I vilket fall är det vad som funkat bäst för mig hittills.

Kan ingen bara kopiera vad Microsoft gör? Windows fönsterhantering är äckligt snabb.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Ett annat tips är att söka runt lite på hur hur det här funkar med Vsync och eventuell Gsync. Jag vet bara att det kan påverka men jag har inte läst in mig på det ännu.

Mina största problem är någon slags input lag och att scrollningen i webbläsare aldrig blir riktigt mjuk. Drar jag runt fönster är muspekaren alltid en bit efter vilket stör mig orimligt mycket. Scrollningen i webbläsare, trots smooth scroll och dylikt, kan bäst liknas vid låg FPS. Det flyter liksom aldrig bra och ser smetigt ut. I Windows kan jag scrolla samtidigt som jag läser text men det är omöjligt i Linux.

Jag har tyvärr aldrig hittat någon lösning på det.

Inställningarna jag postade tidigare har jag för mig att jag stal från Manjaro. Exakt vad det gör i .xinitrc har jag glömt bort men det gör i varje fall att det känns rappare. Annars är triple buffer bra för att undvika tearing och jag tror "composite enable" gör att kompositeraren kan hantera kompositering (alltså att KWin, Mutter eller vad det än är tar över den biten). Kör man "forcefullcompositionpipeline" tror jag X hanterar det istället. Jag kan vara helt ute och cykla dock. I vilket fall är det vad som funkat bäst för mig hittills.

Kan ingen bara kopiera vad Microsoft gör? Windows fönsterhantering är äckligt snabb.

Jag är inte alls insatt i v-sync eller g-sync. Det jag har sett är att min skärm är inställd på 60 hz (som det ska vara) men den faktiska uppdateringsfrekvensen är på 59,5 hz. Kanske inte är relaterat alls till v-sync-gsync.

Scrollningen är "småhackig" i Firefox hos mig med. Och drar jag i ett fönster laggar muspekaren ett par mm och det är ju lite störande. Men sånt där har jag bestämt mig för att leva med. Linux kommer förmodligen att aldrig fixa grundläggande grejer som krispiga fonter, mjuk scrollning, perfekt acceleration och precision på muspekare och sånt.

Fullforce pipeline enabled brukar det tipsas om men hos mig har det tyvärr inte hjälpt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Scrollningen är "småhackig" i Firefox hos mig med. Och drar jag i ett fönster laggar muspekaren ett par mm och det är ju lite störande. Men sånt där har jag bestämt mig för att leva med. Linux kommer förmodligen att aldrig fixa grundläggande grejer som krispiga fonter, mjuk scrollning, perfekt acceleration och precision på muspekare och sånt. :).

jaha så du erkänner. Då får du en poäng. Jag har sagt samma sak en gång tidigare men möttes av ordspån.