Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farsan Baloo:

För den som gillar en utmaning så är Arch installationen rätt väg att gå. Den är knepig utan tvivel men gradvis så lär man sig väldigt mycket på det. Nu ska jag inte heller framställa mig som en person med x antal meter Unix-skägg, utan snarare lockades av olika youtuber's att prova. Det var främst ChrisTitusTech som övertygade mig i slutändan. Kan säga att det tog ett antal installationer innan jag fick det att fungera.

Senare fick jag tips om olika script som hjälpte till så att installationen blev lite lättare. Sen stötte jag på Arco Linux som vad jag förstår syftar till att lära användaren att gå från en enkel, grafisk installation till "the arch way". För mig var Arch utan tvekan en utmaning som jag kände mig väldigt stolt över att ha klarat.

Nu är jag i en "distro-hopp" period där jag utforskar olika distributioner och testar hur det fungerar. Allt som oftast återvänder jag till Arch och just AUR. Den är rena giftet Det finns i stort sett allt där och behöver inte lägga till olika repos hit och dit. Om ett program skulle saknas, går det ju alltid att ladda ner den och kompilera källkoden själv. Det är, vad jag förstått, som sker mer en del paket i AUR. Skillnaden tror jag är att i AUR så har den som sköter om paketet ordnat med alla beroenden så det kommer med på köpet. Men likväl kan det bugga ur där också.

Det som var svårast i bytet mellan Windows -> Linux var spelbiten. Nu fungerar Steam för mig, även med vissa spel som inte är "linux native" tack vare Steams Proton. Fast det är lite trixande ibland, men det fungerar.

Jag kommer nog aldrig byta bort Windows helt just på grund av spel, de är en viktig del för mig och som de är nu så är de Windows som gäller om man vill spela de senaste och på ett bra sätt.

Jag kör dual boot och har testat Steam i Linux men de funkar inge vidare, får inte lika bra grafik i spelen, kan inte köra i samma upplösningar som i Windows så jag har helt och hållet skrotat Linux när de gäller spel, använder de dock till andra saker men Windows kommer jag fortsätta med också, är nog svårt att ta bort helt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

För den som gillar en utmaning så är Arch installationen rätt väg att gå. Den är knepig utan tvivel men gradvis så lär man sig väldigt mycket på det. Nu ska jag inte heller framställa mig som en person med x antal meter Unix-skägg, utan snarare lockades av olika youtuber's att prova. Det var främst ChrisTitusTech som övertygade mig i slutändan. Kan säga att det tog ett antal installationer innan jag fick det att fungera.

Senare fick jag tips om olika script som hjälpte till så att installationen blev lite lättare. Sen stötte jag på Arco Linux som vad jag förstår syftar till att lära användaren att gå från en enkel, grafisk installation till "the arch way". För mig var Arch utan tvekan en utmaning som jag kände mig väldigt stolt över att ha klarat.

Nu är jag i en "distro-hopp" period där jag utforskar olika distributioner och testar hur det fungerar. Allt som oftast återvänder jag till Arch och just AUR. Den är rena giftet Det finns i stort sett allt där och behöver inte lägga till olika repos hit och dit. Om ett program skulle saknas, går det ju alltid att ladda ner den och kompilera källkoden själv. Det är, vad jag förstått, som sker mer en del paket i AUR. Skillnaden tror jag är att i AUR så har den som sköter om paketet ordnat med alla beroenden så det kommer med på köpet. Men likväl kan det bugga ur där också.

Det som var svårast i bytet mellan Windows -> Linux var spelbiten. Nu fungerar Steam för mig, även med vissa spel som inte är "linux native" tack vare Steams Proton. Fast det är lite trixande ibland, men det fungerar.

Nu skulle jag väl inte vilja påstå att arch är mycket krångligare än något annat att varken installera eller underhålla... är man läskunnig klarar man archinstallationen, och stöter man på problem så är det två steg bort med googelfu och återigen, förmågan att läsa..

tror det största problemet för de flesta är att de inte vågar testa och gud förbjude göra fel. labbande och lösa problem är väl det mesta grundläggande sättet att lära sig på, men folk överlag nu för tiden tror att allt magiskt ska fungera ur lådan oavsett vad det är, märker detta lite väl ofta med yngre kollegor i IT-området.

Nu var detta inte direkt riktat mot dig som sådant, utom att jag hakade på arch eventuella krånglighet..

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Nu skulle jag väl inte vilja påstå att arch är mycket krångligare än något annat att varken installera eller underhålla... är man läskunnig klarar man archinstallationen, och stöter man på problem så är det två steg bort med googelfu och återigen, förmågan att läsa..

tror det största problemet för de flesta är att de inte vågar testa och gud förbjude göra fel. labbande och lösa problem är väl det mesta grundläggande sättet att lära sig på, men folk överlag nu för tiden tror att allt magiskt ska fungera ur lådan oavsett vad det är, märker detta lite väl ofta med yngre kollegor i IT-området.

Nu var detta inte direkt riktat mot dig som sådant, utom att jag hakade på arch eventuella krånglighet..

Hahahaha, håller med och jag tar inte åt mig Jag kan verkligen känna igen mig i att tidigare inte vågat testa. Efter att ha gjort det och lyckats var det inte "så svårt" längre. En del kanske har fått för sig att Arch forumen är lite hårda, men tanken är säkerligen - läsa (Arch wikin först), googlefu och sen ta upp saken i deras forum. Jag tror att dom flesta forum tröttnar på folk som vill ha en "quick-fix" och inte anstränga sig det minsta. Själv har jag fått bita i det sura äpplet ett otal gånger, men har också lärt mig den vägen

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag kommer nog aldrig byta bort Windows helt just på grund av spel, de är en viktig del för mig och som de är nu så är de Windows som gäller om man vill spela de senaste och på ett bra sätt.

Jag kör dual boot och har testat Steam i Linux men de funkar inge vidare, får inte lika bra grafik i spelen, kan inte köra i samma upplösningar som i Windows så jag har helt och hållet skrotat Linux när de gäller spel, använder de dock till andra saker men Windows kommer jag fortsätta med också, är nog svårt att ta bort helt för mig.

Där håller jag med faktiskt och jag har tur att de spel jag spelar faktiskt fungerar under Linux. Det ska inte stickas under stol att en del helt enkelt inte gör det. Det jag läste om var DRM/Anti-cheat (Om jag minns rätt) som om dom kördes under Linux kunde få användarens konto permanent bannat. Det är knappast en risk man tar. I slutändan är det som verktyg - man tar den som passar bäst för uppgiften.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Hahahaha, håller med och jag tar inte åt mig Jag kan verkligen känna igen mig i att tidigare inte vågat testa. Efter att ha gjort det och lyckats var det inte "så svårt" längre. En del kanske har fått för sig att Arch forumen är lite hårda, men tanken är säkerligen - läsa (Arch wikin först), googlefu och sen ta upp saken i deras forum. Jag tror att dom flesta forum tröttnar på folk som vill ha en "quick-fix" och inte anstränga sig det minsta. Själv har jag fått bita i det sura äpplet ett otal gånger, men har också lärt mig den vägen

Jag kan förstå om folk tycker det är jobbigt med frågor som tar en minut att läsa sig till. Min erfarenhet från Arch och Gentoo är dock att Gentoo-folket är mycket trevligare och mer hjälpsamma. Har inte stött på någon elitism där, även om de kommer hänvisa dig till wikin i första hand. Det är också vanligare att få mer informativa svar, som hjälper dig förstå frågan.

Samtidigt, av det lilla jag sett, verkar Ubuntu-communityt vara väldigt hjälpsamt och vänligt. Problemet där är kanske att blinda leder blinda, men hjärtat är på rätt ställe så att säga.

Permalänk
Medlem

Har provat testa lite Linux-distros igen, efter ett par års uppehåll från det.
Har alltid tyckt de flesta Linux-distros varit ganska buggiga, med random kraschar och småpill som ska göras.
Idag är det definitivt bättre. GNOME har blivit sjukt mycket bättre också. Gillar det skarpt.

Testat ett par distros, tycker fortfarande man får random felmeddelanden då och då, eller något mindre som måste fixas till, förutom på ett distro: Ubuntu... vet inte om det är av en slump men jag upplever att Ubuntu fortfarande är stabilast utav all distros. Dessutom är Ubuntus nya tema betydligt snyggare än förrut, och mycket snyggare 'by default' än övriga distros som finns ute nu.

Ska testa det lite till på min sekundära dator.
Windows 10 får jag hålla mig till på min primära dator ett litet tag till.

Permalänk
Medlem

Kört Ubuntu i ett VMWare ett tag, fungerade bra så jag drog in Ubuntu Studio på min äldsta burk. Groovy Gorilla på 4790K/16GB DDR3-2400/GTX970. Det första jag märkte var att man bytt Xfce till Plasma 5, mycket snyggare, och så finns nu Snap så tex Spotify är busenkelt att installera. Eftersom det inte är någon gamingburk så stannade jag på Nouveau istället för Nvidias drivare, blir enklare med uppgraderingar att inte behöva kompilera om grafiken varje gång man byter kernel. Tråkigt nog kör Nouveau fortfarande X11 istället för Wayland, så vill jag ha det absolut senaste måste jag sätta i ett AMD grafikkort. Hursomhelst, det rullar bra fast det är Beta 1 av 20.10. Det mörka temat var för en gångs skull riktigt snyggt by default.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Råkade på ännu en kul sak med linux, storlek på loggar verkar sakna storlek begränsningar, i alla fall för vissa inbyggda program.

Hade två loggar på 24GB styck och är lite lustigt varför Linux inte stoppa det här tidigare än så här (den mängden med rader lär ingen människa gå igenom).

Löste det med stänga av loggar för det programmet och rensade upp i loggarna (var 50GB och det var 3 loggar som stod för det mesta).

Lyckades även ta bort log foldern Men men, slipper i alla fall loggar som fyller disken nu (ska se om det går lösa det, annars bara skönt att man slipper det problmet att rensa den stup i kvarten)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Råkade på ännu en kul sak med linux, storlek på loggar verkar sakna storlek begränsningar, i alla fall för vissa inbyggda program.

Hade två loggar på 24GB styck och är lite lustigt varför Linux inte stoppa det här tidigare än så här (den mängden med rader lär ingen människa gå igenom).

Löste det med stänga av loggar för det programmet och rensade upp i loggarna (var 50GB och det var 3 loggar som stod för det mesta).

Lyckades även ta bort log foldern Men men, slipper i alla fall loggar som fyller disken nu (ska se om det går lösa det, annars bara skönt att man slipper det problmet att rensa den stup i kvarten)

Det finns en bra inbyggd funktion för det.

Logrotate. Titta lite på denna sida för hur du konfigurerar det:
https://linux.die.net/man/8/logrotate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hade två loggar på 24GB styck och är lite lustigt varför Linux inte stoppa det här tidigare än så här (den mängden med rader lär ingen människa gå igenom).

Löste det med stänga av loggar för det programmet och rensade upp i loggarna (var 50GB och det var 3 loggar som stod för det mesta).

...jäklar, hur länge har du samlat för att nå den storleken ?
Vad var det för applikationer som genererade dessa ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Råkade på ännu en kul sak med linux, storlek på loggar verkar sakna storlek begränsningar, i alla fall för vissa inbyggda program.

Hade två loggar på 24GB styck och är lite lustigt varför Linux inte stoppa det här tidigare än så här (den mängden med rader lär ingen människa gå igenom).

Löste det med stänga av loggar för det programmet och rensade upp i loggarna (var 50GB och det var 3 loggar som stod för det mesta).

Lyckades även ta bort log foldern Men men, slipper i alla fall loggar som fyller disken nu (ska se om det går lösa det, annars bara skönt att man slipper det problmet att rensa den stup i kvarten)

I ditt fall vill man inte höra "Har du kollat loggen"

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

I ditt fall vill man inte höra "Har du kollat loggen"

Snarare huvudvärken för den som frågar, när man frågar hur man ska hitta loggen för man ser ingen log

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av hamre:

Det finns en bra inbyggd funktion för det.

Logrotate. Titta lite på denna sida för hur du konfigurerar det:
https://linux.die.net/man/8/logrotate

Titta på det snabbt, men fattade mig inte på hur det skulle ställas in.

Löste det genom RM -R missa den även tog bort log foldern (även när jag återställde denna så sparar inte Linux loggar). kanske löses med omstart Hur som slapp problmet med för stora loggar i alla fall

Skrivet av mrazster:

...jäklar, hur länge har du samlat för att nå den storleken ?
Vad var det för applikationer som genererade dessa ?

1 dag och dom som var på 24Gb styck varifrån brandväggs loggen (ena var zipad och var det inte för disken var ful hade det blivit en till i samma storlek ) Den verkar även fylla upp systemloggen (den var på 50GB om jag inte såg fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Råkade på ännu en kul sak med linux, storlek på loggar verkar sakna storlek begränsningar, i alla fall för vissa inbyggda program.

Hade två loggar på 24GB styck och är lite lustigt varför Linux inte stoppa det här tidigare än så här (den mängden med rader lär ingen människa gå igenom).

Löste det med stänga av loggar för det programmet och rensade upp i loggarna (var 50GB och det var 3 loggar som stod för det mesta).

Lyckades även ta bort log foldern Men men, slipper i alla fall loggar som fyller disken nu (ska se om det går lösa det, annars bara skönt att man slipper det problmet att rensa den stup i kvarten)

Märkligt. Har aldrig varit med om så gigantiska loggar. Hur gammal är loggen?
Linux är ju annars bra att städa upp efter sig, dödar processer som tar för mycket RAM i anspråk osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Titta på det snabbt, men fattade mig inte på hur det skulle ställas in.

Löste det genom RM -R missa den även tog bort log foldern (även när jag återställde denna så sparar inte Linux loggar). kanske löses med omstart Hur som slapp problmet med för stora loggar i alla fall

Inte så bra att ta bort hela log foldern. Kan skapa oönskade problem med vissa program.

Nästan alla program skapar en log fil i logs foldern när dom installeras eftersom logs foldern kan inte skrivas till utan sudo rättigheter.
Så när väl programmet är installerat kan det inte skapa en ny fil där om du tar bort den redan skapade.

Beroende på hur programmet är skrivet så kan en ej existerande logfil göra så att programmet inte går att köra.

Förhoppningsvis får du inga problem men var medveten om att det kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Titta på det snabbt, men fattade mig inte på hur det skulle ställas in.

Löste det genom RM -R missa den även tog bort log foldern (även när jag återställde denna så sparar inte Linux loggar). kanske löses med omstart Hur som slapp problmet med för stora loggar i alla fall

1 dag och dom som var på 24Gb styck varifrån brandväggs loggen (ena var zipad och var det inte för disken var ful hade det blivit en till i samma storlek ) Den verkar även fylla upp systemloggen (den var på 50GB om jag inte såg fel).

Logrotate - Kan denna sida hjälpa dig lite? Gammal, men du kanske får lite grepp om saken. Fast det löser inte ditt problem dock.

Du behöver nog kolla "roten till det onda" och det är konfigurationen av brandväggen. Se om du kan ställa ner loggnivån, så får du bukt med problemet. Kanske inte behöver logga varenda paket som far ut och in ;-). Vad är det för brandvägg du kör (Om du vill svara på det vill säga)?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Märkligt. Har aldrig varit med om så gigantiska loggar. Hur gammal är loggen?
Linux är ju annars bra att städa upp efter sig, dödar processer som tar för mycket RAM i anspråk osv.

1 dag, är inbyggda Ubuntu brandväggen.

Skrivet av hamre:

Inte så bra att ta bort hela log foldern. Kan skapa oönskade problem med vissa program.

Nästan alla program skapar en log fil i logs foldern när dom installeras eftersom logs foldern kan inte skrivas till utan sudo rättigheter.
Så när väl programmet är installerat kan det inte skapa en ny fil där om du tar bort den redan skapade.

Beroende på hur programmet är skrivet så kan en ej existerande logfil göra så att programmet inte går att köra.

Förhoppningsvis får du inga problem men var medveten om att det kan komma.

JO är väl alltid en risk, men ville få rent det så fort det gick så datorn blev brukbar igen

Får väl se om något program inte fungerar, hittills fungerar det viktigaste i alla fall.

Skrivet av Farsan Baloo:

Logrotate - Kan denna sida hjälpa dig lite? Gammal, men du kanske får lite grepp om saken. Fast det löser inte ditt problem dock.

Du behöver nog kolla "roten till det onda" och det är konfigurationen av brandväggen. Se om du kan ställa ner loggnivån, så får du bukt med problemet. Kanske inte behöver logga varenda paket som far ut och in ;-). Vad är det för brandvägg du kör (Om du vill svara på det vill säga)?

Ubuntu egna brandväg. Stängde av loggning helt på den (den körde standard loggning).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att man måste trycka ctrl+alt+v för att klistra in text i terminalen?
Istället för bara ctrl+v

Permalänk
Skrivet av faber:

Hur kommer det sig att man måste trycka ctrl+alt+v för att klistra in text i terminalen?
Istället för bara ctrl+v

Därför att ctrl-v "uppfanns" senare än terminalen och därför krockar med program som redan fanns i terminalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

1 dag, är inbyggda Ubuntu brandväggen.

JO är väl alltid en risk, men ville få rent det så fort det gick så datorn blev brukbar igen

Får väl se om något program inte fungerar, hittills fungerar det viktigaste i alla fall.

Ubuntu egna brandväg. Stängde av loggning helt på den (den körde standard loggning).

Hmm, udda. Var loggningen på läge "full" kanske? Annars borde low eller medium kanske vara alternativ om du väljer att aktivera loggning i framtiden. Bra att du hittade orsaken.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Manjarooo, snart 5.9, Realtek RTL8125 2.5GbE-drivar inkluderas, woo , woo, woo. Nej det är inte fredag än men nåt borde man få vara glad för : )

Edit Yes I know, RCs are available, and yes forsooth, one can build and maintain and maintain those drivers, det överlägset enklaste är dock när drivrutiner är inkluderade i kärnan.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Nån mer som stött på problemet med en svart skärm efter en Linux kernel uppgradering på sistone?
Jag får felmeddelandet att "monitor refresh rate is incorrect" eller liknande. Jag kommer alltså inte in i min skrivbordsmiljö. Det går att boota in med den förra kärnan men det är irriterande.

Nån bytte ut sin dvi-kabel mot en VGA kabel och då funkade det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Nån mer som stött på problemet med en svart skärm efter en Linux kernel uppgradering på sistone?
Jag får felmeddelandet att "monitor refresh rate is incorrect" eller liknande. Jag kommer alltså inte in i min skrivbordsmiljö. Det går att boota in med den förra kärnan men det är irriterande.

Nån bytte ut sin dvi-kabel mot en VGA kabel och då funkade det..

Jag är på kernel 5.8.12-1 på Opensuse Tumbleweed och det gick smärtfritt med övergången från 5.8.10 nyligen tillsammans med ett AMD RX570.
Vilken dist kör du?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

Jag är på kernel 5.8.12-1 på Opensuse Tumbleweed och det gick smärtfritt med övergången från 5.8.10 nyligen tillsammans med ett AMD RX570.
Vilken dist kör du?

Jag kör Opensuse Leap.
Hittade några som hade samma problem på deras forum. Tydligen en introducerad bugg för inställningarna för AMD's grafikkort (där monitor refresh angavs felaktigt och DVI kabel inte fungerar men vilket VGA kabel ska göra..) som ska åtgärdas vid nästa kärn-release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag kör Opensuse Leap.
Hittade några som hade samma problem på deras forum. Tydligen en introducerad bugg för inställningarna för AMD's grafikkort (där monitor refresh angavs felaktigt och DVI kabel inte fungerar men vilket VGA kabel ska göra..) som ska åtgärdas vid nästa kärn-release.

Aha, ok. Då har du ett svar i alla fall. Fick själv en hög med uppdateringar för ett par timmar sen varav kärnan blev uppdaterad till 5.8.14-1 och "firmware" för AMD uppgraderades utan problem (Peppar, peppar).

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

Aha, ok. Då har du ett svar i alla fall. Fick själv en hög med uppdateringar för ett par timmar sen varav kärnan blev uppdaterad till 5.8.14-1 och "firmware" för AMD uppgraderades utan problem (Peppar, peppar).

Du har en mycket nyare kernel.

Den som buggar är 5-3-18-lp152-44.

https://forums.opensuse.org/showthread.php/545527-Screen-is-b...

Jag körde TW ett tag på en annan dator men man, vad mycket uppdateringar som fläskas på. T om mer än Archlinux tror jag. Till slut ville datorn inte starta så jag lade stadiga Leap på den istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Du har en mycket nyare kernel.

Den som buggar är 5-3-18-lp152-44.

https://forums.opensuse.org/showthread.php/545527-Screen-is-b...

Jag körde TW ett tag på en annan dator men man, vad mycket uppdateringar som fläskas på. T om mer än Archlinux tror jag. Till slut ville datorn inte starta så jag lade stadiga Leap på den istället

Är beredd att hålla med. Den ligger i närheten av Arch, men inte ända fram. Är lite det jag oroar mig för emellanåt - att en uppdatering sätter käppar i hjulet när det är som minst lägligt. Annars gillar jag OpenSuse väldigt mycket. Får se om jag fortsätter med TW. Verkar vara inne i en distro-hopping period 🙃

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av faber:

Hur kommer det sig att man måste trycka ctrl+alt+v för att klistra in text i terminalen?
Istället för bara ctrl+v

Eller så använder man standardkommando för "klistra in", dvs shift+insert

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

Är beredd att hålla med. Den ligger i närheten av Arch, men inte ända fram. Är lite det jag oroar mig för emellanåt - att en uppdatering sätter käppar i hjulet när det är som minst lägligt. Annars gillar jag OpenSuse väldigt mycket. Får se om jag fortsätter med TW. Verkar vara inne i en distro-hopping period 🙃

Archlinux upplevde jag som avsevärt stabilare än TW.
De få gånger Archlinux strulade var inte pg a kassa uppdateringar utan pg a horribla systemd.

Leap har aldrig strulat för mig ordentligt förutom nu då med problemet med monitorn.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Därför att ctrl-v "uppfanns" senare än terminalen och därför krockar med program som redan fanns i terminalen.

Rätt jobbigt, Får flytta runt fingrarna ännu mer. Går det ändra (för jag kör alltid ctrl-v och ctrl-c på vana, varit för lat så jag kört med högerklick och klistrat in den vägen)?

Skrivet av Farsan Baloo:

Hmm, udda. Var loggningen på läge "full" kanske? Annars borde low eller medium kanske vara alternativ om du väljer att aktivera loggning i framtiden. Bra att du hittade orsaken.

Japp rätt udda. Troligen var den på full eller extrem Kollar då och då så loggarna inte blir för stora nu, Vissa vill bli över 1GB och för text är det rätt mycket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar