AMD Radeon RX 6000 kräver över 300 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vem har pratat om det. Jag snackar dator, inte hus.

300 watt för hela systemet (lågt räknat med nya grafikkorten), och datorn på dygnet runt. Vi landar på vad, drygt 3500 kwh per år? Och drygt 2kr per kwh, det ger 7000 kr i elräkning per år för en dator (med lite grejer i sig) som körs dygnet runt.

Antar att du bor hemma o inte betalar dina elräkningar?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

300 watt för hela systemet (lågt räknat med nya grafikkorten), och datorn på dygnet runt. Vi landar på vad, drygt 3500 kwh per år? Och drygt 2kr per kwh, det ger 7000 kr i elräkning per år för en dator (med lite grejer i sig) som körs dygnet runt.

Antar att du bor hemma o inte betalar dina elräkningar?

2 kr / kwh? Vad är det för ockerpriser egentligen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

2 kr / kwh? Vad är det för ockerpriser egentligen?

Det svenska snittet tydligen. (T.o.m. högre, hela mitt exempel var i underkant).

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kör folk folding och mining dygnet runt? För grafikkort och cpu, varken amd, intel eller nvidia drar hundratals watt i vila. Enda nackdelen som jag ser det med att drar mer vid belastning är att den högre värmeutvecklingen får den att låta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja har samma problem, går inte att ha i läget där fläkten stängs av (kanske med fler fläktar i datorn och svalare i rummet). Om jag har kring 15c i rummet så kan jag ha så fläkten är av vid idle.

600W kan ta slut om man har lite starkare cpu med överklockning. Plus några fläktar och lagring i burken. Har du kollat hur mycket marginal du har kvar? Och om den marginalen finns kvar om några år?

Gpun tar runt 260w undervoltat, Vi säger 100w på CPU för att ta i samt 50w extra för hela systemet.

Så totalt kommer du upp i runt 410w, Sweclockers testrigg med överklockad Intel CPU drog 460w utan undervolt så du har bra marginal kvar även om nätagget inte kommer klara exakt 600w om några år.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det svenska snittet tydligen. (T.o.m. högre, hela mitt exempel var i underkant).

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Betalar själv 51,85 öre per kWh så något är ju fel. När det var som högst så låg det kring 60 öre per kWh och detta var 2018 under en månad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Märklig tidsålder vi lever i och med, å ena sidan går klimatfanatikerna inkluderat privatpersoner, aktivister, företag och en stor del av etablissemanget banans över kommande påstådd klimatkollaps, å andra sidan ser vi här, hur ingen egentligen bryr sig.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Betalar själv 51,85 öre per kWh så något är ju fel. När det var som högst så låg det kring 60 öre per kWh och detta var 2018 under en månad.

Räknat med Energiskatt & Moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Räknat med Energiskatt & Moms?

Exklusive moms iof men inkluderat energiskatt. Allt som allt så lander det på just över 1 kr kWh.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falistar:

Märklig tidsålder vi lever i och med, å ena sidan går klimatfanatikerna inkluderat privatpersoner, aktivister, företag och en stor del av etablissemanget banans över kommande påstådd klimatkollaps, å andra sidan ser vi här, hur ingen egentligen bryr sig.

Vilken konstig jämförelse. I Sverige har vi max 2% av elen som har fossilt ursprung. I många länder är det ett problem att t ex kolkraft fortfarande används, men det är ju inte privatpersoners grafikkort som använder all denna el. Det är industrier, städer, hushåll. Och går vi ner på hushållsnivå så är det knappast datorer som står för elanvändningen, det är uppvärmningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo men då gäller det att kablarna pallar med det annars blir det kabelbrand istället.

Beroende på längd så gäller ungefär följande om jag inte minns helt fel. finns program för att räkna ut hur lång en viss kabel kan eller bör vara för att säkringen ska lösa ut tillräckligt snabbt.

0,75mm2 = 6A
1.5mm2 = 10A
2.5mm2 = 16A
4.0mm2 = 20A
osv osv.

Detta gäller bara inom vissa längder, drar du väldigt långa kablar så kanske du behöver 10A med 2.5mm kabel.
Sen klarar ofta kablar lite mer än de är specade för och beroende på hur dom är monterade så kan man ofta belasta dom lite mer i vissa fall.
många utanpåliggande 1.5 kablar som kanske befinner sig i lite kyliga miljöer kan ofta säkras upp till 13A. 13A säkringar passar i 10A keramik "socklar".
sen finns massor av andra faktorer tex resitansen till ditt hus från elnätet, har för mig att min är 0.3ohm.

Jag är inte elektriker men väldigt el intresserad så använd er alltid av en elektriker.

Jag är elektriker och detta stämmer ganska bra! Det som gäller är att utlösningsvillkoren för kortslutningsström måste uppfyllas. Detta kan testas med instrument. En kabel med för hög säkring och/eller för låg kortslutningsström kan klippas rakt av utan att säkringen går. Det är som du skriver stor risk för kabelbrand om man pillar på detta utan kunskap!

Byt ALDRIG en PK-insats till en som passar till en större säkring utan att detta kontrolleras och utförs av en elektriker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vilken konstig jämförelse. I Sverige har vi max 2% av elen som har fossilt ursprung. I många länder är det ett problem att t ex kolkraft fortfarande används, men det är ju inte privatpersoners grafikkort som använder all denna el. Det är industrier, städer, hushåll. Och går vi ner på hushållsnivå så är det knappast datorer som står för elanvändningen, det är uppvärmningen.

Det var en märklig replik, då det ett, inte var någon jämnförelse, utan en betraktelse. Utöver det, så är det inte bara i Sverige det säljs grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Märklig tidsålder vi lever i och med, å ena sidan går klimatfanatikerna inkluderat privatpersoner, aktivister, företag och en stor del av etablissemanget banans över kommande påstådd klimatkollaps, å andra sidan ser vi här, hur ingen egentligen bryr sig.

De drar en hel del, men man kan inte jämföra med att inte ha något kort alls, det är lite extremt. Om man jämför med ett kort som har mer rimlig effektförbrukning, och man räknar med att korten bara drar så mycket om man belastar dem, så blir det inte väldigt mycket i slutänden. Inte jämfört med allt annat man gör som direkt/in-direkt påverkar miljön.

Enligt vissa här skulle jag bli ruinerad varje år på elkostnad för att min dator drar mycket, men i verkliga fallet, så hamnar jag på runt 1000 kwh om året (ensam i 2:a). Lite högre i år för jag jobbar hemma. Tror knappast att det skulle gå ner något nämnvärt om jag bytade till ett grafikkort som drog lite mindre watt.

Edit: Och btw, 2kr/kwh är långt under vad jag betalar om man räknar med fasta avgifter. Man betalar mer per kwh ju mindre man drar... och fasta kostnaderna blir så klart högre relativt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Märklig tidsålder vi lever i och med, å ena sidan går klimatfanatikerna inkluderat privatpersoner, aktivister, företag och en stor del av etablissemanget banans över kommande påstådd klimatkollaps, å andra sidan ser vi här, hur ingen egentligen bryr sig.

Aa lite så det är samma med kläder som är miljöbelastande och kräver stora mängder kemikalier och energi . Samtidigt som man vill att människor åker Elbil .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falistar:

Märklig tidsålder vi lever i och med, å ena sidan går klimatfanatikerna inkluderat privatpersoner, aktivister, företag och en stor del av etablissemanget banans över kommande påstådd klimatkollaps, å andra sidan ser vi här, hur ingen egentligen bryr sig.

Då kan man fråga sig hur många egentligen köper high-end grafikkort?

Sedan så gör det större skillnad på att folk byter till LED lampor än om fler skaffar bättre graffe. Energislukande plasma hittar du heller inte idag, LED TVs är mycket effektiva.

Dessutom så är det bättre ur nätagg-synpunkt. De är idag mycket effektivare än säg 15 år sedan.

Det är ett större problem att befolkning fortsätter att stiga, alla vill ju ha något.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Orkar inte" What? haha låter som att du har din 3e PCI kabel 40 meter in i ett förråd.

Nope, det ser för jävligt ut och vill inte ha massa kablar som spretar, det räcker med två.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Trist men inte oväntat, det har ju varit Nvidia som varit strömsnåla det senaste - så inte konstigt att AMD inte är det den här gången heller.
Hoppas på att Nvidia kan kapa strömmen nästa generation igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

300 watt för hela systemet (lågt räknat med nya grafikkorten), och datorn på dygnet runt. Vi landar på vad, drygt 3500 kwh per år? Och drygt 2kr per kwh, det ger 7000 kr i elräkning per år för en dator (med lite grejer i sig) som körs dygnet runt.

Antar att du bor hemma o inte betalar dina elräkningar?

Det finns inga vanliga konsomentdatorer som slurpar i sig 300w vid idle. Jag har en burk som drar 300w men då har den 2stk underclockade/voltade grafikkort som står och tuggar för fullt.

Om du halverar energiförbrukningen och sedan halverar elpriset så hamnar du nog bättre. Sen får du räkna in att halva året så spar du nästan lika mycket i uppvärmningskostnad.

Med tanke på att folk köper grafikkort för 15000 så får man nog anse elkostnade som väldigt marginell även om man låter datorn stå på dygnet runt.

Skrivet av Falistar:

Märklig tidsålder vi lever i och med, å ena sidan går klimatfanatikerna inkluderat privatpersoner, aktivister, företag och en stor del av etablissemanget banans över kommande påstådd klimatkollaps, å andra sidan ser vi här, hur ingen egentligen bryr sig.

Om du ser på vad facebooks server drar some svenska statem betalt över 100millioner skattepengar samt subventionerar 98% av elen till så inser du ganska snabbt att klimatnojjan bara är ett skådespeleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Betalar själv 51,85 öre per kWh så något är ju fel. När det var som högst så låg det kring 60 öre per kWh och detta var 2018 under en månad.

Elnät priset varierar ganska kraftigt i landet i Piteå så verkar du räcka med fast kostnad på 1600 kr år här i Stockholm så kostar det 805 kr per år för fast avgift plus 49,5 öre per kilowatt för lägenheter.

Glöm inte energiskatten på 44,3 öre per kWh.

Snitt priset i Stockholm landar runt 1,5 kr - 2 kr beroende på avtal och elpris.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Om dom rekommenderar Samsung K4ZAF325BM-HC16 så lär det bli bra brist även på Radeon 6000 serien då K4ZAF325BM-HC16 har Product Status Sample hos Samsung.

Skulle vara kul att få reda på var Wallossek fått tag på den rekommendationen.
Sen så är enda uppgiften som jag hittat att denna 16Gb GDDR6 krets drar 60% mindre effekt än motsvarande 8Gb GDDR6. Vad nu den drar?

Oavsett så kan man nog misstänka att toppkortet drar runt 300W om man ska döma av dubbla 8-pins PCIe kontakterna.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Kunde inte sagt det bättre själv.

Ni verkar inte direkt bry er om ekonomin när det kommer till elanvändning. Vi är många fler som gör det men det är bra att det finns alternativ till alla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Sedan så blir det ännu mer spännande om man drar in Multi-Rail nätaggregat, där man måste tag hänsyn till sina rails belastning.

Jag tror det blir svårt att hitta nätdelar som faktiskt har separata linor idag, förekommer det ens i verkligheten? De tre agg jag köpt sedan 2008 har alla haft en enda 12V-lina med DC-DC-omformning för 5V och 3,3V, samt separat OCP per 12V-uttag, och alla jag läst om har haft samma uppbyggnad. Har inte kollat upp hela marknaden direkt förstås, så jag kan ju ha missat något, men det förefaller mer kostnadseffektivt med bara en 12V-lina där lasten från olika enheter inte behöver balanseras mellan olika uttag på nätdelen eller så.

Minns inte vad min gamla Enermax Revolution 85+ tillåter som max per PCIe-plugg, men mina Corsair-agg ligger på 30A. Det är 360W, per kabel, mer än 2x spec för en 8-pin PCIe-strömkontakt, så det lär räcka till och bli över för de flesta behov förutom kvävekyld överklockning typ...

Mer än så tror jag inte du vill köra genom en sådan sladd. Den lär nog bli ganska varm isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är duktigt besviken på mitt supernova G3 650W.. Fläkten går igång i idle och låter rejält även på lägsta hastighet.. Så var glad för den extra marginalen du har! ^^

Jag har ett G3 850W, ett av de nätaggen som testats absolut bäst vad gäller stabilitet och låg ripple. Men det lät en del tyckte jag också. Så jag öppnade upp det och satt i en 140mm låg-rpm DC fläkt (ej PWM), den fick plats och gick att löda in (bara +/- sladdar). Knäpptyst efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Elnät priset varierar ganska kraftigt i landet i Piteå så verkar du räcka med fast kostnad på 1600 kr år här i Stockholm så kostar det 805 kr per år för fast avgift plus 49,5 öre per kilowatt för lägenheter.

Glöm inte energiskatten på 44,3 öre per kWh.

Snitt priset i Stockholm landar runt 1,5 kr - 2 kr beroende på avtal och elpris.

Verkar som det ja.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Betalar själv 51,85 öre per kWh så något är ju fel. När det var som högst så låg det kring 60 öre per kWh och detta var 2018 under en månad.

Vad har du för elnät då och vilken elleverantör?
Många av oss har Elon som elnät och de är vansinnigt dyra. Själva elen kan man ju alltid få bra pris på om man söker lite men elnät är det monopol på på många orter i Sverige

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

300 watt för hela systemet (lågt räknat med nya grafikkorten), och datorn på dygnet runt. Vi landar på vad, drygt 3500 kwh per år? Och drygt 2kr per kwh, det ger 7000 kr i elräkning per år för en dator (med lite grejer i sig) som körs dygnet runt.

Antar att du bor hemma o inte betalar dina elräkningar?

Kör inte min dator dygnet runt, jag bor hemma i min egen lägenhet givetvis.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Betalar själv 51,85 öre per kWh så något är ju fel. När det var som högst så låg det kring 60 öre per kWh och detta var 2018 under en månad.

Grattis du bor i rätt ände av landet i det avseendet. Ni har gott om el i Norrland.

Skrivet av anon134512:

Vilken konstig jämförelse. I Sverige har vi max 2% av elen som har fossilt ursprung. I många länder är det ett problem att t ex kolkraft fortfarande används, men det är ju inte privatpersoners grafikkort som använder all denna el. Det är industrier, städer, hushåll. Och går vi ner på hushållsnivå så är det knappast datorer som står för elanvändningen, det är uppvärmningen.

Här i Skåne klarar vi inte av vår egen elförsörjning. Här rullar vi på dansk/polsk kolkraft. Och så har vi ett oljekraftverk i Karlshamn (?) Om det skulle krisa sig rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer sakna mitt 1080 PGA låg värme= tyst ljud. har ett litet rum i källaren som lätt kan bli hett när man spelar, kommer koka ihjäl där med en 3080.
får bli garaget kanske, där var det 6 grader i morse vilket nog kan leda till högre boost klocks om inte annat. hoppas den ensamma 10A säkringen håller

10A * 230 Volt = 2300 Watt ... så det räcker med råge skulle jag tro.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Grattis du bor i rätt ände av landet i det avseendet. Ni har gott om el i Norrland.

Här i Skåne klarar vi inte av vår egen elförsörjning. Här rullar vi på dansk/polsk kolkraft. Och så har vi ett oljekraftverk i Karlshamn (?) Om det skulle krisa sig rejält.

Ja, jag hatar att de lägger när kärnkraften. Thread derailed?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

10A * 230 Volt = 2300 Watt ... så det räcker med råge skulle jag tro.

10 way sli så är vi direkt i problem zonen igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.