Muskampen 2025: Segraren korad!

Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Rogame rapporterar:

Navi21 XL - base clock 1800-1950Mhz. Boost 2100-2200Mhz.
Navi21 XT - Base clock 2000-2100. Boost runt 2400Mhz.

EDIT: Han har publicerat några uppdaterade klockfrekvenser som är mycket lägre.
Navi21XL - 1350-1400Mhz base clock. 1800-1900 game clock. 2100-2200 boost.
Navi21XT - 1450-1500Mhz base clock. 2000-2100 game clock. 2200-2400 boost.

AMD kör hårt på binning, det gäller att kunna sälja även dom sämsta chippen

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Redgamingtech pratar också om rx6000 idag. Om klockhastigheterna mm.. alltmer pekar på att AMD verkligen kommer bråka i prestandatoppen o även klå Nvidia i en del games. Vi får hoppas de även har ett vettigt pris. Tydligen lämnar AMD en del spelrum för partnertillverkare att klocka upp korten och att korten verkar klocka ganska bra. Detta är otroligt lovande uppgifter och nåt som kommer gillas av partnertillverkarna också då de kan sälja högt klockade kort, måttligt klockade kort, kort som går i samma hastighet som rexerenskorten. Ger dem mer spelrum att skapa olika kort och ha brett utbud.
Jag blir mer o mer övertygad om att AMD verkligen kommer ha en serie av kanonkort nu!
Choochooo train is running!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EvonS:

Jag blir mer o mer övertygad om att AMD verkligen kommer ha en serie av kanonkort nu!
Choochooo train is running!

Sluuuuutaaaa inge mig hopp! Snälla...! lol

Vill så gärna tro på detta, men är rädd för att bli bränd precis som jag blev med Vega (och sedan iofs köpte vega ändå menmen...)

Å andra sidan - AMDs egna läsknings-siffror de presenterade visar ju att korten kommer bli kompetenta hur det än går. Så enda frågan som egentligen kvarstår är just exakt hur kompetenta de blir. Vilket är extremt uppmuntrande måste sägas. Så det man då blir mest nyfiken på (eller tja, iallafall jag!) är ju priset. Hur står de sig gentemot ampere-serien, blir det någon AMD-rabatt att tala om denna gången?

Vi som var med på HD4000-tiden minns nog hur det var. Man fick AMDs toppkort för singel-GPU för under tvåtusen spänn mot slutet av eran. Det var tider det! Hade dubbla 4890 i min PC vid den tiden, de tjöt som vildar med sina radialfläktar, men det var jäkla bra drag under galoscherna prestandamässigt. Fick dubbel FPS i Crysis gentemot 8800GTX SLI...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Vill så gärna tro på detta, men är rädd för att bli bränd precis som jag blev med Vega (och sedan iofs köpte vega ändå menmen...)

Å andra sidan - AMDs egna läsknings-siffror de presenterade visar ju att korten kommer bli kompetenta hur det än går. Så enda frågan som egentligen kvarstår är just exakt hur kompetenta de blir. Vilket är extremt uppmuntrande måste sägas. Så det man då blir mest nyfiken på (eller tja, iallafall jag!) är ju priset. Hur står de sig gentemot ampere-serien, blir det någon AMD-rabatt att tala om denna gången?

Vi som var med på HD4000-tiden minns nog hur det var. Man fick AMDs toppkort för singel-GPU för under tvåtusen spänn mot slutet av eran. Det var tider det! Hade dubbla 4890 i min PC vid den tiden, de tjöt som vildar med sina radialfläktar, men det var jäkla bra drag under galoscherna prestandamässigt. Fick dubbel FPS i Crysis gentemot 8800GTX SLI...!

Min stationära har nog fortfarande mitt 4830 från den eran. 80% av toppkortet för 1030kr. Det var tider det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Än roligare tycker jag Radeon 9000 serien var, främst då Radeon 9500 som med ett enkelt blyertsstreck kunde göras om till ett 9700 som var ett toppkort. Det var "value" det ..
Btw.. Vega var/är inget dåligt kort. Problemet var att mininggalenskapen drog igång på allvar då och vegakorten var extremt populära för det.
Visst, med standardinställningarna var Vega inte så speciell men förstod man sig på att undervolta kortet så blev det riktigt bra faktiskt. Och Vega är väl peaken av AMD "fine Wine" korten som från att varit sämre än 1080 idag nästan matchar 1080ti i prestanda (vega 64 undervoltat, överklockat)

Nåja... håller fast vid att Rx 6000 korten kommer ge Nvidia en rejäl match och att nästa generation från AMD nog klår Nvidia om inte Nvidia drar en hare ur hatten. (vilket de iofs kan göra i motsats till Intel).

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EvonS:

Btw.. Vega var/är inget dåligt kort. Problemet var att mininggalenskapen drog igång på allvar då och vegakorten var extremt populära för det.

Nä, inte dåligt, isåfall hade jag ju inte köpt den. Men det var en vansinnig hype om det runtikring tiden då det släpptes med tekniker från AMD som på videoklipp berättade om vegas nya geometripipeline som skulle kunna sortera bort osynliga polygoner, sedan var det något med tiling också osv...

Inget av det där aktiverades någonsin, snacket på nätet sedan dess har ju varit att funktionerna var buggade i hårdvaran och inte gick att använda i realiteten. Man blev lite putt av det måste tillstås. Sedan att Vega kan trimmas in att funka riktigt utmärkt gentemot annan samtida hårdvara är ju positivt. Men minnet av den där marknadsföringshypen finns ändå kvar där.

Lyckligtvis har AMD varit väldigt mycket försiktigare på den fronten, de framstår ju som avsevärt självsäkrare nu måste man säga. Man får intrycket att big navi kommer att tala för sig själv i prestandaväg och behöver ingen överdriven, superhurtig marknadsföringssvada. Inger förtroende måste sägas.

Sedan kan man nog räkna med någon överraskande super-drivrutin från Nvidias sida runt den 28:e som innehåller ordentliga speloptimeringar de gått och sparat på fram till AMDs kort presenteras. De har ju gjort sånt förut och det lär hända igen...

(Gnignignigni... Bara 9 dagar kvar! *bitapånaglarna*)

Permalänk
Medlem

Vega är en lång historia av saker som gick lite fel, vilket ledde till att resultatet blev pannkaka för AMD. För oss som konsumenter var det inte så illa eftersom AMD satte priset där det behövde vara och man kunde undervolta och överklocka, men AMD måste ha förlorat pengar på att sälja ettt 484mm2 chip med HBM2 och en massiv interposer för $399.

För det första nådde inte HBM2 då frekvenser som var utlovade. Planen var 2 GHz effektivt vid 1.2V, och det blev 1.6 GHz när Vega släpptes. AMD lyckades pressa upp den klockan till 1.89 GHz genom att dra upp spänningen, men sen var det stopp. Köpte man sent fick man bättre minnen som gick att klocka högre, vilket hjälpte enormt.

För det andra nådde inte GFs 14nm process de frekvenser AMD ville ha och designade kortet för. I det tidiga snacket talade AMD om 1.7 GHz. Dit nådde man bara nästan, och med en massiv spänning för att få det att gå, vilket ledde till effekten.

För det tredje funkade inte primitive shaders alls - någon form av bugg i hårdvaran, som AMD lyckades jobba runt i ett fåtal spel.

För det fjärde och viktigaste var chippet obalanserat. Vega lade ner mycket jobb på att pressa ut mer ur geometrienheterna. Det gör den - prestandan har gått upp med mer än 20% vid samma klocka jämfört med Polaris - men det var inte den flaskhalsen AMD trodde. Spel helt enkelt svårt att hålla så många trådar aktiva samtidigt som Vega kräver för att shaderbanken skall vara fullt utnyttjad. Det är därför en Vega 56 klockad som Vega 64 levererar mer än 98% av prestandan, trots att den har 87% av shader-kapaciteten. Det är detta som Navi fixar. Navi gör egentligen bara två saker - den reducerar antalet parallella trådar som krävs till en fjärdedel, och den uppdaterar texturfiltreringen en aning (i princip hanterar den FP16-texturer med samma prestanda som heltal, precis som NVidia, medan Vega och tidigare har halv prestanda där).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Nä, inte dåligt, isåfall hade jag ju inte köpt den. Men det var en vansinnig hype om det runtikring tiden då det släpptes med tekniker från AMD som på videoklipp berättade om vegas nya geometripipeline som skulle kunna sortera bort osynliga polygoner, sedan var det något med tiling också osv...

Inget av det där aktiverades någonsin, snacket på nätet sedan dess har ju varit att funktionerna var buggade i hårdvaran och inte gick att använda i realiteten. Man blev lite putt av det måste tillstås. Sedan att Vega kan trimmas in att funka riktigt utmärkt gentemot annan samtida hårdvara är ju positivt. Men minnet av den där marknadsföringshypen finns ändå kvar där.

Lyckligtvis har AMD varit väldigt mycket försiktigare på den fronten, de framstår ju som avsevärt självsäkrare nu måste man säga. Man får intrycket att big navi kommer att tala för sig själv i prestandaväg och behöver ingen överdriven, superhurtig marknadsföringssvada. Inger förtroende måste sägas.

Sedan kan man nog räkna med någon överraskande super-drivrutin från Nvidias sida runt den 28:e som innehåller ordentliga speloptimeringar de gått och sparat på fram till AMDs kort presenteras. De har ju gjort sånt förut och det lär hända igen...

(Gnignignigni... Bara 9 dagar kvar! *bitapånaglarna*)

Låter ungefär som Nvidia nu varit med Ampere... Det är en "GCN" arkitektur som ska fungera både på proffskorten och gaming.... Nvidia har gjort en AMD gissningsvis.. och hoppar de inte iväg från den båten lär de halka framöver..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EvonS:

Låter ungefär som Nvidia nu varit med Ampere... Det är en "GCN" arkitektur som ska fungera både på proffskorten och gaming....

Hmm, inte riktigt samma sak - AMDs GCN-chips var bokstavligt talat samma GPU såld både för konsumenter och för proffsbruk, med full FP64-prestanda (och säkert lite annat tjafs också; historiskt har antialiasad linjeritning varit en sådan grej, för CAD/modelleringsbruk) upplåst på proffskorten. Ampere är separata chips som är skräddarsydda efter användningsområdet, till exempel bara symbolisk mängd FP64-beräkningsenheter, plus RT-cores på konsumentkorten, och ingen RT men istället massor av FP64 på proffs-GPUn.

Så det är bara den överliggande planritningen som är gemensam. Annars, historiskt så är det ju bara Volta som sticker ut som enbart proffs-GPU, annars har Nvidia också kört samma arkitektur - och i nästan alla modellserier utom de tre senaste typ, även exakt samma GPUer både för proffs och hemmabruk. Precis som med AMD.

Och jag tror NV är väl medvetna om AMDs tidigare fumlande, jag tror inte de trillar dit på samma grej. Konsument-ampere drar ju förvisso löjligt mycket ström, men levererar också överlägsen prestanda gentemot allt annat på marknaden just nu. Så var ju tyvärr inte fallet med Vega när den kom. Törstig värre, men som bäst stod den sig mot 1080GTX ganska bra, men ganska ofta låg den istället en bit efter också, särskilt på minimum FPS-siffrorna. Och 1080Ti låg ju hopplöst långt före, och drog dessutom ändå mindre ström dessutom.

Men vi får se med big navi... Det kan bli en historisk vändning på steken - kanske kanske.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Hmm, inte riktigt samma sak - AMDs GCN-chips var bokstavligt talat samma GPU såld både för konsumenter och för proffsbruk, med full FP64-prestanda (och säkert lite annat tjafs också; historiskt har antialiasad linjeritning varit en sådan grej, för CAD/modelleringsbruk) upplåst på proffskorten. Ampere är separata chips som är skräddarsydda efter användningsområdet, till exempel bara symbolisk mängd FP64-beräkningsenheter, plus RT-cores på konsumentkorten, och ingen RT men istället massor av FP64 på proffs-GPUn.

Så det är bara den överliggande planritningen som är gemensam. Annars, historiskt så är det ju bara Volta som sticker ut som enbart proffs-GPU, annars har Nvidia också kört samma arkitektur - och i nästan alla modellserier utom de tre senaste typ, även exakt samma GPUer både för proffs och hemmabruk. Precis som med AMD.

Och jag tror NV är väl medvetna om AMDs tidigare fumlande, jag tror inte de trillar dit på samma grej. Konsument-ampere drar ju förvisso löjligt mycket ström, men levererar också överlägsen prestanda gentemot allt annat på marknaden just nu. Så var ju tyvärr inte fallet med Vega när den kom. Törstig värre, men som bäst stod den sig mot 1080GTX ganska bra, men ganska ofta låg den istället en bit efter också, särskilt på minimum FPS-siffrorna. Och 1080Ti låg ju hopplöst långt före, och drog dessutom ändå mindre ström dessutom.

Men vi får se med big navi... Det kan bli en historisk vändning på steken - kanske kanske.

Tror det han menade främst var att Nvidia dubblat antalet shaders, (Över 10 000 i 3090?) som med resten av arkitekturen görs väldigt svårmatade i spelmiljö. Jag tror själv att AMD's ca 5000 shaders uppdelat på 80 CU står sig bättre procentuellt sett till nyttjandegrad.
Känns som att de målat in Ampere i samma "computegränd" som GCN, som också hade väldigt svårt att nyttja alla TF i just spel, men de var ju grymt populära för mining under en period. En GCN-flop i spelprestanda tror jag motsvaras av 0,7 "Navi-flop" eller där i krokarna.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det är alltid en balansgång i hur mycket styrenheter (schedulers) eller "bokföring" man skall ha i förhållande till ren beräkningskraft. AMD gjorde i allt väsentligt klart sin struktur 2013 med Hawaii (och det var bara mindre förändringar från Tahiti 2012) och har sedan dess bara fyllt på med mer beräkningsenheter. Navi byter spår och lägger massor av transistorer på styrenheter medan den råa beräkningskraften bara har ökat med 25% + klockfrekvens jämför med 2012 års Tahiti. Navi 2x går bredare igen i vad som på många sätt är en kopia av utvecklingen från Tahiti till Hawaii.

Nvidia gör å sin sida tvärt om. Från att ha haft massor med transistorer på kringutrustning i Maxwell och Pascal lade man till mer beräkningskraft i Turing, men bara heltal. När man insåg att spelen inte utvecklades som man ville, gjorde man det lättaste och förvandlade de rena heltalsenheterna till att klara flyttal också (jag tror som vanligt inte att alla flyttalsoperationer går att köra i bägge "rören" på Ampere utan att det bara är de vanligaste operationerna, men det vet jag inte.) Plötsligt har man hamnat där AMD stod med Fiji, ungefär. Tror att vi kallt kan räkna med att nästa version av Geforce kommer att ha mer transistorer på styrutrustning igen för att utnyttja den beräkningskraften.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Från reddit nyss:

Permalänk
Inaktiv

*It's happening!!!*

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-6900xt-to-feature-n...

AMD Radeon RX 6900 XT – Navi 21 XTX

AMD’s Big Navi will feature 80 Compute Units (5120 Stream Processors). This card will be (for now) AMD exclusive. The Radeon RX 6900XT will be the AMD flagship series, which according to our sources will be in limited quantity. The card would allegedly feature 16GB of GDDR6 memory across a 256-bit bus. The graphics card would feature a 2040 MHz game clock and a 2330 MHz boost clock.

AMD Radeon RX 6800 XT – Navi 21 XT

The cut-down Navi 21 codenamed XT will feature 72 Compute Units (4608 Stream Processors) paired with 16GB of GDDR6 memory. This card will also feature a 256-bit memory bus and clock speed above 2.0 GHz. The game clock is expected to be 2015 MHz and the boost clock should be under 2250 MHz. These are of course AMD reference clocks.

AMD Radeon RX 6800 – Navi 21 XL

The RX 6800 non-X will feature Navi 21 XL variant with 64 Compute Units (4096 Stream Processors). Similarly to 6900XT and 6800XT it will also come with 16GB GDDR6 memory and a 256-bit memory bus. The clock speeds are lower for this part with an 1815 MHz game clock and 2105 MHz boost clock.

The Radeon RX 6900XT, 6800XT, and 6800 will all be unveiled on October 28th.

AMD Radeon RX 6700 XT and 6700 – Navi 22

AMD is also releasing its Radeon RX 6700 series, but not this month. The RX 6700 series will feature Navi 22 GPU. According to our sources, AMD has recently decided to launch these GPUs quicker than previously planned. The current plan is to launch them in January. The Radeon RX 6700XT is expected to be full Navi 22 with 40 CUs (2560 Stream Processors). The RX 6700 XT Navi 22 graphics card is said to feature 12GB GDDR6 192-bit memory.

ser ju fint ut detta roligt de släpper en hel Serie också är ju roligt. Det är om nu detta stämmer

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Fan så toppmodellen är den som har runt 3080 prestanda och kommer va unobtainable

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Fan så toppmodellen är den som har runt 3080 prestanda och kommer va unobtainable

Det vet vi ju inte. Kan lika gärna varit den kretsen med 72 CU som amd visade under Zen 3 revealen. Vi får se 28 Oktober.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-6900xt-to-feature-n...

AMD Radeon RX 6900 XT – Navi 21 XTX

AMD’s Big Navi will feature 80 Compute Units (5120 Stream Processors). This card will be (for now) AMD exclusive. The Radeon RX 6900XT will be the AMD flagship series, which according to our sources will be in limited quantity. The card would allegedly feature 16GB of GDDR6 memory across a 256-bit bus. The graphics card would feature a 2040 MHz game clock and a 2330 MHz boost clock.

AMD Radeon RX 6800 XT – Navi 21 XT

The cut-down Navi 21 codenamed XT will feature 72 Compute Units (4608 Stream Processors) paired with 16GB of GDDR6 memory. This card will also feature a 256-bit memory bus and clock speed above 2.0 GHz. The game clock is expected to be 2015 MHz and the boost clock should be under 2250 MHz. These are of course AMD reference clocks.

AMD Radeon RX 6800 – Navi 21 XL

The RX 6800 non-X will feature Navi 21 XL variant with 64 Compute Units (4096 Stream Processors). Similarly to 6900XT and 6800XT it will also come with 16GB GDDR6 memory and a 256-bit memory bus. The clock speeds are lower for this part with an 1815 MHz game clock and 2105 MHz boost clock.

The Radeon RX 6900XT, 6800XT, and 6800 will all be unveiled on October 28th.

AMD Radeon RX 6700 XT and 6700 – Navi 22

AMD is also releasing its Radeon RX 6700 series, but not this month. The RX 6700 series will feature Navi 22 GPU. According to our sources, AMD has recently decided to launch these GPUs quicker than previously planned. The current plan is to launch them in January. The Radeon RX 6700XT is expected to be full Navi 22 with 40 CUs (2560 Stream Processors). The RX 6700 XT Navi 22 graphics card is said to feature 12GB GDDR6 192-bit memory.

ser ju fint ut detta roligt de släpper en hel Serie också är ju roligt. Det är om nu detta stämmer

Såg den här, men jag vet inte hur mycket jag ger för den.

För det första är suffixen fel, om man jämför med hur AMD har döpt dem tidigare. Om du tar samma krets och gör en fullständig, en lätt nedkapad och en dubbelt så mycket nedkapad så skall de heta XT, XL (eller Pro) och LE (eller XE). XTX har alltid varit samma som XT fast högre klockad.

För det andra var den prestandan som läckte väldigt lik en 3080. Chansen är i princip noll att det är AMD som läcker, alltså är det en partnertillverkare. Partnertillverkarna har inte tillgång till det värsta kortet enligt texten ovan, alltså kan de inte läcka det.

För det tredje sa tidigare rykten att Navi 22 hade 60 CU och 192-bitars minne. Det vore iofs udda jämfört med hur AMD gjort sina kort tidigare (det kortet borde ha nånstans 56 eller 48 CU om det skall matcha det vanliga gapet) men det kan väl bero på att man nu har 192-bitars bus, så OK. Om det ryktet är sant, är det absurt att göra ett kort med 64CU när det finns ett bara några procent under med mycket mindre kisel. Dessutom är balansen av antalet CU per memory controller helt annorlunda om det är 40 per 192bit och 80 per 256bit. Den enda möjligheten där är att den där magiska cachen bara finns på toppkortet - men då skulle ju 40 CU-kortet vara strypt jämfört med Navi 10.

Nej, jag tror att de har lite information och har fyllt på med gissningar, men helheten matchar inte. Som vanligt med den källan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Det vet vi ju inte. Kan lika gärna varit den kretsen med 72 CU som amd visade under Zen 3 revealen. Vi får se 28 Oktober.

Sant men tror inte 72 räcker. Får hoppas

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

72 CU i 2577MHz kan räcka rätt långt! En viss rysk tysk som grottat i powertables för en okänd OEM.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

72 CU i 2577MHz kan räcka rätt långt! En viss rysk tysk som grottat i powertables för en okänd OEM.

Hjälp mig på traven nu och förklara vad eller hur man ska räkna/förstå sig på vad dessa siffror betyder och vad som hypotetiskt är möjligt i prestanda..

Kanske en dum fråga för er mer kunniga men frågar man inte lär man sig inte.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Hjälp mig på traven nu och förklara vad eller hur man ska räkna/förstå sig på vad dessa siffror betyder och vad som hypotetiskt är möjligt i prestanda..

Kanske en dum fråga för er mer kunniga men frågar man inte lär man sig inte.

Man kan jämföra produkter av samma design genom att räkna antalet exekveringsenheter och klockfrekvensen. En Rx 5700 har 36 CU i 1725 MHz max klockfrekvens. Ett kort som har 72 CU i 1725 MHz borde alltså vara dubbelt så snabbt, så då kan man kolla upp vilken framerate ett 5700 får och dubbla den. Om klockfrekvensen dessutom har gått upp med nästan 50% så är det ytterligare en ökning att multiplicera in.

Detta är mycket inexakt. Dels går det inte alltid att skala hur som helst när man skalar upp (speciellt AMD hade problem med det förr), dels kan designen flaska på något annat (exempelvis minnesbandbredd) och dels kan ju konstruktionen vara mer effektiv än den föregående i ren IPC. Således gissar vi mest, men det är en fingervisning, och att gissa kan vara ganska kul.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat

Tack så mycket för en lätt och bra förklaring.

Så sammanfattningsvis om jag förstår detta rätt:

Nya 6000 serien kan hypotetiskt bli riktigt bra förutsatt att samtliga komponenter flyter med i samma ”båt”, dvs inga flaskhalsar/felkalkyleringar (rent spekulativt).

Ska lösa mer om detta ikväll, roligt att lära sig mer på äldre dagar 👍🏻

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Nya 6000 serien kan hypotetiskt bli riktigt bra förutsatt att samtliga komponenter flyter med i samma ”båt”, dvs inga flaskhalsar/felkalkyleringar (rent spekulativt).

Exakt så - men men men, det kan slå riktigt fel när det inte stämmer. Vega 64 var dubbelt Radeon 570, OCH 25% högre klockfrekvens OCH en del förbättringar av IPC. Radeon 570 hade 69 i Sweclockers prestanda-index, så Vega 64 borde alltså ha fått 172 eller så. Det hade varit fantastiskt och slagit 1080 Ti med god marginal. Nu blev det inte så, utan Vega 64 stannade på 121 - delvis för att det flaskade på minnet (HBM2 nådde inte upp till vad tillverkarna lovade i det läget), delvis för att de inte var en dubbling av riktigt allt utan bara shaders, TMUer och ROPpar, och delvis för att strömgränsen slog i rätt hårt och förhindrade de där högsta klockfrekvenserna. Bait for wenchmarks, som de säger.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Helt med på noterna, är övertygad om att de lärt sig att inte göra samma tabbe igen som med Vega, Lisa har målet inställt på att ta över, det är min egna tolkning av vad som gjorts i företaget på CPU och GPU sidan samt allt annat omkring.

Jag tror som sagt att de lärt sig, har ett eller två ess i ärmen och hypen omkring detta är rättfärdigt 👍🏻

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

TROR TYVÄRR ATT VI INTE KOMMER SE 3080-PRESTANDA TILL NÅGRA 348USD DENNA VÄNDA. OM DE HAR ETT KORT I 3090-KLASS, KOMMER DEN SÄKERLIGEN KOSTA SOM ETT 3080, 799-999 USD..
KÄNNS SOM EN DÖENDE MARKNAD MED DEN HÄR PRISSÄTTNINGEN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm försök till satir eller vad var det där

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tror att toppkortet som skall fajtas med 3080 blir dyrt, men en nedskalad variant som är typ 10% långsammare kan säkert få ett attraktivt pris. Dom måste slå RTX3070 så dom kan inte ta hur mycket betalt som helst för mellanvarianten.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

TROR TYVÄRR ATT VI INTE KOMMER SE 3080-PRESTANDA TILL NÅGRA 348USD DENNA VÄNDA. OM DE HAR ETT KORT I 3090-KLASS, KOMMER DEN SÄKERLIGEN KOSTA SOM ETT 3080, 799-999 USD..
KÄNNS SOM EN DÖENDE MARKNAD MED DEN HÄR PRISSÄTTNINGEN.

Ett kort på 505mm2 TSMC 7nm (dvs Navi 21) kommer inte att kosta $349 oavsett hur bra det går. AMD kan nog prispressa med kort baserade på Navi 22 och 23 (Navi 23 bör ju slå Navi 10, dvs 5700 XT, och det kortet är en hårsmån från 2080, så det är inga dåliga kort) men de största korten bill de ha betalt för.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag tror att toppkortet som skall fajtas med 3080 blir dyrt, men en nedskalad variant som är typ 10% långsammare kan säkert få ett attraktivt pris. Dom måste slå RTX3070 så dom kan inte ta hur mycket betalt som helst för mellanvarianten.

Deras toppkort kommer ta kampen mot 3090 (förutspår jag).

Visa signatur