Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@JDM
Det har du rätt i, dock skrev du -> AMD sa själva i samma video att det är det snabbaste kortet de har skapat vilket inte stämmer.

Fritt att spekulera, jag tror som jag skrev att det är inte deras toppkort utan att vi kommer få se 1 eller 2 kort som är "bättre".

Hon säger "by far the most powerful gaming-GPU we have ever built" sen visar hon BL3 test där hon säger 60+fps 4k etc, eller menar du att AMD skulle visa upp sitt starkaste grafikkort men sen visa speltester med ett svagare kort? förstår inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Av nyfikenhet, vad baserar du det på? Någon källa eller ren spekulation (som jag själv är spekulerar jag mycket omkring detta utan konkreta fakta)?

Mest spekulation, men lite fakta.

1) Vi har hört ända sen 3080 visades att Big Navi blir ungefär lika snabbt.
2) Det går ett rykte att AMD har något speciellt i rockärmen den här gången, ett chip som inte partnertillverkarna får tillgång till. Detta skall också vara något ganska sent påkommet.
3) De där läckta klockfrekvenserna från MacOS visade Big Navi maxat runt 2.2 GHz och ett mindre kort runt 2.5 GHz.
4) Kortet AMD visade ligger väldigt nära 3080 i prestanda.
5) AMD gillar att hålla tillbaka något till sista lanseringen - se exempelvis 16-kärnors Ryzen 3950X som precis alla räknade med, men som inte presenterades först.

1 har sannolikt läckt från en partnertillverkare. Alltså har de kortet som skall vara ungefär som en 3080 - det som AMD visade (4).
3 ger oss att det går att köra RDNA2 i 2.5 GHz, men att AMD inte planerat att göra det för Big Navi. Den enda rimliga förklaringen är att det då drar för mycket (över 300W).
1 och 3 tillsammans gör 2 ganska troligt - AMD såg NVidias lansering, insåg att de inte är så värst långt borta från 3090, såg strömförbrukningen på 3090, och bestämde sig för att göra något som drar mer men blir en spoiler till 3090.

Detta gör att jag tror att det blir något i stil med Vega 64 Liquid i begränsad upplaga baserat på Navi 21.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@JMD by far the most powerful gaming-GPU we have ever built = Hon talar i flertal/term om en GPU som sitter i hela deras 6000 serie.

Antingen är jag helt bakom flötet när jag (samt väldigt många fler) tolkar det så samt så är min engelska kanske inte så bra som jag trodde möjligtvis men det är min tolkning, du får tro/tolka det som du vill såklart, den 28’e är det många som kommer ha rätt men även fel.

@mpat
Gillar hur du tänker 🤘🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Mest spekulation, men lite fakta.

1) Vi har hört ända sen 3080 visades att Big Navi blir ungefär lika snabbt.
2) Det går ett rykte att AMD har något speciellt i rockärmen den här gången, ett chip som inte partnertillverkarna får tillgång till. Detta skall också vara något ganska sent påkommet.
3) De där läckta klockfrekvenserna från MacOS visade Big Navi maxat runt 2.2 GHz och ett mindre kort runt 2.5 GHz.
4) Kortet AMD visade ligger väldigt nära 3080 i prestanda.
5) AMD gillar att hålla tillbaka något till sista lanseringen - se exempelvis 16-kärnors Ryzen 3950X som precis alla räknade med, men som inte presenterades först.

1 har sannolikt läckt från en partnertillverkare. Alltså har de kortet som skall vara ungefär som en 3080 - det som AMD visade (4).
3 ger oss att det går att köra RDNA2 i 2.5 GHz, men att AMD inte planerat att göra det för Big Navi. Den enda rimliga förklaringen är att det då drar för mycket (över 300W).
1 och 3 tillsammans gör 2 ganska troligt - AMD såg NVidias lansering, insåg att de inte är så värst långt borta från 3090, såg strömförbrukningen på 3090, och bestämde sig för att göra något som drar mer men blir en spoiler till 3090.

Detta gör att jag tror att det blir något i stil med Vega 64 Liquid i begränsad upplaga baserat på Navi 21.

Håller med om det mesta även om jag ser det som osannolikt att AMD snabbaste kort skulle kunna dra mer än ett 3090. 3090 är väl på gränsen redan som det är? Ser det som ett enormt misslyckande ifall de lyckas få till ett så effektkrävande kort.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Aldrig att AMD med Lisa Sue skulle spoliera sitt event den 28'e genom att visa prestanda för det bästa kortet. Tror nog detta var 6800XT, på eventet sen kommer hon visa upp som en "one more thing moment" 6900XT. Det kanske blir 15% snabbare och kommer då lägga sig mellan ett 3080 och 3090. Tror priset på det kommer hamna kring $800 medan 6800XT kanske hamnar kring $600.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Håller med om det mesta även om jag ser det som osannolikt att AMD snabbaste kort skulle kunna dra mer än ett 3090. 3090 är väl på gränsen redan som det är? Ser det som ett enormt misslyckande ifall de lyckas få till ett så effektkrävande kort.

Menar att Navi 10 XTX drar mer än Navi 10 XT, inte att det drar mer än 3090. 3090 drar officiellt 345W - misstänker att Navi 10 XTX kommer att dra motsvarande mängd ungefär. PCIe-standarden säger egentligen 300W max per kort, även om ingen bryr sig om det. Man får 150W per 8-pin och sedan 75W från själva kortplatsen, så det går att nå 375W med två 8-pin.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nu ringer varningsklockorna för fullt här.
En sak med att Infinity Cache-ryktet blossade upp som förklaring när det började peka på 256-bit buss. Sedan började spekulationer om HBM-minnen i tandem med GDDR5. Nu har vi faktiska prestandasiffror och då börjar folk hitta på förklaringar till varför de är så låga.
Är det något som indikerar att förväntningar inte uppnås så är det när fanboys sitter i forum och kommer med långsökta förklaringar till varför saker är bättre än de verkar.

Kan vara så att de "låga" prestandasiffrorna passar helt överens med 256-bit buss. Kortet behöver inte ta prestandakronan för att vara en trevlig produkt med bra prestanda/krona och prestanda/watt. Jag tror det blir bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nu ringer varningsklockorna för fullt här.
En sak med att Infinity Cache-ryktet blossade upp som förklaring när det började peka på 256-bit buss. Sedan började spekulationer om HBM-minnen i tandem med GDDR5. Nu har vi faktiska prestandasiffror och då börjar folk hitta på förklaringar till varför de är så låga.
Är det något som indikerar att förväntningar inte uppnås så är det när fanboys sitter i forum och kommer med långsökta förklaringar till varför saker är bättre än de verkar.

Kan vara så att de "låga" prestandasiffrorna passar helt överens med 256-bit buss. Kortet behöver inte ta prestandakronan för att vara en trevlig produkt med bra prestanda/krona och prestanda/watt. Jag tror det blir bra ändå.

Vänta nu, anser du att över 60 fps i Ultra på 4K är lågt?
Mig veterligen så är det bara några veckor sen med lanseringen av RTX-3080 som den prestandan blev möjlig. Och du tycker att det är lågt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vänta nu, anser du att över 60 fps i Ultra på 4K är lågt?
Mig veterligen så är det bara några veckor sen med lanseringen av RTX-3080 som den prestandan blev möjlig. Och du tycker att det är lågt?

Det är inte lågt, andra som testat dom spel som visades upp med samma inställningar får liknande resultat med RTX3080. Det är alltså den nivån vi pratar om. Att Techpowerup får mycket bättre resultat med RTX3080 är för att dom kör custom slingor i sina tester, så deras resultat går inte att jämföra med förrän Big Navi är släppt och kan köra samma slinga.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Aleshi:

Nu har vi faktiska prestandasiffror och då börjar folk hitta på förklaringar till varför de är så låga.

Låga? Det fåtal siffror AMD presenterat ligger ju precis runtikring 3080 även med maxade inställningar i en superhög upplösning, det får ju knappast anses som lågt.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vänta nu, anser du att över 60 fps i Ultra på 4K är lågt?
Mig veterligen så är det bara några veckor sen med lanseringen av RTX-3080 som den prestandan blev möjlig. Och du tycker att det är lågt?

Skrivet av LennyV:

Låga? Det fåtal siffror AMD presenterat ligger ju precis runtikring 3080 även med maxade inställningar i en superhög upplösning, det får ju knappast anses som lågt.

Det är inte jag som tycker de är för låga. Trodde det framgick. Jag förtydligar ju till och med detta sedan med citationstecken.
Hela inlägget handlar ju om de som tycker att resultaten är orimligt låga och måste förklara för sig själva varför det egentligen kommer vara mycket snabbare. De som har alldeles för höga förväntningar och hypear, skapar och sprider helt ogrundade ideer och rykten för att de inte kan acceptera att siffrorna kanske är bra riktvärden.
Jag vänder mig tydligt mot detta resonemanget.

Jag sa rakt ut att jag tror det blir en bra produkt, och att det inte måste ta prestandakronan för att vara acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte jag som tycker de är för låga. Trodde det framgick. Jag förtydligar ju till och med detta sedan med citationstecken.
Hela inlägget handlar ju om de som tycker att resultaten är orimligt låga och måste förklara för sig själva varför det egentligen kommer vara mycket snabbare. De som har alldeles för höga förväntningar och hypear, skapar och sprider helt ogrundade ideer och rykten för att de inte kan acceptera att siffrorna kanske är bra riktvärden.
Jag vänder mig tydligt mot detta resonemanget.

Jag sa rakt ut att jag tror det blir en bra produkt, och att det inte måste ta prestandakronan för att vara acceptabelt.

Det är ju onekligen lite roligare att vara på choo choo tåget inför launch. Sen om man blir besviken den dagen den sorgen men tills dess så finns det ju i alla fall utrymme att spekulera baserat på rykten från rykteskällor som historiskt varit rätt pålitliga vad gäller AMD nära inpå launch.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte jag som tycker de är för låga. Trodde det framgick. Jag förtydligar ju till och med detta sedan med citationstecken.
Hela inlägget handlar ju om de som tycker att resultaten är orimligt låga och måste förklara för sig själva varför det egentligen kommer vara mycket snabbare. De som har alldeles för höga förväntningar och hypear, skapar och sprider helt ogrundade ideer och rykten för att de inte kan acceptera att siffrorna kanske är bra riktvärden.
Jag vänder mig tydligt mot detta resonemanget.

Jag sa rakt ut att jag tror det blir en bra produkt, och att det inte måste ta prestandakronan för att vara acceptabelt.

Nej den behöver inte ta prestandakronan.... men det som är med Hypen denna gång är att det kan vara förbaskat nära... så det är lite hugget som stucket vilken som kommer vara snabbast. Sen rykten är rykten och läckor är läckor.. vissa stämmer andra inte. Men verkar vara väldigt träffsäkert hittills vad Redgamingtech, Moreslawisdead o Notanapplefan kommit med.. Sen hakar jag på Notanapplefans ChooChoo train jag med ...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Måste prestera bättre här. Är det 500 kr billigare och presterar sämre för high res VR så är det nogo.

Sen vore det ju kul om de kunde chocka och få till crossfire för VR nu när nVidia totalt tappat bollen med SLi men det är nog inget att hoppas på direkt tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Aleshi:

Det är inte jag som tycker de är för låga. Trodde det framgick.

Åkäj, då missförstod jag dig! Mitt misstag!

I vilket fall, så här nära NV har ju AMD inte legat på år och dag - såvida de tre spel de visade siffror för inte är uteliggare då förstås, men AMD skulle få sig en rejäl PR-snyting på snoken när testresultat börjar komma ut ifall de presenterat bara de bäst presterande spelen, så det tror jag inte de gjort. Förmodligen ligger deras kort generellt så här bra till gentemot NVs senaste generation, vilket ju är en nästan sensationellt bra upphämtning!

Känner ganska stor entusiasm inför tanken att köpa AMD ännu en generation, särskilt när deras drivrutin är riktigt kraftfull med funktionalitet numera - om än en smula knöligt upplagd kanske.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sammanfattning från redgamingtechs nya video:

Infinity cache snubben sa att det inte var AMD bästa kort, och en annan "källa" sa samma sak. Den som visades hade förmodligen mellan 64-72CU. Dvs 6800-serien som AMD vill pusha. 6900-serien är dyr. Den som tävlar mot 3070 kommer möjligtvis inte förrän nästa år, men otydligt än så länge. AMD kommer att ha liiite billigare kort än NVIDIA, men priserna är fortfarande inte satta i sten.

Permalänk
Medlem

Använd gärna video funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Aldrig att AMD med Lisa Sue skulle spoliera sitt event den 28'e genom att visa prestanda för det bästa kortet. Tror nog detta var 6800XT, på eventet sen kommer hon visa upp som en "one more thing moment" 6900XT. Det kanske blir 15% snabbare och kommer då lägga sig mellan ett 3080 och 3090. Tror priset på det kommer hamna kring $800 medan 6800XT kanske hamnar kring $600.

Jag håller helt med. Om AMD inte har nånting mer än kortet de visade prestandan för den 5 oktober så kunde de ju lika gärna lanserat RX6000 samtidigt som Zen 3 istället för att ge en teaser. Blir ju extremt kontraproduktivt att ge en teaser och att sedan den 28 oktober säga: "japp här är vårt fetaste kort med precis den prestandan(~RTX3080) vi visade för 3 veckor sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/KittyYYuko/status/1316289459109851137
"Yuko Yoshida
@KittyYYuko
·
10h
I'm sure, Navi 21 has 128 ROPs."

https://twitter.com/0xCats/status/1316328679241330688
"Cyber Cat
@0xCats
Navi ROPs aint your normal ROPs
They're Navi ROPs"

Permalänk
Medlem

Rykte: Kopite (som läckte mycket om konfigurationerna för Ampere) säger att 80CU kommer gå upp mot 82SM , 72CU mot 68SM, 72CU mot 68SM.

Alltså 6900XT med 80CU mot 3090, 6800 och 6800XT med 72CU mot 3080 med 68SM som jag förstår det.

Permalänk
Permalänk
Medlem

OM dessa siffror stämmer är RDNA2 riktigt strömeffektiv!

https://twitter.com/xboxseriesnews1/status/131674968059278131...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

OM dessa siffror stämmer är RDNA2 riktigt strömeffektiv!

https://twitter.com/xboxseriesnews1/status/131674968059278131...

Swec/fz pratade om ca 200W i artikeln på framsidan.

Sen verkar inte series ha full rdna2 så det kan diffa åt båda hållen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Swec/fz pratade om ca 200W i artikeln på framsidan.

Sen verkar inte series ha full rdna2 så det kan diffa åt båda hållen

Ok, men snart får vi veta

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Swec/fz pratade om ca 200W i artikeln på framsidan.

Sen verkar inte series ha full rdna2 så det kan diffa åt båda hållen

Anime flickan har fel där. Series X har RDNA2 både på back end och front end. Bara att titta igenom MS hot chips presentation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Anime flickan har fel där. Series X har RDNA2 både på back end och front end. Bara att titta igenom MS hot chips presentation

Ok, inte omöjligt. Jag menade mest att det är svårt att dra exakta paralleller oavsett för vi vet inte om saker är custom, plus att det sitter i konsol med fix-frekvens (med extremt pressad ljud- och effekt-budget). Om vi räknar med 2.3GHz+ på desktop är ju inte konsolernas siffror relevanta heller... mycket saker kommer visa sig snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

OM dessa siffror stämmer är RDNA2 riktigt strömeffektiv!

https://twitter.com/xboxseriesnews1/status/131674968059278131...

Ja de verkar onekligen strömeffektiva. Det där är väl total power draw.. Dvs Cpu 8 core ryzen, ssd gpu mm mm.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Rogame rapporterar:

Navi21 XL - base clock 1800-1950Mhz. Boost 2100-2200Mhz.
Navi21 XT - Base clock 2000-2100. Boost runt 2400Mhz.

EDIT: Han har publicerat några uppdaterade klockfrekvenser som är mycket lägre.
Navi21XL - 1350-1400Mhz base clock. 1800-1900 game clock. 2100-2200 boost.
Navi21XT - 1450-1500Mhz base clock. 2000-2100 game clock. 2200-2400 boost.