3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk

Kan dessvärre meddela att det Gigabyte 3070 Eagle jag beställde på @webhallen tyvärr också kom bestyckat med en dålig 6 pins-kontakt. Slaktade både själva kortets 6 pins-hona (själva pinen satt liksom snett vilket förstörde plasten på kabeln) och min Cablemodskabel från PSUn. Kortet vägrade dyka upp i devices-listan eftersom den fick för lite ström.
Ledsamt då jag trodde problemet var åtgärdat.

The wait continues.

Tog bort taggen på Gigabyte. Gigabytes rep heter inte Lennart och är absolut inte lokförare... :(
Permalänk
Medlem

Hänt något idag eller? Kommer inte in på Inet just nu :/

Visa signatur

Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz||ASUS ROG STRIX B550-F GAMING||Phanteks Revolt Pro 1000W||AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB||ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC||Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black ||G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo ||M.2: Corsair Force MP400 2TB ||Mus: Logitech G402||Tangentbord: Razer Huntsman Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Kan dessvärre meddela att det Gigabyte 3070 Eagle jag beställde på @webhallen tyvärr också kom bestyckat med en dålig 6 pins-kontakt. Slaktade både själva kortets 6 pins-hona (själva pinen satt liksom snett vilket förstörde plasten på kabeln) och min Cablemodskabel från PSUn. Kortet vägrade dyka upp i devices-listan eftersom den fick för lite ström.
Ledsamt då jag trodde problemet var åtgärdat.

The wait continues.

Aj det låter inget vidare, sitter ju fortfarande i kö för just den modellen. Tack för infon iaf. Har du nån info om serienummer/månad på ditt kort som man kan jämföra med?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

31 okt. 20:46, prioriterad leverans

Tack, missade att det var icke-OC versionen. Beställde OC den 28e tydligen

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Då va det min tid att lämna tråden.

3090 Strix oc skickat från Inet idag.

Beställd 15.05. lycka till med era kort

Permalänk

Beställde ett Gigabyte 3080 Gaming OC från netonnet innan idag, får se ifall jag får det skickat med tanke på att det fortfarande står 11-06 som leveransdatum.

Permalänk
Skrivet av TM:

Aj det låter inget vidare, sitter ju fortfarande i kö för just den modellen. Tack för infon iaf. Har du nån info om serienummer/månad på ditt kort som man kan jämföra med?

Vet inte var jag hittar den informationen tyvärr. Har du koll på det så kan jag kika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Vet inte var jag hittar den informationen tyvärr. Har du koll på det så kan jag kika.

Står på lådan kortet kom i.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Skrivet av Errek:

Står på lådan kortet kom i.

Rev 1.0
*1063087

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Vet inte var jag hittar den informationen tyvärr. Har du koll på det så kan jag kika.

Läste på lite mer, verkar som det kan dröja tills 2021 innan det problemet ska vara löst så det spelar ingen roll när kortet gjordes, tack i alla fall

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nipponpajru:

http://imgur.com/gallery/jfsScf3

Då dök mitt EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA från Elgiganten upp! 🥳. Nu är det bara att vänta på 5900X ska släppas och sen resterande delar på Black friday. 😁

Du är en av de första (eller den första) jag sett som fått kort från Elgiganten. Grattis! När beställde du?

Permalänk
Medlem

Efter drygt 1.5 månad så äntligen kommer jag få min Asus strix 3090 oc från Inet imorgon.

Beställde kortet 25e Sept. kl15:06 och dagen innan beställde jag samma kort från Webhallen 24e Sept. Kl15:30.

Nu har jag tagit bort min beställning från Webhallen så kanske hjälpa förkorta kön lite.

Lycka till 🤙🏻🤙🏻🤙🏻

Visa signatur

CPU:i9-9900k@5ghz | GPU:Asus 3090 Strix OC | Ram:G.Skill Trident Z Royal 32gb Cl16 3200mhz | Mobo:Asus ROG Maximus XI Extreme Z390 | Aio:Asus Ryujin 360 AIO SSD:Samsung 250gb 860 Evo+Samsung SSD 860 QVO 1TB
PSU:Asus Rog Thor 850W | Monitor:Samsung Odyssey G9
Chassi:Phanteks Enthoo Evolv X + 3x120 Corsair ML + 4x140 Corsair ML

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Jag har beställt men inte fått ännu, däremot har jag hållit koll här på forumet.
Det kom in 42 kort den 5 oktober och säkert lika många den 23 oktober i omgång två.
Säg då att 84 kort har levererats. Jag har sett folk som beställt 15:28 som fått sitt.
Jag förväntade mig att det skulle kommit en leverans i fredags (30 okt) men verkar inte ha gjort det. Jag kollade med kundtjänst men de svarar inte på nått angående leverans.
Kommer förhoppningsvis minst 40 nästa vecka iallafall!

Verkar ändå vara betydligt färre bokningar his Inet än Webhallen. Jag hade preliminärt leveransdatum 3 november men räknar väl med minst 2-4 veckor innan det kommer.

OK, Jag har den 3 november. Men som det ser ut nu så blir det inte då. Hoppas det kommer innan nästa månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Kan dessvärre meddela att det Gigabyte 3070 Eagle jag beställde på @webhallen tyvärr också kom bestyckat med en dålig 6 pins-kontakt. Slaktade både själva kortets 6 pins-hona (själva pinen satt liksom snett vilket förstörde plasten på kabeln) och min Cablemodskabel från PSUn. Kortet vägrade dyka upp i devices-listan eftersom den fick för lite ström.
Ledsamt då jag trodde problemet var åtgärdat.

The wait continues.

Låter inte bra. Vä tar själv på en Eagle men funderar på att avboka speciellt om det fortfarande är problem med kontakterna.

Edit: avbokat nu. Hade visserligrn bra pris på 5625kr men haft ångest över att ha beställt det ändå sedan man beställde. Mitt 2070 fungersr fint och spelar inte så mycket på datorn ändå så väntar på nästa generation så som var tänkt från början. Redan haft extrem otur först med spisen och sedan diskmaskinen efter att ha bytt ut gamla men fungerande grejer mot nytt. Vill inte riskera att behöva krångla med grafikkortet som går sönder också.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Fick idag ett GeForce 3090 OC kort till en av jobbdatorerna från Inet. Ingen kod dock. Men jag spelar mest bilsimulatorer när datorerna inte rendrar 3D. Fick ett FE kort i kundvagnen men när jag hittade plånboken var det borta. Sedan hade jag två kort beställda på Dustin med leverans långt fram i tiden. Kortet beställde jag i torsdags kväll när de fanns i lager. ”Blind luck!” Behöver kortet desperat till ett bil jobb med alldeles för mycket CAD data och 8k texturer. 3090 renderar VRAY nästan 3ggr snabbare än ett 2080ti.

Visa signatur

Pixel Pusher

Permalänk
Medlem

Min vän fick mail idag om att han kan hämta ut sitt ASUS 3080 TUF OC på Webhallen.

Tråkiga här är att han har en ordertid som är 10 minuter efter mig och då är jag ändå en bra bit ifrån att få mitt kort om man kikar på kön som ligger utlagd på produksidan nu. Skillnaden mellan min väns order och min är att han valde uthämtning och jag postorder.

@webhallen någon aning vad som kan ha hänt här? Prioriterar bokningsystemet uthämtning före postorder? Förövrigt tycker jag de är grymt att du lägger ner så mycket tid här på forumet, tack för det!

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Beställde Gigabyte 3090 Gaming OC från webhallen kl 15.02 på releasedagen. Kortet kom med posten idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Min vän fick mail idag om att han kan hämta ut sitt ASUS 3080 TUF OC på Webhallen.

Tråkiga här är att han har en ordertid som är 10 minuter efter mig och då är jag ändå en bra bit ifrån att få mitt kort om man kikar på kön som ligger utlagd på produksidan nu. Skillnaden mellan min väns order och min är att han valde uthämtning och jag postorder.

@webhallen någon aning vad som kan ha hänt här? Prioriterar bokningsystemet uthämtning före postorder? Förövrigt tycker jag de är grymt att du lägger ner så mycket tid här på forumet, tack för det!

Detta har ju förklarats tidigare.
Någon har beställt ett kort med uthämtning i samma butik som din vän, denna har dock valt att inte hämta kortet när det kommit och då går kortet till nästa som valt samma butik för uthämtning, troligen din vän.
Dvs kort som skickats till butik övergår till butikens kölista om det inte hämtas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Detta har ju förklarats tidigare.
Någon har beställt ett kort med uthämtning i samma butik som din vän, denna har dock valt att inte hämta kortet när det kommit och då går kortet till nästa som valt samma butik för uthämtning, troligen din vän.
Dvs kort som skickats till butik övergår till butikens kölista om det inte hämtas.

Tack för det, de förklarar saken även om jag tycker att ett avbokat kort borde gå tillbaka till originalkön och inte butikskön.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Tack för det, de förklarar saken även om jag tycker att ett avbokat kort borde gå tillbaka till originalkön och inte butikskön.

Med tanke på alla sweclockare som suttit och beställt 5 kort var som de sen avbokar när de väl skickats ut till butikerna till höger och vänster, så kan jag sympatisera med butikskedjorna som kanske inte då väljer att lägga pengar på att sen skicka korten fram och tillbaka ytterligare ett par gånger..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

Med tanke på alla sweclockare som suttit och beställt 5 kort var som de sen avbokar när de väl skickats ut till butikerna till höger och vänster, så kan jag sympatisera med butikskedjorna som kanske inte då väljer att lägga pengar på att sen skicka korten fram och tillbaka ytterligare ett par gånger..

Jag förstår logistik- och ekonomidelen i de hela men det är ju ett system som Webhallen själva har valt att använda och i slutändan blir ju resultatet att de skapas massa separata butiksköer som minskar antal kort i originalkön för att folk sitter och lägger massa multiordrar överallt - kort som går ut till personer som egentligen hade en köplats längre bak i kön.

Om vi nu tar min vän som exempel, utifrån hans ordertid och datan vi kan hitta på produktsidan för grafikkortet så hade han en köplats runt 100. Om vi skulle ställa frågan till de 99 personerna som har väntat i 5-6 veckor vad de tycker om att min vän nu har "gått före i kön" av den enkla anledningen att han valde avhämtning som leveranssätt, så tror jag inte att de hoppar av glädje direkt, men vad vet jag?

De jag vill komma fram till är att man som återförsäljare kanske bör fundera på om denna lösning bör skruvas på så inte kunder känner att de blir missnöjda när den här typen av köer skapas. Jag kan bara tala för mig själv men jag blev inte jätteglad när min vän skrev till mig att han hade fått kortet före mig, kul för han, mindre kul för mig.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av Senocs:

Du är en av de första (eller den första) jag sett som fått kort från Elgiganten. Grattis! När beställde du?

Jag beställde denna den 27/10 klockan 14:07. Den skickades den 29e.
Gick väldigt fort, osäker på om jag bara hade tur..

Permalänk

Man börjar bli lite deprimerad av denna tråd nu. Damn you Nvidia.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Inaktiv

Undra när på dagarna man ska börja köra f5 på hemsidorna?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Detta har ju förklarats tidigare.
Någon har beställt ett kort med uthämtning i samma butik som din vän, denna har dock valt att inte hämta kortet när det kommit och då går kortet till nästa som valt samma butik för uthämtning, troligen din vän.
Dvs kort som skickats till butik övergår till butikens kölista om det inte hämtas.

Det var också något som de mailade ut och förklarade FÖRE release av 3080-korten och påpekade att det är därför de inte vill gå ut med könummer för det kommer bara resultera i belastning för support- och butikspersonal när det upplevs som "inte rättvist"

Inte menat som en gringubbe-påpekning utan snarare ytterligare en applåd till hur mycket @webhallen sticker ut nacken här i tråden för att försöka hjälpa oss i ett rejält minfält! <3

Permalänk
Skrivet av Slap:

De jag vill komma fram till är att man som återförsäljare kanske bör fundera på om denna lösning bör skruvas på så inte kunder känner att de blir missnöjda när den här typen av köer skapas. Jag kan bara tala för mig själv men jag blev inte jätteglad när min vän skrev till mig att han hade fått kortet före mig, kul för han, mindre kul för mig.

Förstår fullt ut det är surt, speciellt när tillgången fortfarande är såpass låg.

En kvalificerad gissning är att om det här är / blir ett problem stort nog för produkter med begränsad tillgång kommer vi helt enkelt inte ha ett "boka och hämta i butik" för dem i framtiden och även om det leder till ett mer rättvist kösystem så har det sina egna nackdelar =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nipponpajru:

Jag beställde denna den 27/10 klockan 14:07. Den skickades den 29e.
Gick väldigt fort, osäker på om jag bara hade tur..

Wow. Tror jag. Tur helt klart, hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Previously on SweClockers - Kaos på Grafikkortsmarknaden

Asus fortsätter att reta gallfeber på Nisse, som nu svär att han aldrig någonsin mer ska köpa en Asus-produkt igen. Detta trotts att han äter musli och havre-flakes i form av Asus-loggan varje morgon.
Det är julafton för Fredrik, för hans 3080 har kommit, nu ska han spela Control i 10 minuter för att sedan återgå till att spela Quake1 i 720p.
Johan och Pelle fortsätter att fråga samma fråga, om och om igen, om Webhallen har fått någon information om 3080 non OC.
@webhallen fortsätter att svara i all hast, han jobbar på så mycket att han inte hinner äta och är nära på att dö av undernäring.

I dagens avsnitt av SweClockers - Kaos på grafikkortsmarknaden
Ett mörkt moln drar in över forumet.
Karsten ska minsann aldrig mer köpa från INET, för att deras kundservice inte kan svara på hans frågor om köplats.
Folk är förbannade, konspirationsteorierna kastas hej vilt till höger och vänster.
Är nVidia och tillverkarna i maskopi för att kunna sälja dyrare grafikkort?
Är asus ens ett företag som finns på riktigt?
Ska Johnny bojkotta alla svenska butiker och endast köpa via amazon?
Är allt bara en ridå för att leda bort uppmärksamheten från det amerikanska valet?
Är mina kalsonger blåa?

Stay tuned to find out, on the next espisode...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Previously on SweClockers - Kaos på Grafikkortsmarknaden

Asus fortsätter att reta gallfeber på Nisse, som nu svär att han aldrig någonsin mer ska köpa en Asus-produkt igen. Detta trotts att han äter musli och havre-flakes i form av Asus-loggan varje morgon.
Det är julafton för Fredrik, för hans 3080 har kommit, nu ska han spela Control i 10 minuter för att sedan återgå till att spela Quake1 i 720p.
Johan och Pelle fortsätter att fråga samma fråga, om och om igen, om Webhallen har fått någon information om 3080 non OC.
@webhallen fortsätter att svara i all hast, han jobbar på så mycket att han inte hinner äta och är nära på att dö av undernäring.

I dagens avsnitt av SweClockers - Kaos på grafikkortsmarknaden
Ett mörkt moln drar in över forumet.
Karsten ska minsann aldrig mer köpa från INET, för att deras kundservice inte kan svara på hans frågor om köplats.
Folk är förbannade, konspirationsteorierna kastas hej vilt till höger och vänster.
Är nVidia och tillverkarna i maskopi för att kunna sälja dyrare grafikkort?
Är asus ens ett företag som finns på riktigt?
Ska Johnny bojkotta alla svenska butiker och endast köpa via amazon?
Är allt bara en ridå för att leda bort uppmärksamheten från det amerikanska valet?
Är mina kalsonger blåa?

Stay tuned to find out, on the next espisode...

Haha, bästa!

Fattar inte heller hysterin.

Du glömde en sak..
Tror Nvidia är i maskopi med CD Project RED

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Previously on SweClockers - Kaos på Grafikkortsmarknaden

Asus fortsätter att reta gallfeber på Nisse, som nu svär att han aldrig någonsin mer ska köpa en Asus-produkt igen. Detta trotts att han äter musli och havre-flakes i form av Asus-loggan varje morgon.
Det är julafton för Fredrik, för hans 3080 har kommit, nu ska han spela Control i 10 minuter för att sedan återgå till att spela Quake1 i 720p.
Johan och Pelle fortsätter att fråga samma fråga, om och om igen, om Webhallen har fått någon information om 3080 non OC.
@webhallen fortsätter att svara i all hast, han jobbar på så mycket att han inte hinner äta och är nära på att dö av undernäring.

I dagens avsnitt av SweClockers - Kaos på grafikkortsmarknaden
Ett mörkt moln drar in över forumet.
Karsten ska minsann aldrig mer köpa från INET, för att deras kundservice inte kan svara på hans frågor om köplats.
Folk är förbannade, konspirationsteorierna kastas hej vilt till höger och vänster.
Är nVidia och tillverkarna i maskopi för att kunna sälja dyrare grafikkort?
Är asus ens ett företag som finns på riktigt?
Ska Johnny bojkotta alla svenska butiker och endast köpa via amazon?
Är allt bara en ridå för att leda bort uppmärksamheten från det amerikanska valet?
Är mina kalsonger blåa?

Stay tuned to find out, on the next espisode...

En sådan uppdatering varannan dag tycker jag är rimligt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"