Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ
Skrivet av No_Jah:

Du kan brygga ComHem-routern, då kan du använda valfri router efter efter ComHem-routern.

Mjaaa... Jag har Comhem 100/10 sen några år tillbaka och C2-router, och har kört wifi via Asus-router för mycket bättre räckvidd. Men det ger regelbundna korta avbrott, några sekunder åt gången med kanske 5-20 minuters mellanrum. Det får jag inte med C2.

Och sen nån vecka tillbaka kan jag överhuvudtaget inte köra Sonos-högtalare med den setupen, det har funkat i flera år innan men nu hittas inte högtalarna. Vet ej om det är Comhem eller Sonos som ändrat nåt, men nånting är numera knas med kombon bryggad Comhem C2 och router. Jag har nu tagit bort Asus-routern och har sämre men stabilt wifi som även fixar Sonos. Skitföretag.

Visa signatur

"Sådana läppar, sådan sallad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa:

Mjaaa... Jag har Comhem 100/10 sen några år tillbaka och C2-router, och har kört wifi via Asus-router för mycket bättre räckvidd. Men det ger regelbundna korta avbrott, några sekunder åt gången med kanske 5-20 minuters mellanrum. Det får jag inte med C2.

Och sen nån vecka tillbaka kan jag överhuvudtaget inte köra Sonos-högtalare med den setupen, det har funkat i flera år innan men nu hittas inte högtalarna. Vet ej om det är Comhem eller Sonos som ändrat nåt, men nånting är numera knas med kombon bryggad Comhem C2 och router. Jag har nu tagit bort Asus-routern och har sämre men stabilt wifi som även fixar Sonos. Skitföretag.

Då låter det ju snarare som det är något problem med din Asus-router, eller kan det vara så att du inte stänger av wifi i ComHem-routern när du kör bryggat så att dina enheter kopplar upp sig mot den istället, och iom. det blir kopplade direkt mot Internet och därför inte kommer åt ditt interna nätverk.

Jag har kört bryggad Comhem-router så länge jag kan minnas med diverse ComHem-routers.
För tillfället har jag WifiHub C1, och bakom den en pfSense.

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ
Skrivet av No_Jah:

Då låter det ju snarare som det är något problem med din Asus-router, eller kan det vara så att du inte stänger av wifi i ComHem-routern när du kör bryggat så att dina enheter kopplar upp sig mot den istället, och iom. det blir kopplade direkt mot Internet och därför inte kommer åt ditt interna nätverk.

Jag har kört bryggad Comhem-router så länge jag kan minnas med diverse ComHem-routers.
För tillfället har jag WifiHub C1, och bakom den en pfSense.

Har alltid kört Comhem-routerns wifi avstängt, och kört wifi på Asus-routern - har funkat med Sonos i 2,5 år, men nyligen gick det plötsligt inte längre. Har testat två Asus-routrar (RT-AC66U, Zenwifi XT8), massa random-fel när jag försöker lägga till högtalarna. Till slut gick det inte alls, de anslöt till wifi men dök inte upp i appen.

Med Comhem bryggad och wifi avstängt, och wifi på Asus-routern fick jag 2 % packet loss när jag pingade google.com. Med Comhem-routerns wifi fick jag 0 %, men dubbla svarstiden, usel täckning här hemma, inget USB-uttag (för hårddisk-lagring) och svajig fart. Suck.

Visa signatur

"Sådana läppar, sådan sallad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Enligt min hyresvärd så kommer dom att dra fiber via comhem.. men något startdatum har dom inte.

just nu har jag 300/10 som jag betalar 349 för.

jag är nöjd med hastigheten jag har nu. så det är bara frågan om jag kommer att få bättre hastighet eller bättre pris.

Om du är nöjd med hastigheten så behöver du väll inte mer hastighet?
Har du via Coax idag eller via annan LAN-leverantör?

Permalänk
Medlem

jag har Coax just nu.. det jag tänkte mest var om jag kommer att få snabbare hastighet för samma peng eller bättre pris på den hastigheten jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

jag har Coax just nu.. det jag tänkte mest var om jag kommer att få snabbare hastighet för samma peng eller bättre pris på den hastigheten jag har nu.

349kr/mån för 300/10 låter ganska dyrt, jag gissar att ni inte har något gruppavtal?
Hos mig får man samma abonnemang för 199kr/mån. Jag har lagt till 50Mbit/s som tillval, och betaltalar 249kr/mån för 300/50.

Men generellt brukar det nog vara ännu lite bättre priser på vanliga fiberbredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Om ni redan har coax idag så låter det mer som att ni ska få ett gruppavtal med lite rabatt (och samma hastigheter). Comhem drar inte runt fiber i onödan om de inte behöver.

Permalänk
Medlem

sant.. sen så kan jag redan få fiber från telia..

jag skickade ett mail till våran fastighetsadministratör och frågade om dom skulle installera fiber och hon sa ja och att det var just comhem.

anledningen till att jag ens frågade var att HGF skickade ett mail angående det och en hyreshöjning..

Permalänk
Medlem

Gått över till 300-500 Mbit/s (ner och upp) men får enbart ca 10Mbit/s uppåt (neråt får jag ca 500Mbit/s).

Router Com Hem Wi-Fi Hub L1

Provat med både en laptop och stationär, något tips på någon router inställning? Enklast att kontakta Comhem kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Gått över till 300-500 Mbit/s (ner och upp) men får enbart ca 10Mbit/s uppåt (neråt får jag ca 500Mbit/s).

Router Com Hem Wi-Fi Hub L1

Provat med både en laptop och stationär, något tips på någon router inställning? Enklast att kontakta Comhem kanske?

Låter galet med 10 upp. Ring kundtjänst och kolla.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag har i nuläget fiber och Comhem som leverantör. Vi har egen Ubiquiti router och Acesspunkt som vi använder för nätverket hemma, men vi har hemtelefoni med basstation som vi kör via comhems egna router vid sidan av. Basstationen är ansluten till telefonuttaget på comhems router. Comhems egna router har jag stängt av wifi på, så den används enbart till hemtelefoni, men skulle gärna vilja bli av med den. Går det att ansluta hemtelefoni direkt till min switch som inte ligger på comhems router eller kommer det ställa till problem?
Vi har en enkel gigaset hemtelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Låter galet med 10 upp. Ring kundtjänst och kolla.

Ja, får ringa i dag efter jobbet men jag kom på också att jag måste kolla kablarna. Tycker det betedde sig allmänt skumt igår.

Hittade några kablar från vinden och frågan är vad det är för standard på dessa. Kanske är bäst jag köper åtminstone en ny kabel för att räkna bort den risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Hej.
Jag har i nuläget fiber och Comhem som leverantör. Vi har egen Ubiquiti router och Acesspunkt som vi använder för nätverket hemma, men vi har hemtelefoni med basstation som vi kör via comhems egna router vid sidan av. Basstationen är ansluten till telefonuttaget på comhems router. Comhems egna router har jag stängt av wifi på, så den används enbart till hemtelefoni, men skulle gärna vilja bli av med den. Går det att ansluta hemtelefoni direkt till min switch som inte ligger på comhems router eller kommer det ställa till problem?
Vi har en enkel gigaset hemtelefon.

Först och främst vilken typ av uppkoppling har du?
Vilken typ av kabel ansluter du routern till väggutaget, coax eller ethernet?

Om det är coax så kan du inte uteslutea ComHem-routern eftersom den även är ett kabelmodem, men däremot kan du ev. sätta den i bryggat läge, men jag är osäker på hur det går med telefonin om du bryggar kabelmodemet/routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Först och främst vilken typ av uppkoppling har du?
Vilken typ av kabel ansluter du routern till väggutaget, coax eller ethernet?

Om det är coax så kan du inte uteslutea ComHem-routern eftersom den även är ett kabelmodem, men däremot kan du ev. sätta den i bryggat läge, men jag är osäker på hur det går med telefonin om du bryggar kabelmodemet/routern.

Vi har fiber i en villa, så först sitter en mediaomvandlare. Kopplat till ett av uttagen på den har vi vår egna router + accesspunkter. kopplat till ett annat uttag på mediaomvandlaren finns Comhems egna router som har wifi avstängt och används enbart för att hemtelefonin ska fungera (IP-telefoni). Så till comhems egna router är inget annat ansluten. Önskar därför ta bort den och få hemtelefoni att fungera genom vår egna router. Men då måste man fixa några inställningar som jag inte vet hur.
På gigaset basstationen går det logga in och ställa in några inställningar. Så som domain, proxy, port osv. Tyvärr vet jag inte vad comhem använder där eller om dem ens tillåter en att inte använda deras router som t.ex. bahnhof har blockerat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, får ringa i dag efter jobbet men jag kom på också att jag måste kolla kablarna. Tycker det betedde sig allmänt skumt igår.

Hittade några kablar från vinden och frågan är vad det är för standard på dessa. Kanske är bäst jag köper åtminstone en ny kabel för att räkna bort den risken.

Kom på en sak.

Kör du med 3 hål i väggen-comhem? Du kanske har bara 10 upp max då. Kolla med kundtjänst för nu låter det som att du har 500/10-linan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Vi har fiber i en villa, så först sitter en mediaomvandlare. Kopplat till ett av uttagen på den har vi vår egna router + accesspunkter. kopplat till ett annat uttag på mediaomvandlaren finns Comhems egna router som har wifi avstängt och används enbart för att hemtelefonin ska fungera (IP-telefoni). Så till comhems egna router är inget annat ansluten. Önskar därför ta bort den och få hemtelefoni att fungera genom vår egna router. Men då måste man fixa några inställningar som jag inte vet hur.
På gigaset basstationen går det logga in och ställa in några inställningar. Så som domain, proxy, port osv. Tyvärr vet jag inte vad comhem använder där eller om dem ens tillåter en att inte använda deras router som t.ex. bahnhof har blockerat detta.

Ok, då förstår jag.
Förmodligen Används ett specifikt VLAN för telefontrafiken, och om de går at ta reda på det så borde man kunna använda annan utrustning än comhems för att koppla in det, hur ser förresten telefonuttagen ut på comhem-routern, är det vanlig RJ45, eller är denågon mindre variant tex. RJ11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Ok, då förstår jag.
Förmodligen Används ett specifikt VLAN för telefontrafiken, och om de går at ta reda på det så borde man kunna använda annan utrustning än comhems för att koppla in det, hur ser förresten telefonuttagen ut på comhem-routern, är det vanlig RJ45, eller är denågon mindre variant tex. RJ11?

På comhem routern har jag anslutit mot en RJ11, men på basstationen finns det både RJ45 och RJ11 att välja.

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag hittade felet i hastighetstesterna för mitt nya 500-500 fiber bredband.

En av världens absolut största och vassaste leverantörer av lösenordshantering, LastPass har en plugin till Chrome.

Har jag denna aktiv samtidigt som jag kör bredbandskollen.se får jag enbart ca 2-10Mbit/s uppåt, disablar jag pluginen får jag ca 400-500 uppåt.

Permalänk
Medlem

Fråga om Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern (har enbart haft den här några dagar).

Fiber - nätverkskabel

På morgonen får jag sämre resultat när jag mäter bredbandshastighet via tex bredbandskollen eller speedtest. Märkt två morgnar i rad att jag får ca 100 Mbit/sec neråt/download på morgonen (från två helt olika datorer via separata kablar).

Intressant: Startar jag om routern får jag bredband enligt spec igen (400-500 i båda riktningarna på båda datorerna). Möjligt det skulle räcka att bara dra ut och sätta tillbaka nätverkskabeln också, vet ej, inte provat.

Kan det vara som så att routern går ner i någon typ av sömnläge/energisparläge under natten, något som förhandlar ner kapaciteten eller är det en taskig router man bör byta ut? Vilka inställningar bör jag kolla på?

Observera att datorerna är helt avstängda under natten så det är inget sparläge på dem som spökar, det vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fiber - nätverkskabel

På morgonen får jag sämre resultat när jag mäter bredbandshastighet via tex bredbandskollen eller speedtest. Märkt två morgnar i rad att jag får ca 100 Mbit/sec neråt/download på morgonen (från två helt olika datorer via separata kablar).

Intressant: Startar jag om routern får jag bredband enligt spec igen (400-500 i båda riktningarna på båda datorerna). Möjligt det skulle räcka att bara dra ut och sätta tillbaka nätverkskabeln också, vet ej, inte provat.

Kan det vara som så att routern går ner i någon typ av sömnläge/energisparläge under natten, något som förhandlar ner kapaciteten eller är det en taskig router man bör byta ut? Vilka inställningar bör jag kolla på?

Observera att datorerna är helt avstängda under natten så det är inget sparläge på dem som spökar, det vet jag.

Du kör inte någon form av VPN? Något du kan börja att testa är väl att köra en ren installation av de webbläsare du testar med för du verkar ju ha en del roliga plugin som verkar påverka din hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Du kör inte någon form av VPN? Något du kan börja att testa är väl att köra en ren installation av de webbläsare du testar med för du verkar ju ha en del roliga plugin som verkar påverka din hastighet

Jag kör nu enbart testerna via Speednet's Windows klient för att räkna bort webbläsaren. Ingen VPN aktiv under testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fiber - nätverkskabel

Med tanke på mitt symptom ovan så undrar jag om det går att köra telnet till Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern så att jag kan schemalägga omstart en gång varje morgon?

Ett annat exempel med lite underligt beteende: Kopplade en nätverksladd från routern till en annan dator ikväll. Först enbart ca 100Mbit/sek nerströms (jag ska ha ca 500), jag startade om routern och allt fungerade perfekt igen med flöde enligt vad jag betalar för.

Det här kan eventuellt sluta med att jag fixar en annan router även om det nödvändigtvis inte måste vara routern som strular. Men den beter dig lite skumt/annorlunda ibland tycker jag (syftar enbart på trådat nu). Om det är så att en annan router fungerar "normalt" så är det verkligen stor tveksamhet/varning för att köra trådat via Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern om inte mitt ex är trasigt. I så fall kommer jag hänga ut dem här tills de skärper till sig, fixar ny firmware eller byter ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Med tanke på mitt symptom ovan så undrar jag om det går att köra telnet till Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern så att jag kan schemalägga omstart en gång varje morgon?

Ett annat exempel med lite underligt beteende: Kopplade en nätverksladd från routern till en annan dator ikväll. Först enbart ca 100Mbit/sek nerströms (jag ska ha ca 500), jag startade om routern och allt fungerade perfekt igen med flöde enligt vad jag betalar för.

Det här kan eventuellt sluta med att jag fixar en annan router även om det nödvändigtvis inte måste vara routern som strular. Men den beter dig lite skumt/annorlunda ibland tycker jag (syftar enbart på trådat nu). Om det är så att en annan router fungerar "normalt" så är det verkligen stor tveksamhet/varning för att köra trådat via Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern om inte mitt ex är trasigt. I så fall kommer jag hänga ut dem här tills de skärper till sig, fixar ny firmware eller byter ut den.

Är det mer regel än undantag, för routrar som ISP:erna "skickar med", att de är bristfälliga på alla möjliga vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Om du inte absolut behöver deras skräprouter/modem (t.ex för tv, analog telefoni eller så) gör du nog bättre att köra en annan. Det är oftast rätt dålig standard både på mjukvara och hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Om du inte absolut behöver deras skräprouter/modem (t.ex för tv, analog telefoni eller så) gör du nog bättre att köra en annan. Det är oftast rätt dålig standard både på mjukvara och hårdvara.

Ska först testa om min gamla Asus RT-AC66U B1 router beter sig bättre. På gränsen till kontroversiellt om Com Hem skickar med en såpass dålig router. För deras skull hoppas jag vekligen att det är fel på den, alternativt något skumt med mitt nät, pinsamt dåligt annars av Com Hem (på gränsen till nyhetsvärde, borde kanske tipsa IDG i så fall). Skicka såpass dålig utrustning till kunderna att de inte får den hastighet de faktiskt betalar för, vore riktigt pinsamt för Com Hem?

Permalänk
Medlem

Alltså det är ju somsagt ingen kioskvältare att ISP-ernas kund-routers är mest för täcka leverantörens behov primärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Alltså det är ju somsagt ingen kioskvältare att ISP-ernas kund-routers är mest för täcka leverantörens behov primärt.

I vanliga fall brukar väl dock leverantörernas routrar ändå lyckas leverera enligt vad man köper i form av bandbredd? Men den här beter sig skumt, när routern varit i gång några timmar men jag inte använt den (och haft datorerna avstängda), när jag sedan sätter igång datorn så får jag enbart dryg 100 ner. Startar om routern, 450-500 ner igen enligt spec. Detta har hänt ca 4-5 ggr på rad utan undantag, både morgon och kväll, har återskapat med en annan dator.

Borde rimligtvis vara något med mitt nät hemma eller fel på routern annars är det väldigt pinsamt tycker jag, då ska jag försöka ta det här vidare. När det fungerar så här dåligt blir det för mycket badwill och det vill inte ens Com Hem ha, jag garanterar dig.

Har inte hunnit jämföra med en annan router ännu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

I vanliga fall brukar väl dock leverantörernas routrar ändå lyckas leverera enligt vad man köper i form av bandbredd? .

Har inte hunnit jämföra med en annan router ännu dock.

Absolut, men just L1 har jag inte mycket gott att säga om. Vet inte vad som felar, om det är några komponenter i eller om det är mjukvara eller en kombination av båda, men har stött på det flera gånger att man får korrekt fart via mediaomvandlaren, men L1'an ger svajjiga resultat och låg hastighet. Det lär absolut finnas garanti på den enhet du har, det löser sig säkert om du får den utbytt.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Absolut, men just L1 har jag inte mycket gott att säga om. Vet inte vad som felar, om det är några komponenter i eller om det är mjukvara eller en kombination av båda, men har stött på det flera gånger att man får korrekt fart via mediaomvandlaren, men L1'an ger svajjiga resultat och låg hastighet. Det lär absolut finnas garanti på den enhet du har, det löser sig säkert om du får den utbytt.

Intressant inlägg men lite oroväckande. Frågan är dock om alla L1or lider av dessa brister eller om det är fel på min?

Låter väldigt oroväckande det du skriver och Com Hem sjunker rejält i anseende. Man kan inte ge skräp till kunder som betalar för 500-500 eller 1000-1000, det är f-n i mig nyhetsstoff. Gör ett företag bort sig bör det svida lite.

Vet du om de har någon bättre router man kan tjata sig till?

Blir oerhört intressant att se hur denna felanämälan går som jag har hos dem, frågan är om de kommer spela dumma/ovetande eller kännas vid att vissa enheter lider av liknande symptom i så fall.

Permalänk

Hej, flytta precis till en ny lägenheten valde ComHem som leverantör fick hem C2 routern plugga in allt exakt som man ska, men routern har fastnat på downstream pilen? och blinkar grönt.

Jag har gjort allt man kan tänka sig, stängt av den helt i 5-10 min, tryckt på reset, dubbel kollat kablarna, testa den även hos en kompis där det funka fint, jag kan logga in i router settings, men den säger bara no internet... Kör via Coax förresten. Har kommit fram till att det är antingen ComHem eller huset som har nåt fel annars men ville kolla här med.

Nu så är klockan 9 ska ringa kundtjänst!

stavning