Sony: "Inga SSD-uppgraderingar till PS5 vid lansering"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "Inga SSD-uppgraderingar till PS5 vid lansering"

Lagringsuppgraderingar skjuts på framtiden med hänvisning till fysisk platsbrist.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån får väl peta i lite diskar och testa helt enkelt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kan finnas en teknisk spärr mot alla hårddiskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skribent

Hur tänkte man här från Sony?
Med tanke på den fysiska storleken på deras enhet så kunde man väl tycka att dom kunde satt M.2 platsen lite djupare och skapa någon form av ventilationskanal?

Menar.... 5.5 GB/s utan varken direkt passiv kylning i form av flänsar eller aktiv kylning med hjälp av systemets fläkt(ar?) känns ju lite väl i överkant som krav.
Som referens sitter jag på 2st "Samsung SM961 512GB" som har "Maximum read speed 3200 MB/s" &
"Maximum write speed 1700 MB/s" och även dessa kan redan bli rätt varma, då har jag visserligen inga flänsar på dom men har 3st fläktar för insug, 1st för utsug samt en 240-rad i push/pull config.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Och de kommer då klara bandbreddskravet eller?

Edit: fast du kanske menar SSDer? De disklösa "diskarna" 😂

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Snacka om konstruktörsmiss att man nu släpper PS5 och har gjort utrymmet för litet för den extra SSD:n så det måste specialtillverkas. Vad är tanken med det egentligen?
Hade det inte varit enklare att ändra designen lite grann och få i en standard SSD istället?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Det är ett konsolkrig på gång. Det är superviktigt att konsolerna lanseras så tidigt som möjligt att visa saker ej är lösta får de ta senare.
Det känns sådär.. Nu tror jag Sony löser detta och inte har gjort en dundertabbe.

Permalänk
Medlem

Varför måste den klara 5,5 GB/s? Använder de utrymmet swap och har sparat in på RAM?
Tycker det borde vara upp till användarna vilken hastighet på disk de vill köra.
Kan man fortfarande koppla in en USB-disk som på PS4?

Permalänk

Det låter som att m.2-diskarna måste vara certifierade för att de ska fungera. Säkert medför det en extra kostnad i så fall, vilket är mindre roligt. Jag tycker att 1 TB på PS4 känns som ganska lite, så jag har svårt att se att jag skulle känna mig nöjd med mindre utrymme (i synnerhet nu när spelen tar upp mer plats än tidigare). Nåväl, vi har åtminstone frångått Sonys trista proprietära format och de kostnader de medförde.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Inga problem för mig som alltid köper en konsol cirka två år efter lansering.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Varför måste den klara 5,5 GB/s? Använder de utrymmet swap och har sparat in på RAM?
Tycker det borde vara upp till användarna vilken hastighet på disk de vill köra.
Kan man fortfarande koppla in en USB-disk som på PS4?

Ja, då kan du köra PS4-spel. Många (alla?) spel till PS5 kräver dock den snabbare lagringsvarianten.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Jag har svårt att se detta som en uppgradering gemene man kommer göra ändå. Antalet personer som behöver ha fler än 10 next-gen spel installerade samtidigt på supersnabb lagring måste vara försvinnande få. Tänk på att alla nuvarande spel kan lagras på extern hårddisk/ssd utan några kompromisser.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför måste den klara 5,5 GB/s?

För att i spelutvecklarna ska ha en garanterad minimal prestanda att designa sin mjukvara mot.

Att tillåta vilken SSD som helst hade varit idiotiskt.

Dessutom så är det uppåt 7 GBps, ett visst headroom alltså, som behövs eftersom NVME SSDer har färre prioriteter än Sonys SSD.

Permalänk
Medlem

Egentligen är inte det här nyheter för Mark Cerny sa detta redan i Road to PS5 presentationen från Mars, vilket Verge också nämner.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Kanske man får köpa en svindyr en PS5/Sony certifierad dremel för att kunna få plats med ytterligare en m.2
Alternativt nästa PS5 release får mer utrymme.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Role_Model:

Det låter som att m.2-diskarna måste vara certifierade för att de ska fungera. Säkert medför det en extra kostnad i så fall, vilket är mindre roligt. Jag tycker att 1 TB på PS4 känns som ganska lite, så jag har svårt att se att jag skulle känna mig nöjd med mindre utrymme (i synnerhet nu när spelen tar upp mer plats än tidigare). Nåväl, vi har åtminstone frångått Sonys trista proprietära format och de kostnader de medförde.

Jag ser det snarare som att det inte finns någonting som Sony kan garantera fungera och att hela porten är deaktiverad i firmware vid lansering. När de sedan lyckats testa några enheter som fungerar låser de upp den, och då kan man slänga in vad som helst, det är M.2 trots allt.

Skrivet av lambdan:

Egentligen är inte det här nyheter för Mark Cerny sa detta redan i Road to PS5 presentationen från Mars, vilket Verge också nämner.

https://lambdan.se/img/2020-11-06_10-56-17.890683.png

Övervägde att ta med en referens till det, men det är nu bekräftat, medan det i mars såg ut att vara "troligt" att så blir fallet, varför det är värt att ta upp. Till det kan vi även lägga faktumet att de flesta hinner glömma av en nyhet eller två på ett drygt halvår.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Men framåt våren så kan man kanske köra sin andra och simsallabim så har man dubbelt utrymme!!!!

Permalänk
Medlem

Kommer ju inte finnas PS5 spel att fylla den som ingår ens, om man ens får tag på en PS5. Behöver man utrymme så kan man väl bara koppla i en extern för sina ps4 titlar? Lät som att denna nyhet endast gällde den interna ssd’n.

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Snacka om konstruktörsmiss att man nu släpper PS5 och har gjort utrymmet för litet för den extra SSD:n så det måste specialtillverkas. Vad är tanken med det egentligen?
Hade det inte varit enklare att ändra designen lite grann och få i en standard SSD istället?

Då kan ju Sony säga att "det finns inget med tillräcklig prestanda på pc marknaden"

Permalänk
Medlem

Det går väl att lösa med en extern disk och jonglera spel fram och tillbaka. Å andra sidan tror jag att PS5 bara har 825GB med 667GB tillgängligt för spel så det kan bli en hel del jonglerande.

Permalänk
Medlem

Varför har de inte två platser, så en kan köra i Raid 0 dessutom? Hade ökat prestandan ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Jag har svårt att se detta som en uppgradering gemene man kommer göra ändå. Antalet personer som behöver ha fler än 10 next-gen spel installerade samtidigt på supersnabb lagring måste vara försvinnande få. Tänk på att alla nuvarande spel kan lagras på extern hårddisk/ssd utan några kompromisser.

Skrivet av CusmaR:

Kommer ju inte finnas PS5 spel att fylla den som ingår ens, om man ens får tag på en PS5. Behöver man utrymme så kan man väl bara koppla i en extern för sina ps4 titlar? Lät som att denna nyhet endast gällde den interna ssd’n.

Nu kommer PS5 ha ~667GB ledigt utrymme enligt en del artiklar om detta, 667GB blir inte jättemånga nya titlar och man kommer behöva bolla spel mellan olika varianter av lagring som kommer bli jävligt irriterande i längden, det är svårt att få det till något annat. Det kommer av naturliga skäl inte vara ett problem direkt vid release men 650GB är verkligen inte en stor mängd lagring, att kunna utöka det enkelt är en prioritet för många och att Sony schablat sig så grovt med detta när man var så nära att ge en bra & smidig lösning med enkel m.2 anslutning är lite trist.

Kommer Sony få fram en lösning på detta, ja det är väl ganska troligt, borde de haft det redan, ja det borde de. Hur svårt hade det egentligen varit att placera m.2 slotten så att den fått lite mer utrymme för flänsar/luftflöde?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Varför har de inte två platser, så en kan köra i Raid 0 dessutom? Hade ökat prestandan ytterligare.

Onödig kostnad, tror inte ens en majoritet kommer köpa extra och ännu färre köpa två.

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen inte luftflöde där? Slotten sitter ju precis brevid huvudfläkten för hela systemet... borde vara lätt att modda annars.

Tror inte Sony är så misslyckade

Det bör snarare ha med enkelsidiga designer att göra, det finns nog inte så många som är snabba nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Varför i hela fridens namn skulle dom tillåta kreti och pleti enkelt uppgradera lagrningen när dom själva kan sälja en betydligt dyrare lösning istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Varför i hela fridens namn skulle dom tillåta kreti och pleti enkelt uppgradera lagrningen när dom själva kan sälja en betydligt dyrare lösning istället?

Jo, men om de nu inte själva tillverkar dessa SSD:er så blir det inte samma vinst även om de givetvis plockar någon krona ändå.

X-box har väl gjort samma sak med extern lagring att det krävs en specialprodukt om jag inte minns fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Så en konsol för 5k, sedan en disk för 5k till.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är ett konsolkrig på gång. Det är superviktigt att konsolerna lanseras så tidigt som möjligt att visa saker ej är lösta får de ta senare.
Det känns sådär.. Nu tror jag Sony löser detta och inte har gjort en dundertabbe.

Inte första gången, tänker på allt som istället slopades från första modellen av Playstation 3 till de varianter som kom direkt efter launch.

Hoppas Sony lyckas bättre med UI den här gången, tycker Playstation 4 var riktigt dåligt och en direkt nedgradering jämfört med föregångaren.

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem

Var det inte rykten någon månad innan avtäckandet av PS5 som sade att Sony hade problem med kylningen och fick skrota hela designen? Känns iaf så när man kollar på hur den till slut blev. Gigantisk och plastig för att enkelt och snabbt lösa kylproblemet. Detta med SSD-facket kanske är en bieffekt av denna snabba omställning och tight tidsschema?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 Pro | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1