AMD Ryzen 9 5900X körs på A320-moderkort

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 9 5900X körs på A320-moderkort

Nu bevisas att det inte är omöjligt att använda den senaste Ryzen-generationen med de enklaste och äldsta AM4-moderkorten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var väl aldrig tvivel på om det gick eller inte, handlade bara om någon orkade fixa bios. Zen 3 drar ju effekt som zen 2 eller mindre till och med.
Dyker de upp moddat BIOS från tredjepart eller beta-bios från tillverkare så kommer jag försöka ge mig an en 5600/x på mitt B350!

Heja heja!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Kommer säkert finnas riktigt bra inofficiella moddade bios till x370-brädor, kan vara kul för den som investerade tidigt i AM4-plattformen med rejäla moderkort.

Permalänk
Medlem

Mindre "Wow" än man kan tro faktiskt. Det är ju ändå samma sockel där stödet är 100% artificiellt. Vilket AMD inte förnekat utan bara skjutit över ansvaret av stöd till moderkortstillverkare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Stackars VRM.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem

Funkar XFR2 och PBO med det moderkortet då?

Jag känner mig ju som en idiot som sålde MSI Pro Carbon X370 för att köpa ett MSI Pro carbon B450 och nu ASUS TUF B550 (wifi).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Härom veckan var jag inne på mitt moderkorts supportsida. I BIOS-sektionen så såg jag att en ny version hade släppts, nämligen 60c. I beskrivningen så stod det: More CPU compatibility (eller dylikt) Sweet, tänkte jag och dunkade in nya biosen.

I förrgår så var jag inne på Reddit och läste att Gigabyte hade dragit tillbaka 60c-biosen, detta pga AMD hade tydligen varit på Gigabyte.

Så summa summarum: Med lite tur så kanske nya 5000-serien funkar redan nu på mitt B450M DS3H!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Stackars VRM.

är nog ingen fara, körde en i5 2500k i 1,5 år i 5.4ghz med en noctua nh-d14 på en superbillig P67 bräda år 2011 innan den stendog

Den hade ju TDP på 95w + säkerligen 100w till för att nå 5.4ghz, kommer ihåg att jag körde på 1.37v iallafall.

Visst Asrock A320M-HDV saknar helt någon typ av kylfläns men en liten platt metallbit gör inte mycket heller.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det kommer till moddat bios till Asus CH6, sitter aktivt och kollar på beg. marknaden efter nytt moderkort, men jag är allt för kräsen.
Svårt att hitta välutrustade moderkort på begagnat markanden för rimligt pris.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vi ska inte klaga fullt ut på AMD här tycker jag. För att trycka in stöd i dessa gamla brädor så finns det säkert många kompromisser och kanske helt förstör stöd för gamla processorer eller riskerar helt att bricka brädan. Dessutom skulle det kräva alla moderkortstillverkare släpper gratis uppdateringar till gamla korten med varierade konsekvenser på olika kort, och lägger resurser och utvecklingstid på detta och måste validera och testa på alla brädor. Allt för att sälja färre kort med sämre prestanda och färre funktioner som följd?

Lite logik finns det väl i alla fall? Inte som intel som kapar stöd (också artificiellt) varannan gen. Am4 har levt ett tag nu, första gamla brädorna var aldrig anpassade för 16 kärnor eller pcie4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Härom veckan var jag inne på mitt moderkorts supportsida. I BIOS-sektionen så såg jag att en ny version hade släppts, nämligen 60c. I beskrivningen så stod det: More CPU compatibility (eller dylikt) Sweet, tänkte jag och dunkade in nya biosen.

I förrgår så var jag inne på Reddit och läste att Gigabyte hade dragit tillbaka 60c-biosen, detta pga AMD hade tydligen varit på Gigabyte.

Så summa summarum: Med lite tur så kanske nya 5000-serien funkar redan nu på mitt B450M DS3H!

... Är det nu du laddar upp bioset till någon hemsida så att folk kanske kan prova :)?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur AMD gör med stöd i framtiden, kommer AM5 bara fungera i 2 generationer möjligen?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

... Är det nu du laddar upp bioset till någon hemsida så att folk kanske kan prova :)?

Finns på Reddit! Gigabyte har dock som sagt dragit tillbaka men här kommer länken:

https://download.gigabyte.com/FileList/BIOS/mb_bios_b450-i-ao...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Hade gärna sätt att jag kunde ploppa i en R5 5600(X) i mitt Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac. Sitter just nu på en R5 1600. Som jag viserligen inte känner behov av att uppgradera men hade varit trevligt med möjligheten.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat. 300 och 400-serien är egentligen samma chipset så det är klart att det är självklart att det rent tekniskt fungerar. Nu är dammluckorna öppna. Väljer AMD att leka whack-a-mole i en evighet eller kommer de bara låta detta vara?

Personligen tycker jag allt detta känns märkligt. genom uteblivet stöd för 300-serien missar ju AMD köp från alla som har ett 300-seriens moderkort, vill ha Ryzen 5000, men inte kan tänka sig att köpa nytt moderkort. Att som företag tacka nej till pengar känns... ja... Märkligt, som sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med samma sockel så finner jag inte att det skulle vara omöjligt att få igång. Dock är det nog andra krav kring anslutningar, strömförsörjning, signalintegritet osv som gjort att man fimpat support för en del äldre kort genom resans gång. Inte för att de inte hade kunnat tvinga igång det utan för att alla moderkortstillverkare nog inte känner att de skulle kunna garantera en stabil och komplett upplevelse. Helt enkelt kostnaden för att supporta de gamla är för stor i förhållande till värdet för tillverkarna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte oväntat. 300 och 400-serien är egentligen samma chipset så det är klart att det är självklart att det rent tekniskt fungerar. Nu är dammluckorna öppna. Väljer AMD att leka whack-a-mole i en evighet eller kommer de bara låta detta vara?

Personligen tycker jag allt detta känns märkligt. genom uteblivet stöd för 300-serien missar ju AMD köp från alla som har ett 300-seriens moderkort, vill ha Ryzen 5000, men inte kan tänka sig att köpa nytt moderkort. Att som företag tacka nej till pengar känns... ja... Märkligt, som sagt.

Kan handla om försiktighet efter allt drama om boost på zen2, om de inte kan garantera likvärdig boost på äldre kort så kanske de undviker det, och vad jag minns har det väl varit så att zen2 till exempel presterat lite sämre på till exempel 300 serien. Dock verkar ju 5000-processorerna vara om något mer lättdrivna än tidigare ryzen.

Såg också detta på reddit iallafall, här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jkvkj6/gigabyte_has_rel...

Vill lägga till att det lät som att de drog undan bios specifikt innan launch vilket passar med vad det sagts om att de ville att reviewers skulle använda ett av några konfirmera stabila kort.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Var väl aldrig tvivel på om det gick eller inte, handlade bara om någon orkade fixa bios. Zen 3 drar ju effekt som zen 2 eller mindre till och med.
Dyker de upp moddat BIOS från tredjepart eller beta-bios från tillverkare så kommer jag försöka ge mig an en 5600/x på mitt B350!

Heja heja!

Skrivet av Dunderil:

Kommer säkert finnas riktigt bra inofficiella moddade bios till x370-brädor, kan vara kul för den som investerade tidigt i AM4-plattformen med rejäla moderkort.

Hoppas isåfall AMD låter det vara och inte börjar härja om det, Win-Win för alla!

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem

Sitter lugnt i båten med min B350 så får vi se vad som kommer under Q1, orkar inte byta moderkorten just nu 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Det vore ju riktigt fult om 5000-serien inte stöds på 300-serien.
Många moderkort har bättre VRM än 400-500 serien och det är samma sockel.

Även om AMD får några kunder att köpa nya moderkort så tror jag personligen att PR:en dom får av att stödja kompitabla moderkort från 300-serien är mer värt än en kortsiktig vinst på att sälja nya moderkort.

Tänker man långsiktigt som Lisa Su verkar göra så vore det ett väldigt smart drag att stödja 300-serien.
Alla köper inte datorer för att uppgradera inom 1-2 år.
Stödet för AM4 har mer varit vetskap inom "hårdvarucirkeln", men om de skulle fortsätta med detta så hade de nog plockat fler andelar. Speciellt om de hade ett samarbete med OEMs att de erbjuder en CPU-uppgradering inom ett par år som garanterat stöds av samma sockel.

Köp en färdigbyggd dator ta med den till återförsäljaren inom säg 3 år. Uppdatera bios och betala någon tusing och få mycket bättre prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Kan handla om försiktighet efter allt drama om boost på zen2, om de inte kan garantera likvärdig boost på äldre kort så kanske de undviker det, och vad jag minns har det väl varit så att zen2 till exempel presterat lite sämre på till exempel 300 serien. Dock verkar ju 5000-processorerna vara om något mer lättdrivna än tidigare ryzen.

Såg också detta på reddit iallafall, här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jkvkj6/gigabyte_has_rel...

Vill lägga till att det lät som att de drog undan bios specifikt innan launch vilket passar med vad det sagts om att de ville att reviewers skulle använda ett av några konfirmera stabila kort.

Kan vara så, men det är väl bara lösa med ett generiskt "Your mileage may vary"-uttalande gissningsvis har man hellre stöd med lite sämre prestanda än inget stöd alls, som användare alltså. Men hur som helst tror jag inte historien är slut utan det lär fortsätta ploppa upp kompatibla UEFI för kort som egentligen inte ska ha stöd, nu när vi vet att det går.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Attans, jag skulle ha smällt till på en 5600X då ju.
Behöver ju inte överklocka den, utan kan ju köpa ett B550 för sånt när AM5 släpps.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

Permalänk
Medlem

Undrar om Intel lär sig och håller en plattform några generation framöver, annars blir det svårt att få tillbaka kunderna.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Problemet är väl kanske att många användare hoppas att allt fungerar smärtfritt vilket det kanske inte gör, för egen del vill jag hellre ha ett stabilt system än ett som "kan" köras på äldre moderkort, chansen är kanske större för ett stabilt system med nyare moderkort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gyhlen:

Stackars VRM.

Hur tänker du nu, de nya cpuerna drar mindre ström så de blir ju en avlastning.

Det borde naturligtvis komma uppdateringar för alla äldre moderkort, AMD borde piska moderkortstillverkarna till det så att de inte blir lika illa som med Intel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Problemet är väl kanske att många användare hoppas att allt fungerar smärtfritt vilket det kanske inte gör, för egen del vill jag hellre ha ett stabilt system än ett som "kan" köras på äldre moderkort, chansen är kanske större för ett stabilt system med nyare moderkort.

Jo men om du tänker oss som hade riktigt highend Z170 moderkort.

fast det tekniskt hade varit möjligt för intel att ge dom moderkorten stöd för t.ex 8700K etc så fick dom inte det.

Där fanns egentligen fullgott stöd för det, dom la för tusan inte ens till något nytt i Z370 styrkretsen, det var en rebrand av Z270 som var en rebrand av Z170(förtuom där fanns någon DRM historia på Z270 som gjorde att man kunde kolla netflix i 4K eller vad det var)

Det var ett riktigt slag i magen tbh, körde innan dess alltid highend grejer sedan X58 då där kunde köras med hexa cores etc etc

Med vid SKL så gjorde intel väldigt mycket snea beslut och någonstans får väl man ändå dra en gräns? Det handlar inte direkt om stabilitet på det viset, jag menar jag vet några med Asus Crossahir 6 moderkort som utan problem hade kunnat hantera nyare cpuer.

Man får plats med Agesa på bios chippen då dom är väl tilltagna, att gå ner till PCI-E 3.0 är inga bekymmer. för att inte tala om att det är väldigt välbyggda kort.

Så man får ju hoppas lite

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hoppas isåfall AMD låter det vara och inte börjar härja om det, Win-Win för alla!

Borde inte vara några problem, alltid användare som står till svars om något går skit med BIOS.

Kör själv ett moddat bios till Asus x570-i eftersom de "glömt" att ge fläktkontroll till pch_fan som i tid och tid kan varva upp trots säkra temps. Sen att Asus i början när x570-i släpptes lyckades med konststycket att slarva bort thermalpad för vissa mellan chipset och kylflänsen gjorde att fläkten hos somliga var tvunget till att köra 9000rpm i idle var lite fetlol. Lite offtopic, men var väl en av orsakerna till att nån snubbe som nicka Reous började fixa egna bios till just Asus x570 brädorna eftersom fläktarna var så högljudda.

Sen hittade ju andra kreativa individer på egna lösningar till missade thermalpads och högljudda fläktar genom att ordna egna kylblock, kopparplatta som överföringsmedium och massa annat kul som man fick läsa om i jakten på sin egen lösning till fläkten.

Skrivet av Lodisen:

Det vore ju riktigt fult om 5000-serien inte stöds på 300-serien.
Många moderkort har bättre VRM än 400-500 serien och det är samma sockel.

Även om AMD får några kunder att köpa nya moderkort så tror jag personligen att PR:en dom får av att stödja kompitabla moderkort från 300-serien är mer värt än en kortsiktig vinst på att sälja nya moderkort.

Tänker man långsiktigt som Lisa Su verkar göra så vore det ett väldigt smart drag att stödja 300-serien.
Alla köper inte datorer för att uppgradera inom 1-2 år.
Stödet för AM4 har mer varit vetskap inom "hårdvarucirkeln", men om de skulle fortsätta med detta så hade de nog plockat fler andelar. Speciellt om de hade ett samarbete med OEMs att de erbjuder en CPU-uppgradering inom ett par år som garanterat stöds av samma sockel.

Köp en färdigbyggd dator ta med den till återförsäljaren inom säg 3 år. Uppdatera bios och betala någon tusing och få mycket bättre prestanda.

Håller med i mycket där.

Sen finns det ju en del som inte bara nytt BIOS ksn rädda upp som kan motivera nytt mobo ändå: Övergripande pcie 4.0-stöd, diverse I/O usb-c, 3.2, flashback via usb och så vidare.

Personligen ångrar jag varje dag att jag sålde mitt Asus strix x470-i och köpte x570-i istället. Sluppit fläkttramset och ändå fått all funktionalitet som jag behöver ändå. Ja man är ju dum ibland, tänkte pcie 4.0 skulle vara the shit, men tyvärr så måste man ju ändå ändra till gen3 för att få det att lira BSOD-fritt med riser cable, m.2 ssd och kanske framförallt hur Infinity Fabric och minnen kör. Allt bara för man vill uppdatera och uppgradera sig lite "smidigt" haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tror att AMD också skulle vilja att det är så enkelt men relationerna med moderkortstillverkarna bedöms nog som viktigare än relationerna med några entusiaster som önskar uppgradera cpu på 300 serien moderkort. AMD har sannolikt begränsat inflytande över moderkortstillverkarnas uefi/bios stöd över generationer av cpuer och moderkort/chipset, allt är givetvis beroende av vilka överrenskommelser som legat till grund för samarbetet när det inleddes vid lanseringen av Ryzen 1000/ chipset 3xx. Sedan finns det sannolikt tekniska begränsningar på vissa moderkort som omöjliggör en smidig slutanvändarupplevelse vid kombinationen 3xx chipset och Ryzen 5xxx cpu och jag tror att varken AMD eller partnertillverkarna är intresserade av att erbjuda en halvkass användarupplevelse, då står de nog hellre över. Beslut om stöd fattas av moderkortstillverkarna och inte AMD, hade AMD haft intels ekonomiska muskler och en vilja att partnertillverkarna ska erbjuda en uppgraderingsväg även för entusiaster med 300 serie moderkort hade situationen kanske varit annorlunda. Jag tror dock att någon partnertillverkare kommer att ge ut beta bios även för 300 serien moderkort, sannolikt några av de mer påkostade X370 moderkorten. Ursäkta ranten

Permalänk
Medlem

Var bara en tidsfråga... Fick också PCI-E 4.0 att fungera på ASUS C6H helt klanderfritt. Community'n bakom C6H kortet är stor, så det lär komma även om folk som 1usmus sagt att det är omöjligt. Nej det är inte omöjligt. Mitt inlägg åldrades väl även om jag minns att jag nämnt detta ännu tidigare någonstans innan:

Skrivet av Enigma:

För övrigt kommer Zen3 givetvis rent tekniskt fungera på X370, men det beror på MB tillverkarna hur många SKU's dom vill fimpa stödet för i sina bios på dom kort som inte har tillräckligt stor ROM. Kort som ASUS C6H som jag har kommer definitivt få stöd för Zen3, vare sig det är officiellt eller inofficiellt är ganska så ointressant på våran DIY-marknad/entusiast.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]