Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@cbxb: I det fallet att butiken där man köpte konsollen går i konkurs, så kommer ju garantiärenden skötas via Microsoft. I många fall är det ju lättare och går fortare att gå direkt via tillverkaren och skippa butiken där man köpte produkten.

Det stämmer men finns tyvärr många som ändå försöker hänvisa en till att gå via butiken, vilket blir svårare för dem att göra om det är de själva som är butiken. Givetvis faller inte garantin med butiken dock. Lägg därtill andra rättigheter enligt Konsumentköplagen som kan vara sköna att enbart ha en motpart för.

Permalänk
Medlem

Och där försvann mina "cancel"-knappar i Microsoft store. Peppar peppar!

Permalänk
Skrivet av cbxb:

Och där försvann mina "cancel"-knappar i Microsoft store. Peppar peppar!

Och här sitter jag och spammar köp knappen 😅

Permalänk
Medlem

Jag väntar snällt på shipping...
otåligt nu, skit-psyke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrox_xsx:

Och här sitter jag och spammar köp knappen 😅

Been there done that haha. För få datapunkter för att veta om det är slumpen eller inte men jag tycker det "verkar" som att det är lättast att få igenom beställningar på morgonen. Hade såklart testat lite olika tillfällen idag men framförallt tidigt imorgon morgon, samt 00:00:01 på releasedagen. Lycka till!

Skrivet av Bjrnbu:

otåligt nu, skit-psyke.

Inte hört något om shipping själv heller. Jag är som sagt försiktigt positiv men skeptisk (motsägelsefullt?) givet hur sent jag beställde samt hur mycket "error" osv det varit innan. Men ser det som ett gott tecken att datum ändrades från 2020-11-12 till 2020-10-10 och att cancel försvan. Är din cancel också borta?

Håller tummarna!

Permalänk
Medlem

Teardown av Xbox Series X visar att den använder en utbytbar SSD i allafall, pluspoäng till Microsoft.

"Western Digital PC SN530" av M2 2230 format.

Ska bli intressant att se vad som händer om man stoppar i en M2 Pcie4 ssd istället, om nu det är PCIE 4 till disken, men man valt PCIE3 disk för pris.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Jag la också till en extra handkontroll, trodde det kräves för bundle, kanske inte

I vart fall verkar flera ovan ha fått sina skickade trots det. Jag hade dessutom olika leveransdatum på kontroll och enhet (det har ändrats till samma nu dock) så jag tror inte ens de skickas tillsammans.

Jag har haft folk på supporten som varit stensäkra på sin sak. Det har dock varit skilda bud. Vissa har varit helt säkra att de skickas på tisdag. Andra har varit helt säkra på att de är framme på tisdag.

Jag litar tyvärr inte heller på dem. Speciellt inte när Mediamarkt och Webbhallen kunnat gå ut med info redan (inte alltid positiv sådan). Därför jag bokade även via Microsoft. Tyvärr. Hade gärna förlitat mig enbart på dem men då hade det krävts bättre kommunikation!

Testa igen. Ikväll, inatt, imorgon morgon. Verkar hetast på morgonen men vem vet

Jag tvivlar på att det spelar så stor roll. Som nämnt ovan hade jag olika datum på kontroll och enhet till en början (2020-11-12 och 2020-11-10). Nu har båda ändrat still 2020-11-10.

Paranoid som jag är vågar jag inte ta hem segern i förskott och räknar inte med att detta faktiskt går igenom. Men för er som det har gått igenom för tvivlar jag starkt på att handkontrollen ställer till med något besvär.

Jag undrar förövrigt varför de ändrade från 2020-11-12 till 2020-11-10 för mig. Dels är det väldigt tight för dem att hinna (speciellt om det skickas från Nederländerna), dels tror jag inte ordern är vidare behandlad nu mot då. Cancel-knappen finns kvar och det är ju dessutom söndag. Men hoppas!

Vågar inte heller ta hem segern än eftersom jag inte har fått någon info om shipping eller kollinummer.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | ASUS B650E-F | 32GB 6000MT CL36 | RTX 3080 10GB | 8TB NVME | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Define S | Zowie EC2-CW | HyperX Cloud | Corsair K70 MK.2 | Artisan FX Hien Soft

Permalänk
Medlem

Är det några fler med All Access-bokningar här? Hur ser era ut på "Spåra din order" - sidan?
https://www.elgiganten.se/cms/kundtjanst-spara-din-leverans/s...

Min Xbox är "Klar att skickas från vårt lager" sedan i fredags eftermiddag, medan Game Pass-delen står kvar som "Hämtas av kund 13/11".
Har alltid haft 13e som leverans sedan jag bokade, valde att hämta i butik (Ship to store).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Been there done that haha. För få datapunkter för att veta om det är slumpen eller inte men jag tycker det "verkar" som att det är lättast att få igenom beställningar på morgonen. Hade såklart testat lite olika tillfällen idag men framförallt tidigt imorgon morgon, samt 00:00:01 på releasedagen. Lycka till!

Inte hört något om shipping själv heller. Jag är som sagt försiktigt positiv men skeptisk (motsägelsefullt?) givet hur sent jag beställde samt hur mycket "error" osv det varit innan. Men ser det som ett gott tecken att datum ändrades från 2020-11-12 till 2020-10-10 och att cancel försvan. Är din cancel också borta?

Håller tummarna!

Japp. Det tog någon dag för den att försvinna.
Hela beloppet är reserverat hos klarna. Väntar bara på bekräftelse att den skeppas idag eller imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Intressant att ni hade beräknat leveransdatum 10:e och 11:e.

Jag hade beräknat leveransdatum 12:e. Så även igår när jag försökte (men fick error). För enheten alltså, kontrollen var alltid beräknad den 10:e.

Vid bokning hade jag som sagt 12:e men nu har jag 10:e när jag kollar mitt Microsoftkonto.

Är ju positivt att det ändrats men undrar varför och varför de ger skilda datum.

Edit: Såg nu att jag hade "Standardleverans 3-4 dagar", hade ni också detta vid beställning?

Jag fick olika datum beroende på fraktalternativ. Jag fick 12:e eller 13:e med standard, 11:e med express. Valde express. Bor i mellersta/norra delarna av Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrnbu:

Japp. Det tog någon dag för den att försvinna.
Hela beloppet är reserverat hos klarna. Väntar bara på bekräftelse att den skeppas idag eller imorgon.

För mig har Klarna bokat kontroller och enhet separat. Var det så för dig med först?

Sitter som på nålar här men antar att både Microsoft och Elgiganten hör av sig imorgon. Eller, antar och antar, jag hoppas.

Skrivet av Eldarion:

Jag fick olika datum beroende på fraktalternativ. Jag fick 12:e eller 13:e med standard, 11:e med express. Valde express. Bor i mellersta/norra delarna av Sverige.

Jag som klantade mig och inte såg express som alternativ. Hade såklart tagit det annars. Å andra sidan jag nog inte tid att ändra det imorse ändå. Nu står det den 10:e vilket fall som. Har de ändrat för dig nu med?

Hoppas verkligen detta går igenom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrnbu:

otåligt nu, skit-psyke.

Haha är också otålig, suttit och kollat mailen och på Microsofts hemsida varje kvart eller något sen Torsdag.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | ASUS B650E-F | 32GB 6000MT CL36 | RTX 3080 10GB | 8TB NVME | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Define S | Zowie EC2-CW | HyperX Cloud | Corsair K70 MK.2 | Artisan FX Hien Soft

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

För mig har Klarna bokat kontroller och enhet separat. Var det så för dig med först?

Sitter som på nålar här men antar att både Microsoft och Elgiganten hör av sig imorgon. Eller, antar och antar, jag hoppas.

Jag som klantade mig och inte såg express som alternativ. Hade såklart tagit det annars. Å andra sidan jag nog inte tid att ändra det imorse ändå. Nu står det den 10:e vilket fall som. Har de ändrat för dig nu med?

Japp det är beräknat 10:e nu, ser nu att vid beställning var det 10:e för extra handkontroll och 11:e för konsol. 10:e på båda nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

För mig fanns det inte flera fraktalternativ. Både kontrollen och Xbox Står som separata punkter hos klarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Japp det är beräknat 10:e nu, ser nu att vid beställning var det 10:e för extra handkontroll och 11:e för konsol. 10:e på båda nu.

Dagdrömmer lite att detta beror på att de har folk som jobbar denna helg (och många leveranser att skicka imorgon och tisdag) så att våra enheter fick åka på samma leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Dagdrömmer lite att detta beror på att de har folk som jobbar denna helg (och många leveranser att skicka imorgon och tisdag) så att våra enheter fick åka på samma leverans.

Hehe, säkert Lustigt om man skulle lyckas få ett XSX som man beställt den 8:e Nov, före ett XSS som man beställde samma minut som förhandsbokning öppnade...

Permalänk
Medlem

Hej alla.
Känner en trötthet av att befinna mig i PC djungeln och funderar helt sonika på att skita i PC och köra Xbox series X nu. Det mest svårmotiverade är priserna på komponenterna nu när Series X i sig självt har komponenter som ser riktigt vassa ut faktiskt. MEn jag har lite funderingar.
För att boka med "all access" måste man göra detta i en Elgiganten butik va? Känns väl lika bra om man ändå tänker köra med just all access. Måste väl bli det mest prisvärda mot att köpa konsolen separat för att sedan köpa till gamepass?
Att jag lär få vänta ett tag på leverans gör mig inte så mycket. I PC världen är ju allt fördröjt ändå just nu.

Är det samma kösystem all access vs. fristående konsol?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Hej alla.
Känner en trötthet av att befinna mig i PC djungeln och funderar helt sonika på att skita i PC och köra Xbox series X nu. Det mest svårmotiverade är priserna på komponenterna nu när Series X i sig självt har komponenter som ser riktigt vassa ut faktiskt. MEn jag har lite funderingar.
För att boka med "all access" måste man göra detta i en Elgiganten butik va? Känns väl lika bra om man ändå tänker köra med just all access. Måste väl bli det mest prisvärda mot att köpa konsolen separat för att sedan köpa till gamepass?
Att jag lär få vänta ett tag på leverans gör mig inte så mycket. I PC världen är ju allt fördröjt ändå just nu.

Är det samma kösystem all access vs. fristående konsol?

Ja, det mest prisvärda är att köpa konsolen separat, och använda sig av "Xbox Gold Live-tricket".

https://www.pcworld.com/article/3404524/get-3-years-xbox-game...

Något som inte nämns i artikeln är att du kan köpa Xbox live gold från Ebay rätt billigt och aktivera dom med VPN.

Permalänk
Medlem

På reddit finns en stor tråd om allas erfarenheter av Microsoft-beställningar.
Hittills har ingen skrivit att de har fått meddelande om försening av MS iaf. Så tror det eventuellt blir UPS som kommer strula. Av allt att döma verkar ms ha en väldigt solid logistik-organisation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrnbu:

Hittills har ingen skrivit att de har fått meddelande om försening av MS iaf. Så tror det eventuellt blir UPS som kommer strula. Av allt att döma verkar ms ha en väldigt solid logistik-organisation.

Nu avskyr jag förvisso UPS men förväntar mig inget krångel av dem i detta skede utan min oro ligger mer i att bokningarna med MS gått igenom pga någon bugg och därav avbryts. Jag fick lite den känslan första gången dessa bokningar gick igenom men nu givet att flera fått bekräftade leveranser och att det verkar som att de är ett fast antal som säljs varje gång det öppnar så känns det lovande i vart fall.

Permalänk

Någon som beställt från CDON och fått en annan status än ”behandlas”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrnbu:

Har personligen aldrig haft något problem med UPS inom europa.
Min iMac som jag beställde från Apple i somras skickades också med UPS Express Saver och kom fram till dörren dagen efter att den markerats som "skickad".

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem

På grund av att jag är student, och borde fokusera på annat (som t.ex. studier idk), så kan jag tänka mig överlåta min XSX-bokning på Webhallen i Uppsala om någon annan vill hämta ut den. De har mailat och sagt att jag är garanterad en på releasedagen. Dock kommer den avbokas efter några dagar och släppas ut till kön om du vill chansa att få tag den senare, men skulle gissa på att bokningskön är rätt lång och att det är ett högst osäkert kort. Så skicka PM om detta låter intressant.

Permalänk

Ni som lyckats få genom era köp på Microsoft, vad använde ni för betalningssätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrox_xsx:

Ni som lyckats få genom era köp på Microsoft, vad använde ni för betalningssätt?

Jag betalade med kort men vet att andra använt Klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrox_xsx:

Använde mig utav Klarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Är det några fler med All Access-bokningar här? Hur ser era ut på "Spåra din order" - sidan?
https://www.elgiganten.se/cms/kundtjanst-spara-din-leverans/s...

Min Xbox är "Klar att skickas från vårt lager" sedan i fredags eftermiddag, medan Game Pass-delen står kvar som "Hämtas av kund 13/11".
Har alltid haft 13e som leverans sedan jag bokade, valde att hämta i butik (Ship to store).

Min säger bara "Hämtas hos Elgiganten Sickla" (har varit så sedan 09/22)
Fick inga konkreta svar från personalen på plats idag.
är lite orolig att jag inte får den på tisdag. Oh well.

Permalänk
Medlem

Min säger bara postal services på alla, inte hänt nått de senaste dagarna. Beställt all access på eg i sisjön

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Det stämmer men finns tyvärr många som ändå försöker hänvisa en till att gå via butiken, vilket blir svårare för dem att göra om det är de själva som är butiken. Givetvis faller inte garantin med butiken dock. Lägg därtill andra rättigheter enligt Konsumentköplagen som kan vara sköna att enbart ha en motpart för.

Om det får till konkurs kommer det utses ett ställe som representerar det konkursboet. Garanti är mellan kund och butik.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Står så här när jag söker på status hos elgiganten.

*Postal Services : 20.11.10*

Nån som vet va de innebär?

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2