Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vIKz3080:

Tror ändå det kan vara blessing in disguise!

Tänk dig att du köper 6800 XT istället med 16 GB VRAM och nästa år kommer det ett spel som kräver mer än 10 GB och du får spela den på högsta inställningar medan 3080n chokear 🙈

Hoppas på det! Ska själv satsa på att få tag på ett 6800xt. Ser ju ut att prestera ungefär som 3080.
Har väntat snart 2 månader på ett 3080 tuf & lär få vänta 2+ månader till, så denna gången går man nog över till team red för första gången sedan 4850 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hoppas på det! Ska själv satsa på att få tag på ett 6800xt. Ser ju ut att prestera ungefär som 3080.
Har väntat snart 2 månader på ett 3080 tuf & lär få vänta 2+ månader till, så denna gången går man nog över till team red för första gången sedan 4850 😅

Kör på en begagnad RX 580 än så länge och har varit riktigt nöjd med den (förutom att den inte riktigt orkar med 1440p såklart). Aldrig haft något problem överhuvudtaget (hade iofs aldrig något problem med min GTX 770 heller) och kommer definitivt försöka mig på en 6800XT ifall 3080n inte kommer innan dess.

Tror verkligen AMD har sin shit together nu. Plus att jag redan sitter på en Ryzen 3600 och ifall SAM visar sig vara riktigt bra så finns alltid möjligheten att skaffa Ryzen 5000 nästa år och få ytterligare en boost i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Betalade 1300 mer för samma kort i 3080 utförande, tycker det är riktigt uselt att allt ökar i pris

Ja verkligen. Nu kostar det 2k mer för 3080 versionen och jag behöver ny PSU för 3080 och så är man uppe i 3k mer om man räknar på 1k för en bra PSU och det har jag inte råd med. Dessutom finns inte 3080 inne på länge.

Men väldigt bra pris du fick för 3080.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Tror ändå det kan vara blessing in disguise!

Tänk dig att du köper 6800 XT istället med 16 GB VRAM och nästa år kommer det ett spel som kräver mer än 10 GB och du får spela den på högsta inställningar medan 3080n chokear 🙈

Inte för att det har något med lagerstatusen på 3000-korten att göra, men ett kort med 16GB GDDR6 VRAM är inte automatiskt bättre än ett kort med 10GB GDDR6X VRAM. Det skalar inte linjärt och går inte att jämföra på det sättet. Vill bara poängtera det så att man inte tar ett beslut baserat på den synvinkeln och riskerar att bli besviken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hoppas på det! Ska själv satsa på att få tag på ett 6800xt. Ser ju ut att prestera ungefär som 3080.
Har väntat snart 2 månader på ett 3080 tuf & lär få vänta 2+ månader till, så denna gången går man nog över till team red för första gången sedan 4850 😅

AMD korten blir säkert bra men några saker att tänka på är deras usla drivrutiner för 5700XT. Jag körde endast AMD i många år men senaste åren Nvidia och mindre problem med drivrutiner. Sen lär det vara brist på AMD med. Och testen AMD visat var flera med rage mode och Smart Access. Smart Acess kan ju de flesta av oss inte använda.

Säga vad man vill om nvidias överpriser men när de hade problem med drivrutiner på 3080 fixades det på någon dag. 5700 korten var inte fixade för många ett halvår efter release från vad jag hört.

Men mer VRAM är onekligen bra. Speciellt i 4k. Kör man i 1440p lär 8-10GB räcka några år och då har man ändå köpt nytt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja verkligen. Nu kostar det 2k mer för 3080 versionen och jag behöver ny PSU för 3080 och så är man uppe i 3k mer om man räknar på 1k för en bra PSU och det har jag inte råd med. Dessutom finns inte 3080 inne på länge.

Men väldigt bra pris du fick för 3080.

Finns inne på inet 20/11

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Absolut driver historiken har man ju hört om. Min senaste sväng med Amd hade jag dock inga problem. 970 pro. Då fick nvidia problem med fusk med anisotropisk filtrering som gav bra resultat i 3Dmark.

Kan ju kallas "optimeringar" om man är välvillig. Hoppas iq tester hinner komma innan 18:e.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Tror ändå det kan vara blessing in disguise!

Tänk dig att du köper 6800 XT istället med 16 GB VRAM och nästa år kommer det ett spel som kräver mer än 10 GB och du får spela den på högsta inställningar medan 3080n chokear 🙈

Skrivet av Vardagsrum:

Inte för att det har något med lagerstatusen på 3000-korten att göra, men ett kort med 16GB GDDR6 VRAM är inte automatiskt bättre än ett kort med 10GB GDDR6X VRAM. Det skalar inte linjärt och går inte att jämföra på det sättet. Vill bara poängtera det så att man inte tar ett beslut baserat på den synvinkeln och riskerar att bli besviken.

Jag fick mitt 3080 för introduktionspris, vilket är varför jag fortfarande inte har avbokat.

Sedan vill jag verkligen ha fler tester på hur jämnt 6800xt/3080 är varandra och vilket pris ett Asus 6800xt kan ligga på.
Tex får jag ett 6800xt Strix som är bättre än ett 3080 för samma pris, då skulle det verkligen börja klia.
Men som sagt, inte många dagar kvar och vad som helst kan hända.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Förståndet och plånboken tog överhand och jag köpte ett 3070 istället.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Så fort jag har fått kortet så kommer jag släppa mina bokningar på TUF kort på Netonet och Komplett.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Förståndet och plånboken tog överhand och jag köpte ett 3070 istället.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Så fort jag har fått kortet så kommer jag släppa mina bokningar på TUF kort på Netonet och Komplett.

hopppas du har lång returrätt om det blir som så att AMD sätter rimliga priser. 7000kr för ett mellan kort är inte rimligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

hopppas du har lång returrätt om det blir som så att AMD sätter rimliga priser. 7000kr för ett mellan kort är inte rimligt.

Denna är dock 6090 inkl. moms? Ändå helt okej eller

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

hopppas du har lång returrätt om det blir som så att AMD sätter rimliga priser. 7000kr för ett mellan kort är inte rimligt.

499 usd för 3070. 580 för 6800 i samma liga. Ingen match. Sen tillkommer prispremiumet för AIB och nvidias påslag men det skulle förvåna mig om det låg under 6k för en bra (tyst) modell.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

hopppas du har lång returrätt om det blir som så att AMD sätter rimliga priser. 7000kr för ett mellan kort är inte rimligt.

Kör g-sync så AMD är inget alternativ tyvärr

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Denna är dock 6090 inkl. moms? Ändå helt okej eller

Nice, billigaste 3070 som säljs nu och det är ju en Asus också. Trodde aldrig de skulle släppa fler icke-OC i år.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Förståndet och plånboken tog överhand och jag köpte ett 3070 istället.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Så fort jag har fått kortet så kommer jag släppa mina bokningar på TUF kort på Netonet och Komplett.

första gången 3070 sett intressant ut! verkligen inte helt fel, lite sugen. blir fundersam över att köpa ett nytt vattenblock till ett kort som är så "långsamt" dock, om det nu ens kommer några block till det. sedan är det ju asus också så ingen garanti när man vattenkyler. blir nog att vänta på 3080 eller 6800 xt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Kör g-sync så AMD är inget alternativ tyvärr

Jag har en g-sync skärm också men funktionen ger mig inget om lägst fps är +60. Så för min del så har funktionen mindre betydelse idag då många kort utan problem klara mer än +60fps med mycket ögongodis.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Ngn som hört mer ifrån Elgiganten? De gånger jag frågat vet ingen någonting, total tystnad...

Permalänk
Skrivet av Nostradamu:

Ngn som hört mer ifrån Elgiganten? De gånger jag frågat vet ingen någonting, total tystnad...

Nix, ringde tidigare i veckan, gick inte att få ett vettigt svar på något.....

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Skrivet av Nostradamu:

Ngn som hört mer ifrån Elgiganten? De gånger jag frågat vet ingen någonting, total tystnad...

Nej, Det senaste sms:et jag fått sa leverans 19:e oktober... Dödstyst sen dess.

Visa signatur

[ASUS Maximus X Hero] [i7-8700k] [32GB DDR4-3200] [RTX3080]
[Amiga 1200] [Blizzard 1230 MK IV+FPU@50mhz 64MB] [Indivision AGA MK2cr] [32GB HDD] [PCMCIA WLAN] [OS3.9]

Permalänk
Skrivet av Nostradamu:

Ngn som hört mer ifrån Elgiganten? De gånger jag frågat vet ingen någonting, total tystnad...

Finns några i tråden som sagt att dom får in leveranser tidigast i januari.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Skrivet av Nostradamu:

Ngn som hört mer ifrån Elgiganten? De gånger jag frågat vet ingen någonting, total tystnad...

Nej har avbokat allt därifrån

Permalänk
Skrivet av Nostradamu:

Ngn som hört mer ifrån Elgiganten? De gånger jag frågat vet ingen någonting, total tystnad...

Avbokat och fått tillbaka pengarna därifrån. Kommer dra mig för att handla hos dem framöver.

Permalänk
Inaktiv

@webhallen om ni har ett kort i lager i en butik, antar att man inte tilldelad det kortet om man beställer på nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Du har tilldelning inom det som kommer, men har inte mer uppgifter om när vart hur tyvärr.

Tack för superb support! Nu står det att leveransen kommer till centrallagret på fredag. Betyder det att det skickas på fredag och jag får det på måndag via posten? Går det att byta till hämta i bredden och hämta upp det på fredag istället?

Permalänk
Medlem

Hade gjort likadant om det inte vore för Asus artificiella "introduktionspris". Alla ÅF agerar ju scalpers nu mer eller mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Hade gjort likadant om det inte vore för Asus artificiella "introduktionspris". Alla ÅF agerar ju scalpers nu mer eller mindre

Det kom upp nånstans häromdagen. ÅF har inget med detta att göra utan det är deras leverantörer som medvetet höjer priser och utnyttjar det extrema efterfrågan. Men jag håller med dig oavsett, har personligen inte sett en enda kort till angiven intro-pris

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DEADushka:

Det kom upp nånstans häromdagen. ÅF har inget med detta att göra utan det är deras leverantörer som medvetet höjer priser och utnyttjar det extrema efterfrågan. Men jag håller med dig oavsett, har personligen inte sett en enda kort till angiven intro-pris

Givetvis kommer det inte finnas till intropris om efterfrågan är större än utbudet dock..

Permalänk
Medlem

ASUS körde på sitt en månad, som utlovat (alla? andra hade bara på ett begränsat antal, vilket uppnåddes inom några minuter troligen). Däremot så stoppade många ÅF bokningar, så det blev svårt att få ASUS kort till intropris av den anledningen istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i