Ska man få sälja nya saker på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@fromis: Jag flyttade in din tråd här, samma ämne men mer lukt av läder (skyll inte på mig!)

Det ligger ju såklart något i det du säger men nu är det ju inte så att det här med att köpa billigt och sälja dyrare/hög efterfrågan+liten tillgång=högt pris, är något nytt direkt

Nej det är inget nytt men det har aldrig varit såhär populärt förut att scalpa. Det är ett bedrövligt beteende oavsett.

@NordhNet tycker fortfarande titeln på denna tråd bör göras tydligare. Detta gäller scalping, att köpa på sig produkter med dålig tillgänglighet för att medveten tjäna pengar. Jag sökte efter en likande tråd tre gånger utan resultat.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ronz:

Nej det är inget nytt men det har aldrig varit såhär populärt förut att scalpa. Det är ett bedrövligt beteende oavsett.

Jag är inte helt övertygad om att du har rätt här (konsertbiljetter någon? ).

Däremot så påverkar det faktum att datorvärlden haft två gigantiska släpp där tillgången varit väldigt låg (geforce/AMD).

Scalping är dock ett större begrepp än att köpa billigt och sälja dyrare:

Skrivet av Dimestam:

Jag tycker att vi behöver vara noggranna med begreppen här. Problemet med "scalping" uppstår när marknaden som helhet manipuleras av handlare som medvetet skapar eller drar nytta av en bristsituation för att pressa upp priserna. Det är inte samma sak som att någon enstaka person säljer av en och annan produkt till högre pris än inköpspris.

Så därför försöker vi undvika att cementera det mer än vad det är

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag är inte helt övertygad om att du har rätt här (konsertbiljetter någon? ).

Däremot så påverkar det faktum att datorvärlden haft två gigantiska släpp där tillgången varit väldigt låg (geforce/AMD).

Det är lika illa med konsertbiljetter. Det finns dock några få undantag där åtgärder har gjorts för att minska det problemet.
Men dina verkar ju visa vilken sida du står på gällande scalping. Jag hade hoppats på bättre från Swec själva.
Och snälla, gör titeln på denna tråd tydligare att det gäller scalping. Då kanske fler söker sig till denna tråd för att utrycka sina åsikter än att kommentera på annonserna, mindre jobb för dig att rensa.

Det är såklart helt ok att sälja nya saker på marknaden. Men vi har nu sett flera annonser där det är tydligt att säljaren försöker tjäna pengar på en bristvara. Jag kom ihåg att ni tog bort en annons tidigare i år när någon försökte sälja munskydd rätt dyrt. Då var det inte ok tydligen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ronz:

Det är lika illa med konsertbiljetter. Det finns dock några få undantag där åtgärder har gjorts för att minska det problemet.
Men dina verkar ju visa vilken sida du står på gällande scalping. Jag hade hoppats på bättre från Swec själva.
Och snälla, gör titeln på denna tråd tydligare att det gäller scalping. Då kanske fler söker sig till denna tråd för att utrycka sina åsikter än att kommentera på annonserna, mindre jobb för dig att rensa.

Du får gärna undvika att lägga ord i min mun, tack!

Om du tror kan utläsa min ståndpunkt utifrån mitt bruk av emojis i en mening där jag med vänlig ton försöker påpeka att du har fet-fel i ett påstående du gör, så har du fel.

Återigen, diskutera gärna men sluta dra förhastade slutsatser om andra baserat på något du dragit ut ur första lämpliga kroppsöppning, annars är diskussionen avslutad för din del.

Uppfattat?

(Märk väl avsaknaden av emojis, tolka det fritt)

Skrivet av ronz:

Det är såklart helt ok att sälja nya saker på marknaden. Men vi har nu sett flera annonser där det är tydligt att säljaren försöker tjäna pengar på en bristvara. Jag kom ihåg att ni tog bort en annons tidigare i år när någon försökte sälja munskydd rätt dyrt. Då var det inte ok tydligen.

Exemplet med munskydden var pga det var massförsäljning, dvs mer än vad som är rimligt för en privatperson.
Samma åtgärd hade gjorts om någon sålt 50st 3080 (eller annan dyrare vara)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@NordhNet

Jag kan nog ställa mig lite bakom @ronz uttalande kring hur din ståndpunkt uppfattas, utefter ditt agerande, vilket ligger mer bakom än enbart en smiley. Tycker besluten som tagits under dagen känns högst tvivelaktiga både i denna tråd och på marknaden, och där är det just du som varit inne och rört om i grytan. Vi är rätt många som är väldigt besvikna på forumets agerande kring situationen som uppstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du får gärna undvika att lägga ord i min mun, tack!

Om du tror kan utläsa min ståndpunkt utifrån mitt bruk av emojis i en mening där jag med vänlig ton försöker påpeka att du har fet-fel i ett påstående du gör, så har du fel.

Återigen, diskutera gärna men sluta dra förhastade slutsatser om andra baserat på något du dragit ut ur första lämpliga kroppsöppning, annars är diskussionen avslutad för din del.

Uppfattat?

(Märk väl avsaknaden av emojis, tolka det fritt)

Exemplet med munskydden var pga det var massförsäljning, dvs mer än vad som är rimligt för en privatperson.
Samma åtgärd hade gjorts om någon sålt 50st 3080 (eller annan dyrare vara)

Jag lägger inte ord i din mun. Det är hur jag uppfattat dina svar, inte bara i denna tråd utan även i marknaden. Visst kan jag ha fel. Och ditt svar nu tyder på det. I så fall ber jag ursäkt. Jag säger vad jag tycker och sedan diskuterar vi.

Jag förstår dock att det är väldigt svårt att kontrollerna annonser och sätta regler gällande detta. Men det är eran egna marknad så ni har möjlighet att påverka. Men ni behöver självklart inte gör något.

Min personliga åsikt är att annonser där det är tydligt att säljaren försöker tjäna pengar på en extrem bristvara inte ska vara tillåtna. Ett alternativ då kan vara att ge en varning om att ta ner annonsen och få en tillgodo kod för en ny annons.

Det är rätt tydligt att scalping (eller vad man nu kallar det) har varit ett problem vid höstens releaser. Ett problem som inte funnits i denna skala förut för dessa produkter. Det är för mig sjävklart att försöka motverka detta.

Och åter igen. Är det möjligt att göra titeln på denna tråd tydligare? Om inte så förklara gärna varför så lägger jag ned den önskan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@NordhNet

Jag kan nog ställa mig lite bakom @ronz uttalande kring hur din ståndpunkt uppfattas, utefter ditt agerande, vilket ligger mer bakom än enbart en smiley. Tycker besluten som tagits under dagen känns högst tvivelaktiga både i denna tråd och på marknaden, och där är det just du som varit inne och rört om i grytan. Vi är rätt många som är väldigt besvikna på forumets agerande kring situationen som uppstått.

Jag håller med.

Vidare @NordhNet är min uppfattning att du har en hård ton mot @ronz i ditt inlägg.
Personen gjorde en felaktig slutsats men ditt svar uppfattas som otrevligt, särskilt med beaktande av din roll på Sweclockers.
Jag har fått inlägg raderade för betydligt mindre.

Det är uppenbart att sälja nya, efterfrågade, produkter på Sweclockers marknad inte ligger i linje med majoriteten av medlemmarna. Förhoppningsvis kan den här tråden leda till något, utan otrevligheter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@CooingPendulum: Nu är jag inte helt med på exakt vad du menar. Om du tänker på mina kommentarer i annonserna där jag rensat kommentarer som uttryckt hat, personangrepp och på gränsen till hot så ja, där har jag varit och petat.
Det är inte tillåtet oavsett vilket sammanhang det görs i.

Sen om jag har gjort rätt eller fel kan jag såklart inte avgöra (det får någon annan bedömma).

Dock är det inget vi ska ta upp plats i tråden med utan något som redaktionen får kolla på (samtliga hanteringar vi gör är helt synliga för alla moderatorer/forumledare/redaktionsmedlemmar).
Skicka ett kontaktmeddelande eller anmäl ett av mina inlägg så kollar man på det och drar mig i örat om så behövs

Om min ståndpunkt är viktig så är det inget jag hymlar med.

Tycker jag det är ok att göra som folk gör? Njae, man skaffar ju inga kompisar direkt och jag förstår att det sticker i folks ögon och skapar iriitation.

Tycker jag det är ett såpass stort problem att man ska släppa den mer fria marknaden och inför en massa begränsningar och kontroller? Njae, inte i detta läget.

Är jag öppen för konkreta och konstruktiva förslag som gör alla nöjda (förutom kanske de som vill tjäna en massa pengar )? oh god yes! 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare

@ronz: Nemas problemas, då är vi på samma bana igen ❤️

@Flipper: Jag tar till mig av kritiken och tar det med mig i framtiden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Konsolpleb 🕹

En uppdatering på ämnet:
Vi diskuterar och följer det här internt och vi återkommer om några dagar. Att vi diskuterar det och ska återkomma är inte ett löfte om att vi ska agera på något specifikt sätt i frågan, så läs inte in mer i det än så.

Till dess:
Personer har letat upp annonsörers personuppgifter och kontaktat dem på olika sätt för att trakassera och till och med hota dem.

Man kan tycka vad man vill om ämnet men INGET man tycker i frågan ger en rätt att hota och trakassera andra användare här. Om dessa anmälningar kan härledas till konton här kommer de som är inblandade självklart genast bli permanent avstängda.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Vill du inte köpa köp det inte. Har du pengarna och vill köpa det så köp det är väl upp till var och en .

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Har väl generellt inget emot arbitragehandel som sådan, men just detta fenomen, att man utnyttjar brist på en marknad och gör påslag utan att tillföra minsta tillstymmelse till mervärde, tycker jag rent av är provokativt. Till och med rumänska tiggarbaroner eller hallickar är bättre i den meningen, de tillför åtminstone någon slags beskydd för sina klienter.

Visst, man kan argumentera att grundproblemet är felaktig prissättning från tillverkarnas sida, och att det är öppet mål, men antar väl att jag inte behöver gå in på den generella synen på att utnyttja sådant. Det blir väl exempelvis inte mer okej att råna ett barn för att det är enkelt?

Tar man en kik på den närmsta analogin jag kan komma på på rak arm, bostäder hyressatta enligt bruksvärdesprincipen, vars resulterande [för] låga hyror i förlängningen bjuder in till samma sorts handel med hyreskontrakt, så finns det till och med lagstiftning som förbjuder det.

Sett ur communityns perspektiv tycks scalping vara en stämningsdödare av rang. Det verkar faktiskt närapå lika effektivt som migrationspolitisk diskussion för att sprida osämja. Har man förbjudit det senare för stämningens skull, är det nästan paradoxalt att tillåta scalping.

Bra att ni i alla fall beaktar problemet. Inser att bevisläget många gånger kan vara problematiskt, men man kan väl hoppas att ni landar på att våga göra något åt åtminstone de mest flagranta fallen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Vad är problemet? Vill du inte köpa köp det inte. Har du pengarna och vill köpa det så köp det är väl upp till var och en .

Jag håller med dig om ditt påstående när det gäller en enskild slumpvis marknad. Jag håller inte överhuvudtaget med dig när det nu gäller Sweclockers marknad, när medlemmarna på detta forum är här på grund av just sitt teknikintresse.

Extrem jämförelse: Hur hade det sett ut om ett forum fyllt med Håkan Hellström fans inte fick tag på några konsertbiljetter till nästkommande spelning på grund av att andra missbrukar situationen. Därefter går in på deras forum och säljer tillbaka biljetterna för dubbla priset? Du ser inte att det svider i folks ögon?

- Det sker ju, men ska vi verkligen stödja detta och låta det annonseras? Min åsikt är att vi kan inte stoppa det från att ske men vi kan ta ett ställningstagande till att det är inte ett okej beteende på denna plattform. Dessa säljare bör där med söka sig vidare till Blocket/Tradera och betala mer för att annonsera sina produkter, där också frikostig budgivning sker, ofta över faktiskt värdering.

Permalänk
Medlem

Om det man säljer är teknik relaterat så bör man få sälja det, om det är överpris så kommer ju köparna avstå från att köpa det. Köper någon det så är det upp till köparen om han vill betala ett överpris.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Om det man säljer är teknik relaterat så bör man få sälja det, om det är överpris så kommer ju köparna avstå från att köpa det. Köper någon det så är det upp till köparen om han vill betala ett överpris.

Självklart. Men problemet uppstår när du tar detta och kombinerar det med en bristvara för att medvetet tjäna pengar. Tycker exemplet ovan med Håkan biljetter var bra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ibland gillar folk att leka wannabe kapitalister och anti stalin juniors. Men när det är någon annan som tar lyckan som de själva hade önskat så kommer janten.

Köp inte, så sjunker efterfrågan

Permalänk
Medlem

Som sagt, vi i Sverige är väldigt höger när det går bra för plånboken, vänster när vi inte får lyckan.
Rätten att tjäna ska inte vara begränsad enbart till företag, även dödliga ska få göra de. Även fast jag tycker de suger, men hellre den friheten.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §2*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

I helgen fanns det flera PS5:or utlagda på Tradera för mellan 10-12 tusen kr som nu har blivit bortplockade.
Vore ju tråkigt om det poppar upp mängder av såna annonser här på Swec just för att det är tillåtet med förhandsförsäljning/scalping...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

I helgen fanns det flera PS5:or utlagda på Tradera för mellan 10-12 tusen kr som nu har blivit bortplockade.
Vore ju tråkigt om det poppar upp mängder av såna annonser här på Swec just för att det är tillåtet med förhandsförsäljning/scalping...

Det har väl att göra med att du inte kan sälja varor som du inte äger än? Tradera har inga regler mot att sälja nya produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det har väl att göra med att du inte kan sälja varor som du inte äger än? Tradera har inga regler mot att sälja nya produkter.

Precis samma regel gäller ju på Swec enligt paragraf 1.3 - Bilder måste föreställa den utannonserade varan och får inte användas utan rättighetsinnehavarens tillstånd. Detta borde tolkas som att man tar sin egen bild på sin egna vara. Är ju svårt att göra så på en PS5:a innan den 19:e, eller iaf den 18:e om man har tur med postgången..

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Precis samma regel gäller ju på Swec enligt paragraf 1.3 - Bilder måste föreställa den utannonserade varan och får inte användas utan rättighetsinnehavarens tillstånd. Detta borde tolkas som att man tar sin egen bild på sin egna vara. Är ju svårt att göra så på en PS5:a innan den 19:e, eller iaf den 18:e om man har tur med postgången..

Hur kommer det då dyka upp PS5-or i förväg som du skrev tidigare? Du skrev att det var tillåtet men nu skriver du att det inte är det?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

På tal om ämnet:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30757-nya-regler-mot-forsal...

(Läs hela nyheten så att ni hänger med i detaljerna också)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hur kommer det då dyka upp PS5-or i förväg som du skrev tidigare? Du skrev att det var tillåtet men nu skriver du att det inte är det?

Wut, va??
Det har redan annonserats ut en (vad jag vet) PS5a i Swec forumet (innan nya regeln infördes) som baserades på säljarens bokning hos Media Markt till ett köp pris om 10K och budgivning från 8K.

Tummen upp för Swec som stramar åt sina regler kring detta

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Wut, va??
Det har redan annonserats ut en (vad jag vet) PS5a i Swec forumet (innan nya regeln infördes) som baserades på säljarens bokning hos Media Markt till ett köp pris om 10K och budgivning från 8K.

Tummen upp för Swec som stramar åt sina regler kring detta

Jag verkar ha misstolkat det du skrev i förra inlägget, jag trodde du menade att det redan var otillåtet.

Det nya regelverket låter som en bra kompromiss, det håller jag med om.

Permalänk
Proffsmoddare

So yeah. Incoming 6800XT and 6800 GPU advertisements coming in:

5...
4...
3...
.......

Shit those sold out fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Tycker detta är lite löjligt då det finns ju folk som har förbokat och köpt hem grejer och inte kan ha de kvar för att något kan ha hänt i hemma.
Behöver pengarna till annat, bilen gick rasade på vägen hem eller vad som helst som man kanske inte hade räknat med?
Sen är folk villiga att punga ut vad det kostar så får dom väl göra det då? Om du inte gillar det och inte vill betala det så är det ju bara att skrolla vidare, skriv en report och ha en bra dag typ.
Är ju inte ditt eller mitt problem om folk slösar pengar på det, händer ju hela tiden när vissa special utgåvor på Konsoler och spel kommer begräsnat och säljer de för t.e.x 5000kr extra. Ser inget fel i det om folk nu vill betala betala för skiten är ju deras huvudvärk.

Nu är det ju inte det som är problemet. Hade enstaka felköp sålts och trissats upp pga bristande tillgång hade väl det varit en sak. Men nu är det ju så att det nästan uteslutande är spekulativa säljare som köpt bara för att sälja vidare. Och detta tycker jag sweclockers kunde ställa sig i frontlinjen för att motverka eftersom det ligger i alla medlemmars intresse som är här av genuina skäl.

Det har ju aktualiserats igen nu med ps5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ibland gillar folk att leka wannabe kapitalister och anti stalin juniors. Men när det är någon annan som tar lyckan som de själva hade önskat så kommer janten.

Köp inte, så sjunker efterfrågan

Tyvärr så köpes det vid det priset. Folk har pengar och folk vill ha men det produceras inte tillräckligt många. Synd att många inte verkar förstå sig på det här i SweC, men istället går på häxjakt för att de själva inte fick smaka av kakan och måste vänta till nästa års kvartal.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Tyvärr så köpes det vid det priset. Folk har pengar och folk vill ha men det produceras inte tillräckligt många. Synd att många inte verkar förstå sig på det här i SweC, men istället går på häxjakt för att de själva inte fick smaka av kakan och måste vänta till nästa års kvartal.

Huvudpoängen är att Sweclockers är en community där medlemmarna tar hand om varandra.

Permalänk
Avstängd

Folk som säger "gör ngt åt det här!" vad förväntas göras? Var drar man gränsen? Ska man inte alls få sälja ngt som är nytt? Får priset inte överstiga en viss summa? Oavsett vad kan ju ngn annan buda över.

Kommer från PS5-tråden där perdonen lade upp den för 12k. Visst tycker jag det är vidrigt, men å andra sidan, vad ska man göra? Om han lagt upp den för 8k, som några påpekade var OK, men det sen budades över och ändå hamnade på 12k, skulle det vara OK då?

Jag gillar scalpers lika lite som alla andra, speciellt när det sker med förnödenheter, men så länge ngn är villig att pröjsa så finns inget botemedel. Att införa censur och förbjuda saker hjälper egentligen inte i slutändan då det kommer behövas justeras konstant var man drar gränsen för olika prylar.