Internetfadern Tim Berners-Lee lanserar tjänst som säkrar personlig data

Permalänk
Melding Plague

Internetfadern Tim Berners-Lee lanserar tjänst som säkrar personlig data

Mannen bakom World Wide Web och internet som vi känner till det idag föreslår servrar som enbart delar nödvändiga uppgifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om Inrupt är baserat i Storbritannien men om jag ska använda ett företag som ska ansvara för min data ska det vara ett företag från Sverige eller EU.

Permalänk
Medlem

Bra steg i rätt riktning för att skydda personlig integritet i den allt mer spårade digitala sfären!

Får se hur detta leder till ändring på andra håll

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peonsson:

Jag vet inte om Inrupt är baserat i Storbritannien men om jag ska använda ett företag som ska ansvara för min data ska det vara ett företag från Sverige eller EU.

Som att UK skulle vara mindre trovärdigt för dom inte är med i EU? Jag litar mer på UK än Sverige iaf. Antar då att du inte litar på IT-bolag från Norge heller då Norge inte är med i EU?

Permalänk
Hedersmedlem

Bruce Schneier är i mina ögon ett större namn än Tim Berners-Lee i sammanhanget säkerhet och privatliv.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_Schneier

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Som att UK skulle vara mindre trovärdigt för dom inte är med i EU? Jag litar mer på UK än Sverige iaf. Antar då att du inte litar på IT-bolag från Norge heller då Norge inte är med i EU?

Helt klart. Är landet inte med i EU så går de inte under EU-lagar om sekretess. Vissa är dåliga men de flesta är faktiskt väldigt bra. Så inom EU är något jag iaf föredrar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Jag vet inte om Inrupt är baserat i Storbritannien men om jag ska använda ett företag som ska ansvara för min data ska det vara ett företag från Sverige eller EU.

Inrupt utvecklar en teknik som man ger till världen som öppen källkod. Man kommer inte handgripligen ansvara för och köra alla servrar som använder tekniken. Kom igen nu

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är hur pass säkert det är att ha ALL persondata centraliserad i en pod.

Blir ett företag hackat idag så begränsas den läckta informationen till den som företaget tillhandahåller.

Blir din pod hackad så snackar vi stora mängder persondata från många olika källor som kommer hamna på vift.

Blir lite ”alla ägg i en korg”-aktigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Helt klart. Är landet inte med i EU så går de inte under EU-lagar om sekretess. Vissa är dåliga men de flesta är faktiskt väldigt bra. Så inom EU är något jag iaf föredrar.

EU lagar och sekretess. Det rimmar dåligt med EU som inte alls är för folket utan bara för att kontrollera folket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon14781:

EU lagar och sekretess. Det rimmar dåligt med EU som inte alls är för folket utan bara för att kontrollera folket.

Vad tycker du då om såna här nyheter?
https://www.sweclockers.com/nyhet/30548-eu-domstolen-sager-ne...
https://www.sweclockers.com/nyhet/30005-eu-underkanner-privac...
https://www.sweclockers.com/nyhet/29833-svenska-e-handelslaga...
https://www.sweclockers.com/nyhet/29972-youtube-ar-inte-skyld...

EU gör helt klart positiva saker för folket, samtidigt som vissa saker är negativa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

I praktiken kommer folk bara klicka "ja" på alla förfrågningar om att dela data, precis som idag med t.ex. tjänster som använder Google- eller Facebook-konton eller liknande. För gör de inte det, så funkar inte appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

EU lagar och sekretess. Det rimmar dåligt med EU som inte alls är för folket utan bara för att kontrollera folket.

Trams. EU har hög svansföring i data- och sekretessfrågor.
Det finns 27 medlemsländer i Europeiska Unionen vars olika befolkningar med olika kulturer, språk och företag och företagskultur tjänas olika. Retoriken i din kritik ger knappast en känsla av att du har någon förståelse för komplexiteten i det europeiska samarbetet - än mindre en uppfattning om den politiska strävan som faktiskt finns, och som få torde missat, kring datasäkerhet och privatliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

EU lagar och sekretess. Det rimmar dåligt med EU som inte alls är för folket utan bara för att kontrollera folket.

Du menar som vilken annan politisk entitet som helst? Lagar är till för att kontrollera folket t.ex.

Sedan har ju EU varit ganska klara med att de värderar integritet och sekretess. Bland annat är EU starka motståndare mot lagar som IPRED.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar som vilken annan politisk entitet som helst? Lagar är till för att kontrollera folket t.ex.

För att fylla på lite: Alternativet till lagar och rättvisa är laglöshet och ett orättvist samhälle där den som har makt alltid får rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

EU lagar och sekretess. Det rimmar dåligt med EU som inte alls är för folket utan bara för att kontrollera folket.

Antar att du har din foliehatt på dig?

Så utroligt många inlägg här på Sweclockers om hur allt och alla bara försöker kontrollera folket bla bla bla...

EU är långt ifrån perfekt, men snälla sluta med konspirationer om hur alla länder i EU har gått ihop och har en ond plan för att kontrollera folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För att fylla på lite: Alternativet till lagar och rättvisa är laglöshet och ett orättvist samhälle där den som har makt alltid får rätt.

Korrekt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

"Pods står här för Personal Online Data Stores och som namnet antyder handlar det om databehållare för individens personliga uppgifter. Solid är en öppen källkod-plattform som används för att skapa decentraliserade sociala applikationer. Tekniken är modulär och följer de öppna standarder och protokoll som definieras av W3C. Med Solid säkras användarens personliga "pod", där användaren kan bestämma i vilken utsträckning uppgifter ska delas från denna."

Betyder detta att personlig data lagras decentraliserat hos alla som använder apparna? Att de data som låses upp skyddas av en personlig krypteringsnyckel som ingen annan har tillgång till? I så fall verkar detta vara ett riktigt trevligt system där ingen centraliserad makt har kontroll över mina data, förutsatt att jag kan hålla min krypteringsnyckel hemlig och att det saknas bakdörrar i systemet.

Edit: Den perfekta meddelandeappen borde vara decentraliserad och skyddad så inga obehöriga kan censurera eller avlyssna de meddelanden som skickas.

Permalänk
Medlem

Det finns inget som heter nödvändig data.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kul!
Något sådant har jag tänkt på länge som ersättare till dagens hantering av användardata på sociala plattformar.
Dock hade jag sett att användarens data var helt decentraliserad och inte hostad/ägd av någon annan än användaren själv.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Avstängd

Problemet är egentligen att om man inte går med på en viss tillgång så funkar inte tjänsten man vill använda. Det enda rätta är att helt enkelt inte använda skit som facebook om man inte vill att de använder ens data.

Precis som appar som kräver olika tillgångar. Klickar man nej på för många så vips, funkar inte appen. Lika bra att bojkotta skiten i sådana fall.

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan ge mig tusan på att det här redan har gjorts.
Men det blev ett debakel eftersom företaget som tillhandahöll tjänsten inte hade så rent mjöl i påsen.
Men jag kan minnas fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar som vilken annan politisk entitet som helst? Lagar är till för att kontrollera folket t.ex.

Sedan har ju EU varit ganska klara med att de värderar integritet och sekretess. Bland annat är EU starka motståndare mot lagar som IPRED.

Ursäkta mig, men IPRED är ju ändå ett immaterialrättsligt EU-direktiv som sedan införlivats i svensk rätt genom diverse svenska lagar.

tack o hej:)

Permalänk
Avstängd

Inrupt ligger alldeles för nära ordet "Corrupt" för att jag ska kunna ta det seriöst!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zed':

Ursäkta mig, men IPRED är ju ändå ett immaterialrättsligt EU-direktiv som sedan införlivats i svensk rätt genom diverse svenska lagar.

tack o hej:)

Du har helt rätt. Menade självfallet FRA... skyller på trötthet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vad konkret kan jag få för fördel med denna teknik?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Det är väl superbra, tills tjänster börjar kopiera data och lagra lokalt pga. Lathet hade det blivit lagstadgat på EU-nivå så vore det ju dock väldigt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vad konkret kan jag få för fördel med denna teknik?

Jag antar att varje individ själv kan bestämma vilka tjänster som har tillgång till ens personliga data. T.ex. skulle man kunna spärra en tjänst att använda/se ens email eller adress och helt enkelt slippa spam/reklam från detta företag.

I Sverige just nu är ju adress, personnummer och i många fall telefonnr helt öppna uppgifter som vem som helst kommer åt. Det känns lite knasigt med tanke på hur t.ex. bedrägerier och id-kapning har ökat så mycket.

Slutklämmen här är väl att om det är enkelt så kommer fler att använda det. Idag får man ju manuellt ringa runt, spärra diverse tjänster osv. Och det tar både tid och är i många fall väldigt oklart hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det finns inget som heter nödvändig data.

Som tjänsteutvecklare beggar jag to differ. Vilka data som är nödvändiga varierar dock från tjänst till tjänst, och många jättar roffar åt sig onödigt mycket.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Som att UK skulle vara mindre trovärdigt för dom inte är med i EU? Jag litar mer på UK än Sverige iaf. Antar då att du inte litar på IT-bolag från Norge heller då Norge inte är med i EU?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Helt klart. Är landet inte med i EU så går de inte under EU-lagar om sekretess. Vissa är dåliga men de flesta är faktiskt väldigt bra. Så inom EU är något jag iaf föredrar.

Norge är med i EFTA och i EEA, så de inför de flesta lagar och regler som EU bestämmer, däribland tex GDPR. Sen har de vissa undantag, tex gällande fiske.

Så, ja, jag litar på IT-bolag från Norge, även om Norge inte är med i EU.

Efter Brexit fullt genomförts kommer jag lita på Storbritannien lika mycket som jag litar på tex USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Antar att du har din foliehatt på dig?

Så utroligt många inlägg här på Sweclockers om hur allt och alla bara försöker kontrollera folket bla bla bla...

EU är långt ifrån perfekt, men snälla sluta med konspirationer om hur alla länder i EU har gått ihop och har en ond plan för att kontrollera folket.

De har faktiskt sett en video på youtube om det!