Micron möjliggör rymligare SSD-enheter med nya NAND-minneskretsar

Permalänk
Melding Plague

Micron möjliggör rymligare SSD-enheter med nya NAND-minneskretsar

Med kretsar i 176 lager når Micron nya höjder i transistortäthet och bjuder samtidigt på högre lagringsprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe. Liknelsen med Burj Khalifa och Eiffeltorndet är väldans underhållande.
Burj Khalifa är ju känd just för att den är stor. Att göra den den byggnaden till under halva storleken hade välhaft ungefär motsatt effekt mot det man vill förmedla här.
Ingen hade längre imponerats ;).

Fräckt är det iaf. Hur mycket vi kan lagra på så liten yta nu för tiden. För ett överkomligt pris dessutom.
Får väl se hur bra tekniken faktiskt är också innan man ropar hej kanske.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Liknelsen med Burj Khalifa och Eiffeltorndet är väldans underhållande.
Burj Khalifa är ju känd just för att den är stor. Att göra den den byggnaden till under halva storleken hade välhaft ungefär motsatt effekt mot det man vill förmedla här.
Ingen hade längre imponerats ;).

Fräckt är det iaf. Hur mycket vi kan lagra på så liten yta nu för tiden. För ett överkomligt pris dessutom.
Får väl se hur bra tekniken faktiskt är också innan man ropar hej kanske.

Jag tror jag har svårt att rymma Burj Khalifa i min trädgård ens, ännu mindre mitt hus, dator eller flashminne...

Sämsta på länge när de vill att man ska tänka smått och högdensitet...

Permalänk
Medlem

Hoppas att de kombinerar detta med MLC eller som värst TLC...
Kanske inte får den lagringsdensitetökning som de är ute efter, ser gärna en förbättring i prestanda och uthållighet än att bara satsa på maximal lagringsmängd.

Permalänk
Snusfri

Trevligt med 100TB+ SSD'er för lite "humana" priser

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Kanske behövs inte mekaniska diskar i framtiden då.

Permalänk
Medlem

Ser inget angående hur detta påverkar livslängden hos cellerna, vilket vore väldigt intressant om man vill använda tekniken i SSD enheter.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Ser inget angående hur detta påverkar livslängden hos cellerna, vilket vore väldigt intressant om man vill använda tekniken i SSD enheter.

Verkligen. Jag tycker det är lite talande att livslängden inte nämns öht. i ett uttalande om alla förbättringar.

Skrivet av THB:

Trevligt med 100TB+ SSD'er för lite "humana" priser

90öre/GB nu, kan de ~halvera det så är det 500kr/TB. 50k för 100TB. Jag vet inte riktigt vad du har för referensramar, men det känns som det är ett tag kvar