Köpråd för dator som klarar Cyberpunk

Permalänk

Köpråd för dator som klarar Cyberpunk

Har lite funderingar och skulle vilja ha tips. Kanske blir rörigt och många frågor, men here goes!

Som rubriken lyder så skulle jag vilja ha tips på datorbygge som klarar Cyberpunk på high i 1440p. Den får gärna vara någorlunda stark så man kan lira nya spel på höga inställningar i 1-2 år iallafall. Är det naivt av mig att tro att jag kan få en burk som pallar detta för runt 10-12K?

Mitt andra alternativ är att dra på lite mer och köpa något för 15-16K så slipper man köpa ny dator på ett gäng år tänker jag. Men jag skulle vilja köpa en dator åtminstone denna månaden (då det börjar bli jävligt tråkigt att bara sitta inne och glo under pandemin), när kommer det börjar finnas bra tillgång på t.ex. 3070? Jag orkar inte vänta tills efter jul och har inget att spela på i nuläget.

Tror ni man kommer kunna få bra deals på grafikkort motsvarande 2070 / 5700 xt under black friday?

Eller är det rentav en jättedålig idé att köpa något nu istället för att vänta tills man enklare kan få tag på nya generationens grafikkort/cpu?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vill du komma undan billigt nu kan du ju skaffa en Xbox Series X/S.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Vill du komma undan billigt nu kan du ju skaffa en Xbox Series X/S.

Har klurat på detta men har kommit fram till att jag nog vill ha en dator ändå. Hade ju kanske kunnat köpa en series S tillsvidare och bara sälja den när det är bättre tillfälle att köpa burk dock.

Permalänk
Medlem

Annars har du en lista med komponenter att börja med här, ganska likvärdig på pappret som en Xbox Series X för betydligt mer pengar.

Permalänk

Tack så mycket! Både Ryzen 5600X och 3070 kommer vara svåra att få tag på ett bra tag nu, right?

Permalänk
Medlem

Hade personligen väntat till 6000 release av grafikkort och se vad som sker med priser och utbud av vad.
Annars ha is i magen till januari februari så borde allt vara återställt om du inte har extremt bråttom.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Hade personligen väntat till 6000 release av grafikkort och se vad som sker med priser och utbud av vad.
Annars ha is i magen till januari februari så borde allt vara återställt om du inte har extremt bråttom.

Tack för tips! Känns ju mest rimligt att göra så, men det är 2-3 månader ytterligare mer eller mindre utan gaming. Vad ska jag göra en lördagkväll om jag varken kan gejma eller dricka öl med polare (pga covid)?! Haha.

Permalänk
Medlem

Tippar på att Ryzen 3600 + 2080 Ti eller kanske 1080 Ti/2080 Super klarar Cyberpunk alldeles utmärkt, kanske behöver man skruva ner nån inställning från allra högsta.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Tippar på att Ryzen 3600 + 2080 Ti eller kanske 1080 Ti/2080 Super klarar Cyberpunk alldeles utmärkt, kanske behöver man skruva ner nån inställning från allra högsta.

Ja ett beggat 1080ti känns ju väldigt rimligt. Känns lite läskigt att köpa begagnat grafikkort dock, som att det kan lägga av närsomhelst. Men det kanske är onödig noja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Tippar på att Ryzen 3600 + 2080 Ti eller kanske 1080 Ti/2080 Super klarar Cyberpunk alldeles utmärkt, kanske behöver man skruva ner nån inställning från allra högsta.

Det borde räcka mer än väl. Officiell hårdvarurekommendation är ett GTX 1060 grafikkort, men det är troligen för spel i 1080p.
För 1440p borde ett 1080Ti/2070Super/5700XT duga bra så länge du inte drar upp alla inställningar till absolut max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Ja ett beggat 1080ti känns ju väldigt rimligt. Känns lite läskigt att köpa begagnat grafikkort dock, som att det kan lägga av närsomhelst. Men det kanske är onödig noja.

1080 Ti går för cirka 2800-3300 kr här på forumet och de motsvarar cirka ett 2080 Super. 2080 Ti säljs sällan för under 4500 kr och sett till ett nytt 3070 så ska det väl vara relativt prisvärt ända upp till 5500 kr om man måste ha ett kort nuuuuu.
2080 Ti verkar vara en perfekt match för Ryzen 5 3600.

Jag har 1080 Ti och ovan nämnda CPU och det ger en 110-170 fps i Doom Eternal på allra högsta inställningarna i 1440p. I 4K ger det ca 75-90 fps.
CPU load ligger på cirka 60-70% max så det finns lite mer att hämta uppenbarligen.
Jag kommer nog inte uppgradera de kommande två åren då det helt enkelt inte är viktigt för mig att spela allting på allra högsta inställningarna.
Allt över 90-100 fps är samma för mig. Förutom i CSGO där nätkoden är sedan urminnes tider och orsakar cancer när man hamnar under 128 fps. ("cl_updaterate 128 vill skicka 128 frames till servern, typ.)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Det borde räcka mer än väl. Officiell hårdvarurekommendation är ett GTX 1060 grafikkort, men det är troligen för spel i 1080p.
För 1440p borde ett 1080Ti/2070Super/5700XT duga bra så länge du inte drar upp alla inställningar till absolut max.

Grymt, tack!

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

1080 Ti går för cirka 2800-3300 kr här på forumet och de motsvarar cirka ett 2080 Super. 2080 Ti säljs sällan för under 4500 kr och sett till ett nytt 3070 så ska det väl vara relativt prisvärt ända upp till 5500 kr om man måste ha ett kort nuuuuu.
2080 Ti verkar vara en perfekt match för Ryzen 5 3600.

Jag har 1080 Ti och ovan nämnda CPU och det ger en 110-170 fps i Doom Eternal på allra högsta inställningarna i 1440p. I 4K ger det ca 75-90 fps.
CPU load ligger på cirka 60-70% max så det finns lite mer att hämta uppenbarligen.
Jag kommer nog inte uppgradera de kommande två åren då det helt enkelt inte är viktigt för mig att spela allting på allra högsta inställningarna.
Allt över 90-100 fps är samma för mig. Förutom i CSGO där nätkoden är sedan urminnes tider och orsakar cancer när man hamnar under 128 fps. ("cl_updaterate 128 vill skicka 128 frames till servern, typ.)

Fan vad gött, då känns det som att det kommer räcka bra för mig. Jag har inget behov av att kunna köra allt på max utan vill bara att det ska se okej ut. Bra FPS som inte droppar ner till 40-50 är viktigt dock, är allergisk mot FPS-drop.

Permalänk
Medlem

Att uppgradera ofta och lite är dyrt i längden... Vill du ha stabil framerate är definitivt en konsol extremt prisvärd.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Att uppgradera ofta och lite är dyrt i längden... Vill du ha stabil framerate är definitivt en konsol extremt prisvärd.

Helt klart mycket mer prisvärt, men det är något väldigt speciellt med just PC-gaming för egen del.
EDIT: Sen är det ju lite samma grej med Series X / PS5, sjukt svårt att få tag på just nu.

Permalänk

Vad tror ni om denna?

Permalänk
Medlem

Sure.
Din PSU håller väl nån generation ytterligare.

Skulle ändå vilja rekommendera ett beg grafikkort.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Sure.
Din PSU håller väl nån generation ytterligare.

Skulle ändå vilja rekommendera ett beg grafikkort.

Ja fan, med ett 1080ti kanske man kan kräma ur ytterligare några FPS och spara nån tusenlapp så det ska jag kika på. Tackar!