Inkonsekvent rapportering av effektmätning i tester

Permalänk
Medlem

Inkonsekvent rapportering av effektmätning i tester

Hej alla glada!

Lite osäker på om den här hamnat på rätt ställe i forumet, men jag såg att det skiljer sig i vad ni har rapporterat i effektmätning för Intel i9-10900K.

I det ursprungliga testet "Intel Core i9-10900K och Core i5-10600K" så får den följande resultat:

Men när den återges i testet för "AMD Ryzen 7 5800X och Ryzen 5 5600X" så står det följande siffror:

Vilken är det som är den rätta, är båda fel, eller är det bara jag som har sniffat för mycket lim till frukost?

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Mouless:

Hej alla glada!

Lite osäker på om den här hamnat på rätt ställe i forumet, men jag såg att det skiljer sig i vad ni har rapporterat i effektmätning för Intel i9-10900K.

I det ursprungliga testet "Intel Core i9-10900K och Core i5-10600K" så får den följande resultat:

Men när den återges i testet för "AMD Ryzen 7 5800X och Ryzen 5 5600X" så står det följande siffror:

Vilken är det som är den rätta, är båda fel, eller är det bara jag som har sniffat för mycket lim till frukost?

Båda är korrekta! Men de är testade under olika förhållanden sett till hårdvarukonfiguration, där grafikkortet i den nya testsviten drar marginellt högre vid vila. Då vi avrundar till närmaste femtal rinner det helt enkelt över uppåt ett snäpp i de nya belastningtesterna, medan "idle" för hela systemet ligger på samma nivå som tidigare.

Andra saker som också kan variera mätningar från en svit till en annan är BIOS-version till moderkortet, Windows-version samt inte minst versionen av mjukvaran som används vid de olika testtillfällena.

Permalänk
Medlem

Jahaja! Då har man lärt sig något nytt idag.

Tusen tack för svaret.

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein