Hjälp med en speldator till en 10-åring

Permalänk
Medlem

Hjälp med en speldator till en 10-åring

En speldator till en 10-åring!
Hejsan,
Jag sitter och funderar på att investera i en speldator till min son.
Vet inte riktigt hur den skulle se ut och vilka komponenter den skulle innehålla.
Han gillar lite större strategispel och överlevnadsspel samt spelar han en del FPS-spel.
Skulle gärna ta emot tips på en bra speldator som klara av de flesta spelen med bra fps för såklart en billigare summa, så billigt som möjligt. Det kan antingen vara paket med skärm och allt tillbehör eller en dator för sig.

Jag förstår att en ”bra fps” för billig peng kan vara lite mkt. Men jag vet liksom inte riktigt vart gränserna går vad gäller att spelupplevelsen flyter på kontra konstnad 😂😂.

Vänligen
En vilsen pappa i datordjungeln

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Kan du bygga ihop datorn själv, eller vill du ha en färdigmonterad och körklar dator?

Permalänk
Medlem

Laptop? Det kan vara nice att inte vara förpassad till sitt rum bara för att man vill spela lite, speciellt inte om det är ett av barnets huvudsakliga intressen. För att inte tala om man ska spela hos en polare en helg. Man slipper även skärmens merkostnad som oftast landar på minst 1500 kr för en billig begagnad TN med 144 Hz.

Min styvson, sex år, kommer att få en 15,6" 60 Hz i5-8300h/GTX1050 i julklapp. Tangentbordet lyser rött, det kommer han definitivt uppskatta. Det enda kravet egentligen är väl att Minecraft och Roblox ska fungera smärtfritt, vilket maskinen klarar med bravur. Sen går det att spela mer avancerade titlar som t ex Fortnite också på lägre upplösning (som han inte har nån koll på). Jag gav 3500 kr för datorn. Om han kommer fastna för datorspelande så borde den hålla i minst tre år och den kommer vara hans i minst tre år oavsett om den inte blir använd.

Ovanstående resonemang väger tungt för oss och kommer så att göra några år ytterligare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Laptop? Det kan vara nice att inte vara förpassad till sitt rum bara för att man vill spela lite, speciellt inte om det är ett av barnets huvudsakliga intressen. För att inte tala om man ska spela hos en polare en helg. Man slipper även skärmens merkostnad som oftast landar på minst 1500 kr för en billig TN med 144 Hz.

En laptop kanske inte är en dum idé. Men vad måste man upp i för summor för att få en skapligt bra laptop då? Ligger det mellan 10-12k? Om man skulle köpa en vad är det för märken respektive prestanda på en laptop man ska leta efter?

Permalänk
Medlem

Håller med om att en laptop med ok specs är vettigt då man slipper köpa skärm och tangentbord.

Går nog hitta något bra nu till black friday också.

Men jag köpte inte laptops utan det blev 3600x med gamla grafikkort och återanvände lite gamla cases.

Permalänk
Medlem

Det är inte helt lätt.
Det beror på hur mycket pengar man har att lägga på en chansning.

Häromdagen gick det en i7-7700 med GTX 1070 och 32 Gb RAM för 5300 kr på tradera..

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Han gillar ju att spela fps spel som warzone, fortnite osv de är väl de spelen som är kanske mest krävande.
Men skulle uppskatta att vi kan tänka oss att lägga mellan 10-12 för en dator.

Vad bör den innehålla så jag har lite hum om vad jag ska kika efter? Eller finns det någon dator som ni vet jag kan hålla kolla på under Vlack friday t.ex

Permalänk
Medlem

Begagnatmarknaden är full av laptops med GTX 1070-kort som ju ger cirka samma prestanda som RTX 2060, oftast bättre.
1650-kretsarna skulle jag absolut inte satsa på då man fortfarande får betala för en bra processor och allt annat lull-lull som ju hör till gamingburkarna.

Om du kollar på inet.se så kan du enkelt sortera på grafikkort. Billigaste datorn ny med grafikkort bättre än RTX 2060 är givetvis 2070 och den kostar 19 990 pix.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså, om man inte har speciella krav eller är entusiast för ny hårdvara så finns det inte någon större anledning att köpa nya dyra saker.

Om du vill kan du göra bra klipp på SweClockers marknad, hela datorer eller i delar. Jag rekommenderar varmt att överväga det!

Angående laptop, så javisst är det praktiskt! ... Fram tills att något går sönder eller blir slitet och hela burken måste bytas ut emot en ny. En stationär dator kan ha delar som lever väldigt många år och går något sönder är det enkelt att byta ut den komponenten. Dessutom så slipper man byta t.ex tangentbord och skärm bara för att man tycker att grafikkortet börjar bli för långsamt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hur står sig dessa laptops prestandamässigt? Eller kan jag hitta andra? Klarar dessa warzone, wow frotnite och andra typer av spel?Är det rimliga för det som ingår för det pris som anges?
Bara så jag får ett hum om jag är fel ute eller om jag tänker rimligt!

https://www.komplett.se/product/1159924/gaming/speldator/barb...

https://www.komplett.se/product/1147203/gaming/speldator/barb...

Permalänk
Medlem

Ja, säkert.

Personligen kan jag inte rekommendera någon 1650 eller 1660 Ti framför begagnad GTX 1070 (mobile) pga att det är betydligt mycket sämre kretsar.

https://www.youtube.com/watch?v=tgsyvCvO8fw

Men jag ska inte tjata mer om mina åsikter.

Hur som haver.
Nu för tiden finns det ju öppet köp och det är verkligen ingen skam att nyttja det. Man ska kanske köpa en dator med två månaders öppet köp-rätt och ta sig en ordentlig funderare när man närmar sig sjunde veckan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kan bygga ihop själv kan du få en ganska vettig dator för rimligt pris:

Jag tycker det är jättestor skillnad att spela på en stor skärm och riktigt tangentbord jämfört med en liten laptop så hade inte rekommenderat en laptop om inte datorn ska flyttas runt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

https://komponentkoll.se/bild/OsZkl.png
Jag tycker det är jättestor skillnad att spela på en stor skärm och riktigt tangentbord jämfört med en liten laptop så hade inte rekommenderat en laptop om inte datorn ska flyttas runt mycket.

Men du är la inte 10 år gammal, right?
Barn har dessutom kapacitet att sitta fantastiskt nära skärmarna då deras ögon står pall mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

https://komponentkoll.se/bild/OsZkl.png

Du glömde tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Men du är la inte 10 år gammal, right?
Barn har dessutom kapacitet att sitta fantastiskt nära skärmarna då deras ögon står pall mycket bättre.

Oavsett är det ett bättre spelupplevelse? Billigare, mer prestanda, bättre uppgraderingsmöjligheter, vad finns det att klaga på?

Skrivet av noobs:

Du glömde tangentbord

Tangentbord är väldigt subjektivt så tänkte att de får välja det själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Det tycker jag med. Jag sitter just nu och spelar Doom på min 17,3" och kan inte sluta irritera mig på att skärmen är så liten och att jag inte kan sitta flytta på tangentbordet på samma sätt som vid min stationära.

Det finns väldigt många anledningar till att inte alltid köpa det bästa som finns till sina barn och man ska akta sig för att jämföra sina egna vuxna upplevelser och erfarenheter med ett barns värld. Det är inte alls säkert att ett barn uppskattar en stationär dator mer än en laptop givet att priset är densamma.

Att sätta sig och skumma efter häftiga möss och RGB på netonnet eller valfri hemsida kan ge föräldrar rejält med huvudvärk.

Grafikinställningar och FPS är lite som att tjäna mycket pengar. På samma sätt som att vi inte längre blir mer lyckliga så länge våra grundläggande behov är tillfredställda så blir inte spelen roligare. Det är en helt annan grej för ett barn som inte förstår sig på tekniska detaljer än för oss entusiaster som kan snöa in på detaljer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Elgiganten har en prisvärd speldator som man inte kan få billigare ens om man bygger själv.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Elgiganten har en prisvärd speldator som man inte kan få billigare ens om man bygger själv.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Tack för tipset! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det tycker jag med. Jag sitter just nu och spelar Doom på min 17,3" och kan inte sluta irritera mig på att skärmen är så liten och att jag inte kan sitta flytta på tangentbordet på samma sätt som vid min stationära.

Det finns väldigt många anledningar till att inte alltid köpa det bästa som finns till sina barn och man ska akta sig för att jämföra sina egna vuxna upplevelser och erfarenheter med ett barns värld. Det är inte alls säkert att ett barn uppskattar en stationär dator mer än en laptop givet att priset är densamma.

Att sätta sig och skumma efter häftiga möss och RGB på netonnet eller valfri hemsida kan ge föräldrar rejält med huvudvärk.

Grafikinställningar och FPS är lite som att tjäna mycket pengar. På samma sätt som att vi inte längre blir mer lyckliga så länge våra grundläggande behov är tillfredställda så blir inte spelen roligare. Det är en helt annan grej för ett barn som inte förstår sig på tekniska detaljer än för oss entusiaster som kan snöa in på detaljer.

Absolut, jag själv är mer för en stationär, och då känna det nästan jobbigt att köpa en bärbar även om han skulle kanske tycka det var bättre. Dock är detta tänkt som julklapp och jag får försöka luska fram lite ut honom vart han står i frågan 😁

Permalänk
Medlem

Äsch.
Köp båda alternativen. Öppet köp..!

Visa signatur