Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Alltså.... Jag var helt inne på att uppgradera datorn, men det är alldeles för dyrt! Det känns så himla ovärt att spendera 6-8k för ett bra grafikkort när du kan köpa en konsoll för bra mycket mindre med bra prestanda.

Hade jag inte haft småbarn och aldrig hade fått vara i fred vid vår TV så hade jag lagt mina pengar på en konsoll. Att spela på en PC har blivit så sjukt dyrt!

Det är väl egentligen ett gyllene läge för dig att köpa konsol? Du sparar pengar, denna generationen ger idag bra prestanda/kr och nästa generationen ligger långt bort. Bara att flytta konsolen mellan rummen. Xbox series x med gamepass kanske?

Permalänk
Medlem

Verkar vara någon sorts unboxing embargo som lyfts idag klockan 15:00, bland annat Igor's lab har en Youtube premiere då:

https://www.youtube.com/watch?v=APC9m7MtwVo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Alltså.... Jag var helt inne på att uppgradera datorn, men det är alldeles för dyrt! Det känns så himla ovärt att spendera 6-8k för ett bra grafikkort när du kan köpa en konsoll för bra mycket mindre med bra prestanda.

Hade jag inte haft småbarn och aldrig hade fått vara i fred vid vår TV så hade jag lagt mina pengar på en konsoll. Att spela på en PC har blivit så sjukt dyrt!

Mitt första PC-bygge gick på ca 12k med skärm och allt. Ingen värsting, men det var ett gtx 570 och en fyrkärning processor. På den här tiden fanns det bara gtx 580 och gtx 590 som var snabbare och kanske något AMD-kort. Jag köpte 570 för 2700kr. Det var tider det.

Du skulle kunna klara dig riktigt bra på 2060 super eller något. Lätt dras med men de här sanslösa 3070 och uppåt korten är ju bara om man vill köra på extrema inställningar trots allt. Ska du ha konsolprestanda kommer du undan billigare förutom då billigare spel.

Jag sitter och harvar på ett 1070 för tillfället och för 1080p så måste jag säga det fungerar ändå helt ok för mycket.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lmann:

Verkar vara någon sorts unboxing embargo som lyfts idag klockan 15:00, bland annat Igor's lag har en Youtube premiere då:

https://www.youtube.com/watch?v=APC9m7MtwVo

Då kanske vi får listat i butiker så vi vet vad de kommer kosta här.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Alltså.... Jag var helt inne på att uppgradera datorn, men det är alldeles för dyrt! Det känns så himla ovärt att spendera 6-8k för ett bra grafikkort när du kan köpa en konsoll för bra mycket mindre med bra prestanda.

Hade jag inte haft småbarn och aldrig hade fått vara i fred vid vår TV så hade jag lagt mina pengar på en konsoll. Att spela på en PC har blivit så sjukt dyrt!

Mitt första PC-bygge gick på ca 12k med skärm och allt. Ingen värsting, men det var ett gtx 570 och en fyrkärning processor. På den här tiden fanns det bara gtx 580 och gtx 590 som var snabbare och kanske något AMD-kort. Jag köpte 570 för 2700kr. Det var tider det.

Det är denna gång konsollerna på allvar slåss med PC och kommer att sno spelare. Dels pga ex grafikkorten blivit svindyra och dels för att det är ruskigt bra pris på konsollerna med tanke på prestandan de har.. är närmare 3070 grafikprestanda t ex i krysslåda serie X o så får du ändå allt annat på köpet.. till LÄGRE pris än ett enda grafikkort 3070.
(sa för några månader sen att det kommer att bli så att konsollerna kommer att börja knapra in spelar från datavärlden, men ingen ville tro.. inte heller att de skulle vara så ruskigt vassa som de är till så "lågt" pris.)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Vänd mig upp och ner, måla mig blå, slå mig på käften, dra mig i skägget och släpa mig på en rostig skottkärra genom Saharas sanddyner på en mulen midsommarkväll. JAG ÄR SJUKT HYPAD INFÖR 6800XT PÅ ONSDAG!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Vänd mig upp och ner, måla mig blå, slå mig på käften, dra mig i skägget och släpa mig på en rostig skottkärra genom Saharas sanddyner på en mulen midsommarkväll. JAG ÄR SJUKT HYPAD INFÖR 6800XT PÅ ONSDAG!!

Hur tänker du kring ditt aorus master om 6800 xt visar sig bättre? Såg att du också fick tag i ett sånt kort i den andra tråden. Jag avvaktar förmodligen tills onsdag innan jag öppnar kartongen på mitt aorus.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Du kan fortfarande bygga en mycket kapabel PC för 12k. AMD och Nvidia släpper sina billigare grafikkort i sina nya serier nu kommande månader som kommer ge bra prestanda för priset. Man behöver inte det absolut häftigaste hela tiden.

Tror "problemet" ligger i att de kort som kostar ca 3000 ("Bra prestanda för priset") förmodligen ger för lite prestandaskjuts för någon som sitter med ett äldre kort. som då kostade 3000. Det är ingen uppgradering mer eller mindre.
Så som jag fortfarande resonerar är att ska jag uppgradera då ska jag ha minst 200% ökning. Att lägga 3000 sek för 30% mer känns ju bara som hål i huvudet.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Hur tänker du kring ditt aorus master om 6800 xt visar sig bättre? Såg att du också fick tag i ett sånt kort i den andra tråden. Jag avvaktar förmodligen tills onsdag innan jag öppnar kartongen på mitt aorus.

Sanningen är den att jag gjorde mig av med Aoruset och behöll Gigabyte Gaming OC. (Personen som skulle köpa Gigabyte köpte mitt aorus master istället.)

Hur det är sett till prestanda vs 3080 i verkligheten vet jag ej, men om det visar sig vara sämre så kommer jag nog till slut att köpa ett ROG STRIX 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Tror "problemet" ligger i att de kort som kostar ca 3000 ("Bra prestanda för priset") förmodligen ger för lite prestandaskjuts för någon som sitter med ett äldre kort. som då kostade 3000. Det är ingen uppgradering mer eller mindre.
Så som jag fortfarande resonerar är att ska jag uppgradera då ska jag ha minst 200% ökning. Att lägga 3000 sek för 30% mer känns ju bara som hål i huvudet.

3050 ti kommer slå eller vara likvärdig med 2080 super/1080 ti så jag tror även billiga segment kommer få det fint här framöver.

Hela spannet med 3050ti, 3060, 3060ti och 3070 ryms mellan 2080 super och 2080ti enligt de siffror som ryktas nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Tror "problemet" ligger i att de kort som kostar ca 3000 ("Bra prestanda för priset") förmodligen ger för lite prestandaskjuts för någon som sitter med ett äldre kort. som då kostade 3000. Det är ingen uppgradering mer eller mindre.
Så som jag fortfarande resonerar är att ska jag uppgradera då ska jag ha minst 200% ökning. Att lägga 3000 sek för 30% mer känns ju bara som hål i huvudet.

Om du läser vad jag skriver så säger jag att de billigare korten i RDNA2 och Ampere släpps mycket snart. Då kan man bygga "billigare" och till bra pris.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Om du läser vad jag skriver så säger jag att de billigare korten i RDNA2 och Ampere släpps mycket snart. Då kan man bygga "billigare" och till bra pris.

Ja, men om det ger en prestandaknuff på 30-100% så är det ju olönt för de pengarna.
Förr kunde man köpa ett kort för 3000 sek och förvänta sig dubbel till tredubbel prestanda i samma prissegment om man väntade i tre år.

Nu är enda chansen att få uppleva samma prestandaknuff att vänta i tio år och /eller betala 7000sek+.
Det kändes inte som en uppgradering för mig att köpa ett 2080Ti innan lanseringen av de nya korten. Det kommer inte förändras för att de nya korten blivit några tusen kronor billigare än 2080Ti, de kostar fortfarande för mycket för den relativt lilla prestandavinst de ger.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ja, men om det ger en prestandaknuff på 30-100% så är det ju olönt för de pengarna.
Förr kunde man köpa ett kort för 3000 sek och förvänta sig dubbel till tredubbel prestanda i samma prissegment om man väntade i tre år.

Nu är enda chansen att få uppleva samma prestandaknuff att vänta i tio år och /eller betala 7000sek+.
Det kändes inte som en uppgradering för mig att köpa ett 2080Ti innan lanseringen av de nya korten. Det kommer inte förändras för att de nya korten blivit några tusen kronor billigare än 2080Ti, de kostar fortfarande för mycket för den relativt lilla prestandavinst de ger.

Japp valuesegmentet blev dödad av Nvidia i och med lanseringen av 2000-serien, det kommer att dröja jag vet inte hur många år eller om det nånsin kommer tillbaks. Korten som kommer att släppas för under 3000:- kommer inte att vara värda pengarna jämfört med tidigare generationer, jag insåg att det var bara att acceptera och hoppade upp till en 3070.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Skrivet av TM:

Japp valuesegmentet blev dödad av Nvidia i och med lanseringen av 2000-serien, det kommer att dröja jag vet inte hur många år eller om det nånsin kommer tillbaks. Korten som kommer att släppas för under 3000:- kommer inte att vara värda pengarna jämfört med tidigare generationer, jag insåg att det var bara att acceptera och hoppade upp till en 3070.

Tror jag väntar 3 år till...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ja, men om det ger en prestandaknuff på 30-100% så är det ju olönt för de pengarna.
Förr kunde man köpa ett kort för 3000 sek och förvänta sig dubbel till tredubbel prestanda i samma prissegment om man väntade i tre år.

Nu är enda chansen att få uppleva samma prestandaknuff att vänta i tio år och /eller betala 7000sek+.
Det kändes inte som en uppgradering för mig att köpa ett 2080Ti innan lanseringen av de nya korten. Det kommer inte förändras för att de nya korten blivit några tusen kronor billigare än 2080Ti, de kostar fortfarande för mycket för den relativt lilla prestandavinst de ger.

För dig är en prestandaknuff till dubbla prestandan kanske inte värt det, för någon annan kanske det är mer än värt det. Speciellt om man köper en skärm med högre upplösning.

Sedan får vi faktiskt också så sakteliga börja acceptera att vi närmar oss gränserna för vad kisel klarar av. Utan en enorm innovation i hur kretsar tillverkas kommer vi inte se utveckling som vi såg fram till 90-talet med dubbelt upp av allt prestandamässigt varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du skulle kunna klara dig riktigt bra på 2060 super eller något. Lätt dras med men de här sanslösa 3070 och uppåt korten är ju bara om man vill köra på extrema inställningar trots allt. Ska du ha konsolprestanda kommer du undan billigare förutom då billigare spel.

Jag sitter och harvar på ett 1070 för tillfället och för 1080p så måste jag säga det fungerar ändå helt ok för mycket.

Haha, jag har precis bytt skärm till en 3840*1600 och sitter på mitt 1080Ti... Det blir fan inte många FPS när man lirar de vanliga spelen så nu ska det bli gött med ett nyförvärv!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Sedan får vi faktiskt också så sakteliga börja acceptera att vi närmar oss gränserna för vad kisel klarar av. Utan en enorm innovation i hur kretsar tillverkas kommer vi inte se utveckling som vi såg fram till 90-talet med dubbelt upp av allt prestandamässigt varje år.

Så är det ju, men det tar ju också bort incitamentet till uppgradering. Om jag inte får en märkbar prestandaskjuts, då väntar jag hellre ett år till, och ett år till, och ett å.. Ja.

Nu kommer nog uppgraderingen ske när något pajar istället, vilket i och för sig är mycket bättre för miljön, så win win ändå kanske. Mindre elektronikskrot ute i världen.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Spelar på 1440p, skulle ett 6800 vara overkill? Kanske borde köra på ett 6700xt istället?
Sitter på en 144hz bildskärm men är inte jättekräsen, klarar mig med allt 60+ fps.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Spelar på 1440p, skulle ett 6800 vara overkill? Kanske borde köra på ett 6700xt istället?
Sitter på en 144hz bildskärm men är inte jättekräsen, klarar mig med allt 60+ fps.

känns snarare som ett minimum med 6800. Om man vill att det ska hänga med några år framöver.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Spelar på 1440p, skulle ett 6800 vara overkill? Kanske borde köra på ett 6700xt istället?
Sitter på en 144hz bildskärm men är inte jättekräsen, klarar mig med allt 60+ fps.

6800 tror jag väldigt bra kort till 1440 om man ser till de testar vi har.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Ska byta mitt fury X till ett 6800xt. Borde ge en rejäl skjuts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Du kan fortfarande bygga en mycket kapabel PC för 12k. AMD och Nvidia släpper sina billigare grafikkort i sina nya serier nu kommande månader som kommer ge bra prestanda för priset. Man behöver inte det absolut häftigaste hela tiden.

Framför allt inte om man har konsoler som referenspunkt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/71zH0N8hrH0?t=484

Denna hör till Australien, situationen i Sverige kan mycket väl vara annorlunda, men enligt Hardware Unboxed är det lika stor brist som det var för RTX 3080.

gg bois så himla trött på det här. Vilket skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

https://youtu.be/71zH0N8hrH0?t=484

Denna hör till Australien, situationen i Sverige kan mycket väl vara annorlunda, men enligt Hardware Unboxed är det lika stor brist som det var för RTX 3080.

gg bois så himla trött på det här. Vilket skämt

De bekräftade också att AIB-modeller släpps en vecka senare, den 25:e.

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Framför allt inte om man har konsoler som referenspunkt.

Ja, att det går att få en Xbox fullt monterad med chassi, nätdel, 8-kärning SOC med Gpu kraftfullare än ett 5700XT, tillhörande RAM, Snabb NVME SSD på ca 1 TB, handkontroll osv. så sticker det en gnutta i ögonen när 6800 kostar mer. Då kan man ju få intrycket av att PC-entusiaster subventionerar konsolköpen 1-1. Jag får inte ihop det annars, vad är det som gör ett 6800 så mycket dyrare än dagens konsol?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ja, att det går att få en Xbox fullt monterad med chassi, nätdel, 8-kärning SOC med Gpu kraftfullare än ett 5700XT, tillhörande RAM, Snabb NVME SSD på ca 1 TB, handkontroll osv. så sticker det en gnutta i ögonen när 6800 kostar mer. Då kan man ju få intrycket av att PC-entusiaster subventionerar konsolköpen 1-1. Jag får inte ihop det annars, vad är det som gör ett 6800 så mycket dyrare än dagens konsol?

Microsoft och Sony tar betalt av utvecklare varje gång ett spel säljs till deras låda. De tjänar också pengar på tjänsterna de erbjuder till sina lådor, PS Plus, PS Now, Xbox Gold, Xbox Game Pass. Spelutvecklarna och användarna som köper spel eller betalar för tjänsterna subventionerar hårdvaran. Spelutvecklare betalar 30% av priset på digitala spel till Sony och Microsoft. Om jag minns rätt är det ännu mer för fysiska spel. Om AMD och Nvidia var ägare eller delägare i företag som Valve (Steam), Epic Games (Epic Store) och Microsoft (Microsoft Store/Xbox Game Pass för PC) och därmed tjänade pengar varje gång folk köpte spel skulle de också kunna subventionera hårdvaran och tjäna in det på avgifter i en mjukvaru-butik.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Microsoft och Sony tar betalt av utvecklare varje gång ett spel säljs till deras låda. De tjänar också pengar på tjänsterna de erbjuder till sina lådor, PS Plus, PS Now, Xbox Gold, Xbox Game Pass. Spelutvecklarna och användarna som köper spel eller betalar för tjänsterna subventionerar hårdvaran. Spelutvecklare betalar 30% av priset på digital spel till Sony och Microsoft. Om jag minns rätt är det ännu mer för fysiska spel. Om AMD och Nvidia var ägare eller delägare i företag som Valve (Steam) och Epic Games (Epic Store) och därmed tjänade pengar varje gång folk köpte spel skulle de också kunna subventionera hårdvaran och tjäna in det på avgifter i en mjukvaru-butik.

Det kanske måste bli vägen framåt. Hehe, kan se det framför mig, rubrikerna när Valve caschar upp för AMD direkt ur krigskassan. VavleGPUs, Steam certified. Epic kontrar med uppköp av Nvidia senare samma vecka.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed avslöjar lite saker om Big Navi, lite sådär i smyg.

”I suspect the focus for NVIDA has been ray tracing performance”

“You might think that’s because we’re limited by CPU performance, I can assure you that’s not the case. I can’t say why yet.”

Min tolkning: I de spel som vi ser idag så kommer NVIDIA ligga bättre till i ray tracing (som väntat), men AMD kan i vissa fall lägga sig framför Ampere, speciellt i lägre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Ojojoj vad naiv jag var angående prisättningen... Nu med prisuppgifterna ute så känns det som jag gjorde rätt val och slog till på ett 1080 Ti för 3000kr! Hade gärna gått team röd den här gången och kombinerat med en Zen 3, nästa generation kanske!

Lycka till resten av er som fortfarande ska köpa ett kort, må responstiden vara med er!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Hardware unboxed avslöjar lite saker om Big Navi, lite sådär i smyg.

”I suspect the focus for NVIDA has been ray tracing performance”

“You might think that’s because we’re limited by CPU performance, I can assure you that’s not the case. I can’t say why yet.”

Min tolkning: I de spel som vi ser idag så kommer NVIDIA ligga bättre till i ray tracing (som väntat), men AMD kan i vissa fall lägga sig framför Ampere, speciellt i lägre upplösningar.

Det är just därför jag skippar AMD:s kommande serie, ingen motsvarighet till DLSS utan nåt bestämt datum när det finns, samtidigt som ray tracing kommer sannolikt hamna under Ampere gör att ray tracing blir svårt att använda i praktiken den här generationen. Kanske blir mer intressant för mig med rdna 3 som verkar bli ännu ett stort steg framåt i prestanda, så länge inte priset tar ett lika stort kliv uppåt.

Visa signatur

Att spela är mänskligt