Permalänk
Medlem

nätverksproblem

Hej jag har problem med internet,det kraschar ofta under korta stunder några sekunder itaget bara och sen är det igång igen,jag vet verkligen inte vad jag ska kolla efter det spelar ingen roll om jag spelar eller surfar det kraschar ändå.Jag lämnade in datorn på en uppgradering av moderkort och processor,bytte moderkort msi gaming 5 z97 till rog strix z490f samt processor i5 8600 k-i7 10700 k.Efter uppgraderingen gjordes en ominstallation av windows och rensning av hårddiskar,efter det har internet börjat strula har uppdaterat alla drivrutiner både på moderkortet och windows,men inget hjälper vad ska jag kolla på o vad kan det vara ?

Visa signatur

Processor i7 10700k Rog strix z490f gaming
Nätagg: corsair 850 modulärt gold
16 gb ddr4 ram
windows 10 senaste uppdateringen.
kylare: Noctua NH-D15 chromax.black msi geforce rtx 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennox:

Hej jag har problem med internet,det kraschar ofta under korta stunder några sekunder itaget bara och sen är det igång igen,jag vet verkligen inte vad jag ska kolla efter det spelar ingen roll om jag spelar eller surfar det kraschar ändå.Jag lämnade in datorn på en uppgradering av moderkort och processor,bytte moderkort msi gaming 5 z97 till rog strix z490f samt processor i5 8600 k-i7 10700 k.Efter uppgraderingen gjordes en ominstallation av windows och rensning av hårddiskar,efter det har internet börjat strula har uppdaterat alla drivrutiner både på moderkortet och windows,men inget hjälper vad ska jag kolla på o vad kan det vara ?

Du har inte nyligen installerat en AP eller någon switch? Låter som att det kan vara två enheter som sitter på samma IP. Kan ha liknande symptom.

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst nätverk eller med kabel?
Om det är med kabel, har du kabel direkt till routern eller via vägguttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kör du trådlöst nätverk eller med kabel?
Om det är med kabel, har du kabel direkt till routern eller via vägguttag?

Vi kör med kabel från vägg till router sen kör vi kabel från routern till den stationära via en switch,kör med switchen endast för att jag kör med sladd till konsolerna med.

Visa signatur

Processor i7 10700k Rog strix z490f gaming
Nätagg: corsair 850 modulärt gold
16 gb ddr4 ram
windows 10 senaste uppdateringen.
kylare: Noctua NH-D15 chromax.black msi geforce rtx 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Du har inte nyligen installerat en AP eller någon switch? Låter som att det kan vara två enheter som sitter på samma IP. Kan ha liknande symptom.

Det är så pass tjock betong här att det är signalproblem med det trådlösa för konsolerna så har kört en switch imellan för att kunna köra med sladd även till dom.Det har tidigare aldrig vart problem med internet av den anledningen och inga nya tekniska prylar har installerat eler köpts in.Vad tror du det kan vara ? allt har ju börja krångla sen jag bytte moderkort men allt är ju uppdaterat och det funkar bra ibland.När moderkortet var nyinstallerat och alla uppdateringar inte var släppta så var problemet att jag fick starta setupen på nätverkskortet vid varje start för att få internet men det kraschade aldrig,nu behöver jag inte starta programmet men internet kraschar istället.

Visa signatur

Processor i7 10700k Rog strix z490f gaming
Nätagg: corsair 850 modulärt gold
16 gb ddr4 ram
windows 10 senaste uppdateringen.
kylare: Noctua NH-D15 chromax.black msi geforce rtx 2070

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så prova att byta kabel mellan dator och switch. Om du spelar online på konsollerna, fungerar det utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennox:

Det är så pass tjock betong här att det är signalproblem med det trådlösa för konsolerna så har kört en switch imellan för att kunna köra med sladd även till dom.Det har tidigare aldrig vart problem med internet av den anledningen och inga nya tekniska prylar har installerat eler köpts in.Vad tror du det kan vara ? allt har ju börja krångla sen jag bytte moderkort men allt är ju uppdaterat och det funkar bra ibland.När moderkortet var nyinstallerat och alla uppdateringar inte var släppta så var problemet att jag fick starta setupen på nätverkskortet vid varje start för att få internet men det kraschade aldrig,nu behöver jag inte starta programmet men internet kraschar istället.

Googlade lite och verkar vara fler som har internetproblem med det där kortet:
https://www.techpowerup.com/forums/threads/asus-strix-z490-f-...

Vet inte om det hjälper eller är liknande problem du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Googlade lite och verkar vara fler som har internetproblem med det där kortet:
https://www.techpowerup.com/forums/threads/asus-strix-z490-f-...

Vet inte om det hjälper eller är liknande problem du har.

Jag ska detta om jag vill avinstallera nuvarande drivrutinen för lan vart hitar jag den ?

Visa signatur

Processor i7 10700k Rog strix z490f gaming
Nätagg: corsair 850 modulärt gold
16 gb ddr4 ram
windows 10 senaste uppdateringen.
kylare: Noctua NH-D15 chromax.black msi geforce rtx 2070